ΝΣΚ/348/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ένοπλες Δυνάμεις – Σύμβαση προμήθειας – Προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας του Σχεδίου της 1ης Τροποποίησης της 0045Γ/2003 Σύμβασης, από το Ελεγκτικό Συνέδριο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Ν.Σ.Κ. στερείται της αρμοδιότητάς του να εκδώσει γνωμοδότηση επί του Σχεδίου της 1ης Τροποποίησης της 0045Γ/2003 Σύμβασης, διότι μ’ αυτό δεν επέρχεται βλάβη στα συμφέροντά του. Το παραπάνω Σχέδιο δεν χρειάζεται να υποβληθεί στον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διότι δεν επιφέρει οποιαδήποτε οικονομική επιβάρυνση σε βάρος του Δημοσίου. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/419/2011
Ένοπλες Δυνάμεις – Κρατικές προμήθειες – Νομιμότητα τροποποίησης σύμβασης προμήθειας – Έκδοση ή μη σχετικής γνωμοδότησης Ν.Σ.Κ. – Προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας ή μη από το Ελεγκτικό Συνέδριο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους στερείται στην προκειμένη περίπτωση της αρμοδιότητάς του να εκδώσει γνωμοδότηση, κατ’ άρθρο 66 ΠΔ 284/1989,επί του Σχεδίου της 1ης Τροποποίησης της υπ’ αριθμ. 002Α/2008 Σύμβασης. (ομοφ.) 2) Το Σχέδιο της 1ης Τροποποίησης της υπ’ αριθμ. 002Α/2008 Σύμβασης δεν χρειάζεται να υποβληθεί στον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αφού δεν επιφέρει οποιαδήποτε οικονομική επιβάρυνση σε βάρος του Δημοσίου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/245/2013
Ένοπλες Δυνάμεις – Τροποποίηση Νο 6 της Σύμβασης 016Α/2003.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Ν.Σ.Κ. δεν έχει αρμοδιότητα να εκδώσει γνωμοδότηση επί του Σχεδίου της 6ης Τροποποίησης της Σύμβασης 016Α/2003, διότι με την επιδιωκόμενη ως άνω τροποποίηση δεν προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου ότι επέρχεται βλάβη στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/86/2009
Έλεγχος και έκδοση γνωμοδοτήσεως επί της νομιμότητας του προτεινομένου σχεδίου της 1ης τροποποίησης της σύμβασης 047Α/2003, σύμφωνα με το άρθρο 66 του ΠΔ 284/1989.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με το σχέδιο τροποποίησης της σύμβασης 047Α/2003 εξυπηρετείται ο σκοπός της συμβάσεως αλλά και γενικότερα το δημόσιο συμφέρον και από της πλευράς αυτής παρίσταται νόμιμη, εν τούτοις το περιεχόμενο της σκοπουμένης τροποποίησης, σύμφωνα με την προηγηθείσα ανάλυση, δεν υπάγεται σε κάποια από τις προβλεπόμενες στο άρθρο 66 παρ.2 του ΠΔ 284/1989 περιπτώσεις και ως εκ τούτου δεν συντρέχει περίπτωση γνωμοδοτήσεως του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σύμφωνα με την διάταξη αυτή.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/77/2018
ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ. (..) για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας, το σχέδιο της 1ης τροποποίησης της με αριθ. πρωτ. 33213/26.10.2017 σύμβασης...Υπό τα ανωτέρω δεδομένα και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, πρέπει να γίνουν δεκτά τα ακόλουθα: Με την κρινόμενη τροποποίηση επέρχεται επέκταση του αντικειμένου της αρχικής σύμβασης, με την προμήθεια επιπλέον ποσοτήτων για δύο (2) από τα προμηθευθέντα με την αρχική σύμβαση είδη λιπαντικών και την προμήθεια δύο νέων, μη προβλεπόμενων στην αρχική σύμβαση ειδών λιπαντικών, η οποία επιφέρει επαύξηση του συμβατικού τιμήματος κατά ποσοστό 43,68%(..)Επομένως, δεν συνιστά α) ήσσονος αξίας τροποποίηση ούτε β) μη ουσιώδη τροποποίηση, για τις οποίες δεν απαιτείται νέα διαδικασία σύναψης δημόσιας σύμβασης.(..). Σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, δεν είναι νόμιμη η σύναψη της ελεγχόμενης 1ης τροποποίησης της με αριθ. πρωτ. 33213/26.10.2017 σύμβασης "Προμήθεια λιπαντικών για τις ανάγκες του Δήμου ...", αφού δεν τεκμηριώνεται ότι συντρέχει κάποια από τις προβλεπόμενες στο άρθρο 132 παρ. 1 του ν.4412/2016 περιπτώσεις τροποποίησης, για τις οποίες δεν απαιτείται νέα διαδικασία σύναψης σύμβασης. Επομένως, διαπιστώθηκε ότι συντρέχει νόμιμος λόγος που κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος για προσυμβατικό έλεγχο σχετικού σχεδίου σύμβασης.
ΝΣΚ/311/2013
Τροποποίηση σύμβασης προμήθειας των Ενόπλων Δυνάμεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Ν.Σ.Κ. δεν έχει αρμοδιότητα, κατ’ άρθρο 66 παρ.2 του Π.Δ. 284/1989, να εκδώσει γνωμοδότηση επί του Σχεδίου της 3ης τροποποίησης της 025Α/1999 σύμβασης, διότι δεν προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης ότι με την επιδιωκόμενη ως άνω τροποποίηση επέρχεται βλάβη στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/179/2015
Ένοπλες Δυνάμεις – Νομιμότητα του Σχεδίου της 5ης Τροποποίησης της Σύμβασης 035Α/2003, που αφορά σε προμήθεια ελικοπτέρων και λοιπών αντικειμένων – Έκδοση γνωμοδότησης ΝΣΚ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για τα 1ο, 2ο, 4ο και 6ο (με τη σειρά που εκτίθενται στην οικεία γνωμοδότηση) αντικείμενα του Σχεδίου της 5ης Τροποποίησης της Σύμβασης 035Α/2003, το Τμήμα απέχει, ομόφωνα, από την έκδοση γνωμοδότησης, διότι, όπως διαβεβαιώνεται το ΝΣΚ από το σύνολο των στοιχείων του φακέλου και από τις διευκρινιστικές απαντήσεις του εν ενεργεία Ταγματάρχη της ΓΔΑΕΕ κ.Ι.Δ., ουδεμία βλάβη επέρχεται στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου από τα παραπάνω αντικείμενα του Σχεδίου της 5ης Τροποποίησης. Όσον αφορά στο 3ο αντικείμενο του ως άνω Σχεδίου, το Τμήμα, κατά πλειοψηφία, παρέχει τη θετική γνωμοδότησή του, υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι η αρμόδια υπηρεσία θα αξιολογήσει αν η εταιρεία The Boeing Company παρέχει τα κατάλληλα εχέγγυα συνέχισης της εκτέλεσης του προγράμματος προμήθειας της Σύμβασης 035Α/2003. Τέλος, όσον αφορά στο 5ο αντικείμενο, το Τμήμα παρέχει, κατά πλειοψηφία, τη θετική γνωμοδότησή του, υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας θα εκδώσει απόφαση, με την οποία θα επιτρέπει την έκδοση εταιρικών εγγυητικών επιστολών προκαταβολής και καλής εκτέλεσης, στις οποίες η εταιρεία The Boeing Company θα είναι ταυτόχρονα και εγγυητής και προμηθευτής. - ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/158/2025
Η Πράξη 158/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την εξέταση της νομιμότητας του σχεδίου της 1ης τροποποίησης προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Ενεργειακής Κοινότητας και του Δήμου Κοζάνης για την προμήθεια και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών συνολικής ισχύος 7MW. Η αρχική σύμβαση, η οποία υπεγράφη στις 30.7.2024, είχε προϋπολογισμό 5.040.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και, παρά το ύψος της δαπάνης, δεν υποβλήθηκε σε προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, εφόσον η αρχική σύμβαση υπαγόταν στον έλεγχο αλλά δεν διήλθε από αυτόν, η υποβολή της κατοπινής τροποποίησης για έλεγχο νομιμότητας είναι απαράδεκτη, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 324 του ν. 4700/2020.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/274/2025
Η απόφαση του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου της 1ης τροποποίησης της σύμβασης μεταξύ του Δήμου Τριφυλίας, του Συνδέσμου Ύδρευσης «ΚΑΠΕΤΑΝ ΤΕΛΟΣ ΑΓΡΑΣ» και της κοινοπραξίας «... Α.Τ.Ε.». Η τροποποίηση αύξανε το οικονομικό αντικείμενο κατά 1.981.595,26 ευρώ. Η αύξηση κρίθηκε αναγκαία για την κάλυψη του ΦΠΑ, ο οποίος αρχικά εξαιρέθηκε λόγω εσφαλμένης εκτίμησης ότι ίσχυε η αντιστροφή υποχρέωσης καταβολής ΦΠΑ (Άρθρο 39Α). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η αύξηση αυτή δεν συνιστά ουσιώδη τροποποίηση της σύμβασης (κατά το άρθρο 132 παρ. 4 του ν. 4412/2016), διότι το επιπλέον ποσό αντιστοιχεί αποκλειστικά στον ΦΠΑ που ο ανάδοχος οφείλει να αποδώσει στο Δημόσιο, με αποτέλεσμα να μην ανατρέπεται η οικονομική ισορροπία υπέρ του. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποίησης, το οποίο αυξάνει τον συνολικό συμβατικό προϋπολογισμό σε 10.238.242,19 € συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/3/2025
Η Πράξη 03/2025 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου της 1ης τροποποίησης της προγραμματικής συμφωνίας μεταξύ του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου και του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΔΟΜ) για την υλοποίηση του Έργου «Δομές Επείγουσας Φιλοξενίας ΙΙ». Η τροποποίηση κρίθηκε απαραίτητη λόγω της έντονης αύξησης των αναγκών στέγασης ασυνόδευτων ανηλίκων και της ταχείας απορρόφησης (82%) του αρχικού προϋπολογισμού. Με την τροποποίηση, επεκτείνεται ο χρόνος υλοποίησης του έργου έως τις 31.5.2025 και αυξάνεται ο συνολικός προϋπολογισμός κατά 1.900.000,00 ευρώ, φτάνοντας τα 6.899.661,65 ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποίησης.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/278/2025
Η Πράξη 278/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου 1ης τροποποίησης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Σπάρτης και της Δ.Ε.Π.ΑΝ. για την υλοποίηση των υποέργων 1, 3 και 4 της Πράξης «Αστική Αναζωογόνηση της πόλης της Σπάρτης». Η τροποποίηση αλλάζει τον τίτλο και το φυσικό αντικείμενο του Υποέργου 1, αντικαθιστώντας τις «Λοιπές Παρεμβάσεις εντός Ιστορικού Τραπεζίου» με την ανάπλαση της Οδού Λυκούργου. Η Λεωφόρος Λυκούργου επιλέχθηκε ως ο συμπληρωματικός άξονας της οδού Παλαιολόγου εντός του ιστορικού τραπεζίου. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποίησης, υπό την επισήμανση να συμπληρωθεί η 218/30.4.2025 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών στα «έχοντας υπόψη» του σχεδίου.