ΝΣΚ/407/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δυνατότητα συμψηφισμού οφειλής της Αεροπορικής Εταιρείας, απορρέουσας από Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων, με ισόποση οφειλή του Δημοσίου (ΥΠΑ) προς την ίδια εταιρεία, από επιδότηση άγονων γραμμών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η δυνατότητα συμψηφισμού οφειλής αεροπορικής εταιρείας προς το Δημόσιο, που απορρέει από Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων (Τ.Ε.Α.Α.), με απαίτησή της από επιδότηση για παροχή δημόσιας υπηρεσίας σε άγονες αεροπορικές γραμμές, που αφορά διανυθέν και όχι μελλοντικό τρίμηνο, έχει εκκαθαριστεί με την έκδοση της σχετικής εισήγησης και έχει εκδοθεί και η σχετική εντολή Γ.Λ.Κ. δεν μπορεί να αποκλειστεί, εφόσον συντρέχουν οι κατ’ άρθρο 83 ΚΕΔΕ προϋποθέσεις. Αρμόδια αρχή για να αποφανθεί επί αιτήματος συμψηφισμού είναι αποκλειστικά η οικεία Δ.Ο.Υ. και όχι η ΥΠΑ. Επί του συγκεκριμένου αιτήματος συμψηφισμού που προκάλεσε το ερώτημα, η απάντηση είναι αρνητική, καθόσον η υπό κρίση αίτηση συμψηφισμού της Αεροπορικής Εταιρείας με την επωνυμία, OLYMPIC AIR (Ο.Α.) υποβλήθηκε αφενός αόριστα, δηλαδή χωρίς να εξειδικεύεται η προτεινόμενη προς συμψηφισμό ανταπαίτηση αυτής, αφετέρου δε, απευθύνεται και προς την ΥΠΑ, που είναι αναρμόδια αρχή και όχι, όπως έπρεπε, στην οικεία Δ.Ο.Υ. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
3135/238/2015
Καθορισμός της διαδικασίας εκταμίευσης ποσών προερχομένων από το ποσοστό 50% των εσόδων λογαριασμών Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων (ΤΕΑΑ), ως ίδια συμμετοχή της ΥΠΑ, για την εκτέλεση έργων ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού Αερολιμένων, για τα οποία έχουν εκδοθεί Αποφάσεις Ένταξης Πράξης Κρατικής Ενίσχυσης.
ΝΣΚ/360/2008
Τέλος Ανάπτυξης και Εκσυγχρονισμού Αερολιμένων (Τ.Ε.Α.Α.).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μπορεί με τροποποίηση της υπ’ αριθμ. Δ11/Β-Γ/14511/5741/15-4-2002 κ.υ.α. να εξαιρεθούν για ορισμένο χρονικό διάστημα οι επιβάτες, από /προς τους κρατικούς αερολιμένες Καλαμάτας και Αράξου από την καταβολή του Τέλους Ανάπτυξης και Εκσυγχρονισμού Αερολιμένων. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/154/2014
Επιβολή προσαυξήσεων επί εκπροθέσμου καταβολής κύριας οφειλής Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), σε περίπτωση επίκλησης αντικειμενικής αδυναμίας εμπρόθεσμης καταβολής της κύριας οφειλής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν συντρέχει νόμιμος λόγος απαλλαγής των, κατά το ερώτημα, αεροπορικών εταιρειών από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής του Τ.Ε.Α.Α., τις οποίες η ΥΠΑ επιβάλλει, όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του νόμου, κατά δεσμία αρμοδιότητα. Η ίδια υπηρεσία, στερείται αρμοδιότητας να εξετάσει και ικανοποιήσει αιτήσεις απαλλαγής από τις εν λόγω προσαυξήσεις. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/9/2012
Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας – Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων (Τ.Ε.Α.Α.) – Βεβαίωση και είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών αεροπορικών εταιρειών που εδρεύουν στην Ε.Ε. και δεν διαθέτουν Α.Φ.Μ. στην Ελλάδα – Δυνατότητα κράτησης και συντηρητικής κατάσχεσης αεροσκάφους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αποστολή από την Υ.Π.Α. χρηματικού καταλόγου στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. προς ταμειακή βεβαίωση και είσπραξη, για καταλογισθείσες και οριστικοποιηθείσες οφειλές από Τ.Ε.Α.Α. είναι αναγκαία, και στην περίπτωση που η υπόχρεη εταιρεία έχει έδρα στην αλλοδαπή και δεν διαθέτει Α.Φ.Μ. στη χώρα μας. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει Α.Φ.Μ. της οφειλέτιδας αεροπορικής εταιρείας, η Υ.Π.Α. οφείλει να εκδώσει αιτιολογημένη και αναλυτική καταλογιστική πράξη με την ένδειξη «δεν υπάρχει Α.Φ.Μ.» και μετά την οριστικοποίηση του εν ευρεία εννοία τίτλου να την αποστείλει, στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. Δυνατή η λήψη μέτρων κράτησης αεροσκάφους και συντηρητικής κατάσχεσης αυτού πριν τη συγκρότηση εκτελεστού τίτλου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/186/2014
Εκμίσθωση χώρων κρατικών αερολιμένων – Αναπροσαρμογή μισθωμάτων κατ’ άρθρο 288 ΑΚ – Νόμιμη εκπροσώπηση Δημοσίου κατά τη σύναψη συμβάσεων – Ανάκληση πράξεων οργάνων της διοίκησης – Διοικητική αναγκαστική εκτέλεση για οφειλές από μισθώματα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Εκτός από τις περιπτώσεις διαφωνίας των συμβαλλομένων μερών (Δημοσίου – ΥΠΑ και τρίτου) για αναπροσαρμογή του συμβατικώς καθορισθέντος μισθώματος στις περιπτώσεις εκμισθώσεως χώρων των κρατικών αερολιμένων (αρμοδιότητας της ΥΠΑ), οι οποίες επιλύονται είτε κατόπιν δικαστικής αποφάσεως ή μετά από την αποδοχή σχετικού Πρακτικού του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που εκδίδεται κατά τη διαδικασία περί αναγνωρίσεως απαιτήσεως ή συμβιβαστικής επιλύσεως της διαφοράς (άρθρο 6 παρ.1 του ν. 3086/2002 - Οργανισμός του ΝΣΚ ), παρέχεται από το νόμο δυνατότητα στον Προϊστάμενο της ΥΠΑ Υπουργό, κατ’ αποδοχή αιτήματος μισθωτή, να συμπράξει για την τροποποίηση των όρων των σχετικών συμβάσεων μίσθωσης, μεταξύ των οποίων και εκείνων που αφορούν το καταβαλλόμενο μίσθωμα, κατ’ εφαρμογήν του άρθρου 288 ΑΚ. 2) Αναγκαία η αιτιολόγηση της απόφασης Υπουργού για αναπροσαρμογή του μισθώματος κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 288 ΑΚ, ως προς τους όρους και προϋποθέσεις. 3) Αρμόδιος, από πλευράς Δημοσίου, για τη σύμπραξη στη σύμβαση περί αναπροσαρμογής του μισθώματος χώρων της ΥΠΑ, είναι ο Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ, ή το όργανο στο οποίο έχει μεταβιβαστεί ρητώς η συγκεκριμένη αρμοδιότητα. 4) Δυνατότητα ανάκλησης πράξεων οργάνων της ΥΠΑ συναφών με μειώσεις μισθωμάτων ως απολύτως άκυρων. 5) Διαδικασία αναζήτησης διαφορών από μισθώματα χώρων της ΥΠΑ κατά ΚΕΔΕ. (ομοφ.)
ΕλΣυν/Τμ.4/7/2012
Η φύλαξη των αερολιμένων και των αεροπορικών εγκαταστάσεων που εμπίπτουν στην ευθύνη της ΥΠΑ δύναται, κατ’ εξαίρεση και υπό προϋποθέσεις, να ανατεθεί σε ιδιωτικές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών ασφάλειας. Kατά την έννοια δε του άρθρου 24 του ν.δ/τος 714/1970 ως αεροπορική εγκατάσταση νοείται εκείνη που παρουσιάζει ενεργή αεροναυτική δραστηριότητα (βλ. σχετ. εισηγητική έκθεση της παρ. 3 του άρθρου 3 του ν. 3103/2003 όπου αναφέρεται ότι με τις διατάξεις αυτές επιδιώκεται η ανάληψη από τους οργανισμούς διαχείρισης αερολιμένων ορισμένων θεμάτων ασφαλείας που αφορούν στον έλεγχο επιβατών, αποσκευών, χώρων και εγκαταστάσεων αερολιμένων). Συνακόλουθα, η φύλαξη κτιρίων της ΥΠΑ στα οποία στεγάζονται διοικητικές υπηρεσίες που δεν εξυπηρετούν άμεσα την αεροναυτιλία και τα οποία βρίσκονται εκτός ενεργών αεροπορικών εγκαταστάσεων, δεν δύναται να ανατεθεί σε ιδιωτικές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών ασφαλείας δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 24 του ν.δ/τος 714/1970, αλλά συνιστά εργασία που εμπίπτει στα συνήθη καθήκοντα του προσωπικού της (φυλάκων-νυχτοφυλάκων), όπως αυτά περιγράφονται στις οικείες οργανικές διατάξεις της ΥΠΑ.
ΝΣΚ/8/2012
Απαιτούμενη εγγυητική επιστολή για την κάλυψη της ευθύνης καταβολής των Τελών Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (Τ.Ε.Α.Α.) και των Τελών Χρήσης Αερολιμένων (Τ.Χ.Α.).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι σύννομη, ως μη προβλεπομένη από τις κείμενες διατάξεις, η εκ μέρους εταιρείας συμμετοχών κατάθεση, αντί της κατά νόμον απαιτουμένης Τραπεζικής Εγγυητικής Επιστολής, που εκδίδεται από αναγνωρισμένη στην Ευρωπαϊκή Ένωση Τράπεζα, εγγυητικής επιστολής έκδοσης της ίδιας της εταιρείας, με την οποία αυτή θα εγγυάται την καταβολή, σε μηνιαία βάση, των οφειλομένων τελών από τις συμμετέχουσες σε αυτήν αεροπορικές εταιρείες. (ομοφ.)
ΝΣΚ/148/2016
Απαλλαγή από ΦΠΑ των παραδόσεων αγαθών και της παροχής υπηρεσιών σε αεροσκάφη που εκτελούν πτήσεις στο εσωτερικό της χώρας, τα οποία χρησιμοποιούνται από αλλοδαπή αεροπορική εταιρεία, η οποία έχει ιδρύσει υποκατάστημά της στην Ελλάδα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ως κριτήριο, για την απαλλαγή από τον Φ.Π.Α., της παράδοσης των αγαθών και της παροχής των υπηρεσιών προς τα αεροσκάφη της αλλοδαπής αεροπορικής εταιρείας R. L., που εκτελούν πτήσεις στο εσωτερικό της Ελλάδας εντεταγμένα στο AOC (Air Operator Certificate) της εταιρείας αυτής, πρέπει να λαμβάνεται η φύση της συνολικής μεταφορικής δραστηριότητας της εν λόγω εταιρείας και όχι αποκλειστικά το τμήμα εκείνο της μεταφορικής δραστηριότητας που υποστηρίζεται από το Ελληνικό υποκατάστημα, το οποίο, ανεξαρτήτως του αν αποτελεί ξεχωριστή φορολογική οντότητα, δεν έχει πάντως την ιδιότητα της αεροπορικής εταιρείας (ομοφ.).
ΝΣΚ/153/2009
Τρόπος φορολόγησης των αμοιβών του ιπτάμενου προσωπικού της πολιτικής αεροπορίας που υπηρετεί σε αεροσκάφη αλλοδαπής αεροπορικής εταιρείας, που δεν έχει έδρα την Ελλάδα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι αμοιβές που αποκτώνται και φορολογούνται στην αλλοδαπή από φορολογικά κατοίκους Ελλάδος που υπηρετούν ως ιπτάμενο προσωπικό πολιτικής αεροπορίας σε αεροσκάφη αλλοδαπής αεροπορικής εταιρείας, η οποία δεν έχει έδρα ή εγκατάσταση στην Ελλάδα, φορολογούνται στην Ελλάδα με τον ειδικό τρόπο της παρ.4 του άρθρου 9 του Ν 2238/1994 και όχι με τις γενικές διατάξεις του άρθρου αυτού.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)/142/2017
ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η ελεγχόμενη δαπάνη δεν αποτελεί υποχρεωτική δαπάνη, η οποία εξαιρείται από τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου με βάση τις διατάξεις των άρθρων 169 παρ. 2 περ. ε΄ και 158 παρ. 1 περ. ιβ΄ του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, όπως αβάσιμα προβάλλει η Επίτροπος με τον πρώτο λόγο διαφωνίας, καθώς δεν αφορά στην εξόφληση οφειλής εκκαθαρισμένης σύμφωνα με το διατακτικό τελεσίδικης δικαστικής απόφασης, αλλά οφειλής που προέκυψε κατόπιν συμψηφισμού αμοιβαίων απαιτήσεων του Δήμου και της ανωτέρω μισθώτριας εταιρείας σε εκτέλεση εξώδικου συμβιβασμού σχετικά με τον καθορισμό του μηνιαίου μισθώματος για το χρονικό διάστημα από 1.3.2012 έως 31.12.2017. Αντίθετα, όπως βάσιμα προβάλλει η Επίτροπος με τον δεύτερο λόγο διαφωνίας, η δαπάνη αυτή, αφορώσα στην εξόφληση απαίτησης που έχει αποσβεστεί εν μέρει λόγω του ανωτέρω συμψηφισμού, δεν είναι νόμιμη κατά το μέρος που υπερβαίνει το (μη αποσβεσθέν) ποσό των 16.455,83 ευρώ (174.641,78 - 158.185,95).