ΝΣΚ/124/2019
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Απόσπαση δημοσίων υπαλλήλων συζύγων/συμβιούντων δημοσίων εκπαιδευτικών που υπηρετούν με απόσπαση σε Ευρωπαϊκά Σχολεία. Τα Ευρωπαϊκά Σχολεία προσλαμβάνουν τον οιονεί χαρακτήρα δημόσιας υπηρεσίας και πρέπει να θεωρηθεί ότι συνιστούν δημόσια υπηρεσία του εξωτερικού, κατά την έννοια της διάταξης του άρθρου 48 του ν. 4440/2016, που θεσπίστηκε με σκοπό τη διατήρηση της ενότητας της οικογένειας. Συνεπώς, οι δημόσιοι υπάλληλοι των οποίων οι σύζυγοι/συμβιούντες είναι εκπαιδευτικοί αποσπασμένοι σε Ευρωπαϊκά Σχολεία δύνανται να αποσπώνται για συνυπηρέτηση, κατ’ εφαρμογή της διάταξης αυτής, σε υπηρεσία της πόλης ή της περιοχής στην οποία υπηρετεί ο σύζυγος/ συμβιών (ομόφ.).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/21/2007
Εφαρμογή ή μη της διάταξης της παρ.9 του άρθρου 8 του Ν 3194/2003 στις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών, που υπηρετούν στην «Σιβιτανίδειο Δημόσια Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων» (ΝΠΔΔ) – Αποσπάσεις δοκίμων εκπαιδευτικών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Η διάταξη της παρ.9 του άρθρου 8 του Ν 3194/2003 (ΦΕΚ 267 Α’), η οποία δίνει το δικαίωμα στους εκπαιδευτικούς της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, των οποίων οι σύζυγοι είτε είναι μόνιμοι υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών, που υπηρετούν σε αρχή της εξωτερικής υπηρεσίας, είτε είναι μόνιμοι άλλων Υπουργείων, δημοσίων υπηρεσιών, ΝΠΔΔ ή ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, (που υπηρετούν ή είναι διαπιστωμένοι σε αρχή της εξωτερικής υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών), ν’ αποσπώνται, με αίτησή τους, για συνυπηρέτηση σε υπηρεσία του ΥΠΕΠΘ ή του Δημοσίου, που βρίσκεται στο εξωτερικό, στην ίδια πόλη με την αρχή, που υπηρετεί ο ή η σύζυγος ή στην ίδια την αρχή ή σε αρχή, που εδρεύει στην ίδια πόλη, εφαρμόζεται και στους εκπαιδευτικούς, που υπηρετούν στην «Σιβιτανίδειο Δημόσια Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων» (ΝΠΔΔ) και 2) δεν επιτρέπονται οι αποσπάσεις των εκπαιδευτικών που είναι δόκιμοι.
ΝΣΚ/11/2002
Εκπαιδευτικό προσωπικό μειονοτικών σχολείων - προσαύξηση υπηρεσίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το προβλεπόμενο από την παρ.16 του άρθρου 1 του Ν 2341/1995 δικαίωμα για υπολογισμό αυξημένης υπηρεσίας: α) Εχουν όλοι οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν οργανικά στα μειονοτικά σχολεία ανεξαρτήτως αιτίας τοποθέτησής τους. (ομόφωνα) β) Εχουν οι αποσπασμένοι από άλλα σχολεία στα μειονοτικά εκπαιδευτικοί που έχουν συμπληρώσει αθροιστικά πενταετή υπηρεσία. (πλειοψ.) γ) Δεν έχουν οι κατέχοντες οργανική θέση σε μη μειονοτικά σχολεία της δημόσιας εκπαίδευσης και υπηρετούντες με απόσπαση στο γραφείο συντονιστή εκπαίδευσης ή στα γραφεία μειονοτικών σχολείων. (πλειοψ.) δ) Δεν έχουν οι προσωρινοί αναπληρωτές που συμπληρώνουν αθροιστικά πενταετή υπηρεσία σε μειονοτικά σχολεία. (ομόφωνα)
ΝΣΚ/281/2004
Απόσπαση πυροσβεστικού υπαλλήλου του Πυροσβεστικού Σώματος στην αλλοδαπή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το πυροσβεστικό προσωπικό δύναται να αποσπάται στην αλλοδαπή, για συνυπηρέτηση με συζύγους, κατ’ εφαρμογή της διατάξεως του άρθρου 10 παρ.6 του Ν 3072/2002, εφόσον δεν δημιουργούνται λειτουργικά προβλήματα στην Υπηρεσία, από την οποία θα αποσπασθεί (άρθρο 20 παρ.2 του ΠΔ 170/1996).
ΝΣΚ/331/2009
Διατήρηση ή μη της οργανικής θέσης εκπαιδευτικών, αποσπασμένων στο εξωτερικό είτε σε αναγνωρισμένα σχολεία της αλλοδαπής και της Κύπρου είτε σε υπηρεσία του ΥΠ.Ε.Π.Θ. ή του Δημοσίου λόγω συνυπηρέτησης με τον/την σύζυγό τους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι εκπαιδευτικοί που αποσπώνται στην Κύπρο, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 54 του Ν 1566/1985, και οι εκπαιδευτικοί που αποσπώνται, σύμφωνα με τις παρ. 9α και 9β του άρθρου 8 του Ν 3194/2003, σε υπηρεσία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ή του Δημοσίου στο εξωτερικό, δεν διατηρούν την οργανική τους θέση.
ΝΣΚ/474/2002
ΝΠΔΔ «Οργανισμός Θεσσαλονίκης». Αυτοδίκαιη ή μη απόσπαση στην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση υπαλλήλων του ΥΠΕΧΩΔΕ, που είχαν διατεθεί στον Οργανισμό Θεσσαλονίκης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υπάλληλοι του ΥΠΕΧΩΔΕ, διατεθειμένοι με απόφαση του Υπουργού από την (κρατική) Νομαρχία Θεσσαλονίκης, κατ εφαρμογή ειδικής διάταξης, στον «Οργανισμό Θεσσαλονίκης» (ΝΠΔΔ) προς εξυπηρέτηση των αναγκών αυτού, δεν θεωρούνται μετά την ίδρυση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης, ως αυτοδικαίως αποσπασμένοι σ αυτήν και,συνεπώς, νόμιμα εξακολουθούν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους στον Οργανισμό ως υπάλληλοι του ΥΠΕΧΩΔΕ. Ανακλητέες οι σχετικές διαπιστωτικές πράξεις του (αιρετού) Νομάρχη Θεσσαλονίκης (πλειοψ.).
ΝΣΚ/210/2015
Υπάλληλοι αποσπασμένοι σε Ειδικές Υπηρεσίες Υπουργείων, οι οποίες με το άρθρο 5 του ν. 4314/2014 υπήχθησαν διοικητικά στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας (ήδη Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού) – Δυνατότητα μετατάξεων/μεταφορών των εν λόγω υπαλλήλων, κατ’ εφαρμογή της διάταξης της παραγράφου 11 του άρθρου 59 του ιδίου ως άνω νόμου, σε κενές οργανικές θέσεις κλάδου ή ειδικότητας του προαναφερόμενου Υπουργείου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Εκ των αναφερομένων στο ερώτημα υπαλλήλων δύνανται να μεταταγούν/μεταφερθούν στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού-Τομέα Ανάπτυξης, κατ' εφαρμογή της διάταξης της παραγράφου 11 του άρθρου 59 του ν. 4314/2014, εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις που τίθενται με τη διάταξη αυτή, εκείνοι που κατά τη δημοσίευση του νόμου ήταν αποσπασμένοι σε Ειδικές Υπηρεσίες που υπήχθησαν διοικητικά με τα άρθρα 5 και 15 του ως άνω νόμου στο τότε Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, ήδη Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού. Β) Για τη μετάταξη υπαλλήλου, κατ' εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης της παραγράφου 11 του άρθρου 59 του ν. 4314/2014, δεν απαιτείται συνεχής, αλλά αρκεί η συνολική κατά τη δημοσίευση του νόμου διετής υπηρεσία στην Ειδική Υπηρεσία, με την προϋπόθεση βεβαίως ότι ο ενδιαφερόμενος υπάλληλος ήταν αποσπασμένος κατά τη δημοσίευση του νόμου στην Ειδική αυτή Υπηρεσία. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/475/2002
Εξαίρεση ή μη από τις ρυθμίσεις του άρθρου 77 Ν 2910/01 υπαλλήλων του ΥΠΕΧΩΔΕ, οι οποίοι κατά την έναρξη ισχύος των Ν 2218/94 και 2240/94 υπηρετούσαν με απόσπαση σε κεντρικές υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υπάλληλοι του ΥΠΕΧΩΔΕ που ανήκαν μεν οργανικά σε υπηρεσία νομαρχιακού επιπέδου αλλά είχαν αποσπαστεί προ της ισχύος του Ν 2218/94 σε κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου, όπου συνεχώς έκτοτε υπηρετούν, εμπίπτουν στις ρυθμίσεις του άρθρου 77 Ν 2910/01 και μετατάσσονται αυτοδίκαια με τη δημοσίευσή του στην υπηρεσία της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης στην οποία είχαν θεωρηθεί αυτοδίκαια αποσπασμένοι κατ εφαρμογή του άρθρου 39 παρ.4 του Ν 2218/94 (ομόφωνα).
ΝΣΚ/277/2016
Δυνατότητα απόσπασης εκπαιδευτικών στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος (ΕΠ) «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού», κατά παρέκκλιση του άρθρου 6 παρ. 4 του ν. 2469/1997.(...)Δεν επιτρέπεται η απόσπαση εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του ΕΠ «Ανάπτυξη Ανθρωπίνου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, λαμβανομένης υπόψη της απαγορευτικής διάταξης του άρθρου 6 παρ. 4 του ν. 2469/1997, που αποτελεί πάγια διάταξη ειδικότερου χαρακτήρα σε σχέση με τις οικείες διατάξεις τόσο του ν. 4314/2014 όσο και του ν. 3614/2007 που ρυθμίζουν θέματα διαδικαστικού χαρακτήρα. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/145/2023
Ερωτάται εάν οι διατάξεις του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87), με τις οποίες προβλέπεται η δυνατότητα μετάθεσης ή απόσπασης στα διοικητικά όρια του Δήμου όπου έχουν εκλεγεί, ύστερα από αίτησή τους, υπαλλήλων που εκλέχθηκαν δημοτικοί σύμβουλοι, κατισχύουν των διατάξεων του άρθρου 104 του ν. 4764/2020 (Α΄ 256), σύμφωνα με τις οποίες, ύστερα από την παραίτηση από τα ένδικα μέσα και βοηθήματα που έχουν ασκηθεί από τον e- Ε.Φ.Κ.Α. κατά δικαστικών αποφάσεων και προσωρινών διαταγών, με τις οποίες διατάσσεται η παραμονή ή η επαναπρόσληψη εργαζομένων σε υπηρεσίες του e- Ε.Φ.Κ.Α., οι εργαζόμενοι καταλαμβάνουν ειδικά συστηνόμενες για τις ανάγκες της απονομής και εκκαθάρισης των συντάξεων προσωποπαγείς θέσεις, οι οποίες καταργούνται με την καθ’ οιονδήποτε τρόπο αποχώρησή τους και εάν η Υπηρεσία δύναται να απασχολεί την αναφερόμενη στο Ερώτημα εργαζόμενη, στο Γραφείο Κοινωνικής Ασφάλισης Σταυρού με αρμοδιότητες όπως προβλέπονται στο άρθρο 35 του π.δ. 8/2019 και στην υπ΄ αρ. 11592/8-2-2022 Απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Β΄ 559).(…) Οι διατάξεις του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010 που παρέχουν τη δυνατότητα μετάθεσης ή απόσπασης, ύστερα από αίτησή τους, μεταξύ άλλων και υπαλλήλων υπηρετούντων με οποιαδήποτε σχέση εργασίας σε ν.π.δ.δ., στα διοικητικά όρια του Δήμου στον οποίο έχουν εκλεγεί ως δημοτικοί σύμβουλοι, ρυθμίζουν διαφορετικά ζητήματα σε σχέση με εκείνα που ρυθμίζουν οι διατάξεις του άρθρου 104 του ν. 4764/2020, με τις οποίες δεν έρχονται σε αντίθεση, και πιο συγκεκριμένα διασφαλίζουν την ακώλυτη άσκηση των ιδιαίτερης σοβαρότητας και φύσης καθηκόντων της ως άνω κατηγορίας των (εκλεγμένων ως δημοτικών συμβούλων) υπαλλήλων, οι οποίοι, κατ’ εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης (του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010), είναι δυνατό, εφόσον υπηρετούν στα διοικητικά όρια άλλου δήμου, να αποσπώνται, μετά από αίτησή τους, σε αντίστοιχη υπηρεσία ή θέση εντός των διοικητικών ορίων του δήμου στον οποίο έχουν εκλεγεί και αν δεν υπάρχει τέτοια (αντίστοιχη) υπηρεσία ή θέση, όμοια με αυτή που κατέχουν ήδη οι εν λόγω υπάλληλοι, να αποσπώνται στην πλησιέστερη υπηρεσία προς το δήμο όπου εξελέγησαν, αδιαφόρως των αρμοδιοτήτων οι οποίες έχουν ανατεθεί στην υπηρεσία αυτή, δυνάμενοι έτσι να απασχολούνται στην τελευταία αυτή υπηρεσία, έστω και με διαφοροποιούμενες, σε σχέση με εκείνες της προηγούμενης υπηρεσίας τους, αρμοδιότητες, ακόμη δηλαδή και εάν οι υπάλληλοι αυτοί προέρχονται από υπηρεσία του e-ΕΦΚΑ στην οποία έχουν καταλάβει προσωποπαγή θέση, ειδικά συσταθείσα για τις ανάγκες απονομής και εκκαθάρισης συντάξεων του φορέα αυτού (ομόφωνα).
ΝΣΚ/12/2025
Μετακίνηση αιρετών των Ο.Τ.Α. που φέρουν και την ιδιότητα του υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ. Ερωτάται εάν οι διατάξεις του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010 (87 Α΄) κατισχύουν των διατάξεων του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 36 του νόμου 4778/2021 (26 Α΄). όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 73 του νόμου 4997/2022 (219 Α΄).(...)α) Οι διατάξεις του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010 κατισχύουν - αν και προγενέστερες - ως εξαιρετικό και ειδικό δίκαιο, έναντι των διατάξεων του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 36 του νόμου 4778/2021, όπως η παράγραφος αυτή τροποποιήθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 73 του νόμου 4997/2022 και όπως το χρονικό διάστημα του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής παρατάθηκε, αρχικά με την υπ’ αριθ. 749/5.1.2024 και ακολούθως, με την υπ’ αριθ. 53888/17.12.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ομόφωνα). β) Εάν κατά την εξέταση μίας νομικής διάταξης προκύπτουν, βάσει της γραμματικής της διατύπωσης, πολλαπλές - εναλλακτικές - ερμηνευτικές εκδοχές, εκ των οποίων η μία, αν επιλεγεί, δημιουργεί πρόβλημα αντίθεσής της με άλλες, αναγκαστικού δικαίου, διατάξεις, ενώ η άλλη καταλήγει με το ερμηνευτικό αποτέλεσμά της να προσδίδει στη διάταξη μία σημασία που αφενός επιτυγχάνει πλήρως τον επιδιωκόμενο από το νομοθέτη σκοπό και αφετέρου, εναρμονίζεται με τις υπόλοιπες διατάξεις, χωρίς να δημιουργεί αντινομίες στη συστηματική διάρθρωση του δικαίου, θα πρέπει να προκρίνεται η επιλογή της δεύτερης ερμηνευτικής πρότασης, ώστε να διαφυλάσσεται η συστηματική ενότητα στο δίκαιο, ως αίτημα της έλλογης δικαιοθετικής λειτουργίας (ομόφωνα). γ) Κατά την ορθή και σύμφωνη προς τον σκοπό του νομοθέτη ερμηνεία της διάταξης του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010, οι αιρετοί των Ο.Τ.Α. που φέρουν την ιδιότητα του υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ, εφόσον υπηρετούν στα διοικητικά όρια άλλου Δήμου, μετά από αίτησή τους μετατίθενται ή αποσπώνται κατά προτεραιότητα σε περιφερειακή υπηρεσία του Φορέα της οργανικής τους θέσης, η οποία βρίσκεται εντός του Δήμου στον οποίο έχουν εκλεγεί. Διαφορετικά, και μόνο σε περίπτωση που δεν υφίσταται τέτοια περιφερειακή υπηρεσία του e-ΕΦΚΑ, μετατίθενται ή αποσπώνται σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες που βρίσκονται στον Δήμο όπου έχουν εκλεγεί. Διά της ανωτέρω ερμηνείας επιτυγχάνεται ο επιδιωκόμενος από το νομοθέτη της διάταξης του εδαφίου β΄ της παραγράφου 7 του άρθρου 93 του ν. 3852/2010 σκοπός, ο οποίος συνίσταται στη διευκόλυνση της μετακίνησης του υπαλλήλου σε υπηρεσία (της περιφέρειας) του Δήμου στον οποίο έχει εκλεγεί, ώστε αυτός να μπορεί να ασκεί απρόσκοπτα τα καθήκοντα που συνδέονται με την ιδιότητά του ως αιρετού Ο.Τ.Α., χωρίς ο υπάλληλος να απομακρύνεται από την υπηρεσία στην οποία ανήκει χωρίς νομικά σημαντικό λόγο και μάλιστα, εν προκειμένω, ενώ βρίσκονται σε ισχύ οι απαγορευτικές των μετακινήσεων υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ διατάξεις του άρθρου 36 παρ. 1 του ν. 4778/2021 (ομόφωνα).ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟΔΕΚΤΗ