×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/158/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 158/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την εξέταση της νομιμότητας του σχεδίου της 1ης τροποποίησης προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Ενεργειακής Κοινότητας και του Δήμου Κοζάνης για την προμήθεια και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών συνολικής ισχύος 7MW. Η αρχική σύμβαση, η οποία υπεγράφη στις 30.7.2024, είχε προϋπολογισμό 5.040.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και, παρά το ύψος της δαπάνης, δεν υποβλήθηκε σε προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, εφόσον η αρχική σύμβαση υπαγόταν στον έλεγχο αλλά δεν διήλθε από αυτόν, η υποβολή της κατοπινής τροποποίησης για έλεγχο νομιμότητας είναι απαράδεκτη, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 324 του ν. 4700/2020.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/501/2025

Αποκατάσταση και θέση σε λειτουργία του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης Μεταφοράς (...) Με την ανωτέρω προσφυγή ζητείται η ανάκληση της 41/2025 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(...)Η κρίση αυτή του Κλιμακίου είναι ορθή σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 4 της παρούσας, καθόσον το γεγονός ότι η αρχική δημόσια σύμβαση ΔΕΑ 419117_2021, που δεν υπολειπόταν του χρηματικού ορίου υπαγωγής στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, δεν διήλθε από τον έλεγχο αυτό, κωλύει τον έλεγχο νομιμότητας της τροποποιητικής σύμβασης «Συμπλήρωμα Νο3», ανεξαρτήτως του λόγου της μη υποβολής της αρχικής σύμβασης για έλεγχο. Επομένως, ο λόγος της προσφυγής με τον οποίο υποστηρίζεται ότι η αρχική σύμβαση ΔΕΑ 419117_2021 δεν υπαγόταν στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διότι το έργο χρηματοδοτείτο αποκλειστικά από ίδιους πόρους της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., που αποτελούν ιδιωτικό έσοδο της εταιρείας, και όχι από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους, προβάλλεται αλυσιτελώς, καθόσον το ζήτημα της νομιμότητας ή μη της υπαγωγής της αρχικής σύμβασης στον έλεγχο δεν επηρεάζει την κρίση της προσβαλλόμενης Πράξης ότι η τροποποιητική σύμβαση δεν υπάγεται στον έλεγχό του, και δεν μπορεί να οδηγήσει σε ανάκληση αυτής. Ομοίως αλυσιτελώς προβάλλεται ότι τα όργανα της προσφεύγουσας εταιρείας συγγνωστώς υπέλαβαν ότι η αρχική σύμβαση εκφεύγει του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας, καθόσον και ο ισχυρισμός αυτός δεν επηρεάζει το διατακτικό της προσβαλλόμενης Πράξης. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η κρινόμενη προσφυγή πρέπει να απορριφθεί, να μην ανακληθεί η 41/2025 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου 


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/95/2025

Η Πράξη 95/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίνει απαράδεκτη την εισαγωγή για έλεγχο νομιμότητας της από 21.7.2023 προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, του Δήμου Χίου και του Δικτύου Πόλεων ΔΕΠΑΝ. Η σύμβαση, με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 2.350.056,33 ευρώ, έπρεπε υποχρεωτικά να υποβληθεί σε προσυμβατικό έλεγχο λόγω ποσού (άρθρο 324 του ν. 4700/2020), αλλά υπεγράφη χωρίς αυτόν. Δεδομένου ότι είχε ήδη συναφθεί, θεωρείται απαράδεκτη. Ομοίως, κρίνεται απαράδεκτο και το σχέδιο της 1ης τροποποίησης της σύμβασης, καθώς δεν επιτρέπεται ο έλεγχος τροποποιήσεων όταν η αρχική σύμβαση δεν έχει διέλθει τον απαιτούμενο προληπτικό έλεγχο.


ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/272/2025

Η Πράξη 272/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης-παράτασης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Περιφέρειας Αττικής και Ο.Π.Α.Ν.Δ.Α., σχετικά με το έργο «Παρεμβάσεις σε αθλητικούς χώρους του Δήμου Αθηναίων», συνολικού προϋπολογισμού 1.897.200,00 ευρώ. Η αρχική σύμβαση υπεγράφη στις 25.9.2020. Η παράταση κρίθηκε αναγκαία λόγω της εκκρεμότητας της έγκρισης του 2ου Α.Π.Ε. και της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης, καθώς και του απαιτούμενου χρόνου συντήρησης. Η Κοινή Επιτροπή Παρακολούθησης εισηγήθηκε την παράταση κατά 24 μήνες, έως τις 25.6.2027. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώνει νομικές πλημμέλειες, καθώς η παράταση είναι σύμφωνη με τους όρους της αρχικής σύμβασης, και συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της τροποποίησης-παράτασης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/41/2025

Η Πράξη 41/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίνει απαράδεκτη την εισαγωγή του σχεδίου Συμπληρώματος Νο3 της σύμβασης ΔΕΑ 419114_2021 μεταξύ ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και του οικονομικού φορέα «Metlen Energy & Metals A.E.». Η αρχική σύμβαση, που αφορούσε την υλοποίηση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου Αττικής με προϋπολογισμό 46.000.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), υπερέβαινε το τότε ισχύον όριο του 1.000.000 ευρώ για υποχρεωτικό προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, αλλά δεν υποβλήθηκε σε αυτόν. Δεδομένου ότι η αρχική σύμβαση δεν διήλθε από τον προληπτικό έλεγχο, το Κλιμάκιο αποφασίζει ότι και η τροποποιητική αυτή σύμβαση (Συμπλήρωμα Νο3) δεν μπορεί νομίμως να ελεγχθεί, καθόσον δεν προβλέπεται από τη ρύθμιση του άρθρου 324 παρ. 5 του ν. 4700/2020.


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/471/2023

Εκτέλεση του προγράμματος γενικής επιθεώρησης και εκσυγχρονισμού των αντιαεροπορικών (Α/Α) Συστημάτων «...».:Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 5 της παρούσας, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι: α) η υποβληθείσα 4η τροποποίηση της 042Γ/2002 σύμβασης διέπεται από τον ν. 3978/2011, καθόσον αφορά αντικείμενο που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του (προμήθεια στρατιωτικού εξοπλισμού και παροχή σχετικών υπηρεσιών που αφορούν τον εξοπλισμό αυτόν) και δεν υπάγεται στις εξαιρέσεις του άρθρου 17 παρ. α΄, β΄, γ΄, στ΄, ζ΄ και θ΄ αυτού και β) αμφότερες η Φ.093/70871/Σ.11188/23.6.2023 απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, με την οποία εγκρίθηκε η σύναψη της εν λόγω τροποποιητικής σύμβασης, και η υποβολή του οικείου σχεδίου στο Ελεγκτικό Συνέδριο έλαβαν χώρα μετά την έναρξη της ισχύος του άρθρου 158 του ν. 4782/2021, ήτοι μετά τις 9.3.2021, κρίνει ότι το ζήτημα της υπαγωγής ή μη της εν λόγω τροποποιητικής σύμβασης στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου διέπεται από τη διάταξη του άρθρου 324 παρ. 5 του ν. 4700/2020, η οποία θέτει ως προϋπόθεση υπαγωγής μίας τροποποιητικής σύμβασης στον προσυμβατικό έλεγχο, τον προηγούμενο έλεγχο της αρχικής σύμβασης, με εξαίρεση την περίπτωση της μη υπαγωγής της αρχικής σύμβασης στον έλεγχο λόγω ποσού (βλ. περίπτωση β΄ της παραγράφου 5 του άρθρου 324). Τούτου δοθέντος, και λαμβάνοντας περαιτέρω υπόψη το γεγονός ότι στην προκειμένη περίπτωση η αρχική 042Γ/2002 σύμβαση, η οποία συνήφθη μετά την ισχύ του άρθρου 8 παρ. 1 του ν. 2741/1999, μολονότι υπαγόταν στον υποχρεωτικό προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, δεν διήλθε από τον έλεγχο αυτόν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η επίμαχη τροποποιητική σύμβαση, δεν υπάγεται στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου και απαραδέκτως υποβλήθηκε.  


ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/472/2024

Η Πράξη 472/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Χατζηκυριάκειου Ιδρύματος Παιδικής Προστασίας, σχετικά με την «Αποκατάσταση και Εκσυγχρονισμό λειτουργίας κεντρικού κτηρίου». Το Κλιμάκιο απείχε από τον έλεγχο νομιμότητας της τροποποιητικής σύμβασης, κρίνοντας ότι, εφόσον η αρχική σύμβαση του 2014 δεν είχε υποβληθεί σε προσυμβατικό έλεγχο βάσει της Πράξης 265/2012 —καθώς το Ίδρυμα δεν θεωρήθηκε αναθέτουσα αρχή—, δεν επιτρέπεται ο έλεγχος ούτε της επιγενόμενης τροποποίησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4700/2020 και του ν. 4412/2016. Η τροποποίηση περιλάμβανε την ένταξη 7 Υποέργων συνολικού προϋπολογισμού 13.320.115,37 ευρώ.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/159/2025

Η Πράξη 159/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου 2ης τροποποίησης-παράτασης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Ελευσίνας, σχετικά με το έργο «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΗΡΩΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ». Η αρχική σύμβαση του 2017 είχε ήδη λάβει μία πρώτη παράταση έως τις 25.4.2025. Ζητήθηκε εκ νέου παράταση κατά δεκαοκτώ (18) μήνες, έως τις 25.10.2026, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα υπολειπόμενα στάδια, συμπεριλαμβανομένης της 15μηνης υποχρεωτικής συντήρησης και της οριστικής παραλαβής του έργου. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της 2ης τροποποίησης-παράτασης, καθώς δεν διαπίστωσε νομικές πλημμέλειες, επισημαίνοντας ωστόσο την ανάγκη διόρθωσης της αναγραφής του ισχύοντος Οργανικού Νόμου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ν.4820/2021) στο σχέδιο.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/116/2025

Η Πράξη 116/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης και παράτασης της προγραμματικής σύμβασης για το έργο «Ανακαίνιση κτιρίων συνεδριακού κέντρου Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης». Η σύμβαση, που υπεγράφη την 1η.2.2022 μεταξύ της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης, της Ιεράς Μητρόπολης Κισάμου και Σελίνου και της Περιφέρειας Κρήτης, αρχικά είχε διάρκεια 36 μηνών, λήγοντας την 1η.2.2025. Ζητήθηκε και εγκρίθηκε από τα συμβαλλόμενα μέρη η παράτασή της για ένα επιπλέον έτος, μέχρι την 1η.2.2026, βάσει σχετικής πρόβλεψης του άρθρου 4 της αρχικής σύμβασης. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώνονται νομικές πλημμέλειες, καθώς η παράταση τελεί σε συμφωνία με τους όρους της αρχικής σύμβασης, και συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου τροποποίησης-παράτασης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/105/2025

Η Πράξη 105/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου της 2ης τροποποίησης - παράτασης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Αγίου Δημητρίου, συνολικού προϋπολογισμού 4.275.000,00 ευρώ. Η αρχική σύμβαση (6.9.2018) αφορούσε στο έργο «Περιβαλλοντική Αναβάθμιση – Ανάπλαση Τμημάτων οδών πέριξ Σταθμού Μετρό Αγ. Δημητρίου». Η προτεινόμενη παράταση συμφωνήθηκε για 23 επιπλέον μήνες, μεταθέτοντας τη λήξη της στις 26.1.2027, λόγω καθυστέρησης στην εκτέλεση του έργου, η οποία οφείλεται κυρίως στην αποκάλυψη αγωγού ύδρευσης από αμιαντοτσιμέντο που χρήζει αντικατάστασης. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώνονται νομικές πλημμέλειες και κατά συνέπεια δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της 2ης τροποποίησης - παράτασης.


ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/616/2022

ΕΡΓΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΤΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΩΝ ΧΑΜΗΛΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ(...)Με την ήδη υποβληθείσα προς έλεγχο 1η συμπληρωματική σύμβαση, συμβατικής δαπάνης 347.310,38 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α., η σύναψη της οποίας έχει εγκριθεί με την 287/14.6.2022 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., επιδιώκεται η αναπροσαρμογή του συμφωνηθέντος κατά την αρχική σύμβαση τιμήματος της προμήθειας σωλήνων από ελατό χυτοσίδηρο. Δοθέντος, όμως, ότι η αξία της επιδιωκόμενης τροποποίησης (347.310,38 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α.) είναι κατώτερη των σωρευτικώς τιθέμενων ορίων του άρθρου 235 του ν.4412/2016 και του 15% της αξίας της αρχικής σύμβασης (αρχική συμβατική δαπάνη, χωρίς Φ.Π.Α., 3.720.151,78 ευρώ Χ 15% = 558.022,77 ευρώ), αντίστοιχα, το σχέδιο της συμπληρωματικής σύμβασης για την υλοποίηση της τροποποίησης αυτής δεν υπάγεται στον έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου και, ως εκ τούτου, απαραδέκτως εισάγεται στο Κλιμάκιο τούτο για την άσκηση του ελέγχου αυτού.