ΝΣΚ/234/2017
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ανάκληση απόφασης παραχώρησης δημοσίου κτήματος, λόγω μη τήρησης των όρων αυτής. Δυνατότητα παραγραφής αξίωσης του προς ον η παραχώρηση περί επιστροφής του καταβληθέντος τιμήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Χωρίς την έκδοση και μεταγραφή, από τη Διοίκηση, της πράξης με την οποία διαπιστώνεται η αυτοδίκαιη «ανάκληση» της παραχώρησης δημοσίου κτήματος, λόγω μη εκπληρώσεως εντός της ταχθείσας προθεσμίας του όρου της παραχωρήσεως, από της οποίας και επανέρχεται η κυριότητα στο Δημόσιο, δεν ανακύπτει αξίωση του παραχωρησιούχου, κατ' εφαρμογή των διατάξεων για τον αδικαιολόγητο πλουτισμό, προς επιστροφή του τιμήματος της παραχωρήσεως και δεν τίθεται επομένως θέμα έναρξης της προθεσμίας παραγραφής της αξίωσής του αυτής (πλειοψ). Αν δεν έχει ασκηθεί αγωγή, το τίμημα της παραχώρησης επιστρέφεται ατόκως. (ομόφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/108/2014
Παραγραφή αξίωσης για επιστροφή τιμήματος παραχώρησης δημοσίου κτήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αξίωση του Δήμου Ναυπλίου για επιστροφή του καταβληθέντος τιμήματος, λόγω αυτοδίκαιης ανατροπής της απόφασης παραχώρησης δημοσίου κτήματος, έχει υποκύψει στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 90 παρ.1 του ν. 2362/1995. (ομοφ.)
ΝΣΚ/19/2020
Εάν η ανάκληση απόφασης παραχώρησης κυριότητας ακινήτου έναντι τιμήματος, μετά την αμετάκλητη δικαστική κρίση ότι το Δημόσιο δεν είναι κύριος της παραχωρηθείσας έκτασης, δικαιολογεί την άρνηση επιστροφής του τιμήματος, μετά των τόκων, προς την παραχωρησιούχο εταιρεία, λογιζομένου του τιμήματος αυτού, ως αποζημίωση χρήσης, σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 5 του άρθρου 1 του ν.δ. 221/1974.(...)Η ανάκληση της απόφασης παραχώρησης της κυριότητας, έναντι τιμήματος, ακινήτου, μετά την αμετάκλητη δικαστική κρίση ότι το Δημόσιο δεν είναι κύριος της παραχωρηθείσας έκτασης, δεν δικαιολογεί, με βάση τη διάταξη της παραγράφου 5 του άρθρου 1 του ν.δ. 221/1974, την άρνηση επιστροφής, ατόκως, του τιμήματος προς την παραχωρησιούχο εταιρεία (ομόφωνα).
ΝΣΚ/128/2012
Εκποίηση δημοσίου κτήματος σε εταιρεία εκμετάλλευσης ξενοδοχειακής μονάδας – Αρμοδιότητα διοικητικών οργάνων – Συμψηφισμός απαιτήσεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Η ΔΟΥ Θήρας, είχε αρμοδιότητα, είτε κατόπιν της υποβολής αιτήσεως εκ μέρους της παραχωρησιούχου είτε και αυτεπαγγέλτως να προβεί στο συμψηφισμό του ποσού των 199.000 (περίπου) ευρώ (ήτοι 23.000.000 δρχ. + 130.000 ευρώ), ζητώντας τη συνεργασία της Κτηματικής Υπηρεσίας Ν. Κυκλάδων, η οποία διενήργησε την εν ευρεία εννοία βεβαίωση του αρχικού τιμήματος και είναι αρμόδια για την έκδοση Α.Φ.ΕΚ. διαγραφής του αρχικού τιμήματος, καθώς και της δαπάνης κατασκευής των επικειμένων, η οποία αποδεικνύεται με δημόσιο έγγραφο, ήτοι την υπουργική απόφαση επανεκποιήσεως του ακινήτου και τα δημόσια έγγραφα στα οποία αναφέρεται και λαμβάνει υπόψη. 2) Η απαίτηση της παραχωρησιούχου εταιρείας κατά του Δημοσίου για την επιστροφή του καταβληθέντος το έτος 1999 τιμήματος της αρχικής παραχωρήσεως δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή. 3) Η επιβολή αποζημιώσεως αυθαίρετης χρήσεως στην παραχωρησιούχο για τη χρήση του ακινήτου εκ μέρους της δεν είναι νόμιμη. (ομοφ.)
ΝΣΚ/82/2012
Ανάκληση απόφασης παραχώρησης δημοσίου κτήματος, λόγω μη εκπλήρωσης όρων της παραχώρησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η εταιρεία «G…T…E….LIMITED» μπορεί να καταβάλει τον αναλογούντα Φ.Μ.Α. για την παραχώρηση τμήματος του δημοσίου κτήματος Α.Β.Κ.45 Ιεράπετρας, καθώς και όλο το οφειλόμενο υπόλοιπο ποσό του τιμήματος (από κεφάλαιο και τόκους δόσεων και προσαυξήσεις), προκειμένου να της χορηγηθεί εξοφλητήριο χρέους, καθόσον η επίκληση εκ μέρους του Δημοσίου της μη τήρησης του υπ’ αριθ.2 όρου της υπ’ αριθ. 1088831/8120/Α0010 Π.Ε./30-11-2005 κ.υ.α., περί παραχώρησης του ως άνω δημοσίου κτήματος και της, συνεπεία αυτής, επελθούσας αυτοδίκαιης ανάκλησης της παραχώρησης και επανόδου της κυριότητας του εν λόγω ακινήτου στο Δημόσιο, ενόψει της ως άνω περιγραφόμενης πραγματικής κατάστασης, θα παρίστατο αντίθετη προς τις αρχές της χρηστής διοίκησης, της αναλογικότητας και της επιείκειας, που πρέπει να διέπουν τη διοίκηση, καθώς επίσης και καταχρηστική, καθόσον θα ήταν αντίθετη και προς τις αρχές της καλής πίστης και των συναλλακτικών ηθών. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/357/2013
Δημόσια κτήματα – Ανάκληση παραχώρησης δημοσίου κτήματος – Αξίωση επιστροφής του καταβληθέντος τιμήματος μετά των τόκων – Εκ νέου εκποίηση – Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 13 του ν. 4377/1929 – Δυνατότητα συμψηφισμού της απαίτησης καταβολής του τιμήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1. Οι αιτούντες - παραχωρησιούχοι θα αποκτήσουν αξίωση επιστροφής του καταβληθέντος, λόγω εκποίησης του ΑΒΚ 23 Πάρου δημοσίου κτήματος, τιμήματος, μετά των τόκων, όχι από την ακύρωση της απόφασης εκποίησης, αλλά από τη μεταγραφή της διοικητικής πράξης, με την οποία διαπιστώνεται η επελθούσα ακύρωση, συνεπεία της οποίας, η κυριότητα του εν λόγω κτήματος επανέρχεται στο Δημόσιο. (ομοφ.) 2. Α. Η ενδεχόμενη εκ νέου εκποίηση του ΑΒΚ 23 Πάρου δημοσίου κτήματος μπορεί, κατ’ αρχήν, να υπαχθεί στις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 4377 της 13/16 Αυγ. 1929, αφού θα πρόκειται για παραχώρηση δημοσίου κτήματος, προς το σκοπό επέκτασης, με επιτρεπόμενες χρήσεις γης, ήδη υπάρχουσας επιχείρησης ενοικιαζόμενων δωματίων, με δυναμικότητα άνω των 15 δωματίων, εφόσον αυτή υπάγεται στη ρύθμιση του άρθρου 21 παρ. 6 του ν. 2741/1999, περί υποχρεωτικής κατάταξης των επιχειρήσεων ενοικιαζομένων δωματίων σε λειτουργική μορφή και τάξη κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων. Η κρίση, όμως, περί του εάν η σχεδιαζόμενη επέκταση είναι «αξία λόγου», σύμφωνα με το γράμμα της διάταξης του α’ εδαφίου του άρθρου 13 του ν. 4377 της 13/16 Αυγ. 1929, ανάγεται στην ουσιαστική εκτίμηση της διοίκησης, η οποία απαιτείται, πάντως, να είναι αιτιολογημένη. (πλειοψ.) Β. Είναι δυνατός ο συμψηφισμός της απαίτησης καταβολής του τιμήματος, που θα προκύψει από την ενδεχόμενη εκ νέου εκποίηση του ΑΒΚ 23 Πάρου δημοσίου κτήματος, με την αξίωση επιστροφής του καταβληθέντος τιμήματος της ακυρωθείσας εκποίησης και εφόσον υποβληθεί αίτηση συμψηφισμού από τον οφειλέτη του Δημοσίου είτε και αυτεπαγγέλτως, η αρμόδια για την ταμειακή βεβαίωση Δ.Ο.Υ. έχει υποχρέωση, σε συνεργασία, ενδεχομένως, με την υπηρεσία που διενήργησε τη βεβαίωση με ευρεία έννοια, να διαπιστώσει τη συνδρομή των νομίμων προϋποθέσεων του άρθρου 83 του ΚΕΔΕ και να προβεί στον συμψηφισμό. (ομοφ.)
ΝΣΚ/174/2005
Απευθείας εκποίηση δημοσίου κτήματος προς επέκταση ξενοδοχειακής επιχειρήσεως. Αυτοδίκαιη ανάκληση λόγω μη καταβολής της τελευταίας δόσεως του τιμήματος. Εκ νέου εκποίηση στην εκπεσούσα αγοράστρια. Δόσεις καταβληθείσες με βάση την ανακληθείσα απόφαση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Απευθείας εκποίηση δημοσίου κτήματος προς επέκταση ξενοδοχειακής επιχειρήσεως, σύμφωνα με το άρθρο 13 του Ν 4377/1929 και το ΠΔ της 11/12.11.1929 «Περί Διοικήσεως Δημοσίων Κτημάτων». Αυτοδίκαιη ανάκληση της αποφάσεως περί απευθείας εκποιήσεως, λόγω μη καταβολής της τελευταίας δόσεως του τιμήματος. Σε περίπτωση εκ νέου απευθείας εκποιήσεως στην εκπεσούσα αγοράστρια δεν είναι δυνατός ο συνυπολογισμός, στην απόφαση περί εκ νέου εκποιήσεως, των δόσεων οι οποίες είχαν καταβληθεί με βάση την ανακληθείσα απόφαση. Αναλογική εφαρμογή του άρθρου 75 παρ.7 του ΠΔ της 11/12.11.1929.
ΝΣΚ/329/2012
Εκποίηση δημοσίου κτήματος σε πλείονα του ενός πρόσωπα, εξ αδιαιρέτου, κατ’ ιδανικά μέρη – Δυνατότητα ή μη ανάκλησης απόφασης Νομάρχη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν επιτρέπεται μετά την καταβολή της 1ης δόσης του τιμήματος και του Φ.Μ.Α. ανάκληση απόφασης Νομάρχη με την οποία εκποιείται δημόσιο κτήμα, σύμφωνα με το άρθρο 4 του Α.Ν. 263/1968. Από την ως άνω διάταξη δεν προκύπτει απαγόρευση απευθείας εκποίησης δημοσίου κτήματος σε πλείονα του ενός πρόσωπα και σε ποσοστό εξ αδιαιρέτου του δικαιώματος κυριότητος που μεταβιβάζεται. (ομοφ.)
ΝΣΚ/178/2018
Παραχώρηση ακινήτου από το Δημόσιο προς το ΙΚΑ με διαλυτική αίρεση – Μη τήρηση των όρων της παραχώρησης μετά την παράταση της ταχθείσας προθεσμίας – Έκδοση διαπιστωτικής πράξης ανάκλησης της παραχώρησης και μεταγραφή αυτής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η διαλυτική αίρεση που έχει τεθεί στο παραχωρητήριο ακινήτου από το Δημόσιο προς το ΙΚΑ, το οποίο αφορά το ερώτημα, δεν έχει πληρωθεί, επειδή για την πλήρωση αυτής απαιτείται έκδοση από την Διοίκηση διαπιστωτικής πράξης ανάκλησης και μεταγραφή αυτής. Χωρίς τις πράξεις αυτές δεν τίθεται ζήτημα παράτασης της προθεσμίας πραγματοποίησης του σκοπού της παραχώρησης ή επιστροφής του τιμήματος. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/296/2011
Ανάκληση ή μη υπουργικής απόφασης παραχώρησης ανταλλάξιμου κτήματος προς αποκατάσταση αστών προσφύγων λόγω πραγμάτωσης ετέρων σκοπών δημοσίου συμφέροντος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν χωρεί ανάκληση της υπ’ αριθμ. 233475/8138/26-9-1961 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, με την οποία παραχωρήθηκε οριστικά στο Υπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας ανταλλάξιμο κτήμα (Α.Κ. 10117) συνολικής έκτασης 4.400 τ.μ., προς αποκατάσταση αστών προσφύγων διότι: α) κατά μεν το μέρος της που αφορά την έκταση των 2.207 τ.μ., η οποία παραχωρήθηκε από το Υπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας σε Σχολική Εφορία για την ανέγερση σχολείου, η παραχώρηση αυτή ήταν σύννομη, β) κατά δε το μέρος της που αφορά την έκταση των 2.100 τ.μ., έχει παρέλθει μακρό χρονικό διάστημα και δεν συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος που να τη δικαιολογούν, δεδομένου ότι κατόπιν της έγκρισης του ρυμοτομικού σχεδίου, που χαρακτήρισε την έκταση παιδική δεν ήταν δυνατή η εκπλήρωση του σκοπού της παραχώρησης (αποκατάσταση αστών προσφύγων), ούτε η με οποιοδήποτε άλλο τρόπο εκμετάλλευση του εν λόγω ανταλλάξιμου κτήματος. (ομοφ.)
ΝΣΚ/292/2012
Ανάκληση κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Γεωργίας, με την οποία παραχωρήθηκε κατά κυριότητα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 35 του ν. 1473/1984, στην Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών Τροιζηνίας τμήμα του με ΑΒΚ 73 δημοσίου κτήματος Πόρου, έκτασης 27 στρεμμάτων που βρίσκεται στη θέση «Μαγούλα» Γαλατά Τροιζηνίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διαλυτική αίρεση υπό την οποία τελούσε η μετακλητή κυριότητα της Ένωσης Γεωργικών Συνεταιρισμών Τροιζηνίας στην οποία είχε παραχωρηθεί τμήμα του με ΑΒΚ 73 δημοσίου κτήματος Πόρου, πληρώθηκε τουλάχιστον από τα μέσα του έτους 2010, λόγω μη συμμόρφωσης της Ένωσης προς τους όρους της παραχώρησης, δηλαδή λόγω της μη ολοκλήρωσης κατασκευής των έργων εντός της παραχωρηθείσας έκτασης και της μη λειτουργίας του ελαιοτριβείου, γεγονός που συνεπάγεται την αυτοδίκαιη ανάκληση της παραχώρησης και την επάνοδο της κυριότητας του ακινήτου με τις, στο μεταξύ ανεγερθείσες εγκαταστάσεις, στο Δημόσιο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, για λόγους ασφάλειας δικαίου, απαιτείται να εκδοθεί ρητή πράξη ανάκλησης της παραχώρησης, η οποία έχει διαπιστωτικό χαρακτήρα, ενόψει και της παρέλευσης χρόνου πέραν της 25ετίας από την έκδοση του παραχωρητηρίου, αλλά και της υποθήκης η οποία βαρύνει το ακίνητο και η οποία αποσβένεται, λόγω πλήρωσης της διαλυτικής αίρεσης. (ομοφ.)