ΝΣΚ/262/2014
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Αναδρομικότητα της διοικητικής έγκρισης ανάθεσης έργων των ασφαλιστικών φορέων σε τρίτους – Κατίσχυση άλλου νομικού πλαισίου έναντι του άρθρου 8 του ν.2042/1992 όσον αφορά την ανωτέρω διαδικασία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κατ’ ορθή ερμηνεία των διατάξεων του άρθρου 8 παρ.1 του ν. 2042/1992, οι οποίες είναι εφαρμοστέες μη υφισταμένου νομικού πλαισίου που να κατισχύει αυτών, δεν είναι σύννομη η εκ μέρους του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, εκ των υστέρων έγκριση της ανάθεσης από τους εποπτευομένους από αυτόν ασφαλιστικούς οργανισμούς σε τρίτα φυσικά ή νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, των περιοριστικώς μνημονευομένων στην παρ.1 του ως άνω άρθρου και νόμου εργασιών. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/260/2014
Αντικατάσταση ή όχι της υποπαραγράφου α’ της παρ.1 του άρθρου 8 του ν.2042/1992 από το άρθρο 10 του ν. 3586/2007, όπως αυτό ισχύει σήμερα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η υποπαράγραφος α’ της παρ.1 (και συνολικά η παρ.1) του άρθρου 8 του ν.2042/1992, έχει καταργηθεί από 10-7-2007 ημερομηνία δημοσίευσης του ν.3586/2007.
ΝΣΚ/226/2015
Έγκριση δαπάνης αμοιβής της εταιρείας «KRESTON PRIME AUDIT ΕΠΕ», ύψους 7.011,00 ευρώ, για την υλοποίηση του έργου «Έλεγχος των οικονομικών αποτελεσμάτων περιόδου ισχύος της Σύμβασης Παραχώρησης Χρήσης του Ξενοδοχείου «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΠΑΛΛΑΣ» από 14-1-2012 έως 13-1-2013.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν υφίσταται στην προκειμένη περίπτωση, η προαπαιτούμενη διοικητική έγκριση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας ανάθεσης του ως άνω έργου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ σε τρίτα πρόσωπα, κατά το άρθρο 8 του ν. 2042/1992, πλην όμως η έλλειψη αυτή οφείλεται αποκλειστικά σε συγγνωστή νομική πλάνη των αρμοδίων οργάνων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, όπως έκρινε στις ανωτέρω δύο όμοιες περιπτώσεις το Ελεγκτικό Συνέδριο, οπότε και οφείλει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ να εγκρίνει και να καταβάλει την συμφωνηθείσα αμοιβή στην εταιρεία «KRESTON PRIME AUDIT ΕΠΕ», η οποία εκτέλεσε την εργασία που της είχε συμβατικά ανατεθεί. (ομοφ.) - ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΕλΣυν.Κλ.4/44/2015
Υπηρεσίες πληροφορικής - λογιστικής υποστήριξης -Εσωτερικού Ελεγκτή:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από ασφαλιστικό οργανισμό σε ανώνυμες εταιρείες ορκωτών ελεγκτών για την υλοποίηση του έργου «Παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και υπηρεσιών λογιστικής υποστήριξης για το κλείσιμο των λογιστικών του βιβλίων», καθόσον η απόφαση του Διοικητή του ανωτέρω Οργανισμού περί διενέργειας πρόχειρου διαγωνισμού για την ανάθεση στις εταιρείες των εν λόγω υπηρεσιών, έπρεπε να έχει εγκριθεί με την έκδοση της προβλεπόμενης κατ' άρθρο 8 παρ.1 του ν. 2042/1992 (ΦΕΚ Α' 75/1992) απόφασης του αρμοδίου υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.(συγγνωστή πλάνη)
ΝΣΚ/286/2001
Αδεια άσκησης επαγγέλματος οδικού μεταφορέα επιβατών. Κατάθεση δικαιολογητικών επιχείρησης για την απόδειξη των προϋποθέσεων χορήγησής της.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Δ. Γριμάνης, Νομικός Σύμβουλος, Εισηγήτρια: Α. Κουτούκη, Πάρεδρος. α) Τα φυσικά πρόσωπα που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της αξιοπιστίας και της επαγγελματικής ικανότητας, μπορούν να ορίσουν τρίτο πρόσωπο να διευθύνει πραγματικά και μόνιμα τις δραστηριότητες της επιχείρησής τους. Στα δε νομικά πρόσωπα, οι πιο πάνω προϋποθέσεις (αξιοπιστία-επαγγελματική ικανότητα), πρέπει να πληρούνται από πρόσωπα που διευθύνουν πραγματικά και μόνιμα τις μεταφορικές δραστηριότητες της επιχείρησης. Και ναι μεν δεν ορίζεται ρητά ότι τα πρόσωπα αυτά μπορεί να είναι και πρόσωπα τα οποία δεν είναι μέλη της διοίκησης ή μέτοχοι ή εταίροι του νομικού προσώπου, όμως και για τα νομικά πρόσωπα πρέπει να δεχθούμε το ίδιο που ισχύει και για τα φυσικά, δηλαδή, τη δυνατότητα ορισμού τρίτου προσώπου το οποίο διευθύνει πραγματικά και μόνιμα την επιχείρηση. Τούτο ενισχύεται και από το ότι οποιαδήποτε μορφή κι αν έχει το νομικό πρόσωπο (ανώνυμη ή περιορισμένης ευθύνης εταιρεία, προσωπική ή συνεταιρισμός), στις διατάξεις του εμπορικού δικαίου προβλέπεται η δυνατότητα ανάθεσης με απόφαση των αρμόδιων εταιρικών οργάνων της διεύθυνσης όλων ή μερικών εταιρικών υποθέσεων και σε τρίτα πρόσωπα, μη έχοντα σχέση με την εταιρία. β) Καθίσταται σαφές ότι και τρίτο πρόσωπο μη έχον την ιδιότητα του μέλους της διοίκησης του νομικού προσώπου ή του μετόχου/εταίρου αυτού, μπορεί να ορισθεί να διευθύνει πραγματικά και μόνιμα τις μεταφορικές δραστηριότητες της επιχείρησης. Η δυνατότητα της ανάθεσης αυτής πρέπει να προβλέπεται από το καταστατικό του νομικού προσώπου, ο ορισμός δε του τρίτου προσώπου να γίνεται σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις. Σε κάθε περίπτωση, προέχει να αποδεικνύεται κατά νόμο ότι το πρόσωπο αυτό διευθύνει πραγματικά και μόνιμα τις μεταφορικές δραστηριότητες της επιχείρησης, πρέπει δε τούτο να προκύπτει σαφώς από την πράξη ανάθεσης του αρμοδίου οργάνου του νομικού προσώπου (επιχείρησης).
ΑΕΠΠ/538/2020
Η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος της ΕΑΔΗΣΥ (υπ’ αριθμ. …/10.03.2020) για την ανάθεση υπηρεσιών διανομής λογαριασμών κατανάλωσης νερού (CPV …), με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 130.000,00€ πλέον ΦΠΑ και διάρκεια 6 μηνών. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά τη διανομή 765.000 τεμαχίων λογαριασμών, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα οικονομικά προσφορά βάσει τιμής. Η προσφυγή επικαλείται παραβάσεις νομικού πλαισίου, όπως μη χρήση του ηλεκτρονικού συστήματος ΕΣΗΔΗΣ, ασάφεια τεχνικών προδιαγραφών και ανεπίτρεπτη προϋπολογισθείσα τιμή μονάδας (0,1699€/φάκελο), θεωρώντας ότι οι όροι αντιβαίνουν τις αρχές διαφάνειας και ανταγωνισμού.
ΝΣΚ/72/2016
Εθνική Αναλογιστική Αρχή (Ε.Α.Α.) – Εφαρμοστέες διατάξεις αναφορικά με τη διαδικασία έγκρισης του προϋπολογισμού της, την κάλυψη των υλικοτεχνικών αναγκών της, ιδίως τη μηχανογράφηση των υπηρεσιών της και τη σύναψη συμβάσεων προμηθειών του αντίστοιχου εξοπλισμού της.Εξακολουθούν να ισχύουν, ως ειδικές, οι διατάξεις των άρθρων 9 και 10 του ιδρυτικού νόμου 3029/2002 της Ε.Α.Α., και των άρθρων 2 παρ. 3, 3 παρ. 2 του Κανονισμού Οικονομικής Οργάνωσης & Λογιστικής Λειτουργίας της, όσον αφορά τη διαδικασία έγκρισης του προϋπολογισμού της, του άρθρου 52 παρ. 1 αυτού, για την κάλυψη των υλικοτεχνικών αναγκών της και ιδίως τη μηχανογράφηση των υπηρεσιών της και των άρθρων 10 παρ. 5 του Ν. 3029/2002 και άρθρ. 90 του εν λόγω Καν/σμού της, ως προς την εν γένει σύναψη συμβάσεων προμηθειών του αντίστοιχου εξοπλισμού της. Δεν μπορούν να τύχουν εφαρμογής, οι αντίστοιχες διατάξεις της Κ.Υ.Α. οικ. 27129/120/20134 (Β’ 2059/2013), και του Π.Δ. 113/2014 (Α’ 180) ως γενικότερες, αν και μεταγενέστερες, ενώ οι διατάξεις του άρθρ. 8 του Ν. 2042/1992 είναι επίσης μη εφαρμοστέες, επειδή αφορούν αποκλειστικά και μόνο ασφαλιστικούς οργανισμούς.
ΑΕΠΠ/365/2021
Η προσφεύγουσα ζητάει την ακύρωση του απόσπασματος Πρακτικού της Συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής με το οποίο αποκλείστηκε από τον διαγωνισμό για την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας κτιριακών εγκαταστάσεων και περιβάλλοντος χώρου των Παραρτημάτων του... για τα έτη 2020-2021. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας για πέντε τμήματα (παραρτήματα) με συνολική εκτιμώμενη αξία 299.750,00€ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η απόρριψή της βασίστηκε σε λάθος ερμηνεία των όρων της διακήρυξης και του νομικού πλαισίου σχετικά με τη συμπερίληψη της παρακράτησης φόρου εισοδήματος 8% στην οικονομική προσφορά. Επίσης, αμφισβητεί τις αποδεκτές προσφορές άλλων συμμετεχόντων.
ΑΕΠΠ/753/2018
Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της απόφασης 1559/26-07-2018 του ΔΣ του ΟΠΕΚΑ, την αποκλεισμό της ανάδοχου εταιρείας και της δεύτερης κατά σειρά κατάταξης εταιρείας, καθώς και την κατακύρωση του διαγωνισμού σε αυτόν για τα τμήματα 4 (Δυτικής Ελλάδος), 7 (Πελοποννήσου), 8 (Στερεάς Ελλάδος) και 9 (Ηπείρου). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την παροχή υπηρεσιών φύλαξης για την Κεντρική Υπηρεσία και τις Περιφερειακές Διευθύνσεις του ΟΠΕΚΑ. Ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι οι επιλεγείσες εταιρείες δεν πληρούν τους όρους της διακήρυξης και του νομικού πλαισίου, καθώς έχουν καταθέσει ελλιπή ή μη ενισχυόμενα δικαιολογητικά, ενώ ο ίδιος έχει συμμετάσχει στον διαγωνισμό και είναι τρίτος κατά σειρά κατάταξης.
ΑΕΠΠ/1540/2020
Η προσφεύγουσα ένωση οικονομικών φορέων αιτείται την ακύρωση της απόφασης κατακύρωσης της σύμβασης για την εκπόνηση της μελέτης «*******», της εκριθείσης προσωρινής αναδόχου ένωσης και κάθε συναφούς πράξης. Επιπλέον, διαμαρτύρεται για την αποδοχή ως έγκυρων δικαιολογητικών εκπροσώπησης που δεν εκδόθηκαν εντός του απαιτούμενου χρονικού πλαισίου (30 εργάσιμες ημέρες πριν την υποβολή), καθώς και για την παράλειψη υποβολής υπευθύνων δηλώσεων που αφορούν την εθνική νομοθεσία (άρθρο 8 Ν.3310/2005). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά μελέτη εκτιμώμενης αξίας 2.579.981,96 € (χωρίς ΦΠΑ), με κριτήριο ανάθεσης την βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής.
ΝΣΚ/139/2006
Υγειονομική περίθαλψη των υγειονομικών μονίμων υπαλλήλων του ΕΚΕΦΕ «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ». Κατίσχυση της ρύθμισης του άρθρου 4 του Ν 1803/1988 της γενικής ρύθμισης του άρθρου 39 του Ν 2084/1992.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από τον συνδυασμό των διατάξεων της παρ.7 του άρθρου 25 του Ν 1733/1987 και της παρ.4 του άρθρου 4 του Ν 1803/1988 προκύπτει ότι οι υγειονομικοί μόνιμοι υπάλληλοι που υπηρετούσαν στον ΕΚΕΦΕ «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ» πέραν της υπαγωγής τους στην ασφάλιση του ΤΣΑΥ, με τυπικό κριτήριο την επιστημονική ιδιότητά τους και μόνο (άρθρο 4 του π. δ/τος της 16/23 Μαρτίου 1934 περί κωδικοποιήσεως σε ενιαίο κείμενο των διατάξεων του ν. δ/τος της 8/14 Αυγ.1925 «περί Ταμείου Συντάξεως και Αυτασφαλείας Ιατρών εν Ελλάδι» ως και των νόμων 5090, 5333 και 5945 «περί Ταμείου Συντάξεως και Αυτασφαλίσεως Υγειονομικών»), υπάγονται και στην υγειονομική περίθαλψη του δημοσίου. Το νομοθετικό αυτό πλαίσιο με τη διάταξη της παρ.2 του άρθρου 39 του Ν 2084/1992, ορίζεται ότι «τα πρόσωπα για τα οποία προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις υποχρεωτική ασφάλιση σε περισσότερους του ενός ασφαλιστικούς φορείς, ασφαλίζονται υποχρεωτικά σε ένα φορέα, τον οποίο επιλέγουν με δήλωσή τους». Αυτή η δυνατότητα επιλογής, σύμφωνα με το β’ εδάφιο της παρ. 2 του Ν 2084/1992, δεν αναγνωρίζεται στους ασφαλισμένους του Ταμείου Συντάξεων και Αυτασφαλίσεως Υγειονομικών. Οι ως άνω ρυθμίσεις, σύμφωνα με τις τελικές διατάξεις του ίδιου νόμου, άρθρο 43, δεν επηρεάζουν το ήδη διαμορφωμένο ασφαλιστικό καθεστώς των ήδη ασφαλισμένων και στα δύο Ταμεία αλλά «έχουν εφαρμογή για τους ασφαλισμένους, οι οποίοι υπάγονται για πρώτη φορά στην υποχρεωτική ασφάλιση οποιουδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης από 1.1.1993 και μετά…». Κατά συνέπεια υφίσταται μερική κανονιστική σύγκρουση, για το αν οι υγειονομικοί υπάλληλοι του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών Δημόκριτος, που αναλαμβάνουν εργασία μετά τη 1-1-1993, υπάγονται υποχρεωτικά στην ασφάλιση του κλάδου ασθένειας του ΟΠΑΔ ή υπάγονται υποχρεωτικά στην ασφάλιση του κλάδου ασθένειας του ΤΣΑΥ. Καθότι με την υιοθέτηση όμως του νόμου 2084/1992, όπως αναφέρεται στην εισηγητική του έκθεση, επιχειρήθηκε μια «αναμόρφωση του συστήματος της Κοινωνικής Ασφάλισης» αλλά και «η δεύτερη και τελική φάση της εξυγίανσης του συστήματος, όπως άλλωστε είχε συμφωνηθεί κατά τη ψήφιση του Ν 1902/90» και καθότι το νομικό πλαίσιο της διάταξης του άρθρου 39 του Ν 2084/1992 έχει εξαιρετικό χαρακτήρα, ρυθμίζοντας ειδικά και κατ’ εξαίρεση το ασφαλιστικό καθεστώς του ΤΣΑΥ, η διάταξη αυτή κατισχύει αυτής της διάταξης του άρθρου 4 του Ν 1803/1988. Τέλος όσον αφορά την διάταξη της παρ.32 του άρθρου 3 της ΚΥΑ οικ. 2/7029/0094/2005 που ορίζει ότι «το μόνιμο προσωπικό του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών Δημόκριτος και τα μέλη των οικογενειών τους» είναι δικαιούχοι υπό του ΟΠΑΔ περιθάλψεως, δεν τίθεται θέμα κατίσχυσης, καθότι ως κανονιστική πράξη, έχει υποδεέστερη τυπική ισχύ από το τυπικό νόμο (Π.Δ. Δαγτόγλου, Γενικό Διοικητικό Δίκαιο, 4η εκδ. σελ.68).