ΝΣΚ/51/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εφαρμοστέες διατάξεις για την ολοκλήρωση προκατασκευασμένου βιομηχανικού κτιρίου συντήρησης σκαφών και διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου στην Επισκευαστική Βάση Λιμενικού Σώματος στην Ελευσίνα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διαδικασία για την ολοκλήρωση προκατασκευασμένου διωρόφου βιομηχανικού κτιρίου συντήρησης σκαφών και διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου στην Επισκευαστική Βάση Λ.Σ. στην Ελευσίνα, θα γίνει κατά τις διατάξεις περί προμηθειών του Δημοσίου και όχι των δημοσίων έργων, κατόπιν διαπραγμάτευσης με τον αρχικό προμηθευτή και υπό την προϋπόθεση επίκλησης ειδικών λόγων αιτιολογούντων επαρκώς την απόκλιση από τον κανόνα του χρονικού περιορισμού (ήτοι της 3ετίας).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.6/33/2004
Προμήθεια-εγκατάσταση προκατασκευασμένου διώροφου βιομηχανικού κτηρίου συντήρησης σκαφών και διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου--ζητείται να ανακληθεί η 4/2004 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Κατά συνέπεια σύμφωνα με την παραπάνω παρατήρηση η προσφορά της εταιρίας κρίνεται μη αποδεκτή επειδή προσκόμισε ένα σχεδόν μήνα μετά την ημερομηνία διενέργειας του διαγωνισμού μονομερώς απαραίτητες μελέτες που δεν έχουν υποβληθεί με την προσφορά(αρχιτεκτονική μελέτη, στατική μελέτη, μελέτη θεμελίωσης, μελέτη ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων κλπ.).Τα παραπάνω πρόσθετα στοιχεία-μελέτες που αποτελούν ουσιαστικά στοιχεία της προσφοράς, έπρεπε από τη φύση τους να υποβληθούν την ημερομηνία διενέργειας του διαγωνισμού(4-2-2003) και όχι μετά την κατάθεση της προσφοράς. Οι μελέτες που προσκομίστηκαν μετά τη διενέργεια του διαγωνισμού δεν μπορεί να θεωρηθούν ως διευκρινίσεις, αλλά ως τα ουσιώδη στοιχεία συμπλήρωσης-ολοκλήρωσης της προσφοράς». Περαιτέρω, η προσφορά της «...» κρίθηκε τεχνικά αποδεκτή, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο προαναφερόμενο Πρακτικό. (...)Επομένως, το Τμήμα κρίνει ότι δεν συντρέχει λόγος μη νομιμότητας της ελεγχθείσας από το Κλιμάκιο συμβάσεως, οπότε πρέπει η υπό κρίση αίτηση να γίνει δεκτή να ανακληθεί η 4/2004 πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου και να υπογραφεί η οικεία σύμβαση, μη υπάρχοντος λόγου που να κωλύει την υπογραφή της, με βάση τα όσα ανωτέρω εκ του γενομένου ελέγχου νομιμότητας προέκυψαν.
ΓΕΩΤΕ/577/2013
θέμα: Αναθέσεις Μελετών Φυτοτεχνικής Διαμόρφωσης Περιβάλλοντος Χώρου και Έργων Πρασίνου από τους Ο.Τ.Α.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/156/2025
Η Πράξη 156/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Μελέτη - κατασκευή κτιρίου Πυροσβεστικού Κλιμακίου Άστρους Δήμου Β. Κυνουρίας», συνολικής δαπάνης 2.500.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.). Το έργο, το οποίο αφορά τη μελέτη και κατασκευή του κτιρίου και τη διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου, ανατέθηκε στην εταιρεία «.. Α.Ε.» (με συναίνεση του Δήμου Β. Κυνουρίας) με ανοικτό διαγωνισμό, κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή και αξιολόγηση μελέτης. Μόνο ένας οικονομικός φορέας, ο «…», υπέβαλε προσφορά και αναδείχθηκε οριστικός ανάδοχος. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, εφόσον γίνει η απαιτούμενη διόρθωση στη διατύπωση της δεύτερης σελίδας της σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/164/2025
Η Πράξη 164/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της έκτης τροποποίησης της σύμβασης προμήθειας του «Συστήματος Εποπτείας Φάσματος Δορυφορικών Επικοινωνιών (ΣΕΦΔ)» της ΕΕΤΤ, ύψους 1.680.199,9 ευρώ (36,77% αύξηση). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η υπογραφή της σύμβασης κωλύεται ως προς το μεγαλύτερο μέρος των προμηθειών (όπως το Σύστημα Κεραίας Χ/Ka και οι εργασίες διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου και περίφραξης), καθώς συνιστούν ανεπίτρεπτη επέκταση του αρχικού αντικειμένου και δεν είναι αναγκαίες για την άρτια ολοκλήρωση του ήδη λειτουργικού έργου. Η υπογραφή κρίνεται νόμιμη μόνο για την προμήθεια καμερών επιτήρησης κεραιών και τις αντιπλημμυρικές εργασίες διαμόρφωσης ακάλυπτων εκτάσεων, υπό τον όρο της αφαίρεσης του συνυπολογισθέντος Εργολαβικού Οφέλους 22%.
ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ-ΕΠΤΑΜ.ΣΥΝΘ/343/2019
ΕΡΓΟ-ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ:..επιδιώκεται η αναθεώρηση της 1884/2018 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις σύναψης της ελεγχόμενης συμπληρωματικής σύμβασης, όπως βασίμως προβάλλεται με την ένδικη αίτηση αναθεώρησης. Ειδικότερα, το υπό κατασκευή δημοτικό κτίριο, που θα στεγάσει κοινωνικές και προνοιακές υπηρεσίες, βρίσκεται στα όρια ενός ρέματος όπου στο παρελθόν, κατά τα κοινώς γνωστά στο Δικαστήριο, σημειώθηκαν καταστροφικά πλημμυρικά φαινόμενα. Οι δε επίμαχες εργασίες διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου του κτιρίου, οι οποίες αποσκοπούν στη θωράκιση του ίδιου του κτιρίου έναντι ακραίων καιρικών φαινομένων και, εντεύθεν, στη διασφάλιση της λειτουργικότητας των ήδη υλοποιηθεισών κτιριακών υποδομών, συνιστούν, στην προκειμένη περίπτωση, απαραίτητη προϋπόθεση για την έντεχνη ολοκλήρωσή του. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την από 16.8.2018 τεχνική έκθεση – υδραυλική μελέτη που προσκομίζεται ενώπιον του Τμήματος, η ολοκλήρωση δύο έργων που αφορούν τη διευθέτηση του παρακείμενου ρέματος μετέβαλε το σύστημα απορροής των ομβρίων, με αποτέλεσμα αυτά να εκτρέπονται και να συσσωρεύονται στον περιβάλλοντα χώρο τού υπό κατασκευή δημοτικού κτιρίου, δημιουργώντας άμεσο κίνδυνο εμφάνισης πλημμυρικών φαινομένων στο ίδιο το κτίριο και πέριξ αυτού, σε περίπτωση εκδήλωσης έντονης βροχόπτωσης. Συνεπώς, χωρίς τις επίμαχες συμπληρωματικές εργασίες, υφίσταται ο άμεσος κίνδυνος, σε περίπτωση εκδήλωσης ακραίων καιρικών φαινομένων, να καταστραφούν οι κατασκευές που ήδη έχουν ολοκληρωθεί και, εν τέλει, να ματαιωθεί η λειτουργία του δημοτικού κτιρίου στο οποίο απέβλεψε η αρχική σύμβαση. Δεδομένου δε, ότι οι προαναφερθείσες συνέπειες των έργων αυτών στην υδραυλική συμπεριφορά της περιοχής, το πρώτον εκδηλώθηκαν με την ολοκλήρωσή τους, η οποία έλαβε χώρα το 2018 και το 2019, ήτοι μετά τη δημοπράτηση της αρχικής σύμβασης για την κατασκευή του δημοτικού κτιρίου (το έτος 2015), δεν μπορούσαν να προβλεφθούν από τον μελετητή του αρχικού έργου, πληρούται και η προϋπόθεση του απροβλέπτου. Τέλος, οι εργασίες τακτοποίησης των μετρικών αποκλίσεων λόγω υποχρέωσης συμμόρφωσης με τα αυξημένα πάχη θερμομόνωσης που όρισε, μετά τη δημοπράτηση και την ανάθεση του έργου, ο νέος Κανονισμός Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων, οφείλονται σε μεταβολή νομοθετικού πλαισίου και, επιτρεπτώς, περιλαμβάνονται στην επίμαχη συμπληρωματική σύμβαση, χωρίς να ασκεί έννομη επιρροή το γεγονός ότι αυτές δεν σχετίζονται με το έτερο κονδύλι της σύμβασης για τις εργασίες διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου του κτιρίου..Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή η ένδικη αίτηση αναθεώρησης και η υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση, να αναθεωρηθεί η 1884/2018 απόφαση του VI Τμήματος και, ακολούθως, κατά παραδοχή της από 24.12.2018 αίτησης, να ανακληθεί η 558/2018 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου και να υπογραφεί το σχέδιο 1ης συμπληρωματικής σύμβασης μεταξύ του αιτούντος Δήμου και της παρεμβαίνουσας κοινοπραξίας
ΕΣ/ΚΛ.Ε/470/2012
Προγραμματική σύμβαση....Από τον έλεγχο που διενήργησε το Κλιμάκιο προκύπτει ότι το υποβληθέν σχέδιο προγραμματικής σύμβασης, νομική βάση του οποίου αποτελούν οι διατάξεις των άρθρων 100 του ν.3852/2010 και 12 του ν.3513/2006 (ΦΕΚ Α' 265) και αφορά στην κατασκευή του κτιρίου του ως άνω παιδικού σταθμού και στη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου αυτού, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα μέτρα ασφαλείας για τους χρήστες του κτιρίου, έχει εγκριθεί από τα αρμόδια όργανα των συμβαλλομένων μερών (Περιφέρεια … και Ιερά Αρχιεπισκοπή …) και φέρει το, κατά τις προαναφερόμενες διατάξεις, ελάχιστο αναγκαίο περιεχόμενο. Συνεπώς, δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που να κωλύουν την υπογραφή του σχεδίου αυτού, το οποίο επισυνάπτεται στην παρούσα πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της.
ΝΣΚ/497/2000
Πολεοδομία. Δυνατότητα χορήγησης οικοδομικής άδειας σε παραχωρηθέν από το Δημόσιο μη άρτιο και μη οικοδομήσιμο γήπεδο στην Οία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή η έκδοση οικοδομικής άδειας εργασιών διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου και συγκεκριμένα πισίνας προς εξυπηρέτηση ξενοδοχειακής μονάδας σε μη άρτιο και μη οικοδομήσιμο γήπεδο του οικισμού της Οίας στη νήσο Θήρα, έστω και αν αυτό παραχωρήθηκε από το Δημόσιο προς αξιοποίηση της επιχείρησης.
ΑΕΠΠ/1186/2021
Η προσφεύγουσα Ένωση Οικονομικών Φορέων επιδιώκει με την προδικαστική προσφυγή την ακύρωση του 7ου Πρακτικού/22-04-2021 του Διοικητικού Συμβουλίου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, το οποίο εγκρίνει τις αποφάσεις της Επιτροπής ελέγχου για την ανάθεση εκπόνησης μελέτης με τίτλο «Ανάδειξη και αξιοποίηση του κτιρίου Τελωνείου στο ενετικό λιμάνι καθώς και του περιβάλλοντος χώρου». Επιπλέον, ζητεί την αύξηση της βαθμολογίας της στα κριτήρια Κ1 και Κ2 και τη μείωση της βαθμολογίας των άλλων διαγωνιζομένων στο κριτήριο Κ3. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά αρχιτεκτονικές μελέτες για την αναβάθμιση του ενετικού λιμανιού, με συγκεκριμένη έμφαση στην αποκατάσταση και αξιοποίηση του ιστορικού κτιρίου του Τελωνείου και του γύρω χώρου, με προϋπολογισμένη δαπάνη 456.334,71 ευρώ (συν ΦΠΑ). Η προσφυγή επικεντρώνεται σε αξιολογικά σφάλματα και ασυνεπής εφαρμογή των κριτηρίων της διακήρυξης.
ΑΕΠΠ/795/2019
Η προσφεύγουσα αίτησε την ακύρωση της απόφασης υπ’ αριθμ. 86/2019 της Οικονομικής Επιτροπής, με την οποία κατακυρώθηκε η εκτέλεση της σύμβασης στην παρεμβαίνουσα εταιρεία. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε τη διαμόρφωση κτιρίου αποθηκών σε πολυκέντρο με χώρους όπως βιβλιοθήκη, αίθουσα εκδηλώσεων και γυμναστικής, καθώς και την ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου. Η προσφυγή επικαλείται παράβαση της διακήρυξης, ιδίως ως προς τα κριτήρια τεχνικής ικανότητας (άρθρο 22Δ) και την υποχρεωτική επίσκεψη του χώρου (άρθρο 22Δ.ii), με ισχυρισμό ότι τα προσκομισθέντα δικαιολογητικά της παρεμβαίνουσας δεν ήταν ομοειδή με το έργο και οι υπεύθυνες δηλώσεις ανεπιφύλακτης αποδοχής ήταν ελλιπείς.
ΑΕΠΠ/919/2021
Η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης του Συμβουλίου Διεύθυνσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων, η οποία αποδέχτηκε τα δικαιολογητικά κατακύρωσης του προσωρινού μειοδότη στον ηλεκτρονικό διαγωνισμό με τίτλο «Συντήρηση λειτουργία Η/Μ εγκαταστάσεων και συντήρηση κτιρίων και περιβάλλοντος χώρου των Κέντρων Διαλογής στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στη Λάρισα». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά υπηρεσίες συντήρησης και λειτουργίας ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, καθώς και συντήρηση κτιρίων και περιβάλλοντος χώρου σε τρία Κέντρα Διαλογής, με προϋπολογισμό 160.000€ (πλέον ΦΠΑ 24%). Η προσφυγή θεμελιώνεται σε πλημμελήσεις στον έλεγχο των δικαιολογητικών του προσωρινού μειοδότη, ιδίως ως προς την υποβολή πιστοποιητικών ISO χωρίς επικύρωση, τη δανειοληπτική ικανότητα, την τεχνική και επαγγελματική εμπειρία, τη χρήση κατάλληλου λογισμικού και την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας.