×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/89/2010

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Ταμείο Νομικών (τέως). Νομιμότητα της υπ’ αριθμ. 4295/30-09-2008 απόφασης του Δ.Σ. του τέως Ταμείου Νομικών περί έντοκης επιστροφής καταβληθεισών εισφορών στους έμμισθους ασφαλισμένους μετά την 01-01-1993 του τέως Ταμείου Νομικών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η ως άνω απόφαση του Δ.Σ. του τ. Ταμείου Νομικών περί επιστροφής των εισφορών είναι μη σύννομη ως αντικειμένη στις διατάξεις των άρθρων 17 παρ. 4, 39 παρ. 2 εδ. τελ. και 22 παρ. 1 εδ. α΄ του Ν 2084/1992. Επίσης και το σκέλος αυτής για την μη αναζήτηση της διαφοράς εισφορών είναι μη σύννομο ως ερχόμενο σε αντίθεση με την διάταξη του άρθρου 22 παρ. 1 του Ν 2084/1992. Τέλος και το σκέλος της απόφασης για έντοκη επιστροφή των εισφορών που έχουν οι μετά την 01-01-1993 έμμισθοι ασφαλισμένοι καταβάλει, είναι μη σύννομο ως ερχόμενο σε αντίθεση με την διάταξη του άρθρου 28 παρ. 1 του ΝΔ 4114/1960.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/200/2008

Υποχρεωτική ή μη ασφάλιση στο Μ.Τ.Π.Υ. των διοριζομένων δικηγόρων στο Δημόσιο μετά την 1-1-1993, οι οποίοι έχουν επιλέξει ως φορέα κύριας ασφάλισης το Ταμείο Νομικών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Είναι υποχρεωτική, κατ άρθρο 14 του ΠΔ 422/1981, η υπαγωγή στην ασφάλιση του Μ.Τ.Π.Υ. των διοριζομένων μετά την 1-1-1993 δικηγόρων σε θέσεις τακτικών υπαλλήλων στο Δημόσιο, οι οποίοι έχουν επιλέξει, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39 του Ν 2084/1992, όπως ισχύουν, ως φορέα κύριας ασφάλισης το Ταμείο Νομικών και δεν ασφαλίζονται (προαιρετικά) και στο Δημόσιο για κύρια ασφάλιση.


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)228/2014

Νόμιμη η έντοκη επιστροφή, από ασφαλιστικό Ταμείο (ν.π.δ.δ) σε συνταξιούχους, των εισφορών που αυτοί κατέβαλαν κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας τους, για την είσπραξη, κατά την αποχώρησή τους, του συμπληρωματικού εφάπαξ βοηθήματος του π.δ/τος 674/1979, καθόσον επιτάσσεται από τις διατάξεις του άρθρου 56 παρ. 2 του ν. 2084/1992 (ΦΕΚ Α΄ 165/1992).


ΝΣΚ/293/2017

Δυνατότητα επιστροφής των αχρεωστήτως καταβληθεισών εισφορών για την απόληψη συμπληρωματικού εφάπαξ βοηθήματος, σε συνταξιούχους και εν ενεργεία υπαλλήλους του τέως Ταμείου Υγείας Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (ΤΥΔΚΥ), μετά τη κατάργηση του π.δ/τος 674/1979.  Α) Οι εν ενεργεία υπάλληλοι του τέως Ταμείου Υγείας Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (ΤΥΔΚΥ), στους οποίους έγιναν κρατήσεις μέχρι τη κατάργηση του π.δ. 674/1979, για τη λήψη συμπληρωματικού εφάπαξ, δεν δικαιούνται να αξιώσουν την επιστροφή των εισφορών που κατέβαλαν, μέχρι τον χρόνο αποχώρησής τους από την υπηρεσία, δεδομένου ότι, κατά τα άρθρα 38 παρ.2 και 56 παρ.2 ν. 2084/1992, η απαίτηση γεννάται κατά τον χρόνο αυτό. Β) Συνταξιούχοι υπάλληλοι του ΤΥΔΚΥ, οι οποίοι εξήλθαν από την υπηρεσία τόσο πριν όσο και μετά τη κατάργηση του π.δ. 674/1979, δικαιούνται να αξιώσουν την επιστροφή των ποσών που κατέβαλαν, η αξίωσή τους δε ερείδεται στο γεγονός της εξίσωσης του εφάπαξ ποσού, που χορηγείται από το ν. 103/1975 με εκείνο που εχορηγείτο από το ΤΠΔΥ, ενώ δεν είναι κρίσιμο γεγονός η κατάργηση του εν λόγω π.δ/τος. Γ) Όσοι εξήλθαν από την υπηρεσία τους μέχρι την 12-5-2016, δικαιούνται έντοκης επιστροφής των εισφορών που κατέβαλαν, ενώ όσοι εξήλθαν ή εξέρχονται μετά την ημερομηνία αυτή λαμβάνουν τα σχετικά ποσά ατόκως. Οίκοθεν νοείται ότι η αξίωση μπορεί να ασκηθεί εάν συντρέχουν αθροιστικά, σε ένα έκαστο των δικαιούχων, όλες οι προϋποθέσεις εφαρμογής των κρίσιμων διατάξεων (ομόφ.).


ΝΣΚ/300/2017

ΕΦΚΑ – Ασφαλισμένοι ΤΑΠ-ΔΕΗ – Ρύθμιση άρθρου 47 παρ.11 του ν. 2084/1992.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η ρύθμιση της διατάξεως του άρθρου 47 παρ.11 του ν. 2084/1992 καταλαμβάνει και τους ασφαλισμένους του ΤΑΠ-ΔΕΗ.


ΝΣΚ/234/2008

Ασφαλιστικό καθεστώς των Εφέδρων εξ Εφέδρων ή κατ απονομή Αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι Έφεδροι εξ Εφέδρων και οι κατ απονομή Αξιωματικοί, που έχουν καταταγεί μετά την 1-1-1993 και δεν έχουν ασφαλιστεί προγενέστερα σε κάποιο φορέα κύριας ασφάλισης μέχρι την 31-12-1992, ασφαλίζονται υποχρεωτικά στο ΙΚΑ, εφόσον δεν καλύπτονται ασφαλιστικά από άλλο Ταμείο, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 18 του Ν 2084/1992, όπως αυτή αντικαταστάθηκε από το άρθρο 5 του Ν 2320/1995.


ΝΣΚ/56/2019

Εάν είναι νόμιμη η επιστροφή σε αιτούσα τέως δικηγόρο των ποσών, τα οποία κατέβαλε στον Τομέα Ασφάλισης Νομικών (ΤΑΝ) και στον πρώην Τομέα Επικουρικής Ασφάλισης Δικηγόρων (ΤΕΑΔ) για ασφαλιστικές εισφορές χρονικού διαστήματος από 1-12-1992 έως 31-12-2010, μετά την απόφαση της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Εκκαθάρισης Μητρώου του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών να την διαγράψει αναδρομικά από 1-12-1992.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Είναι νόμιμη η επιστροφή σε αιτούσα τέως δικηγόρο των ποσών, τα οποία κατέβαλε στον Τομέα Ασφάλισης Νομικών (ΤΑΝ) για ασφαλιστικές εισφορές χρονικού διαστήματος από 1-12-1992 έως 31-12-2010, μετά την τελεσίδικη απόφαση της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Εκκαθάρισης Μητρώου του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών να την διαγράψει αναδρομικά από 1-12-1992 (ομόφ.).


ΝΣΚ/264/2012

Επιστροφή ή μη εισφορών στους γονείς και τα αδέλφια του θανόντος και μη δικαιούμενου εφάπαξ βοηθήματος, ασφαλισμένου – Εφαρμοστέες διατάξεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 38 του Ν. 2084/1992, με τις οποίες παρέχεται η δυνατότητα επιστροφής των ατομικών εισφορών του θανόντος ασφαλισμένου, ο οποίος δεν δικαιούται εφάπαξ βοηθήματος, καταλαμβάνουν όλα τα πρόσωπα της παρ. 1 του ιδίου άρθρου και νόμου, στα οποία περιλαμβάνονται και τα πρόσωπα της παρ. 2α του άρθρου 82 του Ν. 3996/2011 (γονείς, αδέλφια). Ως εκ τούτου, ελλειπόντων συζύγου και τέκνων, οι γονείς και τα αδέλφια του θανόντος ασφαλισμένου δικαιούνται, κατόπιν αιτήσεως, την επιστροφή των ασφαλιστικών του εισφορών. (ομοφ.)


ΔΙΕΙΣΦΜΜ/164/311048/2017

Παράταση της προθεσμίας καταβολής εισφορών έτους 2016 των ασφαλισμένων του πρώην Ταμείου Νομικών (ΤΑΝ)


ΝΣΚ/377/2009

Επιστροφή ή μη καταβληθεισών εισφορών αποβιώσαντος κληρικού, ο οποίος είχε λάβει εφάπαξ βοήθημα από το πρώην Ταμείο Προνοίας Ορθοδόξου Εφημεριακού Κλήρου Ελλάδος βάσει του άρθρου 22 του Ν 3232/2004, στους κληρονόμους αυτού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι κληρονόμοι θανόντος κληρικού, ο οποίος δεν δικαιούται ετέρου βοηθήματος δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 22 παρ. 1 του Ν 3232/2004, εξομοιώνονται με τους μη δικαιούμενους εφάπαξ βοηθήματος κληρονόμους του άρθρου 56 παρ. 2 του Ν 2084/1992, υπό την προϋπόθεση ότι ο θανών κληρικός είχε συμπληρώσει τρία χρόνια κατά τα οποία κατέβαλε εισφορές στο Ταμείο Προνοίας Ορθοδόξου Εφημεριακού Κλήρου Ελλάδος μετά τη λήψη του εφάπαξ βοηθήματος. Η επιστροφή των σχετικών εισφορών θα πρέπει να γίνει ατόκως όπως ορίζει υπέρ του κυρίως ασφαλισμένου το άρθρο 22 παρ. 1 του Ν 3232/2004, σύμφωνα με την αρχή ότι ουδείς μπορεί να μεταβιβάσει στον κληρονόμο του δικαίωμα μείζον εκείνου το οποίο έχει. Οι δικαιούμενοι επιστροφής εισφορών κληρονόμοι είναι τα πρόσωπα τα οριζόμενα στο άρθρο 56 παρ. 1 του Ν 2084/2004.


ΝΣΚ/139/2006

Υγειονομική περίθαλψη των υγειονομικών μονίμων υπαλλήλων του ΕΚΕΦΕ «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ». Κατίσχυση της ρύθμισης του άρθρου 4 του Ν 1803/1988 της γενικής ρύθμισης του άρθρου 39 του Ν 2084/1992.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Από τον συνδυασμό των διατάξεων της παρ.7 του άρθρου 25 του Ν 1733/1987 και της παρ.4 του άρθρου 4 του Ν 1803/1988 προκύπτει ότι οι υγειονομικοί μόνιμοι υπάλληλοι που υπηρετούσαν στον ΕΚΕΦΕ «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ» πέραν της υπαγωγής τους στην ασφάλιση του ΤΣΑΥ, με τυπικό κριτήριο την επιστημονική ιδιότητά τους και μόνο (άρθρο 4 του π. δ/τος της 16/23 Μαρτίου 1934 περί κωδικοποιήσεως σε ενιαίο κείμενο των διατάξεων του ν. δ/τος της 8/14 Αυγ.1925 «περί Ταμείου Συντάξεως και Αυτασφαλείας Ιατρών εν Ελλάδι» ως και των νόμων 5090, 5333 και 5945 «περί Ταμείου Συντάξεως και Αυτασφαλίσεως Υγειονομικών»), υπάγονται και στην υγειονομική περίθαλψη του δημοσίου. Το νομοθετικό αυτό πλαίσιο με τη διάταξη της παρ.2 του άρθρου 39 του Ν 2084/1992, ορίζεται ότι «τα πρόσωπα για τα οποία προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις υποχρεωτική ασφάλιση σε περισσότερους του ενός ασφαλιστικούς φορείς, ασφαλίζονται υποχρεωτικά σε ένα φορέα, τον οποίο επιλέγουν με δήλωσή τους». Αυτή η δυνατότητα επιλογής, σύμφωνα με το β’ εδάφιο της παρ. 2 του Ν 2084/1992, δεν αναγνωρίζεται στους ασφαλισμένους του Ταμείου Συντάξεων και Αυτασφαλίσεως Υγειονομικών. Οι ως άνω ρυθμίσεις, σύμφωνα με τις τελικές διατάξεις του ίδιου νόμου, άρθρο 43, δεν επηρεάζουν το ήδη διαμορφωμένο ασφαλιστικό καθεστώς των ήδη ασφαλισμένων και στα δύο Ταμεία αλλά «έχουν εφαρμογή για τους ασφαλισμένους, οι οποίοι υπάγονται για πρώτη φορά στην υποχρεωτική ασφάλιση οποιουδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης από 1.1.1993 και μετά…». Κατά συνέπεια υφίσταται μερική κανονιστική σύγκρουση, για το αν οι υγειονομικοί υπάλληλοι του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών Δημόκριτος, που αναλαμβάνουν εργασία μετά τη 1-1-1993, υπάγονται υποχρεωτικά στην ασφάλιση του κλάδου ασθένειας του ΟΠΑΔ ή υπάγονται υποχρεωτικά στην ασφάλιση του κλάδου ασθένειας του ΤΣΑΥ. Καθότι με την υιοθέτηση όμως του νόμου 2084/1992, όπως αναφέρεται στην εισηγητική του έκθεση, επιχειρήθηκε μια «αναμόρφωση του συστήματος της Κοινωνικής Ασφάλισης» αλλά και «η δεύτερη και τελική φάση της εξυγίανσης του συστήματος, όπως άλλωστε είχε συμφωνηθεί κατά τη ψήφιση του Ν 1902/90» και καθότι το νομικό πλαίσιο της διάταξης του άρθρου 39 του Ν 2084/1992 έχει εξαιρετικό χαρακτήρα, ρυθμίζοντας ειδικά και κατ’ εξαίρεση το ασφαλιστικό καθεστώς του ΤΣΑΥ, η διάταξη αυτή κατισχύει αυτής της διάταξης του άρθρου 4 του Ν 1803/1988. Τέλος όσον αφορά την διάταξη της παρ.32 του άρθρου 3 της ΚΥΑ οικ. 2/7029/0094/2005 που ορίζει ότι «το μόνιμο προσωπικό του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών Δημόκριτος και τα μέλη των οικογενειών τους» είναι δικαιούχοι υπό του ΟΠΑΔ περιθάλψεως, δεν τίθεται θέμα κατίσχυσης, καθότι ως κανονιστική πράξη, έχει υποδεέστερη τυπική ισχύ από το τυπικό νόμο (Π.Δ. Δαγτόγλου, Γενικό Διοικητικό Δίκαιο, 4η εκδ. σελ.68).