ΝΣΚ/120/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ένοπλες Δυνάμεις – Λόγοι συμβατικής ή μη υποχρέωσης ανώνυμης εταιρείας, όσον αφορά στην αφαίρεση αντιεκρηκτικού υλικού με προσωπικό, μέσα και έξοδά της, στο πλαίσιο συμβάσεων οι οποίες έχουν καταγγελθεί από το ΓΕΣ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν τίθεται θέμα συμβατικής ή μη ευθύνης της «…..….ΑΒΕ» για αφαίρεση με δικά της έξοδα του ήδη τοποθετηθέντος υλικού DETO STOP, αλλά ζήτημα συνολικής αποζημιωτικής ευθύνης της άνω εταιρείας έναντι του Δημοσίου και η οποία δύναται να επιτευχθεί είτε δια της αναστροφής (υπαναχώρησης) της πωλήσεως, ώστε να υποχρεωθεί ο πωλητής να επιστρέψει εντόκως το μέχρι σήμερα καταβληθέν τίμημα, τα έξοδα πωλήσεως, καθώς και όσα το Δημόσιο δαπάνησε για το αγορασθέν πράγμα, στις τοιαύτες δε δαπάνες εμπίπτει και η υπό του Δημοσίου αφαίρεση του άνω αντιεκρηκτικού υλικού, είτε εφόσον κριθεί ότι συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις, δια της επιδιώξεως αποζημιώσεως. Η άνω ενδοσυμβατική ευθύνη συρρέει με εξωσυμβατική ευθύνη. Το Τμήμα έχει τη γνώμη ότι προτιμητέα τυγχάνει η αναστροφή (υπαναχώρηση) της πωλήσεως. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/90/2012
Ποινική δίωξη υπαλλήλου του ΥΠΕΞ – Πειθαρχική ποινή οριστικής παύσεως – Αυτεπάγγελτη αργία – Αφαίρεση ειδικού υπηρεσιακού διαβατηρίου – Έννοια του άρθρου 68 παρ.5 του Οργανισμού του ΥΠΕΞ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κατά την έννοια του άρθρου 68 παρ.5 του Οργανισμού του ΥΠΕΞ και για την αφαίρεση διπλωματικού ή ειδικού υπηρεσιακού διαβατηρίου, δεν απαιτείται όπως οι τελεσθείσες πράξεις από κατόχους διπλωματικών ή ειδικών υπηρεσιακών διαβατηρίων διαγνωσθούν αμετακλήτως είτε στο πεδίο του ποινικού δικαίου, είτε στο τοιούτο του πειθαρχικού δικαίου αρκούντος του γεγονότος ότι αυτές απάδουν στον τίτλο, στην ιδιότητα ή στην αποστολή του κατόχου των άνω διαβατηρίων. Η κρίση περί της βαρύτητας του παραπτώματος ως και το αν αυτό απάδει ή όχι προς τα άνω στοιχεία απόκειται στον Υπουργό Εξωτερικών, ο οποίος ενόσω διαπιστώσει την άνω απάδουσα συμπεριφορά οφείλει ν’ αφαιρέσει το άνω διαβατήριο τόσο από τον υπάλληλο όσο και από τα μέλη της οικογενείας του. Εξάλλου η θέση του υπαλλήλου σε αυτεπάγγελτη αργία αιτιολογεί σύννομα την άνω αφαίρεση. (ομοφ.)
ΝΣΚ/172/2012
Ρύπανση θαλάσσιων περιοχών – Αστική ευθύνη του εκπροσώπου της διαχειρίστριας λιβεριανής εταιρείας ως προς το ρυπογόνο πλοίο – Επιβολή προστίμων και καταλογισμός δαπανών απορρυπάνσεως – Ευθύνη ή μη των κληρονόμων του εκπροσώπου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Πρόσωπο, υπό την ιδιότητά του ως εκπροσώπου λιβεριανής εταιρείας, εγκατεστημένης νομίμως στην Ελλάδα, ευθύνεται για την καταβολή του προστίμου λόγω θαλάσσιας ρυπάνσεως και των δαπανών απορρυπάνσεως, εφ’ όσον το πρόσωπο αυτό διαχειριζόταν το ρυπογόνο πλοίο στην Ελλάδα, μετά το θάνατο δε αυτού, ευθύνονται οι κληρονόμοι του, σε κάθε περίπτωση για τις δαπάνες απορρυπάνσεως ενώ για το πρόστιμο του άρθρου 13 μόνο στην περίπτωση, που αυτό είχε επιβληθεί ήδη στον υπόχρεο, πριν από το θάνατό του. (ομοφ.) β) Οι αποφάσεις, δια των οποίων είτε καταλογίζονται οι δαπάνες αντιμετωπίσεως ή αποτροπής της ρυπάνσεως είτε επιβάλλονται τα πρόστιμα, εκδίδονται καθ’ ενός εκάστου των αναφερομένων στο άρθρο 12 παρ. 1 το Π.Δ. 55/1998 προσώπων. (ομοφ.)
ΑΕΠΠ/230/2020
Προμήθεια μεταφορικών μέσων και εξοπλισμού...Ενόψει τούτων η οικονομική προσφορά της καθ΄ης εταιρείας συμμορφώνεται πλήρως με τους επί ποινή αποκλεισμού όρους της οικείας διακήρυξης, ότι δηλαδή από την (οικονομική) προσφορά θα πρέπει να προκύπτει με σαφήνεια η προσφερόμενη τιμή, η δε διευκρινιστική επιστολή της ως άνω συμμετέχουσας εταιρείας σχετικά με τον τρόπο πληρωμής, όπου ειδικότερα δηλώνεται ότι επιθυμεί την πληρωμή του 100% της συμβατικής αξίας μετά την οριστική παραλαβή των υλικών, δεν αλλοιώνει κατά τρόπο ανεπίτρεπτο την υποβληθείσα προσφορά της ούτε όμως παραβιάζει τις αρχές της τυπικότητας και ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων, ως αβασίμως ισχυρίζεται εν προκειμένω η προσφεύγουσα, δεδομένου ότι κατά πρώτον ο τρόπος πληρωμής των υπό προμήθεια ειδών αποτελεί κεφάλαιο των ειδικών όρων εκτέλεσης της προκείμενης σύμβασης σύμφωνα με τους όρους της διακήρυξης (5.1 επ.) και κατά δεύτερον επιλογή εντέλει του έτερου της αναθέτουσας αρχής συμβαλλομένου μέρους για το αν η πληρωμή του αναδόχου θα πραγματοποιηθεί είτε α) με το 100% της συμβατικής αξίας μετά την οριστική παραλαβή των υλικών είτε β) με τη χορήγηση έντοκης προκαταβολής μέχρι ποσοστού 50 % της συμβατικής αξίας χωρίς Φ.Π.Α, με την κατάθεση ισόποσης εγγύησης η οποία θα καλύπτει τη διαφορά μεταξύ του ποσού της εγγύησης καλής εκτέλεσης και του ποσού της καταβαλλόμενης προκαταβολής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 72§1 περ. δ του Ν. 4412/2016 και την καταβολή του υπολοίπου είτε μετά την οριστική παραλαβή των υλικών είτε με πληρωμή ποσοστού 20% της συμβατικής αξίας χωρίς Φ.Π.Α. με το πρωτόκολλο παραλαβής κατόπιν του μακροσκοπικού ελέγχου και την εξόφληση της υπόλοιπης συμβατικής αξίας με τον συνολικό Φ.Π.Α. μετά την οριστική παραλαβή των υλικών. Ενόψει τούτων ο λόγος αυτός της προσφυγής πρέπει να απορριφθεί.
ΝΣΚ/425/2001
Δημόσια έργα. ΚΕΔ. Μίσθωση έργου. Πώληση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σύμβαση συναφθείσα, δια συμβολαιογραφικού εγγράφου, μεταξύ της Κτηματικής Εταιρίας του Δημοσίου (ΚΕΔ), ενεργούσης ως αντιπροσώπου και για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου (άρθρα 5 παρ.1 και 8 παρ.1 του Ν 973/1979), και των εταιριών ΘΕΜΕΛΙΟΔΟΜΗ ΑΕ, ΕΝΤΕΧΝΟΣ ΑΕ και ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΙΚΗ ΑΤΕ, δια της οποίας συμφωνήθηκε η υπό των τελευταίων πώληση στην ΚΕΔ, για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών του ΚΕΠΥΟ, του λεπτομερώς σ αυτήν περιγραφομένου οικοπέδου μετά του επ αυτού υφισταμένου κτιρίου, ανήκοντος κατά συγκυριότητα στις προαναφερθείσες εταιρίες, όπως το τελευταίο (κτίριο) προβλέφθηκε να μετασκευασθεί δι εκτελέσεως εργασιών υπό των αναλαβουσών την σχετική υποχρέωση πωλητριών εταιριών, βάσει της περιεχομένης στην ίδια σύμβαση ιδιαίτερης μεταξύ των συμβαλλομένων συμφωνίας και κατά τους όρους αυτής. Η εν λόγω σύμβαση έχει τον χαρακτήρα συμβάσεως πωλήσεως (513 ΑΚ) και, επομένως, επ αυτής εφαρμοστέες είναι οι διατάξεις περί πωλήσεως. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/181/2011
Αρμοδιότητες Συμβουλίου Διαχείρισης και Αξιολόγησης της εγγυητικής ευθύνης του Δημοσίου στα πλαίσια των διατάξεων της περιπτ.γγ του εδαφ.α και δ της παρ.8 του άρθρου 1 του Ν 2322/1995, μετά την έναρξη ισχύος του νέου Πτωχευτικού Κώδικα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατόπιν της έναρξης ισχύος του νέου Πτωχευτικού Κώδικα (Ν 3588/2007), την 16-9-2007, το Συμβούλιο Διαχείρισης και Αξιολόγησης της εγγυητικής ευθύνης του Δημοσίου εξακολουθεί να έχει την προβλεπόμενη από την περιπτ. γγ του εδαφίου α της παρ.8 του άρθρου 1 του Ν 2322/1995 αρμοδιότητα για την εισήγηση προς τον Υφυπουργό Οικονομικών μέτρων διασφάλισης του Ελληνικού Δημοσίου, που προκύπτουν από την εγγυητική του ευθύνη και ειδικότερα στις περιπτώσεις επιχειρήσεων, που είτε έχουν ήδη υπαχθεί στις διαδικασίες συνδιαλλαγής (99 επομ. Ν 3588/2007) ή εφαρμογής σχεδίου αναδιοργάνωσης (άρθρα 107 επομ. Ν 3588/2007), είτε εκκρεμούν δικαστικά σχετικές αιτήσεις, είτε επίκειται η υποβολή τους. Η προβλεπόμενη όμως από το εδάφιο δ της παρ.8 του άρθρου 1 του Ν 2322/1995 αρμοδιότητα, θα πρέπει από την έναρξη ισχύος του νέου Πτωχευτικού Κώδικα να θεωρηθεί στο σύνολό της καταργημένη. (ομοφ.)
ΝΣΚ/336/2010
Φροντιστήρια – Πώληση εποπτικού βοηθητικού υλικού στους μαθητές τους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η πώληση από τα φροντιστήρια (συμπεριλαμβανομένων και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών) στους μαθητές τους εποπτικού βοηθητικού υλικού, εντύπου ή ηλεκτρονικής μορφής (περιοδικά, φωτοτυπίες, CD, CD-ROM, DVD, κ.λπ.), είτε αλλοτρίας είτε ιδίας παραγωγής - εκδόσεως, αποτελεί μη επιτρεπτή δραστηριότητα ασυμβίβαστη προς το σκοπό τους, η άσκηση της οποίας δεν είναι νόμιμη. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/456/2010
Αναπληρωτές προϊστάμενοι – Αναδρομική καταβολή αποδοχών.Η Μ.Β., η οποία αναπληρώνει τον προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού δικαιούται αναδρομικά, από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων της, τις καταβαλλόμενες στον προϊστάμενο Γενικής Διεύθυνσης απολαβές και συγκεκριμένα: το επίδομα θέσης ευθύνης, έξοδα παράστασης, έξοδα κίνησης και την πάγια αποζημίωση για απασχόληση χωρίς ωράριο εργασίας.
ΝΣΚ/44/2001
Νομαρχιακά Συμβούλια. Πρακτικά. Απομαγνητοφώνηση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα πρακτικά του Νομαρχιακού Συμβουλίου είτε τηρούνται με την άμεση καταγραφή των αναφερομένων στις συνεδριάσεις σε ειδικό αριθμημένο βιβλίο είτε καταρτίζονται με τη βοήθεια μαγνητοφωνικής συσκευής. Σε περίπτωση κατάρτισης των πρακτικών με τον τελευταίο τρόπο η απομαγνητοφώνηση και η καταγραφή των μαγνητοφωνηθέντων δύναται να ανατεθεί σε εξειδικευμένους προς τούτο τρίτους, εφόσον και καθόσον η παρέμβαση των τρίτων κρίνεται απολύτως τεχνικά αναγκαία. Την ευθύνη όμως της κατά τον ως άνω τρόπο τήρησης των πρακτικών έχει κατά νόμο ο Γραμματέας και ο Πρόεδρος του Συμβουλίου. (πλειοψ.)
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1385/2021
Με την αίτηση αυτή επιδιώκεται η αναίρεση της 2014/2017 οριστικής απόφασης του VIΙ Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Κατ’ ακολουθία (…) και δεδομένου ότι από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει εάν τα διαπιστωθέντα ελλείμματα κατά τα ανωτέρα χρονικά διαστήματα σχετίζονται με τη διαχείριση από την εν λόγω δημοτική επιχείρηση χρημάτων προερχομένων είτε από το Δημόσιο είτε από ν.π.δ.δ. ή Ο.Τ.Α., (…), δεν στοιχειοθετείται δημοσιολογιστική ευθύνη τόσο των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της επιχείρησης όσο και των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου ..... (…)». Εν όψει της ανωτέρω κρίσης του Β΄ Κλιμακίου, η οποία είχε προηγηθεί της συζήτησης της έφεσης του αιτούντος και διατυπώθηκε για την ήδη αναιρεσίβλητη, αφορά δε τα επίμαχα έτη (βλ. και 1094 και 1096/2017 αποφάσεις του VII Τμήματος σελ. 20 και 47 αντίστοιχα όπου απαντάται σχετικός ισχυρισμός των τότε εκκαλούντων, επίσης μελών του διοικητικού συμβουλίου της ήδη αναιρεσίβλητης), είναι προφανές ότι εγέρθηκε εύλογη αμφιβολία ως προς την μορφή της, από νομική άποψη, τον τρόπο λειτουργίας της και το εύρος και το είδος των δαπανών στις οποίες ηδύνατο να προβεί και συνακόλουθα τον βαθμό ευθύνης των μελών του διοικητικού συμβουλίου, ιδιότητα που έφερε και ο αναιρεσείων, κατά την έγκριση, δια της θετικής ψήφου του, των ανωτέρω αναφερομένων δαπανών, οι οποίες κρίθηκαν από το Τμήμα ως μη νόμιμες. Επομένως, ο σχετικός λόγος αναίρεσης είναι βάσιμος κατά το μέρος που προβάλλεται νομική πλάνη του αιτούντος, ιατρού και αιρετού μέλους στη διοίκηση της ως άνω δημοτικής επιχείρησης, αναφορικά με τις δαπάνες που ο ίδιος θεώρησε ότι βρίσκονται εντός των προβλεπομένων εκ της συστάσεώς της σκοπών, καθόσον τα ανωτέρω δεν ελήφθησαν υπ’ όψιν και δεν αξιολογήθηκαν από το δικάσαν Τμήμα κατά την εκφερθείσα κρίση του για το μέγεθος της ευθύνης του αιτούντος και τον βαθμό υπαιτιότητάς του. Συνεπώς, για την προεκτεθείσα αιτία, θα έπρεπε να αναιρεθεί η πληττόμενη απόφαση και να αναπεμφθεί η υπόθεση στο Δεύτερο Τμήμα προκειμένου, αφού λάβει υπ’ όψιν του όλα τα ανωτέρω, να αποφανθεί αιτιολογημένα ως προς το μέγεθος της ευθύνης και τον βαθμό υπαιτιότητας του αιτούντος.Δέχεται την από 15.1.2018 αίτηση του …… του Κυριάκου.Αναιρεί την 2014/2017 απόφαση του VII Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΝΣΚ/24/2004
Εφ άπαξ καταβαλλόμενο βοήθημα για έξοδα κηδείας. Παραγραφή. Αποσβεστική προθεσμία. Καταβολή ή μη εξόδων κηδείας σε περίπτωση αποτέφρωσης του νεκρού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το εφ άπαξ καταβαλλόμενο βοήθημα για έξοδα κηδείας δεν αποτελεί παροχή του κλάδου ασθενείας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, αλλά ιδιαίτερη ασφαλιστική παροχή, η αξίωση για την καταβολή της οποίας παραγράφεται μετά μία 5ετία, αρχομένη από την επομένη του θανάτου του ασφαλισμένου ή συνταξιούχου, ενώ εξάλλου, το σχετικό αίτημα δεν τελεί υπό κάποια αποσβεστική προθεσμία. (ομόφωνα) Το εν λόγω βοήθημα, είναι αποδοτέο στον επιμεληθέντα της κηδείας, είτε αυτή ολοκληρώθηκε με ταφή είτε με αποτέφρωση του νεκρού σε άλλη -πλην της Ελλάδας- Χώρα. (πλειοψ.)