ΝΣΚ/355/2011
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Έγγραφο Προγραμματισμού Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΠΑΑ) της περιόδου 2000-2006 Άξονας 1. Μέτρο 1. Πρόγραμμα Πρόωρης Συνταξιοδότησης Αγροτών. Νομιμότητα 16 αποφάσεων Νομαρχών που διαγράφουν διαδόχους γεωργούς χωρίς ποινή κ.λπ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι 12 πρώτες αποφάσεις είναι πλημμελείς, διότι έπρεπε να επιβληθεί η προβλεπόμενη κύρωση, αφού υπάρχει αθέτηση των υποχρεώσεων του διαδόχου γεωργού. Η αρμοδιότητα του Νομάρχη είναι δεσμία και δεν διαθέτει διακριτική ευχέρεια στην επιβολή ή μη της κύρωσης. Η παράλειψη αυτή, καθιστά τις αποφάσεις αυτές πλημμελείς, και απόκειται πλέον στη διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης να προβεί ή όχι σε ανάκληση ή συμπλήρωση των πλημμελών αυτών πράξεων. Ομοίως η 14η είναι μη νόμιμη διότι επέβαλε ποινή μη ισχύουσα. Οι λοιπές αποφάσεις είναι νόμιμες και έγκυρες, αφού στη 13η η γνώμη του φορέα εφαρμογής του προγράμματος είναι απλή γνώμη, στη 15η απόφαση ο λόγος διαγραφής από το ΠΠΣΑ είναι νόμιμος και συνοδεύεται από τις προβλεπόμενες κυρώσεις της παρ.γ’ του άρθρου 6 της ΚΥΑ 408583/6914/29-11-2000, ενώ στην 16η απόφαση η διαγραφή του δικαιούχου (αποχωρήσαντος γεωργού) από το Πρόγραμμα είναι νόμιμη, αφού ο διάδοχος γεωργός παραιτήθηκε από τη γεωργική εκμετάλλευση που του είχε παραχωρηθεί και δεν βρέθηκε αντικαταστάτης γεωργός στις οριζόμενες προθεσμίες του άρθρου 5 εδ.δ’ της ΥΑ 410544/7192/11-12-2000. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/40/2015
Επιχειρησιακά Προγράμματα – Ένταξη επενδυτικού σχεδίου στο Μέτρο 2.1 «Επενδύσεις στην Μεταποίηση και Εμπορία Γεωργικών Προϊόντων» του ΕΠΑΑ & ΑΥ 2000-2006 – Εκμίσθωση πάγιων ενισχυθέντων περιουσιακών στοιχείων σε τρίτο – Αθέτηση μακροχρόνιας υποχρέωσης – Ανάκτηση της καταβληθείσας ενίσχυσης – Διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης.
Η, χωρίς την τήρηση της διάταξης του άρθρου 22 παρ.7 εδ. γ’ της ΚΥΑ 450/2001 και με καθυστερημένη ενημέρωση της αρμόδιας Υπηρεσίας, εκμίσθωση πάγιων ενισχυθέντων περιουσιακών στοιχείων σε τρίτο, από φορέα που έχει ενισχυθεί εντός της κρίσιμης πενταετίας από την ολοκλήρωση της επένδυσης, αποτελεί αθέτηση μακροχρόνιας υποχρέωσης που επισύρει την ποινή της επιστροφής του συνόλου ή μέρους της ληφθείσας ενίσχυσης, κατά τη διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης. (ομοφ.)
ΝΣΚ/277/2010
Αποσπάσεις δικαστικών υπαλλήλων στο ΑΣΕΠ χωρίς να ζητηθεί η γνώμη του αρμοδίου υπηρεσιακού συμβουλίου. Δυνητική η ανάκληση των αποφάσεων για τη Διοίκηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η νομιμότητα αποσπάσεων δικαστικών υπαλλήλων στο ΑΣΕΠ χωρίς να ζητηθεί η γνώμη του αρμοδίου υπηρεσιακού συμβουλίου υπαλλήλων του ΑΣΕΠ πάσχει, πλην όμως οι σχετικές αποφάσεις καλύπτονται από το τεκμήριο της νομιμότητος. Η Διοίκηση έχει δυνητική ευχέρεια να τις ανακαλέσει εντός ευλόγου χρόνου.
ΝΣΚ/423/2004
Ανάκληση παράνομης κατάταξης Αστυφυλάκων της ΕΛ.ΑΣ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Διοίκηση δύναται νομίμως να χωρήσει στην ανάκληση παράνομης κατάταξης αστυνομικών υπαλλήλων, κατά διακριτική ευχέρεια ενεργούσα, αφού συνεκτιμήσει και σταθμίσει τα στοιχεία της υποθέσεως και αιτιολογήσει πλήρως, επαρκώς και ειδικώς την απόφασή της.
ΝΣΚ/414/2010
Αποκλεισμός από αρμόδια όργανα διενέργειας διαγωνισμών φορέων και μετά την τεχνική αξιολόγηση των προσφορών τους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι αρμόδιες επιτροπές διαγωνισμού, αφού ενημερωθούν αρμοδίως από την αναθέτουσα αρχή για τα επαγγελματικά παραπτώματα φορέων, μπορούν, εφόσον κρίνουν ότι οι προηγούμενες σχετικές αποφάσεις είναι νομικώς πλημμελείς, λόγω μη συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων, να προβούν, ακόμη και μετά την διαδικασία τεχνικής αξιολόγησης των προσφορών, σε αποκλεισμό των φορέων αυτών από την περαιτέρω διαδικασία του διαγωνισμού με αιτιολογημένες αποφάσεις, οι οποίες θα ανακαλούν μερικά, δηλαδή ως προς αυτούς, τις αποφάσεις με τις οποίες έγιναν τυπικά δεκτές οι προσφορές τους.
ΝΣΚ/238/2002
Ερμηνεία της υπ αριθ. 3729/2000 αποφάσεως του ΣτΕ και δεσμευτικότητα της από 16-1-2002 συμφώνου γνώμης του Υπηρεσιακού Συμβουλίου Πολιτικών Υπαλλήλων του ΓΕΣ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η υπ αριθ. 3729/2000 απόφαση του ΣτΕ δεν δικαιώνει επί της ουσίας τους δώδεκα πολιτικούς υπαλλήλους της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού (ΓΥΣ) με την ειδικότητα των Γεωμετρών Τοπογράφων, αναφορικά με το αίτημά τους να μεταταγούν στην κατηγορία ΤΕ, αλλά απλώς αναπέμπει την υπόθεση στη Διοίκηση προκειμένου να παραπέμψει το θέμα στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πολιτικών Υπαλλήλων του ΓΕΣ. Περαιτέρω, η γνωμοδότηση του Συμβουλίου αυτού, η οποία ελήφθη στις 16-1-2001, είναι δεσμευτική για τη Διοίκηση, ως σύμφωνη γνώμη κατά την παρ.6 του άρθρου 17 του Ν 1586/1986, με την έννοια ότι εάν το αποφασίζον όργανο κρίνει ότι η πράξη της μετατάξεως πρέπει να εκδοθεί, οφείλει να την εκδώσει κατά το περιεχόμενο της γνωμοδοτήσεως του Υπηρεσιακού Συμβουλίου. Εάν, όμως, διαφωνεί με το περιεχόμενο της γνωμοδοτήσεως μπορεί να απόσχει, ενόψει του χαρακτήρος της μετατάξεως ως μη υποχρεωτικής για τη Διοίκηση υπηρεσιακής μεταβολής του υπαλλήλου, ο οποίος παρέχει και τη σχετική διακριτική ευχέρεια στο αποφασίζον όργανο.
ΝΣΚ/64/2019
Καταβολή του ειδικού επιδόματος και υπερωριακής αποζημίωσης σε μετακινηθέντες υπαλλήλους του ΥΠΑΑΤ στην Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 (ΕΥΕ ΠΑΑ).(...)Μη νομίμως αρνείται η Μονάδα Οργάνωσης της Διαχείρισης (ΜΟΔ ΑΕ) να καταβάλλει το ειδικό επίδομα του άρθρου 21 ν. 4469/2017, καθώς και την αποζημίωση υπερωριακής απασχόλησης του άρθρου 48 παρ. 9 του ν. 4314/2014 σε υπαλλήλους του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, οι οποίοι υπηρετούν στην Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 (ΕΥΕ ΠΑΑ), για το λόγο ότι κατά τη μετακίνησή τους στην υπηρεσία αυτή είχε διατυπωθεί αρνητική γνώμη από την επιτροπή αξιολόγησης του άρθρου 7 παρ. 2α του ν. 2860/2000. Οι, παρά την αρνητική γνώμη, αποφάσεις του Υπουργού για τη μετακίνηση, ως υποστατές, έχουν το τεκμήριο της νομιμότητας. Επιπλέον, η γνώμη της επιτροπής είναι απλή, διότι δεν χαρακτηρίζεται ως σύμφωνη στις σχετικές διατάξεις, ούτε δεσμεύει τον Υπουργό στις αποφάσεις του, οι οποίες είναι νόμιμες εφόσον έχουν επαρκή αιτιολογία για την απόκλισή τους από την απλή γνώμη.
ΕΑΑΔΗΣΥ/8/2013
6. Όπως προκύπτει ρητώς από τις ανωτέρω διατάξεις, η γνώμη προηγείται της έκδοσης της διοικητικής πράξης (σ.σ εν προκειμένω της απόφασης διενέργειας της διαπραγμάτευσης) η δε σύμφωνη γνώμη δεσμεύει τον αποδέκτη της, δηλ. το όργανο που ασκεί την αποφασιστική αρμοδιότητα, το οποίο υποχρεούται να εφαρμόσει το νόμο και να ενεργήσει κατά τον τρόπο που υποδεικνύει το όργανο που γνωμοδοτεί. Εάν διαφωνεί δεν δικαιούται να ενεργήσει αντίθετα προς την υπόδειξη της σύμφωνης γνώμης, δικαιούται όμως να απόσχει από κάθε ενέργεια, εφόσον έχει προς τούτο διακριτική ευχέρεια. Η τήρηση της διαδικασίας αυτής συνιστά ουσιώδη τύπο της διαδικασίας εκδόσεως της σχετική διοικητικής πράξης και η μη τήρηση του συνεπάγεται ακυρότητα της πράξεως της Διοίκησης».(βλ. και ΝΣΚ 262/2008)
ΝΣΚ/282/2002
Ανάκληση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Μετά την έκδοση της υπ αριθμ. 703/2000 γνωμοδοτήσεως του ΝΣΚ, η Διοίκηση έχει μεν τη νόμιμη δυνατότητα να ανακαλέσει τις χορηγηθείσες άδειες ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου, βάσει της παρ.3 του άρθρου 10 του Ν 991/1979, όπως τροποποιήθηκε μεταγενέστερα, χωρίς να υπάρχει βασικός τίτλος σπουδών στην Ψυχολογία, χωρίς, δηλαδή, να υπάρχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις, (εντός πενταετίας από την έκδοσή τους), αλλά δεν υποχρεούται προς τούτο, έχοντας τη διακριτική ευχέρεια και να μη τις ανακαλέσει, εκτιμώντας τις περιστάσεις.
ΝΣΚ/149/2007
Συμμόρφωση Διοίκησης σε (ακυρωτική) απόφαση ΣτΕ. Υποχρεωτική η εφαρμογή της στους δικαιωθέντες αιτούντες. Διακριτική ευχέρεια εφαρμογής της σε λοιπούς υπαλλήλους υπό προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Στρατιωτική Υπηρεσία, συμμορφούμενη προς την 940/2006 απόφαση του ΣτΕ (με την οποία ακυρώθηκαν οι παρ.1α και 3 της υπ’ αριθ. 2/41890/0022/30-7-2002 κ.υ.α. των Υφυπουργών Άμυνας και Οικονομικών) υποχρεούται να καταβάλει στους δικαιωθέντες υπαλλήλους το επίμαχο επίδομα που θα είχαν λάβει, για όσο χρόνο ίσχυσε η ως άνω κοινή υπουργική απόφαση. Διακριτική ευχέρεια για την Διοίκηση καταβολής του ανωτέρω επιδόματος και σε υπαλλήλους που τους αφορούσε η ανωτέρω κ.υ.α υπό προϋποθέσεις.
ΝΣΚ/122/2012
Ιδιωτική Εκπαίδευση – Νομιμότητα διορισμού εκπαιδευτικού με σύμβαση αορίστου χρόνου – Λόγοι δημοσίου συμφέροντος ή δόλου – Ανάκληση – Διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Ο διορισμός είναι παράνομος και η παρανομία εστιάζεται στην έλλειψη αντιστοιχίας του τίτλου σπουδών της Ζ.Γ., δηλαδή στην έλλειψη τυπικού προσόντος προς διορισμό στην εκπαίδευση, ανεξαρτήτως της έλλειψης εγγραφής της εκπαιδευτικού αυτής στην επετηρίδα που τηρείται στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και των συνεπειών που μπορεί να έχει η έλλειψη αυτή. 2) Συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος για την έκδοση πράξης ανάκλησης, διότι υπερτερεί το δημόσιο αγαθό της παιδείας έναντι του ατομικού συμφέροντος του διορισθέντος, της συνδρομής του στοιχείου του δόλου μη αποτελούσας αντικείμενο Γνωμοδότησης του ΝΣΚ. 3) Διακριτική ευχέρεια υφίσταται της Διοίκησης προς ανάκληση, μετά από διαπίστωση λόγων δημοσίου συμφέροντος ειδικά αιτιολογημένης, χωρίς χρονικό περιορισμό. (ομοφ.)