ΝΣΚ/413/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Σύμβαση υπηρεσιών των Ενόπλων Δυνάμεων – Δικαίωμα προαιρέσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι δυνατή η συγκρότηση περισσοτέρων της μιας δευτεροβάθμιων επιτροπών παραλαβής κατά σύμβαση. (πλειοψ.) Η πράξη συγκροτήσεως των επιτροπών παραλαβής δεν δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως παρά μόνον αν προβλέπεται αμοιβή των μελών τους, οπότε αυτή δημοσιεύεται. Οι διατάξεις του άρθρου 25 του ΠΔ 60/2007 δεν εφαρμόζονται στην εξεταζόμενη περίπτωση, διότι οι υπηρεσίες συντηρήσεως έχουν αποτελέσει περιεχόμενο της υπ’ αριθμ. 275/2005 συμβάσεως υπό τη νομική μορφή του συμφώνου προαιρέσεως. Οι επιτροπές παραλαβής πρέπει να συγκροτούνται τουλάχιστον από τρία μέλη. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/265/2015
Δυνατότητα ή μη της αναθέτουσας αρχής, μετά τη σύναψη συμβάσεως συντηρήσεως του συστήματος Ν –VIS, ετήσιας διάρκειας, κατ' ενάσκηση δικαιώματος προαιρέσεως, να συνάψει νέα σύμβαση συντηρήσεως με την ίδια ανάδοχο εταιρεία είτε κατ' εκ νέου ενάσκηση του δικαιώματος προαιρέσεως είτε με άλλο νόμιμο τρόπο.(...)Η αναθέτουσα αρχή έχει τη δυνατότητα, κατά την ουσιαστική της χρήση και εκτίμηση του δημοσίου συμφέροντος, να συνάψει σύμβαση συντηρήσεως με την ανάδοχο εταιρεία, στο πλαίσιο του ασκηθέντος δικαιώματος προαιρέσεως, που δεν έχει εξαντληθεί, για το εναπομείναν χρονικό διάστημα των τεσσάρων ετών ή για μέρος αυτού. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/186/2010
Διαδικασία με διαπραγμάτευση, χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού για τη σύναψη σύμβασης συντήρησης του πληροφοριακού συστήματος E-Data Center – Ενεργοποίηση του δικαιώματος προαιρέσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Η Υπηρεσία δεν δύναται να προσφύγει στη διαδικασία με διαπραγμάτευση, χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού (άρθρο 25 παρ.4 εδ.β’ του Π.Δ/τος 60/2007), διότι οι υπηρεσίες συντηρήσεως έχουν αποτελέσει αντικείμενο της ανωτέρω συμβάσεως, υπό τη νομική μορφή του συμφώνου προαιρέσεως. 2) Η αναθέτουσα αρχή, εφόσον προβεί στη σχετική προς τούτο δήλωση, θα καταρτίσει με τον ανάδοχο πενταετή σύμβαση συντήρησης του λογισμικού, ως προς το οποίο έληξε η ελάχιστη περίοδος δωρεάν συντήρησης αυτού (ενώ για τη συντήρηση του εξοπλισμού η αντίστοιχη περίοδος είναι τριετής και ισχύει μέχρι το τέλος του 2011). Οι αναγκαίοι όροι της νέας αυτής σύμβασης που θα καταρτιστεί ήδη περιέχονται στην αρχική σύμβαση (προκήρυξη, τεχνική και οικονομική προσφορά του αναδόχου, σε συνδυασμό με το άρθρο 1 της Σύμβασης). 3) Η αλλαγή της χρηματοδότησης της δαπάνης συντήρησης, από τα κοινοτικά κονδύλια στον τακτικό προϋπολογισμό, δεν ασκεί επιρροή στην ενεργοποίηση του δικαιώματος προαιρέσεως.
ΝΣΚ/294/2010
Άσκηση ελέγχου νομιμότητας επί των αποφάσεων συγκροτήσεως Λιμενικών Επιτροπών των Λιμενικών Ταμείων, της διαδικασίας για την εκλογή Προέδρου των Επιτροπών αυτών, και αποφάσεων των Δ.Σ. Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων – Αρμοδιότητα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, με τις οποίες συγκροτούνται Λιμενικές Επιτροπές στα Λιμενικά Ταμεία του ΒΔ της 14/19-1-1939, η απόφαση των μελών των Λιμενικών Επιτροπών των ίδιων Λιμενικών Ταμείων, με τις οποίες εκλέγεται μέλος τους στο αξίωμα του Προέδρου, αναγομένη σε μεταγενέστερο της συγκροτήσεως στάδιο και μη σχετιζομένη με τη συγκρότηση, αλλά με τη λειτουργία των Επιτροπών, καθώς και οι αποφάσεις των Λιμενικών Επιτροπών των ίδιων Λιμενικών Ταμείων υπόκεινται στον έλεγχο νομιμότητας του εποπτεύοντος το Λιμενικό Ταμείο Υπουργού ΟιΑΝ. Η εποπτεία και ο έλεγχος νομιμότητας των αποφάσεων των Διοικητικών Συμβουλίων Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων δεν ανήκει στο ΥπΟιΑΝ/ΓΓΝΠ, αλλά σε άλλα κατά νόμο αρμόδια όργανα [Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας (άρθρα 149-151 Ν.3463/2006, Επιτροπή άρθρου 152 Ν.3463/2006), Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης].
ΝΣΚ/16/2010
Διαδικασία με διαπραγμάτευση, χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού για τη σύναψη σύμβασης συντήρησης του πληροφοριακού συστήματος E-Data Center – Ενεργοποίηση του δικαιώματος προαιρέσεως.(...)1) Η Υπηρεσία δεν δύναται να προσφύγει στη διαδικασία με διαπραγμάτευση, χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού (άρθρο 25 παρ.4 εδ.β’ του Π.Δ/τος 60/2007), διότι οι υπηρεσίες συντηρήσεως έχουν αποτελέσει αντικείμενο της ανωτέρω συμβάσεως, υπό τη νομική μορφή του συμφώνου προαιρέσεως. 2) Η αναθέτουσα αρχή, εφόσον προβεί στη σχετική προς τούτο δήλωση, θα καταρτίσει με τον ανάδοχο πενταετή σύμβαση συντήρησης του λογισμικού, ως προς το οποίο έληξε η ελάχιστη περίοδος δωρεάν συντήρησης αυτού (ενώ για τη συντήρηση του εξοπλισμού η αντίστοιχη περίοδος είναι τριετής και ισχύει μέχρι το τέλος του 2011). Οι αναγκαίοι όροι της νέας αυτής σύμβασης που θα καταρτιστεί ήδη περιέχονται στην αρχική σύμβαση (προκήρυξη, τεχνική και οικονομική προσφορά του αναδόχου, σε συνδυασμό με το άρθρο 1 της Σύμβασης). 3) Η αλλαγή της χρηματοδότησης της δαπάνης συντήρησης, από τα κοινοτικά κονδύλια στον τακτικό προϋπολογισμό, δεν ασκεί επιρροή στην ενεργοποίηση του δικαιώματος προαιρέσεως.
ΝΣΚ/127/2006
Επιτροπές που γνωμοδοτούν για την άρση της απαγόρευσης κτήσεως εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί ακινήτων σε παραμεθόριες περιοχές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι ανωτέρω επιτροπές συγκροτούνται και προεδρεύονται από το Νομάρχη, δεν υπάρχει δυνατότητα συγκροτήσεώς των από Επάρχους, έχουν πενταετή θητεία, δεν μετέχει σ αυτές ως μέλος εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών. Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Γεωργίας, (ήδη Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων) πρέπει να ορίζεται από το Υπουργείο και όχι από την Περιφέρεια. Η αρμοδιότητα του Νομάρχη για συγκρότηση της επιτροπής μπορεί να μεταβιβασθεί σε Αντινομάρχη. Αρμόδιο Υπουργείο για ρυθμίσεις στο καθεστώς των επιτροπών κρίνεται το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Η διάταξη του εδαφίου β της παρ.9 του άρθρου 10 του Ν 2503/1997 ισχυροποιεί τις πράξεις συγκροτήσεως Επιτροπών, οι οποίες αναρμοδίως συγκροτήθηκαν από τους Νομάρχες και μόνο για τον λόγο αυτό.
2/17140/0022/2007
Καθορισμός αμοιβής των μελών των Επιτροπών Διαγωνισμού, οι οποίες συγκροτούνται κατά το άρθρο 21 του ν. 3316/2005, για τη διενέργεια των διαδικασιών ανάθεσης των συμβάσεων του νόμου αυτού.
ΝΣΚ/588/2008
Δικαιώματα προαιρέσεως στο δίκαιο των προμηθειών και προσδιορισμός ποσότητας των υπό προμήθεια ειδών, τόσο στην διακήρυξη του διαγωνισμού προμηθειών, όσο στην κατακυρωτική απόφαση και στην σύμβαση.Α) Το δικαίωμα προαιρέσεως του άρθρου 21 του Π.Δ/τος 118/2007, το οποίο, προκειμένου να ασκηθεί, πρέπει να προβλέπεται στην διακήρυξη του διαγωνισμού διαφοροποιείται από τα υπόλοιπα δικαιώματα προαιρέσεως, κατά τον χρόνο ασκήσεώς του, καθόσον τούτο δύναται να ασκηθεί μόνο κατά την κατακύρωση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού και όχι μεταγενεστέρως, ενώ τα υπόλοιπα δικαιώματα προαιρέσεως τα οποία πρέπει να προβλέπονται τόσο στη διακήρυξη, όσο στην κατακυρωτική απόφαση και την σύμβαση που ακολουθεί, δύνανται να ασκηθούν κατά την διάρκεια ή μετά την λήξη της συμβάσεως προμηθείας, αναλόγως της συμφωνίας (σύμφωνο προαιρέσεως) και εντός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος. Β) Σύμφωνα με τις διατάξεις των Π.Δ/των 60/2007 και 118/2007, αλλά και κατά τα γενόμενα, παγίως, δεκτά από την νομολογία του Σ.τ.Ε. και του Ε.Σ., οι αναθέτουσες αρχές οφείλουν να προσδιορίζουν, επακριβώς, τόσο στην διακήρυξη του διαγωνισμού προμηθείας, όσο στην κατακυρωτική απόφαση και την σύμβαση, τις ποσότητες των υπό προμήθεια ειδών, στις περιπτώσεις δε που τα ανωτέρω είδη υποδιαιρούνται σε διάφορες υποκατηγορίες, τότε θα πρέπει να προσδιορίζουν τις ποσότητες κάθε υποκατηγορίας, τουλάχιστον, κατά προσέγγιση. Γ) Εάν προβλεφθεί στην διακήρυξη δικαίωμα προαιρέσεως, το οποίο θα ασκηθεί μετά την κατακύρωση, δηλαδή είτε κατά την διάρκεια εκτελέσεως της συμβάσεως είτε μετά την λήξη αυτής, τούτο είναι μεν κατά νόμο επιτρεπτό, κατά τις προαναφερθείσες διατάξεις και την νομολογία του Σ.τ.Ε. και του Ε.Σ., πλην όμως, δεν δύναται να υπερβεί ως προς την επαύξηση της ποσότητας των υπό προμήθεια ειδών, τα προβλεπόμενα ανώτερα ποσοστά του άρθρου 21 του Π.Δ/τος 118/2007. Δ) Η ανωτέρω υποχρέωση των αναθετουσών αρχών να προσδιορίζουν, επακριβώς, τις ποσότητες των υπό προμήθεια ειδών στην διακήρυξη του διαγωνισμού, την κατακυρωτική απόφαση και την σύμβαση, δεν αναιρείται
ΝΣΚ/401/2012
Σύμβαση παροχής υπηρεσιών – Δυνατότητα πληρωμής της αναδόχου εταιρείας για το μέρος του έργου (τμηματικές πληρωμές εξαμήνων) που έχει αποτιμηθεί.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κωλύεται η καταβολή των αναφερομένων στο θέμα δόσεων στην ανάδοχο, καθόσον δεν πληρούνται οι προβλεπόμενες, από το νόμο και τη σύμβαση, προϋποθέσεις σύννομης παράδοσης και παραλαβής των προϊόντων και υπηρεσιών. (ομοφ.) ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΑΠΟ ΤΗΝ 561/2011.
ΝΣΚ/244/2008
Σύμβαση C4I. Δυνατότητα παραλαβής συστήματος με αντικατάσταση υλικού από τον προμηθευτή χωρίς προηγούμενη έγκριση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δυνατή η αντικατάσταση του υλικού, εφόσον διαπιστώνεται ότι τηρούνται όλες οι συναφείς προϋποθέσεις της σύμβασης και ο αγοραστής (Δημόσιο) εγκρίνει, έστω και εκ των υστέρων, την αντικατάσταση των υλικών.
ΕλΣυνΚλ.Τμ.4/89/2018
Παροχή υπηρεσιών εσωτερικού ελεγκτή:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι πράγματι το πρωτόκολλο παραλαβής των επίμαχων υπηρεσιών εσωτερικού ελέγχου εκ μέρους του φερόμενου ως δικαιούχου, εκδόθηκε από την οικεία επιτροπή παραλαβής του Νοσοκομείου είκοσι επτά (27) ημέρες μετά τη λήξη του μήνα, κατά τον οποίο εκτελέσθηκαν οι εργασίες, κατά παράβαση του σχετικού όρου της σύμβασης. Επιπλέον, το εν λόγω πρωτόκολλο παραλαβής δεν έχει το προβλεπόμενο στη σύμβαση περιεχόμενο, καθώς δεν αναφέρεται σε αυτό, ποιες συγκεκριμένα είναι οι υπηρεσίες, που προσέφερε ο φερόμενος ως δικαιούχος κατά τον μήνα, στον οποίο αφορά το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα, το δε προσκομισθέν από το Νοσοκομείο, με το έγγραφο επανυποβολής, πρωτόκολλο παραλαβής δεν φέρει αριθμό πρωτοκόλλου και δεν μπορεί να ληφθεί υπόψη. Εξάλλου η τροποποίηση του σχετικού όρου της σύμβασης, που έλαβε χώρα μετά την διαφωνία του Αναπληρωτή Επιτρόπου, δεν δύναται να επιφέρει έννομα αποτελέσματα αναδρομικώς, παρά μόνο εφεξής. Δοθέντος, ωστόσο, ότι η μεν πρώτη διαπιστωθείσα πλημμέλεια κρίνεται από το Κλιμάκιο ως μη ουσιώδης, σε ό,τι αφορά δε την παραλαβή των επίμαχων υπηρεσιών του φερόμενου ως δικαιούχου εσωτερικού ελεγκτή, από την διατύπωση του σχετικού πρωτοκόλλου παραλαβής δεν προκύπτει κάποια αμφιβολία ή επιφύλαξη ως προς την νόμιμη και εμπρόθεσμη παροχή, εκ μέρους του, των συμφωνηθεισών υπηρεσιών, όπως αυτές περιγράφονται αναλυτικά στη σύμβαση, το Κλιμάκιο κρίνει ότι θα πρέπει να αναγνωρισθεί η συνδρομή συγγνωστής πλάνης υπέρ των οργάνων του Νοσοκομείου, τα οποία σχημάτισαν την πεπλανημένη, πλην όμως συγγνωστή πεποίθηση ότι το συνταχθέν από αυτά πρωτόκολλο παραλαβής είχε το νόμιμο περιεχόμενο.