ΝΣΚ/268/2004
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Διαδικασία ανάδειξης αναδόχων κατασκευής δημόσιων έργων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση που μία εργοληπτική επιχείρηση, η οποία αναδείχθηκε προσωρινός μειοδότης, κατ’ εφαρμογή του, υπό του Ν 2576/98 και των κατ’ εξουσιοδότησή του εκδοθεισών αποφάσεων του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, τρόπου επιλογής των αναδόχων κατασκευής δημόσιων έργων, δεν πληροί τις ουσιαστικές προϋποθέσεις για την έγκαιρη, άρτια και οικονομική κατασκευή του έργου, η Ε.Ε.Α. και η Αναθέτουσα Αρχή, οφείλουν να εξετάσουν την αξιοπιστία της αμέσως επόμενης κατά σειρά μειοδοσίας επιχείρησης, χωρίς την εφαρμογή εκ νέου του «μαθηματικού τύπου» για τον επαναπροσδιορισμό του οριακού κόστους του έργου (ο.κ.ε.) του έργου και της προσωρινής μειοδότριας προσφοράς, ή πρόσκλησης της εργοληπτικής επιχείρησης για νέα «αιτιολόγηση» της προσφοράς της, η οποία κρίθηκε ως τελικά υπερβολικά χαμηλή (τ.υ.χ.) και οι ασκηθείσες αντιρρήσεις και προσφυγή απορρίφθηκαν από την Επ.Αν. του ΣτΕ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/489/2000
Δημόσια έργα. Μειοδοτικός διαγωνισμός. Ανάδειξη αναδόχου κατασκευής ενός δημοσίου έργου. Εφαρμογή προβλεπόμενου μαθηματικού τύπου υπό του Ν.2576/98. α) Στην περίπτωση που σε δημόσιο μειοδοτικό διαγωνισμό, για την ανάθεση της κατασκευής ενός δημοσίου έργου, υποβλήθηκε μία μόνο έγκυρη προσφορά, δεν είναι δυνατή η εφαρμογή του, υπό του Ν.2576/98 και των κατ εξουσιοδότησή του εκδοθεισών, Δ17α/08/16/Φ.Ν.402/10-2-98 (Β 116), Δ17α/10/65/Φ.Ν.402/ 12-8-98 (Β 835) και Δ17α/07/37/Φ.Ν.402/3-7-2000 (Β 887), αποφάσεων του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, προβλεπόμενου μαθηματικού τύπου. β) Η ανάθεση της κατασκευής ενός δημοπρατηθέντος έργου, μπορεί να γίνει στον εργολάβο που έδωσε τη μοναδική έγκυρη προσφορά, εφόσον κρίνεται ικανοποιητική από τον κύριο του έργου.
ΝΣΚ/46/2004
Νομιμότητα διεξαγωγής διαγωνισμού κατασκευής δημόσιου έργου.Οι δημοπρασίες κατασκευής δημόσιων έργων στις οποίες όλες οι υποβαλλόμενες προσφορές κρίνονται, κατ' εφαρμογή του υπό του Ν 2576/98 προβλεπόμενου «μαθηματικού τύπου» ως «υψηλές» ή «τελικά υπερβολικά χαμηλές» (τ.υ.χ.) δεν θεωρούνται υποχρεωτικά «άγονες», αλλά πρέπει να κληθούν αυτοί των οποίων οι προσφορές κρίθηκαν τ.υ.χ. να τις «αιτιολογήσουν» και ανάλογα με την απόφαση επί της «αιτιολόγησής» τους, κρίνεται η περαιτέρω πορεία των δημοπρασιών.
ΝΣΚ/97/2004
Τρόποι επιλογής αναδόχου σε δημόσια έργα ανατιθέμενα με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Σε περιπτώσεις ανάθεσης κατασκευής των δημόσιων έργων με τις διαδικασίες «με διαπραγμάτευση» ή «απευθείας ανάθεση» ή «μεταξύ περιορισμένου αριθμού προσκαλούμενων εργοληπτικών επιχειρήσεων» είναι δυνατή η επιλογή του αναδόχου, με εφαρμογή του υπό του Ν 2576/98 προβλεπόμενου «μαθηματικού τύπου», στις περιπτώσεις που αυτό είναι συμβατό με τους λόγους που επιτρέπουν ή επιβάλλουν, την επιλογή αυτού του τρόπου ανάθεσης. β) Στις λοιπές περιπτώσεις, η αναθέτουσα αρχή καθορίζει τα κριτήρια επιλογής του αναδόχου, προσαρμόζοντάς τα στις ιδιαιτερότητες κάθε έργου και στις ειδικότερες συνθήκες κάθε επιμέρους περίπτωσης.
ΝΣΚ/241/2005
Νομιμότητα συμμετοχής εργοληπτικής επιχείρησης σε ανοικτό διαγωνισμό για την κατασκευή δημόσιου έργου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Οι εγγυητικές επιστολές για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς κατασκευής δημόσιων έργων πρέπει να απευθύνονται στην αρχή που διεξάγει το διαγωνισμό, ή στο φορέα κατασκευής ή στον κύριο του έργου. (ομοφ.) β) Στην επιτροπή διαγωνισμού πρέπει να κατατίθεται επίσημο αντίγραφο από το βιβλίο μετόχων της διαγωνιζόμενης εταιρείας, στις περιπτώσεις στις οποίες για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό απαιτείται η ονομαστικοποίηση των μετοχών. (πλειοψ.) γ) Δεν απαιτείται η υποβολή στην επιτροπή διαγωνισμού πιστοποιητικών ποινικού μητρώου των πέραν των νομίμων εκπροσώπων δικαιούντων την εταιρεία εφόσον προσκομίσθηκαν για την έκδοση «ενημερότητας πτυχίου». (ομοφ.) δ) Απαιτείται η προσκόμιση πιστοποιητικών περί μη κίνησης της διαδικασίας για την κήρυξη πτώχευσης, εντολής εκκαθάρισης ή πτωχευτικού συμβιβασμού. (πλειοψ.) ε) Για το παραδεκτό της οικονομικής προσφοράς απαιτείται η θέση της έντυπης σφραγίδας της διαγωνιζόμενης εταιρείας και η υπογραφή της από το νόμιμο εκπρόσωπό της, αλλά όχι και η αναγραφή του ονοματεπωνύμου του. (ομοφ.)
ΝΣΚ/242/2001
Δημόσια έργα. Συνέπειες από την πτώχευση μιας εργοληπτικής επιχείρησης η οποία μετέχει σε Κοινοπραξία η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή ενός δημοσίου έργου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Σε περίπτωση πτώχευσης μιας εργοληπτικής επιχείρησης που συμμετέχει σε Κοινοπραξία η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή ενός δημοσίου έργου, η σύμβαση θεωρείται διαλυμένη ως προς αυτή και συνεχίζεται από τα λοιπά ή το μοναδικό απομείναν μέλος της Αναδόχου Κοινοπραξίας. β) Η θέση μιας εργοληπτικής επιχείρησης υπό αναγκαστική διαχείριση, η οποία συμμετέχει σε Κοινοπραξία κατασκευής ενός δημοσίου έργου δεν εξομοιούται με πτώχευση. γ) Πρέπει να γίνει αντικατάσταση των υπό του άρθρου 27 του ΠΔ 609/85 προβλεπομένων κάθε είδους εγγυητικών επιστολών, με διαγραφή της πτωχεύσασας εργοληπτικής επιχείρησης.
ΝΣΚ/478/2001
Δημόσια έργα. Προϋποθέσεις συμμετοχής εργοληπτικών επιχειρήσεων σε διαγωνισμούς κατασκευής δημόσιων έργων σύμφωνα με την καθαρή τους θέση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η προβλεπόμενη από το άρθρο 16 παρ.7 εδ.9 του Ν 1418/84 (όπως ισχύει) δυνατότητα συμμετοχής μιας εργοληπτικής επιχείρησης Η τάξης σε δημοπρασία για την κατασκευή ενός δημόσιου έργου με βάση την καθαρή της θέση και η προβλεπόμενη από το επόμενο εδάφιο της ίδιας παραγράφου επίκληση της καθαρής της θέσης μπορεί να λάβει χώρα όχι μόνο στις περιπτώσεις που η εταιρεία συμμετέχει μόνη της (αυτοτελώς) στη δημοπρασία αλλά και όταν συμμετέχει σε κοινοπραξία με άλλες εργοληπτικές επιχειρήσεις της ίδιας τάξης.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/363/2003
Εκτέλεση έργου:..Στην προκειμένη περίπτωση στο στάδιο αξιολόγησης των οικονομικών προσφορών της ελεγχόμενης διαδικασίας και ειδικότερα, κατά την εφαρμογή του μαθηματικού τύπου για τον εντοπισμό των υψηλών προσφορών (υπ), υπερβολικά χαμηλών προσφορών (τυχπ) και τον προσδιορισμό της π.μ.π., διαπιστώθηκε από την Επιτροπή Εισήγησης για Ανάθεση (Ε.Ε.Α.) ότι υπήρχαν τυχπ τριών εργοληπτικών επιχειρήσεων, οι οποίες, όμως, απορρίφθηκαν αυτομάτως, χωρίς να κληθούν οι επιχειρήσεις που τις υπέβαλαν να τις αιτιολογήσουν. Ακολούθως, το Δ.Σ. της ..., με την 38/8.7.2003 απόφασή του, κατ’ αποδοχή της από 28.7.2003 είσήγησης της Ε.Ε.Α., κατακύρωσε το αποτέλεσμα του διαγωνισμού στην επιχείρηση αυτή. Με δεδομένα αυτά και αφού, σύμφωνα με όσα έγιναν προηγουμένως δεκτά, πριν από την απόρριψη των άνω υπερβολικά χαμηλών προσφορών δεν κλήθηκαν οι προσφέροντες να τις αιτιολογήσουν, η άνω κατακυρωτική απόφαση δεν είναι νόμιμη.Κατόπιν των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι από τον έλεγχο των υποβληθέντων σ’ αυτό στοιχείων διαπιστώθηκαν οι προαναφερθείσες πλημμέλειες στην τήρηση των περί δημοσίων έργων διατάξεων και συνεπώς, κωλύεται η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου της σύμβασης μεταξύ της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης ... (...) και της εταιρείας .....
ΕΑΔΗΣΥ/175/2025
Η προσφεύγουσα εταιρεία ασκεί προδικαστική προσφυγή ζητώντας την ακύρωση του αποσπάσματος πρακτικών του διοικητικού συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής, το οποίο αποδέχεται τις προσφορές των εταιρειών «…» και «…» για τον ηλεκτρονικό ανοιχτό διαγωνισμό (CPV: …, προϋπολογισμός: …€). Ισχυρίζεται ότι οι εν λόγω προσφορές δεν πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές της διακήρυξης για τα είδη με α/α 8, 9, 10 και 11, όπως η χρήση υλικών διαφορετικής τεχνολογίας, η έλλειψη συγκεκριμένων χαρακτηριστικών λειτουργίας και η μη συμμόρφωση με τα κριτήρια ασφάλειας. Η προσφεύγουσα επιδιώκει τον επαναπροσδιορισμό των νομίμων αναδόχων και την επανεκτίμηση των τεχνικών προδιαγραφών.
ΝΣΚ/482/2003
Δυνατότητα ανακλήσεως, εκ μέρους του κυρίου δημοσίου έργου, διαταγής που αυτός εξέδωσε προς τον ανάδοχο για τη διακοπή της ενάρξεως των εργασιών κατασκευής του, εν λόγω, έργου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι δυνατή, κατά νόμο, η ανάκληση της διαταγής για τη διακοπή της ενάρξεως των εργασιών κατασκευής δημοσίου έργου, την οποία (διαταγή) εξέδωσε και απηύθυνε προς τον ανάδοχο κατασκευής του, εν λόγω έργου, ο κύριος αυτού.
ΝΣΚ/136/2006
Αρμοδιότητα και υποχρέωση κατασκευής και συντήρησης δημόσιων δρόμων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση παρέμβασης υπηρεσιακών μονάδων της Γεν. Γραμμ. Δημ. Έργων του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., σε δημόσιο δρόμο, λόγω επείγουσας ανάγκης, προς αποτροπή απειλούμενου κινδύνου, η υποχρέωση κατασκευής, συντήρησης και ανακαίνισής του, δεν μεταφέρεται παγίως στη Γεν. Γραμμ. Δημ. Έργων, αλλά παραμένει στο νομικό πρόσωπο ή φορέα, που ανήκει, κατά τις γενικές ισχύουσες, διατάξεις.