×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/179/2017

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Δυνατότητα κατάσχεσης τραπεζικού λογαριασμού, σε περίπτωση πίστωσης αναδρομικών αποδοχών.(..)Η ΕΤΕ υποχρεούται να αναγάγει το σύνολο των κατατεθέντων ποσών, που αφορούν αναδρομικώς καταβαλλόμενες συντάξεις, σε μηνιαία καταβολή και να εφαρμόσει την προστατευτική ρήτρα περί ακατασχέτου της μηνιαίως καταβαλλόμενης σύνταξης, κατά τα οριζόμενα στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 31 του ΚΕΔΕ, το όριο του οποίου (ακατάσχετου) ανέρχονταν τότε, ενόψει του χρόνου γένεσης των επίμαχων απαιτήσεων, στο ύψος των 1.500 ευρώ το μήνα. Δεν προκύπτει εκ του νόμου χρονικός περιορισμός εντός του οποίου να πρέπει να αναληφθούν από τον καταθέτη και οφειλέτη του Δημοσίου οι ως άνω απαιτήσεις του, οι οποίες καταλαμβάνονται από το ακατάσχετο. Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια με την 41/2016 γνωμ. του Α΄ Τμήματος.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/41/2016

Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος Α.Ε. (ΕΤΕ) – Απόδοση στο Δημόσιο ή αποδέσμευση ποσών που δεσμεύθηκαν, βάσει κατασχέσεων που επιβλήθηκαν εις χείρας της, και προέρχονται από αναδρομικές συντάξεις. α) Η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος Α.Ε. (ΕΤΕ) υποχρεούται να αναγάγει το σύνολο των ποσών που προέρχονται από αναδρομικές συντάξεις σε μηνιαία καταβολή και να εφαρμόσει την προστατευτική ρήτρα περί μηνιαίας καταβαλλόμενης σύνταξης σε ό,τι αφορά το ακατάσχετο αυτής, κατά τα οριζόμενα στο πρώτο (α’) εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 31 του ΚΕΔΕ, όπως αυτή προστέθηκε με την περ. 4 της παρ. Α του άρθρου τρίτου του ν. 4254/2014 και το όριο τούτου (ακατάσχετου) ίσχυε, ανερχόμενο τότε στο ύψος των 1.500 ευρώ το μήνα, ενόψει του χρόνου γένεσης των επίμαχων απαιτήσεων, δηλ. πριν από την αντικατάσταση του α’ εδαφίου αυτής, με την περίπτωση 8 β’ της υποπαραγράφου Δ1 του άρθρου 2 του ν. 4336/2015, υπό τον όρο ότι: ι) έχει τηρηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία της, εκ μέρους του δικαιούχου της ως άνω προστασίας, ηλεκτρονικής υποβολής δήλωσης γνωστοποίησης, για την ύπαρξη ενός μοναδικού και αποκλειστικού λογαριασμού περιοδικής πίστωσης μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων και ιι) έχει προηγηθεί η (μερική) άρση των ως άνω επιβληθεισών κατασχέσεων μέχρι του ανωτέρω ακατάσχετου ορίου, δίχως η υποχρέωση αυτή να αναιρείται από τα οριζόμενα στο τελευταίο εδάφιο της ως άνω προστεθείσης παραγράφου 2 του άρθρου 31. β) Δεν προκύπτει χρονικός περιορισμός εντός του οποίου πρέπει να αναληφθούν από τον καταθέτη και οφειλέτη του Δημοσίου οι ως άνω καταλαμβανόμενες από το όριο ακατάσχετου απαιτήσεις του επί των τραπεζικών καταθέσεων (ομοφ.).


ΝΣΚ/161/2005

Κοινοτικές επιδοτήσεις – Εκχώρηση – Αναγκαστική κατάσχεση στα χέρια του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. – Ακατάσχετο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Μετά την έναρξη ισχύος του Ν 3147/2003 και την προσθήκη περίπτωσης ε στην παράγραφο 2 του άρθρου 982 Κ.Πολ.Δ. οι εκ μέρους δανειστών δικαιούχου κοινοτικών ενισχύσεων ή επιδοτήσεων, επιβαλλόμενες κατασχέσεις στα χέρια του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. ως τρίτου απαιτήσεων εκ κοινοτικών ενισχύσεων/επιδοτήσεων ή οι αναγγελίες εκχωρήσεως τέτοιων απαιτήσεων είναι άκυρες και νόμιμα ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. αρνείται την προς αυτούς (δανειστές) καταβολή. β) Σε περίπτωση άσκησης, εκ μέρους των ως άνω δανειστών, ενδίκων βοηθημάτων κατά του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. και της άρνησής του να καταβάλει (λόγω του ακατασχέτου και ανεκχωρήτου των στα χέρια του ευρισκομένων απαιτήσεων του δικαιούχου των επιδοτήσεων/ ενισχύσεων), ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. θα πρέπει να αναμένει την έκδοση δικαστικής απόφασης που θα επιτρέπει την καταβολή των επίδικων ποσών.


ΝΣΚ/112/2023

Ερωτάται εάν μπορεί το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων να αποδώσει χρηματική παρακαταθήκη στον δικαστικώς αναγνωρισθέντα δικαιούχο αυτής πριν την πλήρωση της αναβλητικής αίρεσης (όρου) της προσκόμισης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας που έχει τεθεί από τον καταθέτη στο σχετικό Γραμμάτιο Σύστασης.(..)Το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων δεν μπορεί να αποδώσει χρηματική παρακαταθήκη στον δικαστικώς αναγνωρισθέντα δικαιούχο αυτής πριν την πλήρωση της αναβλητικής αίρεσης (όρου) της προσκόμισης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας που έχει τεθεί από τον καταθέτη στο σχετικό Γραμμάτιο Σύστασης, διότι δεν επιτρέπεται εκ μέρους του ΤΠΔ, που είναι απλός θεματοφύλακας, αλλοίωση της παρακαταθήκης καθ’ οιονδήποτε τρόπο ούτε απόδοση αυτής, καθόσον τούτο θα αναιρούσε το σκοπό της παρακαταθήκης και θα παραβίαζε τη βούληση του παρακαταθέτη και την αναβλητική αίρεση (όρο) που έχει διατυπωθεί σ’ αυτήν (ομόφωνα).


31052/1491/2015

Σας γνωρίζουμε ότι στο ΦΕΚ 69 A΄ δημοσιεύτηκε ο Ν.4331/2015 με τις διατάξεις του οποίου ρυθμίζονται θέματα για την είσπραξη των απαιτήσεων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης (φκα), τον συμψηφισμό οφειλών προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης με απαιτήσεις έναντι αυτών, το ακατάσχετο των ποσών που καταβάλλονται υπέρ των φορέων κοινωνικής ασφάλισης, την χορήγηση ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας σε Διοικητές ή Προέδρους των φκα, την αλληλέγγυα ευθύνη για οφειλές νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας προς φκα και αλλά ειδικότερα θέματα.(ΑΔΑ:60Θ9465Θ1Ω-Δ4Τ )


ΝΣΚ/141/2003

Επιστροφή από το Ελληνικό Δημόσιο στην ΠΕΤΡΟΛΑ ΕΛΛΑΣ ΑΕΒΕ παρακρατηθέντων φόρων επί των τόκων των καταθέσεών της σε Τράπεζα στην Ελλάδα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το Ελληνικό Δημόσιο υποχρεούται να επιστρέψει στην ΠΕΤΡΟΛΑ ΕΛΛΑΣ ΑΕΒΕ παρακρατηθέντα και αποδοθέντα σ’ αυτό ποσά φόρων επί των τόκων των καταθέσεών της συμμορφούμενο προς την 16/2000 διαιτητική απόφαση δια του Προϊσταμένου της ΔΟΥ της έδρας του καταθέτη του ποσού που παρακρατήθηκε. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/338/2008

Μέτρο δάσωσης γεωργικών εκτάσεων του Καν. 2080/1992 – Επιτόπιοι έλεγχοι – Δικαίωμα προηγούμενης ακρόασης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δεν είναι υποχρεωτική η έγγραφη κλήση του ενδιαφερομένου, προκειμένου να παρευρεθεί αυτοπροσώπως και να υποβάλλει προφορικά τις παρατηρήσεις του κατά τον επιτόπιο έλεγχο, που διενεργείται στα πλαίσια της εφαρμογής του προγράμματος δάσωσης του Καν. 2080/1992, και ειδικότερα προκειμένου να επαληθευθεί η τήρηση των εγγράφων συστάσεων και υποδείξεων της υπηρεσίας για τη συμπλήρωση των κενών της δασικής φυτείας και τη διενέργεια των απαιτούμενων καλλιεργητικών φροντίδων που έπρεπε να αναληφθούν, μέσα στη χορηγηθείσα συναφώς προθεσμία, ώστε η φυτεία αυτή να επανήρχετο στα απαιτούμενα, κατά το σημείο 12.2 της απόφασης 90061/1229/2001 του Υπουργού Γεωργίας, επίπεδα φυτοκάλυψης.


ΝΣΚ/64/2000

Φορολογία κληρονομιών. Τρόπος φορολογίας χρηματικής καταθέσεως σε κοινό τραπεζικό λογαριασμό, που απορρέει από σύμβαση θανόντος με χρηματιστηριακή εταιρεία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το τίμημα από την εκποίηση μετοχών αποβιώσαντος, που διενήργησε στα πλαίσια συμβατικής σχέσεως χρηματιστηριακή εταιρεία ζώντος ακόμα του πελάτη της, δεν αποτελεί κληρονομιαίο περιουσιακό στοιχείο αυτού και ως εκ τούτου δεν υπόκειται σε φόρο κληρονομιών, της χρηματιστηριακής εταιρείας υποχρεουμένης να καταθέσει το τίμημα στον υποδειχθέντα από τον πελάτη της κοινό τραπεζικό λογαριασμό. Μη εφαρμογή εν προκειμένω των διατάξεων της παρ.3 του άρθρου 3 του Ν.Δ.118/73 και του άρθρου 105 του Ν.Δ.118/73. Δυνατότητα του Προϊσταμένου της ΔΟΥ να θεωρήσει ότι η κατάθεση σε κοινό λογαριασμό δεν αποκλείει την ύπαρξη άτυπης δωρεάς στις εσωτερικές σχέσεις καταθέτη - δικαιούχου.


ΝΣΚ/145/2006

Κατάσχεση σύνταξης στα χέρια του «Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Κοινής Διανομής Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων» ως τρίτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι διατάξεις του άρθρου 31 περ.ε’ του ΚΕΔΕ, με τις οποίες επιτρέπεται η κατάσχεση εις χείρας τρίτου ποσοστού ενός τετάρτου (1/4) επί των περιοδικώς καταβαλλομένων μισθών, συντάξεων και πάσης φύσεως ασφαλιστικών βοηθημάτων για χρέη προς το Δημόσιο των δικαιούχων των απαιτήσεων αυτών, θεσπίζουν ειδικό και εξαιρετικό δίκαιο το οποίο κατισχύει κάθε προγενέστερης γενικής ή ειδικής διάταξης που εισάγει ακατάσχετα κατά τη ρητή διάταξη του άρθρου 95 παρ.2 του ΚΕΔΕ. Επίσης, οι διατάξεις αυτές, λόγω του ειδικού και εξαιρετικού δικαίου που θεσπίζουν, υπερισχύουν και κάθε μεταγενέστερης διάταξης που εισάγει το ακατάσχετο των μισθών, συντάξεων κλπ, διότι αποδυναμώνουν το προνομιακής φύσεως δικαίωμα του Δημοσίου να επιδιώξει τη νόμιμη ικανοποίηση των απαιτήσεων με την επιβολή κατάσχεσης επί του ως άνω ποσοστού. Οι επίμαχες διατάξεις του άρθρου 29 του Καταστατικού του ως άνω Ταμείου, που θεσπίζουν το ακατάσχετο της χορηγουμένης απ’ αυτό επικουρικής σύνταξης στους ασφαλισμένους του, κατά το μέρος που αντίκειται στις ως άνω διατάξεις του ΚΕΔΕ είναι ανενεργείς και ανεφάρμοστες έναντι του κατασχόντος Δημοσίου. Πέραν τούτου, οι επίμαχες διατάξεις βρίσκονται εκτός των ορίων της παρασχεθείσης με τη διάταξη του άρθρου 42 παρ.1 του Ν 2972/2001 νομοθετικής εξουσιοδοτήσεως, μη δυνάμενες να επιφέρουν κατάργηση των διατάξεων του άρθρου 31 περ.ε’ του ΚΕΔΕ και είναι ανίσχυρες έναντι τούτων.


ΝΣΚ/384/2013

Οφειλέτες του Δημοσίου – Κατάσχεση εις χείρας τρίτου. Η Τράπεζα, στα χέρια της οποίας ως τρίτης κατασχέθηκε το συνολικό ποσό των έως τότε δεδουλευμένων μηνιαίων συντάξεων του οφειλέτη υποχρεούται να αποδώσει, εκτός από το αντιστοιχούν στα 3/4 ήδη αποδοθέν ποσό, και το εναπομένον 1/4 ποσό των 1.613 ευρώ, αιρομένης εν μέρει -δηλ. για το συγκεκριμένο ποσό- της επίμαχης κατάσχεσης, πράγμα που πρέπει να ισχύει και για όλες τις ανάλογες περιπτώσεις που συγκεντρώνουν τα ίδια χαρακτηριστικά, υπό τον αυτονόητο βέβαια όρο και προϋπόθεση ότι, για κάθε μία απ’ αυτές προκύπτει με βεβαιότητα και ασφάλεια ότι τα ποσά αυτά, παρότι εφάπαξ καταβαλλόμενα λόγω καθυστέρησης, ανάγονται σε οφειλόμενες μηνιαίες συντάξεις εκάστη των οποίων δεν υπερβαίνει το πιο πάνω όριο ακατάσχετου. (ομοφ.)


ΝΣΚ/46/2025

Απόδοση από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων χρηματικής παρακαταθήκης που αφορά ποινική εγγυοδοσία, ενόψει επιβολής αναγκαστικής κατάσχεσης εις χείρας του, ως τρίτου, δυνάμει τελεσίδικης απόφασης, που στη συνέχεια αναιρέθηκε, και κατόπιν κοινοποίησης στο ΤΠΔ σύμβασης εκχώρησης(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ενόψει, αποκλειστικά, του διδόμενου ιστορικού και για λόγους ασφαλείας του δικαίου των συναλλαγών του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων που αποτελεί αυτόνομο χρηματοπιστωτικό οργανισμό εξυπηρέτησης του δημοσίου και κοινωνικού συμφέροντος, το ΤΠΔ δύναται να αποδώσει το, αναγκαστικώς κατασχεθέν εις χείρας του, ως τρίτου, ποσό που ενσωματώνεται σε συσταθέν, από δικηγόρο, γραμμάτιο ποινικής εγγυοδοτικής χρηματικής παρακαταθήκης, ενόψει της κατά ένα μέρος ακύρωσης του εκτελεστού τίτλου δυνάμει του οποίου επιβλήθηκε η ως άνω κατάσχεση και της κοινοποιηθείσας στο ΤΠΔ σύμβασης εκχώρησης απαίτησης, με την οποία αναγνωρίζεται ότι τα παρακατατεθέντα χρήματα ανήκαν στον εντολέα του καταθέτη (δικηγόρου), μόνο μετά την έκδοση τελεσίδικης δικαστικής απόφασης, που θα αναγνωρίζει τον πραγματικό δικαιούχο της απαίτησης που ενσωματώνεται στο αντίστοιχο γραμμάτιο, και θα προσδιορίζει το ακριβές ποσό της απαίτησης, και υπό τον αυτονόητο όρο της, εκ μέρους του αναγνωρισθησόμενου δικαιούχου, προηγούμενης προσκόμισης όλων των αναγκαίων δικαιολογητικών και της εκ μέρους του ΤΠΔ επαλήθευσης της συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων για την απόδοση του ποσού που ενσωματώνεται στο επίμαχο γραμμάτιο (πλειοψ.)