ΝΣΚ/150/2015
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ασφαλιστική ικανότητα ανηλίκων σε ανάδοχες οικογένειες.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. υποχρεούται να μην εφαρμόζη την -στερουμένην νομικού εξουσιοδοτικού ερείσματος και, ως εκ τούτου, ανίσχυρον- διάταξιν του άρθρου 4 παρ.2 εδαφίου πρώτου του π.δ. 86/2009 με την οποίαν δεν ετροποποιήθησαν αι διατάξεις του άρθρου 33 παρ.1 του αν.ν. 1846/1951. β) Εις τας άνωθι διατάξεις του άρθρου 33 του αν.ν. 1846/1951 αναγράφονται περιοριστικώς τα προς εφαρμογήν των διατάξεων του άρθρου 31 του αν.ν. 1846/1951 θεωρούμενα ως μέλη οικογενείας πρόσωπα και επομένως το θέμα αυτό ρυθμίζεται ειδικώς. γ) Παρέλκει η επί του τρίτου υποερωτήματος απάντησις. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/258/2010
Ένταξη ή μη στα μέλη της οικογένειας, όπως προσδιορίζονται από την ασφαλιστική νομοθεσία, κατ εφαρμογή του Αστικού Κώδικα, των προσώπων που συνάπτουν σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Τα πρόσωπα που συνάπτουν σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης δεν εμπίπτουν στα μέλη της, κατ άρθρο 33 του ΑΝ 1846/1951, οικογένειας. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/288/2014
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Συνταξιοδοτικές Διατάξεις. Περί της έννοιας της διατάξεως του άρθρου 29 παρ. 12 εδ.α΄ του ΑΝ 1846/1951.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με τη διάταξη του άρθρου 29 παρ. 12 εδ. α΄ του ΑΝ 1846/1951, η οποία προστέθηκε με το άρθρο 9 του Ν. 198/1975 και αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 παρ. 1 εδ. γ΄ του Ν. 238/1975, καθορίζεται μόνον ειδικός τρόπος υπολογισμού της (κατ΄ εφαρμογή άλλων διατάξεων απονεμομένης υπό του ΙΚΑ) συντάξεως γήρατος των εις αυτή αναφερομένων προσώπων και δεν θεσπίζεται δικαίωμα συνταξιοδοτήσεως αυτών με ειδικό καθεστώς προϋποθέσεων.
ΝΣΚ/314/2011
Αρμοδιότητα οργάνου για την απονομή συντάξεως σε αποχωρήσαντα μόνιμο ιατρό του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ο οποίος επέλεξε για την συνταξιοδότησή του τις διατάξεις του κλάδου Συντάξεων της νομοθεσίας του ΙΚΑ (ΑΝ 1846/1951).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Αρμόδιο όργανο για τον κανονισμό της συντάξεως σε αποχωρήσαντα από την υπηρεσία ιατρό του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ο οποίος επέλεξε για την συνταξιοδότησή του τις διατάξεις του κλάδου Συντάξεων της νομοθεσίας του ΙΚΑ (ΑΝ 1846/1951), είναι ο Διευθυντής Συντάξεων του αρμοδίου Υποκαταστήματος.
ΝΣΚ/143/2014
Ερμηνεία και εφαρμογή του άρθρου 53 παρ.2 του Α.Ν. 1846/1951, όταν ασφαλισμένος ή συνταξιούχος ποιήται αυτός ή μέλος της οικογενείας του κατάχρηση των παροχών των κλάδων ανεργίας και ασθενείας εις χρήμα και εις είδος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η παρ’ οιουδήποτε καταχρηστική άσκηση παροχών, άγει σε στέρηση των επ’ αυτών δικαιωμάτων του, αφού στην έννοια της διάταξης του άρθρου 281 Α.Κ. ανάγεται και ο όλος θεσμός της κοινωνικής ασφάλισης, την κατάχρηση δε αυτήν δύναται να διαπιστώσει, συντάσσοντας άμεσα σχετικό έγγραφο, ο αρμόδιος καθ’ ύλην και κατά τόπον υπάλληλος ή το όργανο του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ανεξάρτητα από την έκδοση δικαστικής αποφάσεως, αφού λάβει υπόψη του τα ειδικά δεδομένα της κάθε περίπτωσης, δεδομένου ότι ο καθορισμός του ορίου στερήσεως παροχών απόκειται εκάστοτε εις την κρίσιν του αποφασίζοντος την στέρηση οργάνου, αναλόγως των ειδικών δεδομένων εκάστης περιπτώσεως.
ΝΣΚ/96/2010
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Δυνατότητα τροποποίησης του άρθρου 8 του κανονισμού φαρμακευτικής περίθαλψης, όσον αφορά την θέσπιση ανωτάτου ορίου της αξίας των εκτελουμένων από τα φαρμακεία συνταγών, σε σχέση με την διάταξη του άρθρου 31 παρ. 8 του ΑΝ 1846/1951.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η προτεινόμενη από την ερωτώσα υπηρεσία διάταξη κείται εκτός των ορίων της παρεχομένης από τις διατάξεις του άρθρου 31 παρ. 8 του Α.Ν. 1846/1951 και του κανονισμού φαρμακευτικής περιθάλψεως του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, εξουσιοδοτήσεως. Η δια της προτεινομένης διατυπώσεως του κανονισμού ανάθεση από το εξουσιοδοτημένο όργανο (Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφαλίσεως) της κατ’ εξουσιοδότηση κανονιστικής αρμοδιότητάς του – υπό την εκδοχή ότι η θέσπιση ανωτάτου ορίου στην χρηματική αξία των συνταγών εντάσσεται στο κανονιστικό αυτό πλαίσιο της αρμοδιότητός του – στο νέο αυτό όργανο (διοικητικό συμβούλιο του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ) προκειμένου αυτό να ασκεί την αρμοδιότητά του αυτή ως δική του, συνιστά ανεπίτρεπτη υπεξουσιοδότηση, διότι η εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 16 του Α.Ν. 1846/1951, όχι μόνον δεν προβλέπει, όπως απαιτείται, την περαιτέρω ανάθεση της αρμοδιότητας, αλλά ρητώς απαγορεύει την με την υπουργική απόφαση (κανονισμό) τροποποίηση των διατάξεων του νόμου, μεταξύ των οποίων είναι και η ορίζουσα τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφαλίσεως ως αποκλειστικώς αρμόδιο όργανο να εκδίδει κανονιστικές πράξεις, πλην των προειρημένων εξαιρέσεων, που δεν συντρέχουν στην προκειμένη περίπτωση.
ΝΣΚ/396/2007
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Επιχειρήσεις εδαφίου ε’ περίπτωσης 5 άρθρου 8 ΑΝ 1846/1951 – Ρύθμιση εισφορών – Ασφαλιστική ενημερότητα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προκειμένου να χορηγηθεί βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας σε επιχείρηση του εδαφίου ε’ της περίπτωσης 5 του άρθρου 8 του ΑΝ 1846/1951, που ρύθμισε τις εισφορές της προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, σύμφωνα με τα άρθρα 72 και 28 του Ν 3518/2006, θα γίνονται και οι προβλεπόμενες από τις περ.α’ και β’ της παρ.5 του άρθρου 51 του Ν 2676/1999 αντίστοιχες παρακρατήσεις ποσοστού τουλάχιστον 2% από τα χορηγούμενα σ’ αυτή δάνεια, πλέον της καθορισθείσας μηνιαίας δόσης, καθώς και του τετραπλάσιου ποσού της δόσης από κάθε μεμονωμένη είσπραξη λογαριασμού που θα πραγματοποιεί η επιχείρηση αυτή από το Δημόσιο, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ α’ και β’ βαθμίδας, δημόσιες, δημοτικές και κοινοτικές επιχειρήσεις, δημόσιας ή κοινής ωφέλειας και γενικά επιχειρήσεις και οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
ΕΣ/Τ1/212/2007
Το σχετικό δικαίωμα του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. για καταβολή εισφορών και πρόσθετων επιβαρύνσεων εισφορών θεμελιώνεται στις προεκτεθείσες διατάξεις του A.N. 1846/1951, που καταλαμβάνουν και την περίπτωση της ανωτέρω διδάσκουσας, ανεξαρτήτως του αν αυτή απασχολήθηκε στο προαναφερθέν νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου χωρίς έγκυρη σύμβαση εργασίας.
ΠΟΛ 1065/2012
Tα επιδόματα μητρότητας (κυοφορίας και λοχείας) καθώς και το βοήθημα τοκετού που παρέχονται από το ΙΚΑ στις ασφαλισμένες του, δυνάμει των άρθρων 39 και 31 παρ.7 του Α.Ν. 1846/1951, δεν έχουν τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος και συνεπώς είναι αφορολόγητα.(ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΕΤΑΙ Η 375/2009 ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ Ν.Σ.Κ)
ΝΣΚ/60/2015
Δικαίωμα συνταξιούχου σε προσαύξηση σύνταξης ή χορήγηση σύνταξης λόγω θανάτου του γονέα σε τέκνο, που έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του και σπουδάζει σε φορείς μη τυπικής εκπαίδευσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η φοίτηση τέκνου στους φορείς μη τυπικής εκπαίδευσης του άρθρου 17 του ν. 4186/2013, δεν δημιουργεί δικαίωμα σε προσαύξηση της σύνταξης γονέα, σύμφωνα με την παρ.6 του άρθρου 29 του α.ν. 1846/1951, (ή σε σύνταξη λόγω θανάτου).
ΝΣΚ/83/2002
Οικονομικοί Επιθεωρηταί Υπ.Οικονομικών. Προϋποθέσεις επιλογής υποψηφίων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ι. 1) Δια των διατάξεων της 1034921/397/0006Α/30.3.2001 (ΦΕΚ 377/Β/5.4.2001) απόφασης Υπ.Οικ. εκδοθείσης κατ εξουσιοδότησιν εκ της παρ.9 άρθρου 16 Ν 2873/2000, νομίμως, καθορίζονται οι προϋποθέσεις επιλογής υποψηφίων ως Οικονομικών Επιθεωρητών (Γνωμ. ΣτΕ 275/2001) και, μεταξύ άλλων ορίζεται ούτοι, να είναι κατηγορίας ΠΕ και βαθμού Α , ως προσδιορίζεται στις οικείες διατάξεις του Ν 2683/99 περί κυρώσεως του ΥΚ. Η διάταξις είναι σαφής και δεν τίθεται ζήτημα να θεωρηθή ότι, εις την βούλησιν του κανονιστικού νομοθέτου περιλαμβάνεται και ο βαθμός του Δ/ντού, ελλείψει, άλλωστε, οιασδήποτε σχετικής αναφοράς. 2) Εξ άλλου, καθ ερμηνείαν των διατάξεων των άρθρων 69,70,74 του ΥΚ εν συνδυασμώ προς τις των άρθρων 79 παρ.2,82,87 αυτού εκρίθη ότι, ο ΥΚ δεν προβλέπει δυνατότητα απαλλαγής, κατόπιν αιτήσεως από τα καθήκοντα της θέσεως του προϊσταμένου Διευθύνσεως, Υποδιευθύνσεως κλπ. 3) Κατ ακολουθίαν, και με βάσι τις ανωτέρω απόψεις, εις το πρώτον ερώτημα προσήκει απάντησις αρνητική, συνεπεία δε αυτής, παρέλκει απάντησις εις το σκέλος περί της διαδικασίας απαλλαγής του Δ/ντού από τα καθήκοντά του. ΙΙ. Περαιτέρω, εν όψει των διατάξεων 95 παρ.5 του Συντάγματος και της παρ.4 του άρθρου 50 του Π. Δ/τος 18/1989, ως ισχύει, δεν τίθεται ζήτημα μη συνυπολογισμού του εξ αναδρομικού διορισμού προκύπτοντος, χρόνου υπηρεσίας του υπαλλήλου στην υπ όψιν περίπτωσιν. Και, εις το δεύτερον ερώτημα προσήκει επίσης, απάντησις αρνητική, με την επιφύλαξι της εξαιρέσεως την οποίαν καθιερώνει η δεύτερη περίοδος της παρ.1 β της ΚΥΑ κατά την πρώτην εφαρμογήν του νόμου δια τους ήδη ασκούντας καθήκοντα Οικονομικού Επιθεωρητού του Υπ. Οικονομικών.