ΝΣΚ/2/2015
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
α) Δικαίωμα ή μη χορήγησης, του κατωτάτου ορίου σύνταξης λόγω θανάτου από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ από 27-12-1984 σε συνταξιούχο, η οποία κατέστη εκ μεταβιβάσεως συνταξιούχος από το Γ.Λ.Κ. β) Εφαρμογή ή μη των διατάξεων της παρ.3 του άρθρου 13 του ν.997/1979, καθώς και της παρ.6 του άρθρου 5 του ν. 3232/2004, και στα μέλη της οικογενείας συνταξιούχων του Γ.Λ.Κ., τα οποία λαμβάνουν στρατιωτική ή πολεμική σύνταξη εκ μεταβιβάσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η συνταξιούχος Μ.Μ., η οποία κατέστη εκ μεταβιβάσεως συνταξιούχος λόγω θανάτου του συζύγου της από 27-12-1984, ο οποίος λάμβανε αναπηρική και στρατιωτική σύνταξη που του χορηγήθηκε εξ’ αιτίας της υπηρεσίας του, υπηρετών ως χωροφύλακας, και όχι πολεμική σύνταξη κατά την εκτέλεση της στρατιωτικής του υπηρεσίας, δεν δικαιούται να λαμβάνει το κατώτατο όριο σύνταξης από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, διότι ο σύζυγός της και η ιδία δεν υπήγοντο στην περίπτωση της παρ.6 του άρθρου 5 του ν. 3232/2004. β) Η παρ.3 του άρθρου 13 του ν.997/1979 (όπως ίσχυε), καθώς και η παρ.6 του άρθρου 5 του ν. 3232/2004 έχουν προσωποπαγή χαρακτήρα, αφού τα δικαιώματα που προστατεύουν περιορίζονται μόνο στους έχοντες την ιδιότητα του αναπήρου ή θύματος πολέμου κατά την εκτέλεση της στρατιωτικής τους υπηρεσίας και δεν καταλαμβάνουν και τα μέλη τα οποία λαμβάνουν στρατιωτική ή πολεμική σύνταξη εκ μεταβιβάσεως, διότι η εξίσωση όλων των αναπήρων και θυμάτων πολέμου και των εξ αυτών ελκόντων δικαιώματα, που έγινε με το άρθρο 4 του ν. 3670/2008, εξαιρεί τα δικαιώματα και ευεργετήματα που έχουν θεσπιστεί με συνταξιοδοτικές διατάξεις. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/222/2009
Δυνατότητα συνταξιοδότησης, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.4 του άρθρου 5 του Ν 3232/2004, σε διπλοσυνταξιούχο του ΤΣΜΕΔΕ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ασφαλισμένη μηχανικός, η οποία τυγχάνει σύζυγος αναπήρου με ποσοστόν αναπηρίας άνω του 80% και είναι ήδη συνταξιούχος ΤΑΠ-ΟΤΕ (ΔΕΚΟ), δύναται να συνταξιοδοτηθεί για δεύτερη φορά και από το ΤΣΜΕΔΕ μόνο σύμφωνα με όσα ορίζουν οι διατάξεις του άρθρου 18 παρ.6 του Ν 3232/2004, αποκλειομένης της εφαρμογής της διατάξεως του άρθρου 5 παρ.4 του ιδίου νόμου. (πλειοψ.)
78042/0092/2014
Αύξηση του ποσού που δύναται vα παρακρατηθεί από τη σύνταξη, με απόφαση του Διευθυντή της αρμόδιας Διεύθυνσης Συντάξεων του Γ.Λ.Κ., για αχρεωστήτως καταβληθείσες συντάξεις, βοηθήματα, επιδόματα.
20661/2005
Αύξηση του ποσού που δύναται να παρακρατηθεί από την σύνταξη, με απόφαση του Διευθυντή της αρμόδιας Διεύθυνσης Συντάξεων του Γ.Λ.Κ., για αχρεωστήτως καταβληθείσες συντάξεις, βοηθήματα, επιδόματα.
24674/0092/2013
Αύξηση του ποσού που δύναται να παρακρατηθεί από τη σύνταξη, με απόφαση του Διευθυντή της αρμόδιας Διεύθυνσης Συντάξεων του Γ.Λ.Κ., για αχρεωστήτως καταβληθείσες συντάξεις, βοηθήματα, επιδόματα.(ΚΑΤΑΡΓΉΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ 78042/0092/2014,ΦΕΚ-1682/Β/23.6.2014)
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΠΡΩΤΟ/872/2025
Η απόφαση 872/2025 του Πρώτου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά έφεση κατά της 93/2018 πράξης του Α΄ Κλιμακίου. Η υπόθεση σχετίζεται με καταλογισμό ποσού 12.765,46 ευρώ σε βάρος της εκκαλούσας, το οποίο αναλύεται σε αχρεωστήτως καταβληθείσες στρατιωτικές συντάξεις (10.516,12 ευρώ) και χρηματική ποινή (2.249,34 ευρώ). Η εκκαλούσα κατηγορείται ότι έλαβε τη σύνταξη ως άγαμη θυγατέρα αποβιώσαντος στρατιωτικού, ενώ είχε τελέσει γάμο στις 4.11.2011 χωρίς να ενημερώσει το Γ.Λ.Κ. Το Δικαστήριο, κρίνοντας επί της αρμοδιότητας, διαπίστωσε ότι η έφεση αφορά σε συνταξιοδοτική υπόθεση στρατιωτικής συνταξιούχου, και σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 4820/2021, η αρμοδιότητα ανήκει στο Πέμπτο Τμήμα. Ως εκ τούτου, το Πρώτο Τμήμα κήρυξε εαυτό αναρμόδιο και παρέπεμψε την υπόθεση στο Πέμπτο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΝΣΚ/16/2009
Απαλλαγή από φόρο εισοδήματος αναπήρων αμάχου πληθυσμού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στα ευεργετήματα που απολαμβάνουν οι ανάπηροι αμάχου πληθυσμού του Ν 1863/1989, από την 1-1-2008, περιλαμβάνεται και η απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος από εμπορικές επιχειρήσεις των κερδών από την εκμετάλλευση περιπτέρων, εάν τους έχει χορηγηθεί η σχετική άδεια, κατά την νόμιμη διαδικασία, εφ όσον η εκμετάλλευση αυτών ενεργείται από τους ίδιους, όπως επίσης απαλλάσσεται από τον ίδιο φόρο το δικαίωμα που παίρνουν τα πρόσωπα αυτά από την παραχώρηση της εκμεταλλεύσεως περιπτέρου, υπό την προϋπόθεση ότι λαμβάνουν πολεμική ή στρατιωτική σύνταξη και το ίδιο ισχύει και για τον υποβαλόντα το ως άνω σχετικό αίτημα προς την Υπηρεσία, εφ όσον συγκεντρώνει τις ανωτέρω νόμιμες προϋποθέσεις, τόσο των διατάξεων της περιπτ.β της παρ.4 του άρθρου 6 του Κ.Φ.Ε. (Ν 2238/1994), όσο και των διατάξεων της παρ.1 του άρθρου 4 του Ν 3670/2008.
ΕλΣυν.ΕλάσσοναΟλομ/476/2016
Επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης συνταξιούχων:Κατά την κρίση του Δικαστηρίου, δεχθέν τα ανωτέρω το δικάσαν Τμήμα ορθώς τις επίμαχες διατάξεις ερμήνευσε και εφήρμοσε, οι δε περί του αντιθέτου, καθ' ερμηνεία του δικογράφου, ισχυρισμοί της αναιρεσείουσας ότι από το συνολικό εισόδημά της πρέπει να αφαιρεθεί φόρος εισοδήματος ΄΄περίπου 20%΄΄ και ότι δεν πρέπει να συνυπολογισθεί, καθώς γράφεται σε χωριστό κωδικό στην φορολογική δήλωση, το εισόδημά της από την πολεμική σύνταξη είναι απορριπτέοι ο πρώτος ως αόριστος, άλλως και σε κάθε περίπτωση αμφότεροι ως νόμω αβάσιμοι. Τούτο διότι, όπως αναπτύχθηκε σε προηγούμενη σκέψη, για τον προσδιορισμό του συνολικού ετήσιου καθαρού εισοδήματος λαμβάνεται υπόψιν το εισόδημα που προέρχεται από κάθε πηγή και υποβάλλεται σε φόρο εισοδήματος, μη συνυπολογιζομένων αποκλειστικώς και μόνο των τυχόν αναδρομικών από προηγούμενα έτη που εισέπραξε ο συνταξιούχος καθώς και του ποσού του ίδιου του ΕΚΑΣ...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω και μη προβαλλομένου άλλου λόγου αναιρέσεως, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να απορριφθεί.
ΝΣΚ/157/2015
Χαρακτηρισμός ενηλίκων φυσικών προσώπων ως επαγγελματίες αγρότες, σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 1 του ν. 3874/2010.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί ως επαγγελματίας αγρότης, κατά την έννοια της διατάξεως του άρθρου 1 του ν. 3874/2010, ο συνταξιούχος του ΟΓΑ με αναπηρία τουλάχιστον 67% και β) οι φοιτητές και οι στρατιώτες που υπηρετούν την στρατιωτική των θητεία, μπορούν, εφόσον έχουν και τις υπόλοιπες προϋποθέσεις του άρθρου 2 του ν. 3874/2010, να χαρακτηρισθούν ως επαγγελματίες αγρότες. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/3/2002
ΝΠΔΔ. Διορισμός υπαλλήλου με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου σε μόνιμη θέση. Αντιρρησίας συνείδησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Πρόσωπο το οποίο πριν την ισχύ του Ν 2510/97 (καθιέρωση άοπλης στρατιωτικής θητείας κλπ), αρνήθηκε να εκτελέσει άοπλη στρατιωτική υπηρεσία, ως αντιρρησίας συνείδησης, και μετά την σχετική ποινική καταδίκη εξαιρέθηκε από την εκπλήρωση των στρατιωτικών του υποχρεώσεων κατ άρθρο 2 παρ.4 του Ν 731/77, έχει την δυνατότητα να διοριστεί, μετά την ισχύ του άρθρου 27 του Ν 2915/2001, σε μόνιμη θέση του Δικηγορικού Συλλόγου Δράμας, προβλεπόμενη υπό του άρθρου 14 του Ν 2738/99.
ΝΣΚ/70/2005
Απαιτούμενη συνολική στρατιωτική υπηρεσία για την, ανεξαρτήτως κενών θέσεων, προαγωγή Ανθυπασπιστών των Ενόπλων Δυνάμεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι εξερχόμενοι από παραγωγικές σχολές υπαξιωματικών με τον βαθμό του λοχία και των αντιστοίχων προάγονται ανεξαρτήτως υπάρξεως κενών θέσεων, εάν βεβαίως κριθούν στον βαθμό του Ανθυπασπιστή ως προακτέοι, στον επόμενο βαθμό με τη συμπλήρωση οκτώ χρόνων στον κατεχόμενο βαθμό, ή 21 χρόνων συνολικής στρατιωτικής υπηρεσίας από την κατάταξή τους στις παραγωγικές σχολές (εφόσον έχουν υπηρεσία 4 ετών ως Ανθυπασπιστές), όπως ρητώς ορίζεται στην παρ.2β του άρθρου 12 του ΝΔ 445/1974. Ο προαναφερόμενος ως απαιτούμενος χρόνος συνολικής στρατιωτικής υπηρεσίας για την συγκεκριμένη προαγωγή μειώνεται, κατά τα ρητώς οριζόμενα στην παρ.3 του ίδιου άρθρου, μόνον για τους υπαξιωματικούς, οι οποίοι εξήλθαν από παραγωγική σχολή με βαθμό ανώτερο του λοχία, κελευστή ή σμηνία, δηλαδή πριν την βαθμολογική εξομοίωση των εξερχομένων από τις παραγωγικές σχολές, και εξακολουθούν να υπηρετούν στις Ένοπλες Δυνάμεις.