ΝΣΚ/408/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κήρυξη ή μη ως διατηρητέου κτιρίου καπναποθήκης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν εμπίπτει στη γνωμοδοτική αρμοδιότητα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους η ουσιαστική εκτίμηση για τη συνδρομή ή μη των προϋποθέσεων και κριτηρίων, προκειμένου να χαρακτηρισθεί σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις ένα κτίριο διατηρητέο. Αποτελεί τεχνική κρίση που ανήκει στην αρμοδιότητα της Διοίκησης. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/169/2000
Διατηρητέα. Αρμοδιότητα και περιεχόμενο επέμβασης ΥΠ.ΠΟ. σε κατεδάφιση διατηρητέου τμήματος κτιρίου στην Πάτρα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το ΥΠ.ΠΟ. δεν έχει δυνατότητα και αρμοδιότητα, ελλείψει σχετικής νομοθετικής ρυθμίσεως, να επέμβει για να κατασκευασθεί, ανασκευασθεί η διατηρητέα όψη κατεδαφισθέντος, δυνάμει πρωτοκόλλου επικινδύνου ετοιμορροπίας, κτιρίου. Οι σχετικές διατάξεις του άρθρου 52 κ.ν.5351/1932, όπως τροποποιήθηκαν με το άρθρο 32 παρ.5 ν.1337/1983, ανεξαρτήτως του εάν έχουν καταστεί ακόμη ενεργείς, λόγω μη εκδόσεως του προβλεπόμενου από αυτές πρ.δ/τος, αναφέρονται και ρυθμίζουν μόνον την περίπτωση επεμβάσεως για επισκευές σε διατηρητέο κτίριο.
ΝΣΚ/114/2017
Αν σε ισόγειο χώρο διατηρητέου στην περιοχή «Ψυρρή», επιτρέπεται η χρήση «καταστήματος».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κατά τη θέσπιση, με κανονιστική πράξη της Διοίκησης, ειδικών χρήσεων σε διατηρητέο κτίριο, πρέπει να τηρείται η αρχή της αναλογικότητος. Αναφορά μίας εκ των περισσοτέρων επιτρεπομένων χρήσεων σε παραδοσιακή περιοχή, έχει επιβεβαιωτικό και διαπιστωτικό χαρακτήρα και δεν συνεπάγεται τον περιορισμό των επιτρεπομένων χρήσεων, εφόσον τέτοιος περιορισμός δεν συνάπτεται με την προστασία ή την ανάδειξη του διατηρητέου κτιρίου (ομοφ.).
ΝΣΚ/236/2019
Εάν αποδεικνύεται η συνδρομή ανωτέρας βίας από τα προσκομισθέντα από την ανάδοχο διαγωνισμού έγγραφα, κατά τα άρθρα 203 παρ.3β, 204 και 206 παρ.4 του ν.4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 6 του άρθρου 6 του ν. 3086/2002, ανήκει στη γνωμοδοτική αρμοδιότητα του Ν.Σ.Κ. η ερμηνεία των διατάξεων περί ανωτέρας βίας, όμως δεν ανήκει στην αρμοδιότητα του Ν.Σ.Κ., αλλά στην αρμοδιότητα της Αναθέτουσας Αρχής, η ουσιαστική εκτίμηση και αξιολόγηση των επικαλούμενων περιστατικών και η υπαγωγή τους στις ερμηνευθείσες διατάξεις (ομόφ.).
ΝΣΚ/33/2024
Δυνατότητα παράτασης του χρόνου παράδοσης του συμβατικού αντικειμένου και του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης σύμβασης προμήθειας, μετά την άπρακτη πάροδο του προβλεπόμενου στη σύμβαση χρόνου παράδοσης. Προσδιορισμός των οργάνων που έχουν γνωμοδοτική και αποφασιστική αρμοδιότητα επί ζητημάτων τροποποίησης της σύμβασης, κήρυξης της προμηθεύτριας ως έκπτωτης και παράτασης του συμβατικού χρόνου παράδοσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η γνωμοδοτική αρμοδιότητα για τα ζητήματα εφαρμογής των άρθρων 132, 203 και 206 του ν. 4412/2016 ανήκει στην Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής του άρθρου 221 παρ. 1 ζ΄ και 11 β΄ και ζ΄ του ιδίου νόμου. Η ως άνω Επιτροπή είναι, περαιτέρω, αρμόδια να γνωμοδοτήσει για το ζήτημα της δυνατότητας υλοποίησης του συμβατικού αντικειμένου, το οποίο προϋποθέτει ουσιαστική εκτίμηση των υφιστάμενων πραγματικών περιστατικών και, ως εκ τούτου, δεν ανήκει στην αρμοδιότητα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. β) Λόγω της λήξης του συμβατικού χρόνου παράδοσης της προμήθειας, η αναθέτουσα αρχή οφείλει να διερευνήσει την συνδρομή των προϋποθέσεων για την έκπτωση της προμηθεύτριας εταιρείας, δεδομένου ότι η κύρωση αυτή επιβάλλεται από τη Διοίκηση κατά δέσμια αρμοδιότητα. Εφόσον κριθεί ότι δεν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για την κήρυξη της προμηθεύτριας έκπτωτης, παρέχεται η δυνατότητα παράτασης του συμβατικού χρόνου παράδοσης και εν γένει του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης της σύμβασης, για ένα εύλογο χρονικό διάστημα, κατ΄ εφαρμογή των άρθρων 200, 288, 341 και 342 του Α.Κ. γ) Σε κάθε περίπτωση είναι δυνατόν να επιδιωχθεί η λύση της σύμβασης προμήθειας, με την έκδοση μονομερούς εκτελεστής πράξης της Αναθέτουσας Αρχής, εάν μετά την επανεκτίμηση του αντικειμένου της σύμβασης διαπιστωθεί ότι, υπό τις διαμορφωθείσες πλέον πραγματικές συνθήκες, η ικανοποίηση του επιδιωκόμενου με την κατάρτισή της δημόσιου σκοπού, καθίσταται πλέον ατελέσφορη και αντίθετη προς το δημόσιο συμφέρον (ομόφωνα).
ΝΣΚ/21/2017
Μη υπαγωγή σε τακτοποίηση αυθαιρεσιών κτιρίων με παράλληλο χαρακτηρισμό ως διατηρητέων και μνημείων. Μη υπαγωγή σε τακτοποίηση αυθαιρεσιών κτιρίου του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, επί της οδού Πανεπιστημίου στην Αθήνα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4178/2013 δεν δύναται να υπαχθούν, ενόψει της ρητής απαγόρευσης της παρ. ιδ) του άρθρου 2 αυτού, αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετες αλλαγές χρήσης, σε κτίριο το οποίο είναι κηρυγμένο ως διατηρητέο και ως νεώτερο μνημείο, ανεξαρτήτως του ότι το ΥΠΠΟΑ, εκ των υστέρων, έχει εκφράσει θετική άποψη για το θέμα των αυθαίρετων κατασκευών και ενέκρινε την αυθαίρετη αλλαγή χρήσης. Δεν δύναται να υπαχθούν σε τακτοποίηση αυθαίρετες κατασκευές και οι αυθαίρετες αλλαγές χρήσης που έχουν πραγματοποιηθεί επί του χαρακτηρισμένου ως διατηρητέου κτιρίου και νεώτερου μνημείου, μεγάρου του Μετοχικού Ταμείου Στρατού.
ΝΣΚ/104/2012
Δυνατότητα ανάκλησης ή κατάργησης κανονιστικής απόφασης, η οποία εκδόθηκε κατά πλάνη περί τα πράγματα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η υπουργική απόφαση, που εκδόθηκε κατ’ επίκληση των διατάξεων των άρθρων 3 και 4 του ΓΟΚ (Ν.1577/1985) και καθόρισε ειδικούς όρους και περιορισμούς δόμησης σε διατηρητέο κτίριο, κατά παρέκκλιση των κοινών πολεοδομικών διατάξεων, έχει κανονιστικό χαρακτήρα. Η εκ των υστέρων διαπίστωση ότι η απόφαση αυτή εκδόθηκε κατά πλάνη περί τα πράγματα, διότι το εν λόγω κτίριο ουδέποτε είχε χαρακτηρισθεί διατηρητέο, την καθιστά μη νόμιμη και δημιουργεί στη Διοίκηση την υποχρέωση, για λόγους νομιμότητας και ασφάλειας δικαίου, να προβεί σε κατάργησή της με την έκδοση νεότερης κανονιστικής απόφασης από το προς τούτο αρμόδιο όργανο. (ομοφ.)
ΝΣΚ/14/2011
Διατηρητέα κτίρια – Δυνατότητα ή μη νομιμοποίησης κατασκευής προσθηκών κατ’ εφαρμογή της παρ.3 του άρθρου 22 του Ν 1577/1985 – Έκδοση ή μη Υπουργικής απόφασης ειδικής ρύθμισης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σε περίπτωση που έχουν κατασκευασθεί σε κτίριο αυθαίρετες κατασκευές (προσθήκες) μετά από την κήρυξη του οικισμού και του εν λόγω κτιρίου ως διατηρητέου, δεν είναι δυνατή η νομιμοποίηση των κατασκευών αυτών κατ’ εφαρμογή της παρ.3 του άρθρου 22 του Ν 1577/1985, με την έκδοση εκ των υστέρων της Υπουργικής απόφασης της παρ.2 του άρθρου 4 του ίδιου νόμου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/6/2007
Τροποποίηση συμβάσεως προμήθειας που διέπεται από το ΠΔ 284/1989. Γνωμοδοτική αρμοδιότητα του Ν.Σ.Κ. κατά το άρθρο 66 παρ.2 ΠΔ 284/1989.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η τροποποίηση της παροχής του αντισυμβαλλομένου είναι νόμιμη και ερείδεται στο άρθρο 66 παρ.2 του ΠΔ 284/1989 και τους όρους της σύμβασης, εφ’ όσον δεν επέρχεται πλήρης μεταβολή αυτής, ώστε να πρόκειται για νέο έργο. Μη νόμιμος όρος της σύμβασης με τον οποίο μετατρέπεται η μορφή της σύμβασης από σύμβαση παροχής υπηρεσιών σε σύμβαση προμήθειας. Πρόσθετες εργασίες, προϋποθέσεις νομιμότητας διενέργειάς τους. Νομιμότητα τροποποίησης όρων που αφορούν συντήρηση του έργου, σταδιακή απομείωση εγγύησης καλής εκτέλεσης του έργου και οριστική παραλαβή μέρους του έργου. Η παροχή του αντισυμβαλλομένου, όπως διαμορφώνεται στο σχέδιο της τροποποιητικής σύμβασης πρέπει να είναι τεχνικώς και οικονομικώς ισάξια με το καταβαλλόμενο τίμημα. Η εκτίμηση από ουσιαστική άποψη, του περιεχομένου των όρων της τροποποιητικής σύμβασης ανήκει στην αρμόδια υπηρεσία.
ΝΣΚ/33/2003
Άδεια μεταστεγάσεως Ωδείου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Υπουργείο Πολιτισμού δεν μπορεί να χορηγήσει άδεια μεταστεγάσεως συγκεκριμένου Ωδείου, δεδομένου ότι το κτίριο στο οποίο πρόκειται να μεταστεγασθεί τούτο βρίσκεται σε περιοχή, που έχει χαρακτηρισθεί από το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο ως αμιγούς κατοικίας. Ως εκ τούτου, παρέλκει ο έλεγχος από το ΥΠΠΟ της κατά νόμο καταλληλότητας του εν λόγω κτιρίου για την στέγαση Ωδείου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/380/2009
Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή». Γνωμοδοτική αρμοδιότητα ΝΣΚ. Δυνατότητα άσκησης ιδιωτικού έργου επ’ αμοιβή από υπάλληλο της Αρχής. Χορήγηση ή μη σχετικής άδειας από την Αρχή.(...)α) Υφίσταται γνωμοδοτική αρμοδιότητα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους επί ερωτήματος της Ανεξάρτητης Αρχής «Συνήγορος του Καταναλωτή». (πλειοψ.) β) Η εκτός ωραρίου υπηρεσίας άσκηση του ελευθέρου επαγγέλματος του λογιστή-φοροτεχνικού-οικονομολόγου από ειδικό επιστήμονα της Ανεξάρτητης Αρχής «Συνήγορος του Καταναλωτή», εμπίπτει στο ρυθμιστικό πεδίο της διάταξης του άρθρου 31 του Υ.Κ., είναι δηλαδή, κατ’ αρχήν απαγορευμένη, δύναται, όμως, να επιτραπεί με απόφαση της Αρχής, μετά από σύμφωνη αιτιολογημένη γνώμη του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, εφόσον η σχετική δραστηριότητα, κατά την ουσιαστική εκτίμηση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, συμβιβάζεται με τα καθήκοντα της θέσης του, δηλ. συνάδει με το αντικείμενο της αρμοδιότητας που ασκεί, δεν προκαλεί σύγκρουση του ιδιωτικού συμφέροντός του με το συμφέρον της υπηρεσίας, δεν μειώνει το κύρος της και δεν παρεμποδίζεται η ομαλή εκτέλεση της υπηρεσίας του, από απόψεως χρονικής απασχόλησης, σύμπτωσης ή μη με το χρόνο άσκησης των καθηκόντων του ή άλλων δυσχερειών, π.χ. κόπωσης. (ομοφ.)