ΝΣΚ/113/2006
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Στις νομοτυπικές μορφές συμβάσεων που κωλύουν σύμφωνα με το άρθρο 1 και 6 παρ.6 του Ν 1256/1982 τον διορισμό, πρόσληψη ή απασχόληση στο Δημόσιο και τα κρατικά νομικά πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου του άρθρου 9 του Ν 1232/1982 δεν περιλαμβάνεται και η μίσθωση ανεξαρτήτων υπηρεσιών. Επομένως, εφ’ όσον το υπό κρίσιν συμφωνητικό του Σ.Σ. με την εταιρεία «Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε.» χαρακτηρίζεται νομικά ως μίσθωση ανεξαρτήτων υπηρεσιών, η ύπαρξη ενεργού τοιαύτης μίσθωσης δεν κωλύει την πρόσληψη, διορισμό ή απασχόληση στο Γραφείο της Γενικής Γραμματέως Επικοινωνίας, μη εφαρμοζομένων στην περίπτωση αυτή των διατάξεων του Ν 1256/1982.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/20/2021
Εάν είναι νομικά επιτρεπτή η απασχόληση στο ΚΕΜΕΑ (Κέντρο Μελετών Ασφαλείας) με οποιασδήποτε φύσης συμβατική δέσμευση (είτε με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας είτε με σύμβαση έργου ή με σύμβαση παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών), Καθηγητών Πανεπιστημίου-μελών ΔΕΠ ΑΕΙ, παράλληλα με την άσκηση των ακαδημαϊκών τους καθηκόντων, και εάν ναι, υπό ποίες ειδικότερες προϋποθέσεις.(...)Είναι νομικά επιτρεπτή η απασχόληση στο ΚΕΜΕΑ Καθηγητών Πανεπιστημίου-μελών ΔΕΠ ΑΕΙ, παράλληλα με την άσκηση των ακαδημαϊκών τους καθηκόντων, με την παροχή από αυτούς κάθε είδους υπηρεσιών με οποιασδήποτε μορφής σχέση εργασίας ή σύμβαση έργου ή ανεξαρτήτων υπηρεσιών, υπό τους ειδικότερους, όμως, περιορισμούς που τίθενται από τις διατάξεις των άρθρων 23 και 24 του ν. 4009/2011 (κατά πλειοψηφία).
ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.1/106/2017
Καταβολή εξόδων παράστασης (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, η εκλογή του φερόμενου ως δικαιούχου στη θέση του Προέδρου του Δ.Σ. του Ο.Π.Α.Ν.Δ.Α. δεν συνιστά δεύτερη θέση που εμπίπτει στην απαγόρευση του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 1256/1982, όπως ισχύει, καθόσον ο ανωτέρω που κατείχε ήδη θέση διευθύνοντος συμβούλου σε δημοτική ανώνυμη εταιρεία, ήτοι θέση που δεν καταλήφθηκε με διορισμό ή πρόσληψη, ορίσθηκε μέλος του Δ.Σ. του εν λόγω δημοτικού ν.π.δ.δ. και, στη συνέχεια, εξελέγη Πρόεδρος αυτού από το Δημοτικό Συμβούλιο ......., χωρίς διορισμό ή πρόσληψη και χωρίς να συνδέεται με σχέση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου με το εν λόγω νομικό πρόσωπο, η οποία να φέρει τυπικά και ποιοτικά τα χαρακτηριστικά της σχέσης υπαλληλίας, ήτοι της άσκησης καθηκόντων με σχέση εξάρτησης. Συνεπώς, ο σχετικός λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου είναι απορριπτέος ως αβάσιμος
ΕΣ/Τ1/202/2006
Απασχόληση ως ωρομίσθιου εκπαιδευτικού στη Β/θμια Εκπαίδευση, παράλληλα με την Πρωτοβάθμια, δεν έγινε κατά παράβαση των άρθρων 13,14 και 17 του ν. 1566/1985, αφού η υπέρβαση των δικαιούμενων εβδομαδιαίως ωρών διδασκαλίας δεν εξετάζεται αθροιστικά στο σύνολο της, αλλά ανά βαθμίδα εκπαίδευσης. Απασχόληση που δεν παρέχεται κατά πλήρες ωράριο δεν εμπίπτει στην απαγόρευση κατοχής δεύτερης θέσης ή απασχόλησης του άρθρου 1 παράγραφος 1 του ν. 1256/1982.
ΕΣ/Τ1/202/2006
Απασχόληση ως ωρομίσθιου εκπαιδευτικού στη Β/θμια Εκπαίδευση, παράλληλα με την Πρωτοβάθμια, δεν έγινε κατά παράβαση των άρθρων 13,14 και 17 του ν. 1566/1985, αφού η υπέρβαση των δικαιούμενων εβδομαδιαίως ωρών διδασκαλίας δεν εξετάζεται αθροιστικά στο σύνολο της, αλλά ανά βαθμίδα εκπαίδευσης. Απασχόληση που δεν παρέχεται κατά πλήρες ωράριο δεν εμπίπτει στην απαγόρευση κατοχής δεύτερης θέσης ή απασχόλησης του άρθρου 1 παράγραφος 1 του ν. 1256/1982.
ΝΣΚ/251/2007
Η πρόσληψη εκπαιδευτικών ως αναπληρωτών ή ωρομισθίων, έστω και αν αυτοί απασχολούνται ήδη στον δημόσιο τομέα με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου, είναι επιτρεπτή, εφόσον συντρέχουν αθροιστικά οι τρεις προϋποθέσεις που αναφέρονται στο άρθρο 21 παρ.1 του Ν 1400/1983 (ήτοι στα εδάφια 2, 3 και 4 της δεύτερης παραγράφου του άρθρου 1 του Ν 1256/1982).
ΝΣΚ/69/2011
«Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.» - Νομική έννοια του νομικού προσώπου του δημόσιου τομέα - Χορήγηση ή μη της έγκρισης για σύναψη συμβάσεων έργου - Κριτήρια.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η «Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.» αποτελεί δημόσια επιχείρηση κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 1 παρ. 1 του Ν 3429/2005, αφού το μετοχικό της κεφάλαιο έχει αναληφθεί από το Ελληνικό Δημόσιο και δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων της υπ’ αριθμ. 33 της 27.12.2006 ΠΥΣ περί αναστολής διορισμών κα προσλήψεων των δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 1 παρ. 1 του Ν 3429/2005, για τη χορήγηση της έγκρισης για σύναψη συμβάσεων έργου. Η εταιρεία εμπίπτει στη νομική έννοια του νομικού προσώπου του δημόσιου τομέα, όπως αυτός έχει οριοθετηθεί με τις διατάξεις των άρθρων 9 παρ.1 του Ν 1232/1982, 1 παρ. 6 του Ν 1256/1982 και ήδη άρθρο 51 παρ. 1 του Ν 1892/1990 και 4 παρ. 6 του Ν 1943/1991, ως «δημόσια επιχείρηση» και ειδικότερα ως δημόσια εταιρεία και για την πρόσληψη προσωπκού με σύμβαση έργου θα πρέπει να τηρεί τα κριτήρια και την καθιερούμενη από την παρ. 3 του άρθρου 6 του Ν 2527/1997 διαδικασία, πλην αν πρόκειται για κατάρτιση σύμβασης έργου με επιστήμονες στο πλαίσιο ερευνητικών, αναπτυξιακών συμβολαίων συγχρηματοδοτούμενων, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τρίτους, έργων, οπότε εξαιρείται της τηρήσεως των κριτηρίων και της διαδικασίας της παρ. 3 του άρθρου 6 του Ν 2527/1997. (ομοφ.)
ΕΣ/ΤΜ.4/585/2016
Με τα δεδομένα αυτά και όσα ήδη εκτέθηκαν στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, ο εκκαλών, μόνιμος υπάλληλος του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών, ο οποίος διορίσθηκε και σε δεύτερη μόνιμη οργανική θέση εκπαιδευτικού στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Βοιωτίας, αποδέχθηκε δε δια της ορκωμοσίας του στις 5.9.2005 το διορισμό αυτόν, θεωρείται, σύμφωνα με τη ρητή διάταξη του άρθρου 35 παρ. 3 του Υπαλληλικού Κώδικα ως αυτοδικαίως παραιτηθείς από την πρώτη του θέση στο Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ» ήδη από 5.9.2005. Περαιτέρω, κατά τη ρητή διάταξη του άρθρου 5 του ν. 1256/1982 οφείλει να επιστρέψει τις αποδοχές που έλαβε από την παράνομη κατοχή της προαναφερόμενης θέσης στο Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ» κατά το χρονικό διάστημα από 5.9.2005 έως 31.5.2012, νομίμως καταλογίζονται δε αυτές σε βάρος του με την ήδη προσβαλλόμενη πράξη. Ειδικότερα, αβασίμως προβάλλει ο εκκαλών ότι η προσβαλλόμενη πράξη είναι παράνομη και ακυρωτέα διότι εκδόθηκε κατά παράβαση ουσιώδους τύπου της διαδικασίας, χωρίς προηγούμενη ακρόασή του. Αντιθέτως, ο εκκαλών ούτε προβάλλει ούτε αποδεικνύει ότι πριν το διορισμό του ως εκπαιδευτικού υπέβαλε την απαιτούμενη από τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 3 του ν. 1256/1982 υπεύθυνη δήλωση περί κατοχής από αυτόν θέσης στο Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ». Επίσης, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, ο εκκαλών ουδέποτε είχε ενημερώσει τις αρμόδιες Διευθύνσεις Προσωπικού των δύο κατεχομένων από αυτόν θέσεων για το πραγματικό αυτό γεγονός, το οποίο εν τέλει διαπιστώθηκε από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μετά την παραίτησή του από τη θέση αυτή.
ΕΣ/Τ1/94/2007
Γενικοί Γραμματείς Δήμων.Μετά την αντικατάσταση του τρίτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 241 του ν.1188/1981 με την παρ. 3 του άρθρου 29 του ν.3274/2004 αποσυνδέθηκαν οι αποδοχές των γενικών γραμματέων δήμων από τους περιορισμούς του ν.1256/1982, δεν τυγχάνει εφαρμογής, σε περίπτωση διορισμού δημοτικού συνταξιούχου σε θέση μετακλητού γενικού γραμματέα δήμου, όπως εν προκειμένω, η διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 1 του νόμου αυτού, που προβλέπει την έκδοση κοινής απόφασης που θα καθορίζει τους ειδικούς όρους και τις ουσιαστικές προϋποθέσεις διορισμού των προσώπων αυτών σε δεύτερη θέση ή απασχόληση.
ΝΣΚ/134/2013
Ανάθεση σύμβασης έργου εκ μέρους της Επιτροπής Ερευνών του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου σε δημόσιο υπάλληλο – Άσκηση ιδιωτικού έργου με αμοιβή ή κατοχή δεύτερης θέσης στο δημόσιο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η ανάθεση σύμβασης έργου εκ μέρους της Επιτροπής Ερευνών του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου σε δημόσιο υπάλληλο, για την υποστήριξη ερευνητικών προγραμμάτων του Ιδρύματος (και υπό την αυτονόητη προϋπόθεση ότι δεν υποκρύπτει σύμβαση εξαρτημένης εργασίας), δεν συνιστά απασχόληση σε δεύτερη θέση του δημόσιου τομέα κατά την έννοια των άρθρων 35 του Ν. 3528/2007 και του άρθρου 1 του Ν. 1256/1982, αλλά άσκηση ιδιωτικού έργου με αμοιβή για την οποία εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 31 του Ν. 3528/2007. (ομοφ.)
ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)/198/2013
Καταβολή προκαταβολής στο πλαίσιο της εκτέλεσης προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου ......, της ως άνω εταιρείας, του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών ...... (Σ.Α.Σ. ......) και του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Ε.Κ.Ε.Τ.Α.), με αντικείμενο τη λειτουργία του κέντρου εξυπηρέτησης μετακινούμενων (Κ.Ε.Μ.) του Δήμου(...)Στο άρθρο 100 του ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» (ΦΕΚ Α΄ 87), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 8 παρ. 9 του ν. 4071/2012 (ΦΕΚ Α΄ 85/11.04.2012), ορίζεται ότι «1.α. Για τη μελέτη και εκτέλεση έργων και προγραμμάτων ανάπτυξης μιας περιοχής, καθώς και για την παροχή υπηρεσιών κάθε είδους, οι δήμοι, (…) τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τα οποία συνιστούν ή στα οποία συμμετέχουν οι προαναφερόμενοι φορείς, (…) οι επιχειρήσεις Ο.Τ.Α., σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, (…) μπορούν να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις (…) μεταξύ τους ή και με φορείς του δημοσίου τομέα της παρ. 6 του άρθρου 1 του ν. 1256/1982, μεμονωμένα ή από κοινού. (…) β. Στις Προγραμματικές Συμβάσεις επιτρέπεται και η συμμετοχή επιχειρήσεων των Ο.Τ.Α., σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, (…) 2.α. Στις Προγραμματικές Συμβάσεις απαραίτητα ορίζονται το αντικείμενο της σύμβασης, ο σκοπός και το περιεχόμενο των μελετών, των έργων, των προγραμμάτων ή των υπηρεσιών, ο προϋπολογισμός τους, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των συμβαλλομένων, το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης της σύμβασης, οι πόροι από τους οποίους θα καλυφθούν οι αναλαμβανόμενες οικονομικές υποχρεώσεις και η διάρκεια της σύμβασης. Επίσης ορίζεται το όργανο παρακολούθησης της εφαρμογής της και οι αρμοδιότητές του, καθώς και ρήτρες σε βάρος του συμβαλλομένου που παραβαίνει τους όρους της προγραμματικής σύμβασης. 3. Οι συμβαλλόμενοι φορείς για την εκτέλεση των προγραμματικών συμβάσεων μπορεί να χρηματοδοτούνται (…) από τους προϋπολογισμούς των συμβαλλόμενων φορέων. (…) 4. (…)». Περαιτέρω, στο άρθρο 265 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, ΦΕΚ Α΄ 114) ορίζεται ότι «1. Δήμοι (…), μόνοι (…) δύνανται να συνιστούν ανώνυμες εταιρείες, οι οποίες λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις της εμπορικής και φορολογικής νομοθεσίας και τις ειδικότερες ρυθμίσεις των επόμενων παραγράφων (…) 3. Οι ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α. της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου δεν επιχορηγούνται άμεσα ή έμμεσα από Ο.Τ.Α. 4. Οι ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α., με εξαίρεση τις αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες, δεν συμμετέχουν σε προγραμματικές συμβάσεις». Εξάλλου, σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 6 του ν. 1256/1982 «Για την πολυθεσία, την πολυαπασχόληση και την καθιέρωση ανωτάτου ορίου απολαβών στο δημόσιο τομέα (…)» (ΦΕΚ Α΄ 65): «Η αληθινή έννοια της παραγρ.1 του άρθρου 9 του νόμου 1232/1982 για την “επαναφορά σε ισχύ, τροποποίηση και συμπλήρωση των διατάξεων του Ν.Δ. 4352/1964 και άλλες διατάξεις” είναι ότι στο δημόσιο τομέα περιλαμβάνονται όλοι οι κρατικοί φορείς ανεξάρτητα από το καθεστώς δημοσίου ή ιδιωτικού ή μικτού δικαίου που τους διέπει ήτοι: α) οι Κρατικές ή Δημόσιες υπηρεσίες, όπως εκπροσωπούνται από το νομικό πρόσωπο του Δημοσίου, β) οι Κρατικοί ή Δημόσιοι Οργανισμοί σαν κρατικά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, γ) οι Κρατικές ή Δημόσιες και παραχωρηθείσες επιχειρήσεις, όπως (…), δ) τα Κοινωφελή Ιδρύματα του Αστικού Κώδικα που περιήλθαν στο Δημόσιο και χρηματοδοτούνται ή επιχορηγούνται απ’ αυτό. (…), ε) Οι Τραπεζιτικές και άλλες ανώνυμες εταιρείες, στις οποίες (…), στ) τα κρατικά νομικά πρόσωπα που έχουν χαρακτηρισθεί από το νόμο ή τα δικαστήρια ως νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, όπως ο Οργανισμός Συγκοινωνιών Ελλάδος, ο Αυτόνομος Σταφιδικός Οργανισμός και που χρηματοδοτούνται ή επιχορηγούνται από οποιοδήποτε των προαναφερομένων νομικών προσώπων, ζ) Οι θυγατρικές ανώνυμες εταιρείες των πιο πάνω νομικών προσώπων των εδαφίων α΄ - στ΄ αυτής της παραγράφου, που ελέγχονται άμεσα ή έμμεσα από αυτά»