ΝΣΚ/260/2003
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Μεταβίβαση ακινήτων του Δημοσίου στην Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου (ΚΕΔ) για εισφορά τους στην υπό σύσταση θυγατρική της Εταιρία Επένδυσης Ακίνητης Περιουσίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η μεταβίβαση ακινήτων του Δημοσίου σε θυγατρική εταιρία επενδύσεων της ΚΕΔ μπορεί να γίνει κατ’ εφαρμογή της παρ.4 του άρθρου 10 του Ν 973/1979 και όχι δυνάμει του άρθρου 5 του ΑΝ 1331/1949.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/425/2001
Δημόσια έργα. ΚΕΔ. Μίσθωση έργου. Πώληση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σύμβαση συναφθείσα, δια συμβολαιογραφικού εγγράφου, μεταξύ της Κτηματικής Εταιρίας του Δημοσίου (ΚΕΔ), ενεργούσης ως αντιπροσώπου και για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου (άρθρα 5 παρ.1 και 8 παρ.1 του Ν 973/1979), και των εταιριών ΘΕΜΕΛΙΟΔΟΜΗ ΑΕ, ΕΝΤΕΧΝΟΣ ΑΕ και ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΙΚΗ ΑΤΕ, δια της οποίας συμφωνήθηκε η υπό των τελευταίων πώληση στην ΚΕΔ, για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών του ΚΕΠΥΟ, του λεπτομερώς σ αυτήν περιγραφομένου οικοπέδου μετά του επ αυτού υφισταμένου κτιρίου, ανήκοντος κατά συγκυριότητα στις προαναφερθείσες εταιρίες, όπως το τελευταίο (κτίριο) προβλέφθηκε να μετασκευασθεί δι εκτελέσεως εργασιών υπό των αναλαβουσών την σχετική υποχρέωση πωλητριών εταιριών, βάσει της περιεχομένης στην ίδια σύμβαση ιδιαίτερης μεταξύ των συμβαλλομένων συμφωνίας και κατά τους όρους αυτής. Η εν λόγω σύμβαση έχει τον χαρακτήρα συμβάσεως πωλήσεως (513 ΑΚ) και, επομένως, επ αυτής εφαρμοστέες είναι οι διατάξεις περί πωλήσεως. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/339/2002
Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Χημικών (ΤΕΑΧ). Μειοδοτικός διαγωνισμός. Αγορά ακινήτου από ΝΠΔΔ. Εφαρμογή διαδικασιών του ΠΔ 715/1979.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Νομιμοποιείται κατ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 6 του Ν 2217/1994 όπως συμπληρώθηκε με την παρ.4 του άρθρου 10 του Ν 2335/1995 και εκείνο του άρθρου 2 της από 20-5-1999 σύμβασης που υπεγράφη μεταξύ του ΤΕΑΧ και της ΚΕΔ, η ΚΕΔ να υπογράψει αντί του Ταμείου το συμβόλαιο αγοράς ακινήτου με τον μειοδότη – πωλητή αυτού. 2) Δεν νομιμοποιείται το Ταμείο σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ.1, 2 και 3 του άρθρου 1 του ΠΔ 471/1975, να εκδώσει τα χρηματικά εντάλματα πληρωμής (ΧΕΠ) με φερόμενο ως δικαιούχο την Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου (ΚΕΔ). 3) Δεν νομιμοποιείται το Ταμείο να υπογράψει το αγοραπωλητήριο συμβόλαιο με τον νέο ιδιοκτήτη του ακινήτου αντί του αρχικού ιδιοκτήτη και μειοδότη – πωλητή. 4) Δεν παρέχεται νόμιμη ευχέρεια στον Υπουργό να τροποποιήσει την αρχική εγκριτική απόφαση και να αντικαταστήσει το όνομα του αρχικού ιδιοκτήτη και πωλητή με εκείνο του νέου ιδιοκτήτη. Η προωθούμενη τροποποιητική απόφαση είναι προδήλως νομικά πλημμελής καθ όσον με αυτήν επιχειρείται μία διαδικασία που ευθέως νοθεύει τον ανταγωνισμό. 5) Εφόσον τελικά δεν καταστεί δυνατή η μεταβίβαση της κυριότητας του ακινήτου από τον μειοδότη – πωλητή, συντρέχουν οι λόγοι παράβασης των σχετικών όρων της Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, αλλά και των σχετικών διατάξεων του Νόμου, με συνέπεια τη δυνατότητα επιβολής των προβλεπόμενων κυρώσεων.
ΝΣΚ/15/2005
Έκδοση υπουργικής απόφασης σύμφωνα με τις διατάξεις των περ.β’ και δ’ της παρ.1 του άρθρου 2 του Ν 973/1979, περί ανταλλαγής των παραλιμνίων εκτάσεων αρμοδιότητας του Υπ.Αγρ.Ανάπτυξης και Τροφίμων με άλλες εκτός των Νομών Ξάνθης και Ροδόπης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων νομίμως δύναται να αναθέσει στην Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου σύμφωνα με τις διατάξεις των περ.β’ και δ’ της παρ.1 του άρθρου 2 του Ν 973/1979, την ανταλλαγή εκείνων εκ των παραλιμνίων εκτάσεων που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με άλλες εκτός των Νομών Ξάνθης και Ροδόπης δεδομένης της αρμοδιότητας για ανταλλαγή της λίμνης Βιστωνίδας στο Υπουργείο Οικονομικών.
ΝΣΚ/80/2008
Ομαδικές απολύσεις – Όμιλος επιχειρήσεων – Θυγατρική εταιρία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για την απόλυση εργαζομένων, που απασχολούνται σε εταιρία θυγατρική ομίλου επιχειρήσεων, ο υπολογισμός του ανωτάτου ορίου απολύσεων ανά μήνα, που προβλέπεται από την εκάστοτε ισχύουσα απόφαση του Υπουργού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, η οποία εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 1 παρ.2 του Ν 1387/1983, πραγματοποιείται επί του αριθμού των εργαζομένων στην εταιρία αυτή και όχι επί του συνολικού αριθμού των εργαζομένων στις επιχειρήσεις του ομίλου.
ΝΣΚ/186/2008
Υλοποίηση του σκοπού της παραχωρήσεως δημοσίου κτήματος με το άρθρο 5 του ΑΝ 1331/1949 με σύμβαση Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα κατ εφαρμογή των διατάξεων του Ν 3389/2005.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί παραχωρήσεως ακινήτων του Δημοσίου κατ άρθρο 5 του ΑΝ 1331/1949 στους κατ άρθρο 1 παρ.1 του Ν 3389/2005 δημόσιους φορείς για την εκπλήρωση των κοινωφελών σκοπών τους που προβλέπονται από το νόμο, τη σύμβαση ή το καταστατικό τους, με τους όρους της μη περαιτέρω μεταβίβασης της κυριότητάς τους σε τρίτο και της εκπλήρωσης του σκοπού για τον οποίο έγινε η παραχώρηση, η υλοποίηση των υποδομών για την εκπλήρωση του σκοπού της παραχωρήσεως επί του παραχωρηθέντος οικοπέδου είναι, κατ αρχήν, απόλυτα επιτρεπτή με συμβάσεις σύμπραξης της πρώτης και της τέταρτης μορφής του Ν 3389/2005 (ιδιωτικώς χρηματοδοτούμενα-μη ανταποδοτικά έργα που αποπληρώνονται από τους δημόσιους φορείς και πλήρως ανταποδοτικά έργα), εφόσον στις συμπράξεις της μορφής αυτής η κυριότητα των ακινήτων και των επ αυτών έργων παραμένει στο Δημόσιο Φορέα καθ όλη τη διάρκεια της συμβάσεως και δεν προβλέπεται η συμμετοχή του στη χρηματοδότηση του έργου με παροχές σε είδος που μπορεί να συνίστανται και σε παραχώρηση εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί των παραχωρουμένων ακινήτων ή στην παραχώρηση αυτών κατά χρήση ή εκμετάλλευση στην Εταιρεία Ειδικού Σκοπού και επομένως δεν συντρέχει λόγος παραβάσεως του όρου της μη περαιτέρω παραχωρήσεώς τους σε τρίτο. Ειδικά, σχετικώς με την αναφερόμενη στο προπαρατεθέν ιστορικό παραχώρηση του Α.Β.Κ. 593 δημοσίου κτήματος προς το Δήμο Σηπιάδος για τη δημιουργία χώρων αναψυχής κ.λπ., ενόψει του ότι δεν προκύπτουν από το παρατεθέν ιστορικό, όχι μόνον τα συμβατικά ανταλλάγματα και ο τρόπος συμμετοχής του πιο πάνω Δήμου στη σύμβαση σύμπραξης, αλλά ούτε και η μορφή της προτεινομένης συμπράξεως, είναι αδύνατη και σε κάθε περίπτωση επισφαλής στα πλαίσια γνωμοδοτήσεως η επίλυση του ζητήματος εάν τα συγκεκριμένα έργα, για τα οποία έγινε η παραχώρηση, μπορούν να εκτελεσθούν με συμβάσεις συμπράξεως, ζήτημα το οποίο δύναται να ερευνηθεί εκ νέου μετά την ένταξη των πιο πάνω έργων στον κατάλογο προτεινομένων συμπράξεων από την Ε.Γ.Σ.Δ.Ι.Τ., οπότε θα έχουν πλέον συγκεκριμενοποιηθεί τόσο η μορφή της συμπράξεως, όσο και τα συμβατικά ανταλλάγματα και ο τρόπος συμμετοχής του πιο πάνω δημόσιου φορέα στη σύμβαση σύμπραξης, εάν φυσικά και εφόσον τα ζητήματα αυτά εξακολουθούν να προβληματίζουν την ερωτώσα υπηρεσία, μετά την δοθείσα ως άνω απάντηση επί του γενικού ερωτήματος.
ΝΣΚ/104/2023
Εάν επί παραχώρησης δημοσίου κτήματος κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του α.ν. 1331/1949, με τον όρο της απαγόρευσης της εκποίησης αυτού και με αποκλειστικό σκοπό την ανέγερση οικοδομής προς στέγαση των Διοικητικών - Υγειονομικών Υπηρεσιών του τ. ΙΚΑ, δύναται νομίμως o e-ΕΦΚΑ, ως καθολικός διάδοχος του ΙΚΑ, να προβεί σε παραχώρηση της χρήσης αυτού, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 50 του ν. 4430/2016, προς τον Δήμο Πειραιά, με ή άνευ ανταλλάγματος, για δέκα (10) έτη, με σκοπό τη χρήση του ως χώρο πρασίνου και υπό τον όρο της άμεσης απόδοσης του οικοπέδου, όταν αποφασιστεί η αξιοποίησή του από τον e-ΕΦΚΑ.(...)Ο e-ΕΦΚΑ δεν δύναται, σε εφαρμογή της περίπτωσης στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 50 του ν. 4430/2016, να προβεί σε παραχώρηση προς τον Δήμο Πειραιά, με αντάλλαγμα ή χωρίς, της χρήσης του αναφερόμενου οικοπέδου ιδιοκτησίας του, διότι η ενέργεια αυτή δεν εξυπηρετεί την εκπλήρωση του σκοπού για τον οποίο έλαβε χώρα η παραχώρηση από το Δημόσιο, κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του α.ν. 1331/1949 και τους όρους του Πωλητηρίου Συμβολαίου, και θα έχει ως αποτέλεσμα την πλήρωση της τεθείσας διαλυτικής αίρεσης και κατά συνέπεια την αυτοδίκαιη επάνοδο της κυριότητας του παραχωρηθέντος ακινήτου στο Δημόσιο (ομόφωνα).
ΝΣΚ/119/2013
Παραχώρηση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου σε Δήμους ή Κοινότητες – Έννοια και περιεχόμενο των σχετικών διατάξεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παραχώρηση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου σε Δήμους ή Κοινότητες διέπεται αποκλειστικά από τις ειδικές διατάξεις του άρθρου 200 του ν. 3463/2006, οι οποίες ρυθμίζουν την παραχώρηση ή εν γένει διάθεση δικαιωμάτων του Δημοσίου επί των ως άνω πραγμάτων με ή χωρίς αντάλλαγμα. Η κατά χρήση παραχώρηση ακινήτων του Δημοσίου, τα οποία διαχειρίζεται η Ε.Τ.Α.Δ. Α.Ε., γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 973/1979. (ομοφ.)
ΝΣΚ/66/2006
Νόμιμη διαδικασία εκμισθώσεως των ακινήτων του ΤΕΘΑ και δυνατότητα τροποποιήσεως της σχετικής διαδικασίας με απόφαση ΥΕΘΑ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Νόμιμη διαδικασία εκμισθώσεως των ακινήτων του ΤΕΘΑ είναι εκείνη της διενέργειας του σχετικού διαγωνισμού από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου κατά Νομαρχίες. Εν τούτοις, μπορεί ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, κατ’ εξουσιοδότηση των συνδυασμένων διατάξεων του άρθρου 3 του ΝΔ 93/1973 και της παρ.1 περιπτ.β’ του δευτέρου εδαφίου του άρθρου 3 του ΝΔ 4198/1961, να ρυθμίσει διαφορετικά τους όρους και τις διαδικασίες εκμισθώσεως των ανωτέρω ακινήτων, σύμφωνα και με τις προτάσεις της ερωτώσας Υπηρεσίας.
ΝΣΚ/201/2005
Υπόχρεως για την καταβολή της αποζημίωσης επί προσκυρώσεως δημοσίου ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Επί προσκυρώσεως δημοσίου ακινήτου συνεπεία εφαρμογής ρυμοτομικού σχεδίου πόλεως την διαχείριση του οποίου έχει εκ του νόμου η ΚΕΔ, υπόχρεως για την καταβολή της αποζημίωσης έναντι του δικαιούχου είναι το Ελλ. Δημόσιο, ως ο αμέσως ωφελούμενος κύριος του ακινήτου και όχι η ΚΕΔ, εφόσον η προσκύρωση δεν έγινε στα πλαίσια πραγματώσεως των σκοπών της.
ΝΣΚ/168/2001
Δημόσια κτήματα. Εκποίηση. Καταβολή τιμήματος. Μη έκδοση παραχωρητηρίου. Αρμοδιότητα. Παραγραφή αξιώσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Τα εν προκειμένω δικαιώματα του Δημοσίου εκ της επελθούσης παραγραφής αποτελεσματικώς αποκρούονται εκ του άρθρου 281 ΑΚ, κατά τα προεκτεθέντα ώστε ζήτημα διασφαλίσεως αυτών, δια προσφυγής εις τα Δικαστήρια δεν τίθεται και δεν ενδείκνυται, θα πρέπει δε η Διοίκησις να τερματίση την από μακρού χρόνου υφισταμένην εκκρεμότητα και να προχωρήση στην έκδοσιν του σχετικού πωλητηρίου. 2) Αρμοδία υπηρεσία προς έκδοσιν του εν προκειμένω πωλητηρίου-παραχωρητηρίου είναι η κατά τόπον Κτηματική Υπηρεσία (Θεσ/κης) εν όψει ιδία των διατάξεων του άρθρου 9 του ΠΔ 551/88 κατ εφαρμογήν της διατάξεως της παρ.2 άρθρου 22 του Ν 973/79 ίδετε εμμ.πρακτικ.Ολ.ΝΣΚ 3344/1992.