ΝΣΚ/496/2001
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κοινοτικό Δίκαιο - Γεωργία. Ενισχύσεις. Δημόσια παρακατάθεση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δικαιούχος ενίσχυσης επένδυσης είναι ο φορέας αυτής. Εν όψει των υφισταμένων διαφωνιών μεταξύ φορέα επένδυσης και εργολάβου - εξουσιοδοτηθέντος προς είσπραξη και παραλαβή επιταγής επ ονόματι φορέα και της πολυπλοκότητας των μεταξύ τους συμφωνιών γεννάται εύλογη αμφιβολία ως προς το πρόσωπο του δικαιούχου είσπραξης και ως προς την ασφαλή εκπλήρωση των υποχρεώσεων του Δημοσίου και ως εκ τούτου συντρέχει λόγος δημόσιας παρακατάθεσης. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/81/2020
Εφαρμογή ή μη της παρ. 6 του άρθρου 8 του ν. 2882/2001, (που προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 126 του ν. 4070/2012), στην παρακατάθεση αποζημίωσης από ιδιώτη, στα πλαίσια εφαρμογής πράξης προσκύρωσης και αναλογισμού αποζημίωσης ρυμοτομούμενης ιδιοκτησίας.(...)Η πράξη προσκύρωσης και αναλογισμού αποζημίωσης ρυμοτομούμενων ιδιοκτησιών αποτελεί μορφή αναγκαστικής απαλλοτρίωσης και εφαρμόζονται οι σχετικές διατάξεις των απαλλοτριώσεων. Η γενική αρχή της μη ανακλητέας παρακατάθεσης της αποζημίωσης από απαλλοτρίωση, παρακάμπτεται μόνο για λόγους δημοσίου συμφέροντος, στην περίπτωση που ορίζεται στο ν. 4070/2012 και την κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 126 παρ. 2 αυτού εκδοθείσα κανονιστική Υ.Α., δηλαδή στην περίπτωση φορέα του Δημοσίου ή της Γενικής Κυβέρνησης, επιχορηγούμενου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που εκτελεί απαλλοτριώσεις. Συνεπώς, ως εξαιρετικού δικαίου ρύθμιση και ειδική διάταξη παρεκκλίνουσα από την ως άνω γενική αρχή, δεν εφαρμόζεται σε άλλες περιπτώσεις που δεν προβλέπονται ειδικά στο νόμο, όπως στις περιπτώσεις αποζημίωσης μεταξύ ιδιωτών κατά τις διατάξεις του από 17.7.1923 Ν.Δ/τος (κατά πλειοψηφία).
ΑΠ/570/2007
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ: Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων προκύπτει, ότι προβλέπεται υποκατάσταση του αναδόχου από άλλη εργοληπτική επιχείρηση στην εκτέλεση δημοσίου έργου, μόνο ύστερα από την τήρηση των προαναφερόμενων προϋποθέσεων και εφόσον εγκριθεί η υποκατάσταση από τον φορέα κατασκευής του έργου, διαφορετικά ο τελευταίος κηρύσσει έκπτωτο τον ανάδοχο, μετά από γνώμη του αρμοδίου Τεχνικού Συμβουλίου Δημοσίων ΄Εργων. Σε κάθε περίπτωση η υποκατάσταση προβλέπεται μόνο κατά το στάδιο εκτέλεσης του έργου, δηλαδή στο στάδιο που ακολουθεί την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του αναδόχου και του κυρίου του έργου, όχι, όμως, και κατά το στάδιο που προηγείται της κατακύρωσης του διαγωνισμού (……). Εξ άλλου, με τον όρο "υποκατάσταση τρίτων" νοείται η μεταβίβαση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του εργολάβου από την εργολαβική σύμβαση σε τρίτον, όσον αφορά το όλον ή μέρος του αναληφθέντος έργου, κατά τρόπον ώστε να υπεισέρχεται ο τρίτος στην μεταξύ φορέα του έργου και εργολάβου σχέση.
ΝΣΚ/394/2009
Αίτημα αλλαγής φορέα μετά την ολοκλήρωση του επιδοτηθέντος έργου (βιομηχανικά σφαγεία).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Υφίσταται διμερής και αμφίπλευρη σχέση μεταξύ διοικήσεως και φορέα επένδυσης που δεν μπορεί να τροποποιηθεί μονομερώς, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη υποχρεώσεις και δικαιώματα στα πλαίσια της σχέσης και χωρίς τροποποίηση της υπουργικής απόφασης. Οποιαδήποτε αλλαγή στο επενδυτικό σχέδιο μετά την έκδοση της υπουργικής απόφασης για την ένταξη του έργου (στο μέτρο 2.1) αποτελεί αντικείμενο τροποποίησης της υπουργικής απόφασης, κατά το άρθρο 22 της ΚΥΑ 450/2001. Η υπεκμίσθωση των σφαγείων μπορεί να γίνει δεκτή από την υπηρεσία, στο πλαίσιο αίτησης αλλαγής του φορέα της επένδυσης, με τροποποίηση της σχετικής υπουργικής απόφασης, εφόσον προσκομισθούν τα αναγκαία δικαιολογητικά, και ο νέος φορέας δηλώσει εγγράφως ότι αναλαμβάνει πλήρως και ανεπιφυλάκτως όλες τις δεσμεύσεις με τις οποίες βαρυνόταν ο αρχικός δικαιούχος της επιδότησης.
ΝΣΚ/360/2013
Εγγραφή εμπράγματου βάρους σε ακίνητο επιχείρησης, που έχει υπαχθεί στις διατάξεις του επενδυτικού ν. 3299/2004 και συγχρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους και από κοινοτικά κονδύλια.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η εγγραφή εμπράγματου βάρους σε ακίνητο επιχείρησης που έχει υπαχθεί στον επενδυτικό νόμο 3299/2004 και συγχρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους και από κοινοτικά κονδύλια, το οποίο έχει εγγραφεί προς εξασφάλιση δανείου που δεν έχει χορηγηθεί για την υλοποίηση της συγκεκριμένης επένδυσης, δεν αντίκειται στο κοινοτικό και εθνικό δίκαιο, με δεδομένο δε ότι ο επενδυτικός νόμος 3299/2004 στο άρθρο 10 αυτού, το οποίο καθορίζει τις υποχρεώσεις του φορέα της επένδυσης, δεν προβλέπει και απαγόρευση εγγραφής εμπράγματου βάρους στο ακίνητο της επένδυσης, η εγγραφή τούτου στο ακίνητο της επένδυσης, μη συνιστώσα παράβαση υποχρέωσης, δεν επιφέρει τις συνέπειες της παραγράφου 2Α του ίδιου άρθρου και νόμου (ανάκληση απόφασης υπαγωγής κ.λπ). (πλειοψ.)
ΝΣΚ/422/2000
Επιταγή. Διαδικασία κηρύξεως ως ανίσχυρης σε περίπτωση απωλείας. Δυνατότητα εκδόσεως νέας υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, χωρίς τήρηση αυτής της διαδικασίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σε περίπτωση απωλείας επιταγής και προς αποφυγή των δυσμενών συνεπειών πρέπει να τηρηθεί η διαδικασία προσκλήσεως προς κήρυξη αυτής, ως αξιογράφου, ανίσχυρης (άρθρα 843-860 Κωδ.Πολ.Δικ.). Στη συγκεκριμένη, όμως, περίπτωση και υπό τα δεδομένα πραγματικά περιστατικά, -ήτοι: α) Ότι η επιταγή, που εκδόθηκε από το Υπ.Γεωργίας (Οικονομική Δ/νση), με πληρωτή την Τράπεζα Ελλάδος και υπέρ ού η επιταγή την "Α.Ε. Κέντρο Ελληνικής Γούνας" πληρώθηκε ήδη στην, ως άνω, Εταιρεία από την Ιονική (νυν ΑΛΦΑ) Τράπεζα/Υποκατάστημα Καστοριάς, β) Ότι εν τω μεταξύ και κατά τη διακίνηση αυτής μεταξύ του Κεντρικού Κατ/τος της Ιονικής Τράπεζας και του Υπ/τος Καστοριάς, έχει απωλεσθεί, γ) Ότι η Τράπεζα Ελλάδος (πληρωτής) έχει ήδη δεσμεύσει την επιταγή και δεν προτίθεται να καταβάλει την αξία αυτής σε τυχόν κομιστή της και δ) Ότι η Ιονική (ΑΛΦΑ) Τράπεζα με επιστολή της προς το Υπουργείο Γεωργίας προβαίνει σε δήλωση ότι θα καλύψει την υπηρεσία σε περίπτωση τυχόν εμφανίσεως της επιταγής από άλλον προς πληρωμή και η δήλωση αυτή ισοδυναμεί προς αφηρημένη αναγνώριση χρέους, με βάση την οποία σε περίπτωση δικαστικής εμπλοκής το Δημόσιο μπορεί αποτελεσματικά να αμυνθεί και να προστατευθεί, -είναι δυνατή η από την αρμοδία υπηρεσία του Υπ.Γεωργίας έκδοση νέας επιταγής εις αντικατάσταση της απωλεσθείσας και ήδη δεσμευθείσας προς οριστική διευθέτηση της διαφοράς, δια της πληρωμής αυτής από την Τράπεζα Ελλάδος στην Ιονική Τράπεζα και της καλύψεως αυτής, χωρίς ουσιαστικό κίνδυνο για τα συμφέροντα του Δημοσίου.
ΝΣΚ/180/2011
Εξώδικη διαμαρτυρία της ΑΛΦΑ-ΤΡΑΠΕΖΑ Α.Ε. σχετικά με σύμβαση εκχώρησης δημοσίας δαπάνης Επενδυτικού Σχεδίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ανεξαρτήτως του γεγονότος της αναγγελίας της από 23-7-2008 συμβάσεως παροχής ενεχύρου-εκχωρήσεως απαιτήσεων επιχορηγήσεως μεταξύ της ΑΛΦΑ ΤΡΑΠΕΖΑ Α.Ε. και του φορέα της επένδυσης, η υπηρεσία πρέπει να προβεί στην αναζήτηση της καταβληθείσας ενίσχυσης και στον καταλογισμό αυτής στο φορέα, σύμφωνα με τις διατάξεις της κυα 450/2001, ως ισχύει, της κυα 320752/2004 και της 296996/5742/2005 σχετικής εγκυκλίου του ΥπΑΑΤ. (ομοφ.)
ΕΣ/ΚΛ.Ε/97/2022
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:«Ασφαλτοστρώσεις δρόμων Δήμου Ηρακλείου»(...)με την ... πρόσκληση κλήθηκε το μέλος της εν ως άνω ένωσης «… Α.Τ.Ε.» να υποβάλει τα επανορθωτικά μέτρα που έχει λάβει μετά την επιβολή προστίμου σε βάρος του, με την ... απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που δημοσιεύτηκε ..., για τη σύναψη συμφωνιών στρέβλωσης του ανταγωνισμού. Η εν λόγω εταιρεία προσκόμισε τα ζητηθέντα στοιχεία, μεταξύ των οποίων και πράξη εξόφλησης του επιβληθέντος προστίμου, τα οποία κρίθηκαν επαρκή(...)Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Ηρακλείου και του οικονομικού φορέα «… Α.Ε. – … Α.Τ.Ε.» για την εκτέλεση του έργου «Ασφαλτοστρώσεις δρόμων Δήμου Ηρακλείου».
ΝΣΚ/252/2006
Δυνατότητα ανάκλησης της υπ’ αριθ. 1967/214/30-1-2004 απόφασης του Υφυπουργού Ανάπτυξης, με την οποία είχε ανακληθεί απόφαση του ιδίου που αφορούσε υπαγωγή ειδικής επένδυσης ανωνύμου εταιρείας στον αναπτυξιακό νόμο 2601/1998.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παύση της παραγωγικής λειτουργίας της επενδύσεως, που έτυχε ως ενίσχυση επιχορήγηση από το Δημόσιο για την κάλυψη τμήματος της ενισχυόμενης δαπάνης της επένδυσης και η μη τήρηση των όρων της απόφασης υπαγωγής του επενδυτικού φορέα στο άρθρο 3 του Ν 2601/98 οφειλόμενη στο γεγονός, ότι ο τελευταίος (επενδυτικός φορέας) κηρύχθηκε σε κατάσταση πτωχεύσεως, επιφέρει την εκ του νόμου αυτοδίκαιη ανάκληση της υπουργικής απόφασης υπαγωγής του στο Ν 2601/98. Συνεπώς η εκδοθείσα απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης που είχε διαπιστώσει τα ανωτέρω δεν ανακαλείται έστω κι αν η πτώχευση του επενδυτικού φορέα ανακλήθηκε αυτοδίκαια από τη δημοσίευση της απόφασης του αρμοδίου Εφετείου που επικύρωσε τη συμφωνία ρύθμισης και περιορισμού των χρεών του μεταξύ αυτού και των πιστωτών του.
ΝΣΚ/195/2003
Κυκλοφοριακή σύνδεση πρατηρίου υγρών καυσίμων. Διαπίστωση κατάργησης της Κ.Σ. λόγω μη καταβολής μισθώματος στο Τ.Ε.Ο. και διακοπής της λειτουργίας της παρόδιας εγκατάστασης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Παλαιά κυκλοφοριακή σύνδεση παρόδιας εγκατάστασης, η οποία διέκοψε από μακρού χρόνου τη λειτουργία της και δεν καταβάλλει το ετήσιο μίσθωμα στο Ταμείο Εθνικής Οδοποιϊας για τη χρήση της δημόσιας έκτασης που μεσολαβεί μεταξύ της οδού και της παρόδιας ιδιοκτησίας, θεωρείται ως καταργηθείσα. Δεν κωλύεται συνεπώς εκ του ως άνω λόγου η έγκριση νέας κυκλοφοριακής σύνδεσης επ’ ονόματι ιδιοκτήτη ομόρου ακινήτου προς ίδρυση πρατηρίου υγρών καυσίμων.
ΝΣΚ/99/2016
Θέματα που ανακύπτουν από άδειες που χορηγούνται σε επιχειρήσεις, για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων ή πάγκων, και την επιβολή σχετικών τελών εκ μέρους των Δήμων.Η αρμόδια υπηρεσία του δήμου, εντός των ορίων του οποίου ασκείται η δραστηριότητα πώλησης ειδών τα οποία προσφέρονται προς κατανάλωση εντός καταστήματος ή σε πακέτο, εφόσον κατά τη σχετική άδεια διατίθενται πάγκοι ή τραπεζοκαθίσματα εντός ή και εκτός καταστήματος, και ασχέτως του φορέα που χορήγησε την άδεια ιδρύσεως και λειτουργίας και της διαμορφώσεως του καταστήματος, έχει την υποχρέωση να εξετάζει διακεκριμένα τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης, προκειμένου να επιβάλει τα σχετικά τέλη. Σε κάθε ειδικότερη περίπτωση, πρέπει να εφαρμόζεται η κατάλληλη, τεχνικώς δυνατή και νομικώς επιτρεπόμενη, λύση, η οποία να διασφαλίζει την εξεύρεση και απόδειξη - τεκμηρίωση της φορολογητέας ύλης, προς επιβολή του επίμαχου τέλους, σύμφωνα με τα κριτήρια του νόμου. Ειδικότερη απάντηση, εν όψει της ελλείψεως στοιχείων, της πληθώρας και της πολυπλοκότητας των πιθανών περιπτώσεων και της αρμοδιότητας και άλλων Υπουργείων, δεν μπορεί δοθεί.