ΝΣΚ/416/2001
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δήμαρχοι. Εκπτωση από το αξίωμα κατ άρθρο 47 παρ.8 ΔΚΚ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Συντρέχει περίπτωση εφαρμογής του άρθρου 47 παρ.8 του ΠΔ 410/1995 (ΔΚΚ), για την αυτοδίκαιη έκπτωση του Δημάρχου Ιστιαίας, από το αξίωμά του, κατόπιν της αιτηθείσης και πραγματοποιηθείσης μεταδημοτεύσεώς του στο Δήμο Λ. Αιδηψού.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/361/2001
Δημοτικοί σύμβουλοι. Προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 47 παρ.2 και 8 του ΠΔ 410/1995.(...)Συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 47 παρ.2 και 8 του ΔΚΚ (ΠΔ 410/95), περί αυτοδικαίας εκπτώσεως, από το οικείο αξίωμα, δημοτικού συμβούλου του Δήμου Αλμυρού Βόλου, εφόσον η ασκηθείσα, κατά το ιστορικό, υπαναχώρηση δεν ασκεί παρακωλυτική, έννομη, επιρροή. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/89/2003
Ασυμβίβαστο κατ’ άρθρο 47 παρ.2 ΔΚΚ. Διάρκεια ισχύος αποφάσεως του Γεν. Γραμματέα της Περιφέρειας με την οποία διαπιστώνεται η συνδρομή λόγου έκπτωσης από το αξίωμα δημοτικού συμβούλου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η συνδρομή λόγου έκπτωσης δημοτικού συμβούλου από το αξίωμά του, κατ’ άρθρο 47 παρ.2 ΔΚΚ εφόσον έχει εκδηλωθεί εντός της αυτής δημοτικής περιόδου εντός της οποίας και εκδίδεται η σχετική διαπιστωτική πράξη του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας δεν καταλαμβάνει και την επόμενη δημοτική περίοδο.
ΝΣΚ/46/2002
Δημοτικοί Σύμβουλοι. Κώλυμα εκλογιμότητας. Ασυμβίβαστο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Στο κώλυμα εκλογιμότητας και στο ασυμβίβαστο, που προβλέπεται από το άρθρο 47 παρ.1 του ΔΚΚ (ΠΔ 410/1995) εμπίπτουν και οι υπάλληλοι νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των ΟΤΑ. (πλειοψ.) β) Το ασυμβίβαστο που απορρέει, από την ανωτέρω διάταξη, δεν καταλαμβάνει εκείνους που κατέστησαν υπάλληλοι νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των ΟΤΑ, κατ εφαρμογή της πρόβλεψης του άρθρου 14 του Ν 2880/2001, ήτοι, σε χρόνο μεταγενέστερο της εκλογής τους στο αιρετό αξίωμα. (ομόφωνα)
ΝΣΚ/71/2004
Κήρυξη εκπτώτου από τον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας του Δημάρχου Βεγορίτιδος, λόγω ασυμβιβάστου στο πρόσωπό του, κατ’ άρθρο 47 παρ.2 και 8 του Δ.Κ.Κ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υφίσταται ασυμβίβαστο, κατ’ άρθρο 47 παρ.2 και 8 του ΠΔ 410/1995 «Δημοτικός και Κοινοτικός Κώδικας» (Α’ 231), στο πρόσωπο Δημάρχου, ο οποίος είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου, διευθύνων σύμβουλος και μέτοχος ανώνυμης εταιρίας, με την οποία ο Δήμος συνήψε συμβάσεις, το οικονομικό αντικείμενο των οποίων υπερέβαινε το ποσό του 1.000.000 δραχμών. Συνεπώς, ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας υποχρεούται να εκδώσει την προβλεπόμενη από την διάταξη του άρθρου 50 του ως άνω ΠΔ 410/1995 πράξη περί εκπτώσεως του Δημάρχου από το αξίωμά του.
ΝΣΚ/262/2001
Δημοτικοί Σύμβουλοι. Ασυμβίβαστο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν συντρέχει περίπτωση, κατ άρθρο 47 παρ.2 και 8 του ΔΚΚ, αυτοδίκαιης έκπτωσης δημοτικού συμβούλου, ο οποίος έχει καταρτήσει σύμβαση με Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου του ίδιου ΟΤΑ, το αντικείμενο της οποίας, σε ετήσια βάση, υπερβαίνει το ένα εκατομμύριο δραχμές.
ΝΣΚ/405/2004
Κωλύματα και ασυμβίβαστα Δημάρχων, Προέδρων Κοινοτήτων, Δημοτικών ή Κοινοτικών Συμβούλων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ως οικονομικό αντικείμενο της σύμβασης, για την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 47 παρ.2 και 8 και 50 του ΠΔ 410/1995, νοείται το συμφωνηθέν, για την εκτέλεση αυτής, αντάλλαγμα, ανεξαρτήτως του ποσού που τελικώς θα εισπραχθεί από τον αντισυμβαλλόμενο του Δήμου ή της Κοινότητας Δημοτικό ή Κοινοτικό Σύμβουλο. Εκδόθηκε η υπ'αριθ. 621/2004 Γνωμ.Ολομ.ΝΣΚ.
ΕΣ/ΤΜ.7/22/2005
Επιχορήγηση εταιρείας μη κερδοσκοικού χαρακτήρα..Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι μη νόμιμη διότι η χρηματική συνδρομή του Δήμου στη φερόμενη ως δικαιούχο αστική εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, για την κάλυψη της διαφοράς μεταξύ εσόδων - εξόδων μηνός Μαΐου 2005, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας (συνδρομής) αφορά στην πληρωμή των αποδοχών και των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων στην εταιρεία, αποτελεί ανεπίτρεπτη, κατά τις διατάξεις του άρθρου 277 παρ.8 του π.δ.410/1995, επιχορήγηση, εφόσον οι διατάξεις αυτές δεν επιτρέπουν καταρχήν την επιχορήγηση από το Δήμο εταιρείας στην οποία μετέχει για οποιονδήποτε σκοπό (εκτός κι αν πρόκειται για εταιρεία της οποίας ο σκοπός είναι η αντιμετώπιση προβλημάτων από τη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών). Εξάλλου, ο ισχυρισμός του Δήμου ότι η συνδρομή του για την κάλυψη της διαφοράς εσόδων - εξόδων αποτελεί υποχρέωσή του, απορρέουσα από το καταστατικό της εν λόγω εταιρείας (άρθρ.7), δεν καθιστά τη δαπάνη νόμιμη, καθόσον το καταστατικό και οι προβλεπόμενες από αυτό υποχρεώσεις του Δήμου ως εταίρου, πρέπει να είναι σύμφωνες ή να συνάδουν προς τις διατάξεις που διέπουν την ίδρυση και λειτουργία των αστικών εταιρειών μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τις οποίες ιδρύουν ή στις οποίες συμμετέχουν οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης (ήτοι τις διατάξεις των άρθρων 277επ. ΔΚΚ) κι επομένως δεν μπορεί ο Δήμος, επικαλούμενος υποχρέωσή του απορρέουσα από το καταστατικό της εταιρείας στην οποία μετέχει, να επιχορηγήσει την εταιρεία αυτή, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 277 παρ.8 του ΔΚΚ (π.δ.410/1995).Κατ' ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη κι επομένως αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/404/2010
Υπάλληλος με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου – Ποινικό αδίκημα για παράβαση του Ν 2170/1993 – Καταγγελία σύμβασης εργασίας – Σπουδαίος λόγος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παράβαση των διατάξεων του άρθρου 8 του Ν 2170/1993, που αφορά ποινικό αδίκημα σχετικά με ιδιωτικές επιχειρήσεις ασφάλισης και ασφαλιστές, από διοικητικό υπάλληλο υπηρετούντα, εκ μεταφοράς, δυνάμει του άρθρου 25 του Ν 3613/2007, με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου, από επιχείρηση ΟΤΑ σε υποκ/μα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δεν αποτελεί ούτε κώλυμα διορισμού του, ώστε να οδηγήσει σε αναδρομική ανάκληση της απόφασης πρόσληψης αυτού, ούτε και επισύρει την αυτοδίκαιη έκπτωση από την υπηρεσία του, παρά μόνο μπορεί να αποτελέσει σπουδαίο λόγο καταγγελίας της εν λόγω σύμβασης, όχι αυτοτελώς, αλλά σε συνδυασμό με άλλα πραγματικά γεγονότα, που σύμφωνα με την καλή πίστη και τα συναλλακτικά ήθη καθιστούν μη ανεκτή την εξακολούθηση αυτής από πλευράς του καταγγέλλοντος Ιδρύματος, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της παρ.2 του άρθρου 53 του ΠΔ 410/1988.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/248/2023
ΜΕΛΕΤΗ: Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 3, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η απόφαση της αναθέτουσας αρχής να προσφύγει στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης (χωρίς δημοσίευση προκήρυξης) του άρθρου 32 παρ. 2 περ. γ΄ του ν. 4412/2016 παρίσταται μη νόμιμη, για τους ακόλουθους λόγους: Στην κρίσιμη Α/ΣΥΠ000/ΤΣ/ΟΔ/384028/2.12.2022 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών δεν παρατίθενται συγκεκριμένα στοιχεία, τα οποία να καταδεικνύουν την ύπαρξη κατεπείγουσας ανάγκης μη συμβιβαζόμενης με τις προθεσμίες που προβλέπονται για τις ανοικτές, κλειστές ή ανταγωνιστικές διαδικασίες με διαπραγμάτευση. Αν δε υποτεθεί ότι υπολαμβάνεται ως απρόβλεπτο γεγονός, εξαιτίας του οποίου κατέστη αδύνατη η τήρηση των σχετικών προθεσμιών, η καταστροφική πυρκαγιά του Αυγούστου 2021 (δοθέντος ότι στην απόφαση αυτή μνημονεύεται ότι μετά την καταστροφική πυρκαγιά του Αυγούστου 2021 η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας κήρυξε σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης τους πυρόπληκτους Δήμους Αγίας Άννας – Μαντουδίου - Λίμνης και Ιστιαίας – Αιδηψού), θα ήταν δυνατή η ανάθεση της επίμαχης μελέτης, κατ’ ελάχιστον, με την επισπευσμένη ανοικτή διαδικασία του άρθρου 27 παρ. 3 του ν. 4412/2016 και με πρόβλεψη ελάχιστης προθεσμίας υποβολής προσφορών δεκαπέντε (15) ημερών. Ειδικότερα, από το εν λόγω χρονικό σημείο της εκδήλωσης της πυρκαγιάς έως τη διενέργεια και, τελικώς, κατακύρωση στις 16.1.2023 των αποτελεσμάτων της διαδικασίας διαπραγμάτευσης διέδραμε ικανό χρονικό διάστημα περίπου δεκαέξι (16) μηνών, εντός του οποίου μπορούσε να έχει προκηρυχθεί και να έχει τελεσφορήσει ανοιχτός ή κλειστός διαγωνισμός. Συνεπώς, η καθυστέρηση για την έναρξη και τη διενέργεια της ελεγχόμενης διαδικασίας, που αποφασίστηκε στις 2.12.2022 και ανατέθηκε στις 16.1.2023, μη οφειλόμενη με βάση τα στοιχεία του φακέλου σε διακωλυτικά ή διακοπτικά της χρονικής ακολουθίας της οικείας διαδικασίας γεγονότα, ανάγεται στην ευθύνη της αναθέτουσας Αρχής, η οποία δεν προέβη άμεσα στην ενεργοποίηση ανοιχτής ή κλειστής διαδικασίας, χωρίς να τεκμηριώνεται η αδυναμία αυτής να τηρήσει τις προθεσμίες των διαδικασιών με δημοσίευση, έστω και επισπευσμένων (πρβλ. ΔΕΚ αποφ. της 15.10.2009, Επιτροπή κατά Γερμανίας, C-275/08, σκ. 9 - 11 και 70 - 72, της 2.6.2005, Επιτροπή κατά Ελλάδας, C-394/02, σκ. 44, ΕλΣυν Ολ. 1309/2022, σκ. 23). Ανεξαρτήτως των ανωτέρω εκτεθέντων, δεν στοιχειοθετείται ο κατεπείγων χαρακτήρας, υπό την έννοια του άρθρου 32 παρ. 2 περ. γ΄ του ν. 4412/2016, της ανάγκης χάραξης νέου εναλλακτικού οδικού άξονα, ενόψει της υφιστάμενης Εθνικής Οδού Ε.Ο. 77, η οποία αποτελεί σήμερα μέρος του Αναλυτικού Διευρωπαϊκού Δικτύου και κύρια διασύνδεση της Βόρειας Εύβοιας με την περιοχή της Χαλκίδας και επομένως, υφίσταται λειτουργικό οδικό δίκτυο που εξυπηρετεί τις μετακινήσεις στην περιοχή αυτή. Περαιτέρω, σε κάθε περίπτωση, το προς ανάθεση μελετητικό αντικείμενο αφορά σε πάγιου χαρακτήρα ανάγκη (ΕλΣυν Ολ. 182/2022, σκ. 7 επ.) [όπως καταδεικνύεται και από την ανωτέρω αναφερόμενη (σκέψη 8) εξέταση όλων των μελετηθεισών μέχρι τότε εναλλακτικών λύσεων, που είχαν διαδοχικά αποκλειστεί στη διάρκεια της τελευταίας 40ετίας]. Εξάλλου, ενδεικτικό στοιχείο του πάγιου χαρακτήρα των αναγκών που καλείται να καλύψει η ελεγχόμενη σύμβαση είναι ο χρόνος εκπόνησης της μελέτης (24 μήνες, βλ. και επιλεγέν κριτήριο ανάθεσης της βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής που συνάδει με πιο σύνθετα αντικείμενα που κατατείνουν σε κάλυψη πάγιων αναγκών κατόπιν αναλυτικού και ευρύτερου σχεδιασμού και προγραμματισμού). ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1149/2023 ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/Α΄ ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1577/2023