ΝΣΚ/372/2005
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αξιωματικοί. Διαγραφή δυσμενών στοιχείων. Υποβολή αναφοράς.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μόνο εφάπαξ μπορεί να υποβληθεί αναφορά (αίτηση) διαγραφής δυσμενών στοιχείων για συγκεκριμένη δυσμενή κρίση. Η διαδικασία πρέπει να ολοκληρώνεται μέσα σε μια πενταετία από την κοινοποίηση της δυσμενούς κρίσεως. Υποβολή δεύτερης αναφοράς διαγραφής δυσμενών στοιχείων δεν επιτρέπεται ούτε καν με την μορφή αιτήσεως θεραπείας του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/500/2002
Ένοπλες Δυνάμεις. Υπαξιωματικοί. Διαγραφή δυσμενών στοιχείων. Συμμόρφωση Διοίκησης. Απαλλαγή απαντήσεως της Διοίκησης σε καταχρηστικώς υποβαλλόμενα αιτήματα.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Η Διοίκηση νομίμως και πλήρως συμμορφώθηκε με την υπ αριθ. 309/1990 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, και έκρινε τον Υπαξιωματικό Ε. Κοσμίδη, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας διαγραφής δυσμενών στοιχείων, από τη θέση του σε αποστρατεία, χωρίς να τον επαναφέρει στην ενεργό υπηρεσία. Η εμμονή του ενδιαφερομένου στην υποβολή νέων αιτήσεων για επανεξέταση της υποθέσεως, επί των οποίων έλαβε ήδη απαντήσεις, χωρίς να επικαλείται και να προσκομίζει νέα στοιχεία, μπορεί να θεωρηθεί καταχρηστική, και να απαλλαγεί η Διοίκηση από την υποχρέωση απαντήσεως σ' αυτές.
ΝΣΚ/198/2000
Ένοπλες Δυνάμεις. Αξιωματικοί. Κρίσεις. Αποστρατεία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Α.Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Χ.Μπότσιος, Πάρεδρος Αξιωματικός (Ταξίαρχος) τεθείς με αίτησή του εκτός οργανικών θέσεων, συνεπεία δυσμενών κρίσεων κατά τις έκτακτες κρίσεις των ετών 1997-98 και στη συνέχεια μετά από διαγραφή δυσμενών στοιχείων και επανάληψη της κρίσης από το ΑΣΣ κριθείς ως προακτέος κατ εκλογή στο βαθμό του Υποστρατήγου για το έτος 1997 και ευδοκίμως τερματίσας την σταδιοδρομία του για την κρίση του 1998-99, με περαιτέρω συνέπεια λόγω του εν τω μεταξύ διαδραμόντος χρόνου το διάταγμα αποστρατείας να δημοσιευθεί τον Νοέμβριο του 1999 και να ανατρέξει στις 10.3.1998 ότε κυρώθηκαν πίνακες αποστρατείας των Υποστρατήγων 1998-99, νομίμως ασκούσε τα καθήκοντά του για το χρονικό διάστημα από 10.3.1998 μέχρι και 15 ημέρες μετά τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του οικείου αποστρατευτικού Π.Δ/τος.
ΔΕΔ/Θεσ/196/2025
Η απόφαση 196/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή ενός φορολογούμενου που ζητούσε την ακύρωση πράξεων απόρριψης ΕΝ.Φ.Ι.Α. για τα φορολογικά έτη 2014-2018. Ο προσφεύγων, κάτοικος εξωτερικού, είχε μεταβιβάσει ακίνητα το 2008-2009 αλλά παρέλειψε να τα διαγράψει από τη δήλωση Ε9, με αποτέλεσμα τον καταλογισμό ΕΝ.Φ.Ι.Α. και την κατάσχεση €2.527,39. Ενώ η φορολογική αρχή (Δ.Ο.Υ. Δράμας) διέγραψε τους φόρους των ετών 2019-2024 κατόπιν υποβολής τροποποιητικών, απέρριψε τα αιτήματα διαγραφής/επιστροφής για τα έτη 2014-2018 λόγω παραγραφής. Η ΔΕΔ επικυρώνει την απόρριψη, κρίνοντας ότι είχε παρέλθει η προβλεπόμενη προθεσμία (πενταετία) για υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων (ανακλητικών) και είχε παρέλθει η τριετία για υποβολή αιτήματος ακύρωσης λόγω πρόδηλης έλλειψης φορολογικής υποχρέωσης (Άρθρο 74 του Ν.5104/2024).
ΝΣΚ/303/2008
Οφειλόμενη κρίση ανωτάτων αξιωματικών μετά από διαγραφή δυσμενών στοιχείων από τα ατομικά τους έγγραφα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Διοίκηση δεν δύναται να αποστείλει στο ΚΥΣΕΑ συμπληρωματικό πίνακα με τους υποψηφίους για επιλογή Αρχηγού ΓΕΑ, όπου θα συμπεριλαμβάνονται και οι ευμενώς κριθέντες αξιωματικοί, εφόσον αυτοί κριθούν από το ΣΑΓΕ ως «προακτέοι κατ’ εκλογή» στο βαθμό του Αντιπτεράρχου, για να κριθούν αναδρομικά και αυτοί κατά την επιλογή νεοτέρου τους ως Αρχηγού, ενώ βρίσκονταν στην κατάσταση της αποστρατείας, διότι το ΚΥΣΕΑ δεν έχει αρμοδιότητα να κυρώσει κατά πλάσμα δικαίου αναδρομικά συμπληρωματικό πίνακα των ως είρηται αξιωματικών, προκειμένου να θεωρηθούν αυτοί «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους» λόγω επιλογής νεοτέρου τους ως Αρχηγού.
ΝΣΚ/117/2004
Εργοληπτικές επιχειρήσεις. Έκτακτη αναθεώρηση λόγω δυσμενών οικονομικών στοιχείων. Ανάκληση απόφασης για την έγκριση συγχώνευσης εργοληπτικών επιχειρήσεων. Συνέπειες.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η κατάσταση που διαμορφώθηκε μετά την ανάκληση της συγχώνευσης της επιχείρησης "....ΑΒΕΤΕ" και του εργοληπτικού κλάδου της εταιρείας "ΑΕ ...." πρέπει να εκτιμηθεί, στα πλαίσια της αρμοδιότητας της υπηρεσίας τήρησης του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων να διενεργεί έκτακτη αναθεώρηση αν περιέλθουν σε γνώση της οικονομικά στοιχεία δυσμενή για οποιαδήποτε επιχείρηση του ΜΕΕΠ. Η υπηρεσία αυτή, κατά την έκτακτη αναθεώρηση του πτυχίου της εταιρείας "....ΑΒΕΤΕ", πρέπει να τηρήσει τη συνήθη διαδικασία της έκτακτης αναθεώρησης, δηλαδή έλεγχο τήρησης των κατωτάτων υποχρεωτικών ορίων κατά το χρόνο της αναθεώρησης για την παραμονή της ε.ε. στην τάξη και στις κατηγορίες όπου είναι εγγεγραμμένη.
ΝΣΚ/485/2011
Επανάκριση αποστρατευθέντος αξιωματικού σε συμμόρφωση προς ακυρωτική απόφαση – Έννοια κακοδιοίκησης – Απαλλαγή της Διοικήσεως από την υποχρέωσή της να απαντά στα αιτήματα των πολιτών, εφόσον επαναλαμβάνονται κατά τρόπο καταχρηστικό.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Διοίκηση συμμορφώθηκε νομίμως και πλήρως σε ακυρωτική απόφαση του Εφετείου Αθηνών και επανέκρινε αποστρατευθέντα υπαξιωματικό, από τη θέση της αποστρατείας, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας διαγραφής δυσμενών στοιχείων των ατομικών του εγγράφων. Με τον όρο «κακοδιοίκηση» που υπερβαίνει την έννοια της παράβασης νόμου, χαρακτηρίζονται οι εν γένει αρνητικές όψεις της διοικητικής δράσης ή αδράνειας, η ανωτέρω έννοια όμως αποκτά νομικό ενδιαφέρον μόνον όταν συνίσταται σε παρανομία της Διοικήσεως. Κρίση ότι κατά τη διεκπεραίωση της συγκεκριμένης υποθέσεως, δεν εμφανίσθηκαν φαινόμενα «κακοδιοίκησης», η δε Διοίκηση, ενόψει της οριστικής περαιώσεως αυτής, δεν έχει δικαίωμα να επανέλθει και να επανακρίνει τον αποστρατευθέντα υπαξιωματικό. Η Διοίκηση απαλλάσσεται από την υποχρέωση απαντήσεως σε αιτήματα πολίτη που επαναλαμβάνονται κατά τρόπο καταχρηστικό. (ομοφ.)
ΔΕΔ/Θεσ/503/2025
Η απόφαση 503 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) αποδέχεται την ενδικοφανή προσφυγή και ακυρώνει την πράξη επιβολής προστίμου ύψους €100,00 από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. Καλαμαριάς, η οποία αφορούσε το φορολογικό έτος 2019. Το πρόστιμο είχε επιβληθεί λόγω εκπρόθεσμης υποβολής κατάστασης φορολογικών στοιχείων εσόδων (Μ.Υ.Φ.). Ο προσφεύγων αιτιολόγησε ότι είχε υποβάλει την κατάσταση εμπρόθεσμα στις 20.03.2020, αλλά εκ παραδρομής επέλεξε ως έτος αναφοράς το 2020 αντί του ορθού 2019. Στη συνέχεια, προχώρησε σε νέα υποβολή στις 17.02.2021 για τη διόρθωση του σφάλματος. Η ΔΕΔ έκρινε βάσιμο τον ισχυρισμό, καθώς η νέα υποβολή έγινε για τη διόρθωση της αρχικής, εμπρόθεσμης δήλωσης που έγινε εκ παραδρομής. Συνεπώς, με βάση την αρχή της χρηστής διοίκησης, η πράξη επιβολής προστίμου ακυρώνεται.
ΣτΕ/233/2008/ΕΑ
. Διαγωνισμός για την ανάθεση μελέτης βελτίωσης οδού. Αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά της πράξης βαθμολόγησης των προσφορών. Η μη επικόλληση ενσήμου του Ταμείου Νομικών και του Ταμείου Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτιρίων επί της προδικαστικής προσφυγής, δεν καθιστά αυτή απαράδεκτη. Το γεγονός ότι ορισμένα μέλη μίας κοινοπραξίας ή συμπράξεως ή και η ίδια συνολικά η κοινοπραξία ή σύμπραξη δεν άσκησαν ένδικο βοήθημα κατά πράξεως εντασσομένης στην διαδικασία αναθέσεως δυσμενούς για τα συμφέροντά τους δεν αποστερεί τα λοιπά μέλη ή και μεμονωμένα μέλη της εν λόγω συμπράξεως από το να ασκήσουν αυτά το εν λόγω ένδικο βοήθημα. Εμπειρία μελετητή. Ποιες μελέτες λαμβάνονται υπόψη για την εκτίμηση της εμπειρίας, σύμφωνα με τη διακήρυξη. Η κρίση επομένως της αναθέτουσας αρχής ότι μόνο οι μελέτες οι ανατεθείσες υπό το καθεστώς του ν. 3316/2005 είναι εκείνες που καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες της Διακηρύξεως και η οποία οδήγησε στη δυσμενή αξιολόγηση της αιτούσας δεν φαίνεται να είναι σύννομη, ο δε σχετικός λόγος της υπό κρίση αιτήσεως πιθανολογείται σοβαρώς ως βάσιμος και πρέπει να γίνει δεκτός. Θα πρέπει δε η αναθέτουσα αρχή, επιλαμβανομένη του συγκεκριμένου θέματος εκ νέου, να λάβει υπόψη της τόσο για την αιτούσα όσο και για την παρεμβαίνουσα (για την οποία μάλιστα δεν καθίσταται σαφές από την προσβαλλόμενη πράξη, αν οι μελέτες τις οποίες επεκαλέσθη ο «συντονιστής» της είναι μελέτες εκπονηθείσες υπό το καθεστώς του ν. 3316/2005 ή όχι) , και τούτο προκειμένου να τηρηθεί το ίσο μέτρο κρίσεως, όλες τις μελέτες, οι οποίες πληρούν τις προϋποθέσεις για τις οποίες έγινε αμέσως ανωτέρω λόγος και να απορρίψει ως μη προσήκουσες για την απόδειξη της απαιτουμένης από την Διακήρυξη εμπειρίας του συντονιστή τις υπόλοιπες. Μόνον δε αφού εκκαθαρισθεί με τον τρόπο αυτό το ποιες μελέτες είναι κατ’ αρχήν ληπτέες υπόψη είναι επιτρεπτή η περαιτέρω αξιολόγησή τους ως προς την σημασία τους, το μέγεθός τους, την τεχνική τους πολυπλοκότητα κλπ.
ΝΣΚ/52/2014
Αερομεταφορείς Ε.Ε. – Παροχή υπηρεσιών δημόσιας υπηρεσίας – Όροι διαγωνιστικής διαδικασίας. α) Ο όρος συγκεκριμένου σχεδίου Συγγραφής Υποχρεώσεων περί «τριετούς εμπειρίας στην εκτέλεση τακτικών αεροπορικών γραμμών» για τη συμμετοχή σε διαγωνιστική διαδικασία προς παροχή δημόσιας υπηρεσίας από κοινοτικούς αερομεταφορείς σε νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές της χώρας με αερολιμένες μικρής κίνησης κρίνεται αόριστος και μη συμβατός προς τον Κανονισμό 1008/2008, β) ως πρόσθετοι όροι συμμετοχής της Πρόσκλησης Υποβολής Προσφορών για να επιτευχθεί ο επιδιωκόμενος σκοπός της Υ.Π.Α., για διαρκή και απρόσκοπτη παροχή υπηρεσιών στις τακτικές αεροπορικές γραμμές ΑΘΗΝΑ - ΚΟΖΑΝΗ - ΚΑΣΤΟΡΙΑ και ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΛΗΜΝΟΣ - ΙΚΑΡΙΑ, θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν: (1) η μη έκπτωση των ενδιαφερομένων να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό από την εκμετάλλευση ενδοκοινοτικών τακτικών γραμμών την τελευταία πενταετία πριν από την ημερομηνία δημοσίευσης της Πρόσκλησης, (2) η υποβολή στοιχείων, τα οποία θα αποδεικνύουν τη δυνατότητα των υποψηφίων να ανταποκριθούν, από πλευράς τόσο επαγγελματικής επάρκειας και οργάνωσης με την κατοχή εγκύρου AOC που καλύπτει τις υπό εκμετάλλευση δραστηριότητες τακτικών γραμμών, όσο και αξιόπιστης χρηματοοικονομικής κατάστασης για συγκεκριμένες χρονικές περιόδους. (ομοφ.)
ΕλΣυν.Τμ.6/891/2012
Προμήθεια αντιδραστηρίων και αναλώσιμων:Με τα παραπάνω δεδομένα και σύμφωνα με όσα έγιναν προηγουμένως δεκτά, το Τμήμα κρίνει ότι: α) Η εκ παραδρομής εσφαλμένη συμπλήρωση της ως άνω ένδειξης περί της μη υποδιαίρεσης της υπό ανάθεση προμήθειας σε τμήματα, στο τυποποιημένο κείμενο της δημοσιευθείσας στην Ε.Ε.Ε.Ε. προκήρυξης, σε καμία περίπτωση δεν ήταν πρόσφορη, όπως βασίμως με την αίτηση και την παρέμβαση προβάλλεται, να επιφέρει τη συνέπεια που αναφέρει το Κλιμάκιο, να αποτρέψει δηλαδή από την κατάθεση προσφοράς προμηθευτές που θα επιθυμούσαν να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό όχι για το σύνολο αλλά για μέρος μόνο των επίμαχων ειδών, ούτε άλλωστε μπορεί η εν λόγω μεμονωμένη παραδρομή να επιφέρει άνευ άλλου το δυσανάλογο αποτέλεσμα της ακύρωσης του συνόλου της ελεγχόμενης διαγωνιστικής διαδικασίας..β) Κατά παράβαση των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 2955/2001, σύμφωνα με τα ορθώς κριθέντα από το Κλιμάκιο, δεν προσδιορίστηκε στην οικεία διακήρυξη η επιμέρους δαπάνη εκάστου προκηρυσσόμενου είδους.Περαιτέρω όμως το Τμήμα κρίνει ότι πρέπει να συνεκτιμηθούν οι ειδικότερες περιστάσεις του ελεγχόμενου διαγωνισμού και συγκεκριμένα το γεγονός ότι i) ο ως άνω διαγωνισμός αφορούσε ένα ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό ειδών (εξετάσεων), τα οποία έγινε προσπάθεια να κατηγοριοποιηθούν και ομαδοποιηθούν με το κατάλληλο αναλυτικό σύστημα ανά ομάδα, για την ταυτόχρονη διεξαγωγή των εξετάσεων κάθε ομάδας,ii) η κατηγοριοποίηση σε ομάδες ήταν βασικό χαρακτηριστικό του διαγωνισμού, στον οποίο ήταν υποχρεωτική η υποβολή προσφοράς για όλα τα είδη κάθε ομάδας, τα οποία αποτελούσαν αναπόσπαστο σύνολο, ο δε μειοδότης αναδεικνυόταν βάσει της τιμής που προσέφερε για το σύνολο της ομάδας, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν υπήρξε υπέρβαση της προϋπολογισθείσας δαπάνης των ομάδων, iii) σύμφωνα με την απαίτηση της οικείας διακήρυξης, με τις οικονομικές προσφορές προσφέρθηκαν και αναλυτικές τιμές ανά είδος κάθε ομάδας, με αποτέλεσμα, σε επίπεδο τουλάχιστον κατακύρωσης, να υπάρχουν αναλυτικές τιμές ανά είδος και να μπορούν αυτές να ελεγχθούν είτε σε σύγκριση με τις τιμές του Παρατηρητηρίου Τιμών, είτε με συγκριτικά στοιχεία της αγοράς και iv) ο παρών διαγωνισμός είναι και ο πρώτος που ολοκληρώνεται επί σειρά ετών, χωρίς την υποβολή καμίας ένστασης-προσφυγής, δοθέντος ότι, σύμφωνα με τα προβαλλόμενα με την υπό κρίση αίτηση, δεν κατέστη δυνατή η τελεσφόρηση των προηγούμενων διαγωνισμών λόγων αντιδικιών των διαγωνιζομένων...Το Τμήμα, μετά από συνεκτίμηση των ανωτέρω ειδικών περιστάσεων, κρίνει ότι, παρά την ορθή διαπίστωση εκ μέρους του Κλιμακίου της παράλειψης της αναφοράς της προϋπολογισθείσας δαπάνης εκάστου είδους στην οικεία διακήρυξη, στην προκειμένη περίπτωση συντρέχουν εξαιρετικοί λόγοι που δικαιολογούν την άρση του σχετικού διακωλυτικού λόγου της υπογραφής των ελεγχόμενων συμβάσεων.. Δέχεται εν μέρει την αίτηση ανάκλησης του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου … «…». Δέχεται εν μέρει την παρέμβαση της εταιρίας «…..». Ανακαλεί εν μέρει την 137/2011 πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..