ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/274/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η απόφαση του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου της 1ης τροποποίησης της σύμβασης μεταξύ του Δήμου Τριφυλίας, του Συνδέσμου Ύδρευσης «ΚΑΠΕΤΑΝ ΤΕΛΟΣ ΑΓΡΑΣ» και της κοινοπραξίας «... Α.Τ.Ε.». Η τροποποίηση αύξανε το οικονομικό αντικείμενο κατά 1.981.595,26 ευρώ. Η αύξηση κρίθηκε αναγκαία για την κάλυψη του ΦΠΑ, ο οποίος αρχικά εξαιρέθηκε λόγω εσφαλμένης εκτίμησης ότι ίσχυε η αντιστροφή υποχρέωσης καταβολής ΦΠΑ (Άρθρο 39Α). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η αύξηση αυτή δεν συνιστά ουσιώδη τροποποίηση της σύμβασης (κατά το άρθρο 132 παρ. 4 του ν. 4412/2016), διότι το επιπλέον ποσό αντιστοιχεί αποκλειστικά στον ΦΠΑ που ο ανάδοχος οφείλει να αποδώσει στο Δημόσιο, με αποτέλεσμα να μην ανατρέπεται η οικονομική ισορροπία υπέρ του. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποίησης, το οποίο αυξάνει τον συνολικό συμβατικό προϋπολογισμό σε 10.238.242,19 € συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/211/2024
Η απόφαση 211/2024 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας τροποποίησης της σύμβασης 41/21.4.2023 μεταξύ ΟΑΣΑ και εταιρείας «… ΑΒΕΤΕ» για προμήθεια εξοπλισμού Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου σε επεκτάσεις Μετρό και Τραμ. Η τροποποίηση αυξάνει το αντικείμενο κατά 375.223,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ και παρατείνει χρονικά κατά 136 ημέρες. Το Κλιμάκιο κρίνει ότι πρόκειται για «de minimis» τροποποίηση (άρθρο 337 παρ. 2 ν. 4412/2016), καθώς η αξία είναι κάτω από τα κατώτατα όρια (443.000 ευρώ) και το 10% της αρχικής σύμβασης (6.574.799,00 ευρώ), χωρίς να αλλάζει η φύση της. Επομένως, δεν απαιτείται νέα διαδικασία σύναψης και εξαιρείται από προσυμβατικό έλεγχο (άρθρο 324 παρ. 5 ν. 4700/2020). Η υποβολή κρίνεται απαραδέκτως.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/99/2025
Η Πράξη 99/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου 2ης τροποποίησης της από 29.9.2019 προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αγρινίου και του Αναγκαστικού Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων 2ης Δ.Ε. Ν. Αιτ/νίας, σχετικά με την υλοποίηση του έργου «Έργα ολοκληρωμένης διαχείρισης στερεών αποβλήτων...». Η τροποποίηση κρίθηκε ουσιώδης, καθώς αυξάνει τη συνολική εκτιμώμενη δαπάνη σε 24.710.830,82 ευρώ (με Φ.Π.Α.) και προσθέτει νέο υποέργο, το υποέργο 6 («Υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου»). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης, κρίνοντας ότι έχει συνταχθεί κατόπιν κοινής συμφωνίας των συμβαλλομένων μερών.
ΔΕΔ/Θεσ/267/2025
Η απόφαση 267/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) αφορά τη μερική αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής από μηχανικό ενεργειακών έργων κατά πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ για το 2019. Ο προσφεύγων αμφισβήτησε την προσαύξηση των ακαθάριστων εσόδων του κατά €15.633,16, ποσό που η ελεγκτική αρχή χαρακτήρισε ως προϊόν «τεχνητής διευθέτησης» (εργατικό-οικοδομικό κόστος έργου για συνδεδεμένη εταιρεία). Η ΔΕΔ έκρινε τον ισχυρισμό περί τεχνητής διευθέτησης νόμιμο και βάσιμο, απορρίπτοντας την προσαύξηση αυτή επειδή δεν στοιχειοθετείται. Ωστόσο, απέρριψε τους ισχυρισμούς του σχετικά με δαπάνες ύψους €428,62 (καθαρή αξία) που θεωρήθηκε ότι αφορούν προσωπικές καταναλωτικές δαπάνες, καθώς και σχετικά με την έκπτωση ΦΠΑ για αγορές ηλεκτρονικών συσκευών (Άρθρο 39α). Κατόπιν της τροποποίησης από τη ΔΕΔ, η συνολική οφειλή του προσφεύγοντος μειώνεται σημαντικά.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/34/2025
Η Πράξη 34/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου 3ης τροποποίησης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου Κορυδαλλού και της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, για το έργο «Κατασκευή κλειστού γυμναστηρίου – κολυμβητηρίου και δύο γηπέδων αντισφαίρισης». Η τροποποίηση κρίθηκε αναγκαία λόγω της οικονομικής αδυναμίας του Δήμου Κορυδαλλού να χρηματοδοτήσει την αύξηση της συμβατικής δαπάνης για την 1η Συμπληρωματική Σύμβαση Εργασιών. Με την έγκριση της τροποποίησης, η παράγραφος 5 του άρθρου 3 της σύμβασης μεταβάλλεται, ώστε το ποσό των 630.000,00 € (με ΦΠΑ), που απαιτείται για την εν λόγω συμπληρωματική σύμβαση, να βαρύνει πλέον την Περιφέρεια Αττικής. Το Κλιμάκιο δεν διαπίστωσε νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύει την υπογραφή του σχεδίου τροποποίησης.
Ε.2122/2019
Εφαρμογή του άρθρου 39α του Κώδικα ΦΠΑ (ν.2859/2000) στην περίπτωση παράδοσης οχημάτων από υποκείμενους στο φόρο που υπάγονται στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ.(ΑΔΑ:ΩΛΞ146ΜΠ3Ζ-ΖΑΕ)
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/91/2025
Το ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέτασε το σχέδιο τροποποιητικής (συμπληρωματικής) σύμβασης για την «Ενεργειακή αναβάθμιση εγκαταστάσεων ύδρευσης και αποχέτευσης» της Δ.Ε.Υ.Α. Ξυλοκάστρου - Ευρωστίνης. Η τροποποίηση, η οποία αυξάνει το αρχικό συμβατικό τίμημα κατά 228.200,00 ευρώ (10,1%), κρίθηκε «ουσιώδης» και υποβλήθηκε σε προσυμβατικό έλεγχο. Οι πρόσθετες προμήθειες και εργασίες κατέστησαν αναγκαίες κατά την εκτέλεση της αρχικής σύμβασης, καθώς διαπιστώθηκαν σοβαρές φθορές και διαβρώσεις σε δομικά μέρη και ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό. Η απόφαση έκρινε ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 337 παρ. 1 περ. β΄ του ν. 4412/2016, καθώς η αλλαγή αναδόχου θα ήταν ασύμφορη για τεχνικούς λόγους συμβατότητας, ενώ η αύξηση παραμένει εντός του επιτρεπόμενου ορίου του 50%. Κατόπιν τούτων, δεν κωλύεται η υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης.
ΠΟΛ.1150/2017
Διευκρινίσεις για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 67 του ν. 4484/2017, σχετικά με την προσθήκη των παρ. 5 και 6 στο άρθρο 39α του Κώδικα ΦΠΑ.(ΑΔΑ:6Θ7Η46ΜΠ3Ζ-ΚΦΨ) (ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ)
ΑΕΠΠ/889/2019
Η προσφεύγουσα εταιρεία αιτείται: α) την ακύρωση της υπ’ αριθμ. 94/2019 απόφασης του Δήμου Τριφυλίας, η οποία απορρίπτει την προσφορά της για το έργο «Ανάπλαση Άνω Πόλης Κυπαρισσίας», β) τη διαπίστωση παρανόμου απόρριψης της προσφοράς της, γ) τη διαπίστωση παρανόμου κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής συμμετοχής της, δ) την επικουρική παραδοχή της δυνατότητας συμπλήρωσης του πεδίου τεχνικής ικανότητας στο ΤΕΥΔ.Δ. με το έργο «ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΣΟΛΩΜΟΥ» του Δήμου Ζακύνθου, ε) την επιστροφή του παραβόλου. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά αναπαλαιστικά έργα σε αρχαιολογικό χώρο της Κυπαρισσίας με προϋπολογισμό 348.991,93€ πλέον ΦΠΑ.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/336/2025
Η Πράξη 336/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου 1ης τροποποίησης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του ΦΟΔΣΑ Ν. Αιγαίου Α.Ε. και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για το έργο Διαχείρισης Απορριμμάτων Νήσου Ρόδου (ΣΔΙΤ). Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ουσιώδεις μεταβολές, όπως η τεράστια αύξηση του προϋπολογισμού από 31.870.000 ευρώ σε 139.500.000 ευρώ (προ ΦΠΑ), η αλλαγή του φυσικού αντικειμένου (προσθήκη Μονάδας Επεξεργασίας Προδιαλεγμένων Ανακυκλώσιμων και αφαίρεση Σταθμών Μεταφόρτωσης), και η απαλοιφή της πρόβλεψης περί επιβολής ποινικής ρήτρας. Λόγω της ανάγκης για διαμόρφωση ασφαλούς κρίσης, αποφασίστηκε η αναβολή της οριστικής Πράξης και διατάχθηκε η άμεση υποβολή συμπληρωματικών στοιχείων και δικαιολογήσεων για όλες τις παραπάνω αλλαγές.
Ε 2177/2020
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 21 ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 4736/2020 (ΦΕΚ 200/Α') "ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΝΤΟΛΛΟΓΙΚΟ ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ ΓΙΑ ΠΑΛΑΙΑ ΡΥΠΟΓΟΝΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΑΔΑ: 69ΛΘ46ΜΠ3Ζ-ΖΓΙ