ΝΣΚ/83/2016
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Άμισθοι υποθηκοφύλακες - Δικαιώματα εισπραττόμενα υπέρ του Δημοσίου - Έλεγχος υποθηκοφύλακα, ως δημοσίου υπολόγου και καταλογισμός εις βάρος του, για μη απόδοση δικαιωμάτων στο Δημόσιο - Αρμόδια για τον καταλογισμό διοικητική αρχή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο υποθηκοφύλακας έχει την ιδιότητα του δημοσίου υπολόγου ως προς τα εισπρακτέα, κατά την άσκηση των καθηκόντων του, δικαιώματα υπέρ του Δημοσίου, υποκείμενος, σε περίπτωση μη απόδοσης αυτών στο Δημόσιο, στον έλεγχο και την εποπτεία και του Υπουργού Οικονομικών, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 150 και 152 του Ν. 4270/2014. Η αρμοδιότητα ελέγχου και καταλογισμού του υποθηκοφύλακα, ως δημοσίου υπολόγου, ανήκει στη Διεύθυνση Εκτάκτων και Ειδικών Ελέγχων του Υπουργείου Οικονομικών του άρθρου 47 του Π.Δ. 111/2014 (ομοφ.).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Αριθμ. 41030/2014
Καθορισμός της διαδικασίας και του τρόπου απόδοσης στην εταιρεία «ΕΘΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ Ανώνυμη Εταιρεία» (διακριτικός τίτλος «ΕΚΧΑ Α.Ε.») του ποσού που απομένει από τα παρακρατηθέντα υπέρ του άμισθου υποθηκοφύλακα δικαιώματα μετά την καταβολή των δαπανών για την έναρξη της λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου, κατά τις διατάξεις της περ. γ) της παρ. 6 του άρθρου 23 του Ν. 2664/1998 (Α΄ 275), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/7/2018
Αναλογικά δικαιώματα άμισθου υποθηκοφύλακα από μεταγραφή συμβολαίου.(..). Με τα δεδομένα αυτά, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον το περιλαμβανόμενο σε αυτή επιμέρους ποσό των 1.851,36 ευρώ, για τα αναλογικά δικαιώματα της Άμισθης Υποθηκοφύλακα ... από τη μεταγραφή του προαναφερόμενου συμβολαίου ανάκλησης δωρεών ακινήτων με συμβαλλόμενο το Δήμο ..., υπερβαίνει το κατά τα προεκτεθέντα ανώτατο όριο των 127,66 ευρώ. Ο δε ισχυρισμός του Δήμου ότι η μεταγραφή του επίμαχου συμβολαίου δεν εμπίπτει στις ως άνω προνομιακές διατάξεις των άρθρων 8 του ν. 325/1976 και της κ.υ.α. 79999/27.10.1990, επειδή ο Δήμος δεν έτυχε απαλλαγής ούτε από τον οικείο φόρο δωρεάς, προβάλλεται αβασίμως, δεδομένου ότι το ανώτατο ποσό για αναλογικά δικαιώματα υποθηκοφύλακα από τη μεταγραφή συμβολαίου Ο.Τ.Α. καθορίζεται ρητώς από τις προαναφερθείσες ειδικές διατάξεις και δεν συναρτάται με την ύπαρξη ή μη αντίστοιχης φορολογικής υποχρέωσης του Δήμου... Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα, με το οποίο εντέλλεται η καταβολή εν μέρει μη νόμιμης δαπάνης, δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/279/2017
Ποιος υποχρεούται σε καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, υπέρ των οικείων ασφαλιστικών ταμείων, για το απασχολούμενο στο ειδικό άμισθο υποθηκοφυλακείο Πύργου, προσωπικό, μετά την ακύρωση, με απόφαση Διοικητικού Εφετείου, του ορισμού της συμβολαιογράφου Πύργου Μ.Χ. ως αναπληρώτριας άμισθης υποθηκοφύλακα Πύργου, για το χρονικό διάστημα από της εκδόσεως της ακυρωθείσας αποφάσεως ορισμού της και μέχρι τον ορισμό νέας αναπληρώτριας.(Κατάσταση : Αποδεκτή) α) Η ακύρωση της αποφάσεως αναθέσεως της υπηρεσίας του ειδικού άμισθου υποθηκοφυλακείου Πύργου στη συμβολαιογράφο Πύργου Μ.Χ. ουδόλως απαλλάσσει αυτήν αναδρομικώς από την υποχρέωση την οποία έφερε, κατά το χρονικό διάστημα από την έκδοση της ως άνω αποφάσεως και μέχρι τη δικαστική ακύρωση της τοποθέτησής της, για καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών του απασχολούμενου στο υποθηκοφυλακείο προσωπικού υπέρ των οικείων ασφαλιστικών ταμείων (πλειοψ.). β) Για το προκύψαν χρονικό διάστημα, μετά τη δημοσίευση της με αρ. 493/2017 αποφάσεως του ΔΕφΑθ, με την οποία ακυρώθηκε η απόφαση αναθέσεως της υπηρεσίας του ειδικού άμισθου υποθηκοφύλακα Πύργου στη συμβολαιογράφο Πύργου Μ.Χ., και μέχρι το διορισμό της νέας αναπληρώτριας, το Δημόσιο υποκαθίσταται στις υποχρεώσεις του υποθηκοφύλακα για τη καταβολή των σχετικών ασφαλιστικών εισφορών (ομόφ.).
ΝΣΚ/110/2018
Εκχώρηση απαίτησης από εγγύηση και μεταβίβαση υποθήκης υπέρ Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η πιστώτρια τράπεζα μπορεί να υπεισέλθει στην υποθηκική τάξη του Ελληνικού Δημοσίου, με ταυτόχρονη ρητή και ανεπιφύλακτη δήλωσή της περί ελευθερώσεως του Δημοσίου από την χορηγηθείσα υπέρ αυτής εγγύηση. (πλειοψ.) β) Για την υπεισέλευση της τράπεζας στην υποθηκική τάξη του Ελληνικού Δημοσίου, εκδίδεται απόφαση του Υπουργού Οικονομικών με την οποία εκχωρείται στην τράπεζα η υπό αίρεση απαίτηση του Ελληνικού Δημοσίου κατά του δανειολήπτη. Λόγω της εκχώρησης συμμεταβιβάζεται και η εμπράγματη ασφάλεια της υποθήκης, ως παρεπόμενο δικαίωμα που ακολουθεί την (υπό αίρεση) απαίτηση. (πλειοψ.) γ) Η εκχώρηση της υπό αίρεση απαίτησης και του παρεπόμενου δικαιώματος της υποθήκης επί των ακινήτων της δανειολήπτριας εταιρείας, η συναίνεση του δανειολήπτη καθώς και η παραίτηση της πιστώτριας από το δικαίωμα διεκδίκησης της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου και λήψης οποιωνδήποτε μέτρων είσπραξης του εγγυημένου ποσού από το Δημόσιο, δεν απαιτείται να γίνουν με συμβολαιογραφική πράξη, αλλά αρκεί να γίνουν εγγράφως, στην περίπτωση δε του Ελληνικού Δημοσίου με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, ενώ, κατά το άρθρο 1312 ΑΚ, απαιτείται να γίνει σημείωση της μεταβολής (εκχωρήσεως) στο οικείο Κτηματολογικό Γραφείο, στο οποίο είναι μεταγεγραμμένη η συμβολαιογραφική πράξη εγγραφής της υποθήκης υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. (πλειοψ.) δ) Η, μετά την εκχώρηση από το Δημόσιο της υπό αίρεση απαίτησής του κατά της δανειολήπτριας εταιρείας, υπεισέλευση της εκδοχέως τράπεζας, στην υποθηκική τάξη του Δημοσίου, δεν επηρεάζει τα δικαιώματα τρίτου δανειστή της δανειολήπτριας, για την εξασφάλιση του οποίου έχει εγγραφεί επί του ίδιου ακινήτου προσημείωση υποθήκης επόμενης τάξης. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/490/2011
Εντολή Ειδικού Λογιστηρίου για επίσχεση αποδοχών δημοσίου υπολόγου Χρηματικού Εντάλματος Προπληρωμής (ΧΕΠ).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το αρμόδιο Ειδικό Λογιστήριο για την έκδοση εντολής για επίσχεση αποδοχών υπολόγου ΧΕΠ και για την παρακολούθηση της τακτοποίησης των ΧΕΠ του ΥΕΘΑ όταν, αφενός μεν, δεν του κοινοποιηθεί αναλόγως του διατάκτη, αναφορά του υπολόγου ή διαβιβαστικό της αρμόδιας υπηρεσίας για την διαβίβαση των κρίσιμων δικαιολογητικών στο Ελεγκτικό Συνέδριο, αφετέρου δε, δεν τίθεται ζήτημα διερεύνησης της ευθύνης του α΄ ή β΄ υπολόγου, υποχρεούται να εκδώσει την εντολή για την επίσχεση των αποδοχών του δημοσίου υπολόγου, που καθυστερεί την απόδοση λογαριασμού, εντός ευλόγου χρόνου από την λήξη της προθεσμίας για απόδοση λογαριασμού. (ομοφ.)
ΝΣΚ/230/2006
Αρχή αμεροληψίας των οργάνων της διοικήσεως. Λόγος εξαιρέσεως υπαλλήλου ή αποχής αυτού από την άσκηση των καθηκόντων του ως δημοσίου υπολόγου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κατά τις διατάξεις του άρθρου 7 παρ.1-5 του Ν 2690/1999, δεν είναι επιτρεπτός ο ορισμός δημοσίου υπαλλήλου ως υπολόγου διαχειριστή έργου προμηθείας υλικών και υφίσταται λόγος αποχής από την άσκηση των καθηκόντων του υπ’ αυτήν την ιδιότητα, σε περίπτωση κατά την οποία ο υπάλληλος συμμετείχε αρμοδίως σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας για τη σύναψη της συμβάσεως της ίδιας προμήθειας, διότι με τον ορισμό του ως υπολόγου διαχειριστή του ίδιου έργου αποκτά και την ιδιότητα του ελέγχοντος την τήρηση ή μη της νόμιμης διαδικασίας και των δικαιολογητικών, με συνέπεια να συμπίπτει στο πρόσωπό του η ιδιότητα του ελέγχοντος και ελεγχομένου, κατά παράβαση της αρχής της αμεροληψίας των διοικητικών οργάνων.
ΝΣΚ/414/2006
Αρχή αμεροληψίας των οργάνων της διοικήσεως. Λόγος εξαιρέσεως υπαλλήλου ή αποχής αυτού από την άσκηση των καθηκόντων του ως δημοσίου υπολόγου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ενόψει των διατάξεων του άρθρου 7 παρ.1-5 του Ν 2690/1999, στο πρόσωπο που έχει ήδη ορισθεί και εκτελεί καθήκοντα διαχειριστή-συντονιστή του όλου Ευρωπαϊκού Προγράμματος Αλιείας, υφίσταται λόγος ο οποίος καθιστά ανεπίτρεπτο τον ορισμό του και ως υπολόγου διαχειριστού του έργου «Ανταλλαγή Υπαλλήλων με άλλα Κράτη-Μέλη Ε.Ε.», υλοποιουμένου στο πλαίσιο του όλου Ευρωπαϊκού Προγράμματος Αλιείας και, σε περίπτωση ορισμού του, λόγος αποχής ή εξαιρέσεως από την άσκηση των καθηκόντων του υπολόγου διαχειριστού.
ΝΣΚ/466/2011
Εγγύηση Ελληνικού Δημοσίου – Κατάπτωση – Υποκατάσταση στα δικαιώματα των τραπεζών – Αποδέσμευση ασφαλειών – Γνωμοδοτική αρμοδιότητα Ν.Σ.Κ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Με βάση το διδόμενο ιστορικό το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους στερείται της αρμοδιότητας να εκφέρει γνώμη επί του πρώτου και του δευτέρου ερωτήματος. 2) Δεν παρέχεται αρμοδιότητα στο Δημόσιο να αποδεσμεύει, αυτοβούλως, τις διατηρηθείσες από τις τράπεζες ασφάλειες, μετά από την κατάπτωση της εγγύησής του και την αυτοδίκαια εκ του νόμου υποκατάστασή του στα δικαιώματα των τραπεζών τόσο κατά του πρωτοφειλέτη όσο και κατά των εγγυητών και λοιπών συνυποχρέων από και δια της βεβαίωσης στις αρμόδιες Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (ΔΟΥ), ως εσόδων του Δημοσίου, των εγγυημένων οφειλών. (ομοφ.)
ΝΣΚ/499/2011
Ευθύνη στρατιωτικού δημοσίου υπολόγου – Άσκηση, ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου αιτήσεως καταλογισμού εις βάρος αστικώς υπευθύνου στρατιωτικού – Προϋποθέσεις εξώδικης αναγνώρισης απαιτήσεως κατά του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Οι στρατιωτικοί δημόσιοι υπόλογοι ευθύνονται για κάθε πταίσμα μέχρι του βαθμού της ελαφράς συγκεκριμένης αμέλειας. Η πρόσκληση προς αναπλήρωση διαπιστωθέντος ελλείμματος έχει και την έννοια της προηγουμένης ακροάσεως του υπολόγου, προκειμένου να του δοθεί η δυνατότητα άμυνας πριν από την έκδοση καταλογιστικής αποφάσεως. Μετά την εκούσια, εκ μέρους του υπόλογου διαχειριστή συναλλάγματος δραπέτευσης-διαφυγής, αναπλήρωση διαπιστωθέντος ελλείμματος δεν ανακύπτει υποχρέωση του Δημοσίου να προσφύγει στη διαδικασία του άρθρου 46 παρ.5 του Οργανισμού του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να ζητήσει την άσκηση αιτήσεως καταλογισμού κατά τέως υπαξιωματικού, ο οποίος καταδικάσθηκε για κλοπή του εν λόγω συναλλάγματος. Ενόψει της αναπληρώσεως του ελλείμματος για νόμιμη αιτία, και μη συντρεχούσης περιπτώσεως διπλής ικανοποιήσεως της ίδιας αξιώσεως του Δημοσίου, δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις εξώδικης αναγνωρίσεως απαιτήσεως του ως άνω υπολόγου κατά του Δημοσίου, σύμφωνα με το άρθρο 2 περιπτ.ζ’ του Ν 3086/2002. (ομοφ.)
24305/854/1986
ΘΕΜΑ:Λογιστική τακτοποίηση ακινήτων που περιέρχονται στο Δημόσιο από οφειλέτες φόρου κληρονομίας ή κατακυρώνονται σε πληστηριασμό υπέρ του Δημοσίου.