ΝΣΚ/396/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Επιχειρήσεις εδαφίου ε’ περίπτωσης 5 άρθρου 8 ΑΝ 1846/1951 – Ρύθμιση εισφορών – Ασφαλιστική ενημερότητα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προκειμένου να χορηγηθεί βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας σε επιχείρηση του εδαφίου ε’ της περίπτωσης 5 του άρθρου 8 του ΑΝ 1846/1951, που ρύθμισε τις εισφορές της προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, σύμφωνα με τα άρθρα 72 και 28 του Ν 3518/2006, θα γίνονται και οι προβλεπόμενες από τις περ.α’ και β’ της παρ.5 του άρθρου 51 του Ν 2676/1999 αντίστοιχες παρακρατήσεις ποσοστού τουλάχιστον 2% από τα χορηγούμενα σ’ αυτή δάνεια, πλέον της καθορισθείσας μηνιαίας δόσης, καθώς και του τετραπλάσιου ποσού της δόσης από κάθε μεμονωμένη είσπραξη λογαριασμού που θα πραγματοποιεί η επιχείρηση αυτή από το Δημόσιο, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ α’ και β’ βαθμίδας, δημόσιες, δημοτικές και κοινοτικές επιχειρήσεις, δημόσιας ή κοινής ωφέλειας και γενικά επιχειρήσεις και οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/314/2011
Αρμοδιότητα οργάνου για την απονομή συντάξεως σε αποχωρήσαντα μόνιμο ιατρό του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ο οποίος επέλεξε για την συνταξιοδότησή του τις διατάξεις του κλάδου Συντάξεων της νομοθεσίας του ΙΚΑ (ΑΝ 1846/1951).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Αρμόδιο όργανο για τον κανονισμό της συντάξεως σε αποχωρήσαντα από την υπηρεσία ιατρό του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ο οποίος επέλεξε για την συνταξιοδότησή του τις διατάξεις του κλάδου Συντάξεων της νομοθεσίας του ΙΚΑ (ΑΝ 1846/1951), είναι ο Διευθυντής Συντάξεων του αρμοδίου Υποκαταστήματος.
ΝΣΚ/288/2014
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Συνταξιοδοτικές Διατάξεις. Περί της έννοιας της διατάξεως του άρθρου 29 παρ. 12 εδ.α΄ του ΑΝ 1846/1951.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με τη διάταξη του άρθρου 29 παρ. 12 εδ. α΄ του ΑΝ 1846/1951, η οποία προστέθηκε με το άρθρο 9 του Ν. 198/1975 και αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 παρ. 1 εδ. γ΄ του Ν. 238/1975, καθορίζεται μόνον ειδικός τρόπος υπολογισμού της (κατ΄ εφαρμογή άλλων διατάξεων απονεμομένης υπό του ΙΚΑ) συντάξεως γήρατος των εις αυτή αναφερομένων προσώπων και δεν θεσπίζεται δικαίωμα συνταξιοδοτήσεως αυτών με ειδικό καθεστώς προϋποθέσεων.
ΝΣΚ/3/2013
Ανακοίνωση των συντάξεων των δικαιούχων στο διαδίκτυο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι ασφαλισμένοι (ως ασφαλισμένοι θεωρούνται και οι συνταξιούχοι) μπορούν οποτεδήποτε επιθυμούν να λάβουν γνώση των στοιχείων που αφορούν την ασφαλιστική τους σχέση, όπως ειδικότερα ορίζει το άρθρο 26 του Α.Ν. 1846/1951 όπως ισχύει, τόσο μέσω των μονάδων ασφάλισης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, όσο και μέσω του διαδικτύου, δυναμένου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ να χρησιμοποιεί για ταυτοποίηση του εκάστοτε ενδιαφερομένου, τον αριθμό μητρώου ασφαλισμένου στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, γνωστοποιώντας όμως στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα την εφαρμογή σύμφωνα με το άρθρο 6 του Ν. 2472/1997.
ΝΣΚ/96/2010
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Δυνατότητα τροποποίησης του άρθρου 8 του κανονισμού φαρμακευτικής περίθαλψης, όσον αφορά την θέσπιση ανωτάτου ορίου της αξίας των εκτελουμένων από τα φαρμακεία συνταγών, σε σχέση με την διάταξη του άρθρου 31 παρ. 8 του ΑΝ 1846/1951.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η προτεινόμενη από την ερωτώσα υπηρεσία διάταξη κείται εκτός των ορίων της παρεχομένης από τις διατάξεις του άρθρου 31 παρ. 8 του Α.Ν. 1846/1951 και του κανονισμού φαρμακευτικής περιθάλψεως του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, εξουσιοδοτήσεως. Η δια της προτεινομένης διατυπώσεως του κανονισμού ανάθεση από το εξουσιοδοτημένο όργανο (Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφαλίσεως) της κατ’ εξουσιοδότηση κανονιστικής αρμοδιότητάς του – υπό την εκδοχή ότι η θέσπιση ανωτάτου ορίου στην χρηματική αξία των συνταγών εντάσσεται στο κανονιστικό αυτό πλαίσιο της αρμοδιότητός του – στο νέο αυτό όργανο (διοικητικό συμβούλιο του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ) προκειμένου αυτό να ασκεί την αρμοδιότητά του αυτή ως δική του, συνιστά ανεπίτρεπτη υπεξουσιοδότηση, διότι η εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 16 του Α.Ν. 1846/1951, όχι μόνον δεν προβλέπει, όπως απαιτείται, την περαιτέρω ανάθεση της αρμοδιότητας, αλλά ρητώς απαγορεύει την με την υπουργική απόφαση (κανονισμό) τροποποίηση των διατάξεων του νόμου, μεταξύ των οποίων είναι και η ορίζουσα τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφαλίσεως ως αποκλειστικώς αρμόδιο όργανο να εκδίδει κανονιστικές πράξεις, πλην των προειρημένων εξαιρέσεων, που δεν συντρέχουν στην προκειμένη περίπτωση.
Φ.11321/15456/1077/2012
Τροποποίηση δευτέρου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 18 του Κανονισμού Ασφάλισης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.
ΝΣΚ/361/2008
Καταβολή ή μη από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ των εξόδων κηδείας των προερχομένων από το ΤΣΠ-ΑΤΕ συνταξιούχων οι οποίοι αποβιώνουν μετά την ένταξη (1-1-2007) του Κλάδου Σύνταξης του Ταμείου τούτου στον αντίστοιχο Κλάδο του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το εφ’ άπαξ βοήθημα καταβάλλεται στους επιμεληθέντες της κηδείας των προερχομένων από το ΤΣΠ-ΑΤΕ συνταξιούχων, οι οποίοι αποβιώνουν μετά την ένταξη (1-1-2007) του Κλάδου Σύνταξης του Ταμείου τούτου στον αντίστοιχο Κλάδο του ΙΚΑ, λόγω της πλήρους εξομοίωσης που θεσπίζει η διάταξη της παρ.8 του άρθρου 5 του Ν 3028/2002 για τους συνταξιούχους αυτής της κατηγορίας με τους λοιπούς συνταξιούχους του ΙΚΑ και συνακόλουθα της εφαρμογής και στους πρώτους της ανωτέρω (περί χορήγησης εφ’ άπαξ βοηθήματος κηδείας) διάταξης του άρθρου 32 του ΑΝ 1846/1951. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/375/2009
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Επιδόματα τοκετού και μητρότητας (κυοφορίας και λοχείας). Υπαγωγή τους ή μη στις διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα επιδόματα μητρότητας (κυοφορίας και λοχείας) καθώς και το βοήθημα τοκετού που παρέχονται από το ΙΚΑ στις ασφαλισμένες του, δυνάμει των άρθρων 39 και 31 παρ. 7 του Α.Ν. 1846/1951, δεν έχουν τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος και συνεπώς είναι αφορολόγητα, αφού δεν υπάρχει ειδική διάταξη νόμου που να τα υποβάλλει στη φορολογία εισοδήματος.
ΝΣΚ/150/2015
Ασφαλιστική ικανότητα ανηλίκων σε ανάδοχες οικογένειες.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. υποχρεούται να μην εφαρμόζη την -στερουμένην νομικού εξουσιοδοτικού ερείσματος και, ως εκ τούτου, ανίσχυρον- διάταξιν του άρθρου 4 παρ.2 εδαφίου πρώτου του π.δ. 86/2009 με την οποίαν δεν ετροποποιήθησαν αι διατάξεις του άρθρου 33 παρ.1 του αν.ν. 1846/1951. β) Εις τας άνωθι διατάξεις του άρθρου 33 του αν.ν. 1846/1951 αναγράφονται περιοριστικώς τα προς εφαρμογήν των διατάξεων του άρθρου 31 του αν.ν. 1846/1951 θεωρούμενα ως μέλη οικογενείας πρόσωπα και επομένως το θέμα αυτό ρυθμίζεται ειδικώς. γ) Παρέλκει η επί του τρίτου υποερωτήματος απάντησις. (ομοφ.)
ΝΣΚ/259/2019
Αναγνώριση χρόνου δημόσιας υπηρεσίας μετακλητής υπαλλήλου ως ασφαλιστέου στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, που δεν θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα στο Δημόσιο, αλλά στο πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ) – Εφαρμοστέες διατάξεις.(...)Η αναγνώριση στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ως ασφαλιστέου του χρόνου δημόσιας υπηρεσίας μετακλητής υπαλλήλου, η οποία δεν θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα στο Δημόσιο, αλλά στο πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ), πρέπει να γίνει με βάση τη διάταξη του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 85 του α.ν. 1854/1951, όπως έχει κωδικοποιηθεί ως άρθρο 85 στην ισχύουσα κωδικοποίηση με τον τίτλο «Κώδικας Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων», που εχώρησε με το π.δ. 169/2007 και προβλέπει, για την εν λόγω αναγνώριση ασφαλιστέου χρόνου δημόσιας υπηρεσίας τον επιμερισμό των εισφορών μεταξύ του εργοδότη – Δημοσίου και του εργαζόμενου – μετακλητού υπαλλήλου (κατά πλειοψηφία).
ΝΣΚ/143/2014
Ερμηνεία και εφαρμογή του άρθρου 53 παρ.2 του Α.Ν. 1846/1951, όταν ασφαλισμένος ή συνταξιούχος ποιήται αυτός ή μέλος της οικογενείας του κατάχρηση των παροχών των κλάδων ανεργίας και ασθενείας εις χρήμα και εις είδος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η παρ’ οιουδήποτε καταχρηστική άσκηση παροχών, άγει σε στέρηση των επ’ αυτών δικαιωμάτων του, αφού στην έννοια της διάταξης του άρθρου 281 Α.Κ. ανάγεται και ο όλος θεσμός της κοινωνικής ασφάλισης, την κατάχρηση δε αυτήν δύναται να διαπιστώσει, συντάσσοντας άμεσα σχετικό έγγραφο, ο αρμόδιος καθ’ ύλην και κατά τόπον υπάλληλος ή το όργανο του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ανεξάρτητα από την έκδοση δικαστικής αποφάσεως, αφού λάβει υπόψη του τα ειδικά δεδομένα της κάθε περίπτωσης, δεδομένου ότι ο καθορισμός του ορίου στερήσεως παροχών απόκειται εκάστοτε εις την κρίσιν του αποφασίζοντος την στέρηση οργάνου, αναλόγως των ειδικών δεδομένων εκάστης περιπτώσεως.