×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

43302/2024

Τύπος: Εγκύκλιοι

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4072/2012

«Οδηγίες - Διευκρινίσεις σχετικά με τις Αστικές μη Κερδοσκοπικές εταιρείες του άρθρου 784 Α.Κ. και συγκεκριμένα: α) την υποχρέωσή τους να εναρμονίσουν το καταστατικό τους σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4072/2012 (Α’ 86), β) το αρμόδιο Μητρώο εγγραφής τους προκειμένου να αποκτήσουν νομική προσωπικότητα, και γ) τη δυνατότητα ηλεκτρονικής σύστασης Αστικής Εταιρείας του άρθρου 784 Α.Κ στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της e- ΥΜΣ (https://eyms.businessportal.gr/)». ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ - ΑΔΑ:ΨΕ9Ξ46ΝΛΣΞ-ΠΣΣ


ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΙΣ 08/07/2025

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Αναθεώρηση 43302-2024.pdf Ημερομηνία δημιουργίας 03/06/2024

1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/109/2015

Απαίτηση της Διοίκησης για προσκόμιση τραπεζικής εγγυητικής επιστολής της παρ.5 του άρθρου 326 του Ν.4072/2012, προκειμένου να συμμορφωθεί με Πρακτικό συνεδρίασης του Τριμελούς Συμβουλίου του ΔΕφΑθ.

Ούτε η εκκρεμοδικία της αιτήσεως αναιρέσεως του Δημοσίου, ούτε η αντίθετη κρίση σε Γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ. μπορούν ν’ απαλλάξουν τη Διοίκηση από την υποχρέωσή της να συμμορφωθεί προς την υπόψη δικαστική απόφαση, κατά τον τρόπο που προσδιόρισε το αρμόδιο Τριμελές Συμβούλιο, για την καταβολή ορισμένου χρηματικού ποσού χωρίς την προσκόμιση εγγυητικής επιστολής Τραπέζης.


ΝΣΚ/223/2017

Εγγραφή κοινοπραξιών στο Γ.Ε.ΜΗ.  1. Μετά την ισχύ του ν. 4072/2012 οι κοινοπραξίες που ασκούν εμπορική δραστηριότητα, οι κοινοπραξίες με μορφή αστικής εταιρίας με νομική προσωπικότητα και οι ενώσεις προσώπων που ασκούν ή προτίθενται να ασκήσουν οικονομική δραστηριότητα, χωρίς να έχουν καταστεί έμποροι από την άσκηση της δραστηριότητας, εγγράφονται υποχρεωτικώς στο Γ.Ε.ΜΗ. (πλειοψ.). 2. Η κοινοπραξία του ερωτήματος, ως ένωση προσώπων, που δραστηριοποιείται στις συναλλαγές, αποτελεί αστική εταιρία με νομική προσωπικότητα και εγγράφεται υποχρεωτικά στο Γ.Ε.ΜΗ. κατ' εφαρμογή των διατάξεων περί ομορρύθμου εμπορικής εταιρίας (πλειοψ.). 3. Εφόσον υπάρχει υποχρέωση εγγραφής της κοινοπραξίας και παραλείπεται η εκ μέρους του υποχρέου ή τρίτου, έχοντος ειδικό έννομο συμφέρον , υποβολή αίτησης καταχώρισης στο Γ.Ε.ΜΗ., η αρμόδια υπηρεσία καταχώρισης προβαίνει αυτεπαγγέλτως σ' αυτήν και επιβάλλει στον υπόχρεο και στους νόμιμους εκπρόσωπους το πρόστιμο του άρθρου 17 του ν. 3419/2005 (ομοφ). 4. Οι υπηρεσίες τήρησης του Γ.Ε.ΜΗ. δεν είναι αρμόδιες να αποφανθούν, κατ΄ εφαρμογή των κριτηρίων εμπορικότητας, εάν μια κοινοπραξία ασκεί ή όχι εμπορική δραστηριότητα (πλειοψ).


ΝΣΚ/77/2009

Δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών – Ένωση Προσώπων – Κοινοπραξία – Προϋποθέσεις υποχρεωτικής μετατροπής Αναδόχου σχήματος σε άλλη νομική μορφή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Απαίτηση του Δημοσίου για την, μετά την υπογραφή σύμβασης δημοσίων υπηρεσιών, υποχρεωτική μετατροπή της Αναδόχου Ένωσης Προσώπων σε άλλη νομική μορφή (κοινοπραξία) δικαιολογείται εφόσον, κατά την εξέλιξη της σύμβασης, εμφανίστηκε συγκεκριμένος και σοβαρός λόγος που, προκειμένου να διασφαλισθεί η ορθή εκτέλεση της σύμβασης, απαιτεί αυτή τη μετατροπή. Ο τρόπος φορολογικής αντιμετώπισης του Αναδόχου σχήματος, δεν μπορεί να θεωρηθεί αυτοτελώς ως λόγος συναπτόμενος με την ορθή εκτέλεση της σύμβασης. Οι κοινοπραξίες δεν έχουν νομική προσωπικότητα, συνιστούν απλές ενώσεις προσώπων, που, πάντως, εφόσον τηρήσουν τους όρους δημοσιότητας που απαιτούνται για τις ομόρρυθμες εταιρείες μπορούν να αποκτήσουν νομική προσωπικότητα. Η κατά την φορολογική νομοθεσία αντιμετώπιση της Κοινοπραξίας, δεν αρκεί για να αποκτήσει η Κοινοπραξία νομική προσωπικότητα ή εταιρική μορφή του Εμπορικού Δικαίου.


ΝΣΚ/498/2012

Καταβολή αποδοχών απασχολούμενων με το πρόγραμμα STAGE – Συμμόρφωση διοικήσεως σε απόφαση ασφαλιστικών μέτρων – Υποχρέωση ή μη αιτούντων για προσκόμιση μηνιαίως ισόποσης εγγυητικής επιστολής Τραπέζης κατ’ άρθρ. 326 παρ. 5 Ν. 4072/2012.α) Εν όψει της δέσμευσης που απορρέει από το προσωρινό δεδικασμένο της επίμαχης απόφασης ασφαλιστικών μέτρων του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, το Δημόσιο υποχρεούται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο διατακτικό της, να αποδέχεται προσωρινά τις προσηκόντως προσφερόμενες υπηρεσίες των αιτούντων στη θέση και με τις αποδοχές που αυτοί είχαν και μετά τη λήξη των συμβάσεών τους, υπό την έννοια της διατήρησης του ίδιου μισθολογικού και ασφαλιστικού καθεστώτος που είχαν προηγουμένως, μέχρι την έκδοση οριστικής αποφάσεως επί της κύριας αγωγής τους. Η καταβολή των αποδοχών τους κατά το χρονικό αυτό διάστημα θα βαρύνει το Δημόσιο που ήταν διάδικος στη δίκη των ασφαλιστικών μέτρων, κατά την οποία πιθανολογήθηκε ότι ήταν και ο πραγματικός εργοδότης αυτών, και συνεπώς καταλαμβάνεται από τα αντικειμενικά και υποκειμενικά όρια του προσωρινού δεδικασμένου της επίμαχης απόφασης (άρθρα 321-334 ΚΠολΔ, και ιδίως 325 περ. 1 ΚΠολΔ), καθώς και από τις συνέπειες της εκτελεστότητάς της (άρθρο 700 παρ. 1 ΚΠολΔ). (ομοφ.) β) Από τη γραμματική και τελολογική ερμηνεία του άρθρου 326 παρ. 5 του Ν. 4072/2012, με το οποίο προστέθηκαν τα επίμαχα εδάφια στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 4 του Ν. 3068/2002, δεν προκύπτει υποχρέωση των αιτούντων να προσκομίζουν μηνιαίως ισόποση εγγυητική επιστολή Τραπέζης, προκειμένου να λαμβάνουν τις αποδοχές τους από το Δημόσιο σε εκτέλεση της εν λόγω απόφασης, διότι η θεσπισθείσα με την ανωτέρω διάταξη ρύθμιση αφορά σε δικαστικές αποφάσεις ή άλλους εκτελεστούς τίτλους που υπόκεινται σε ένδικα μέσα ή ένδικα βοηθήματα και από τους οποίους απορρέει άμεσα χρηματική υποχρέωση του Δημοσίου. (ομοφ.)


ΕλΣυν/Τμ.6/3367/2011

Ανάκληση της 34/2011 Πράξεως του Αναπληρωτή Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Υπηρεσία Επιτρόπου Νομού…., με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου συμβάσεως υλοποιήσεως διετούς προγράμματος δράσεως μεταξύ του Δήμου…. και της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας με την επωνυμίαΜε τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι ο ισχυρισμός αυτός είναι βάσιμος καθόσον οι αστικές κερδοσκοπικές εταιρείες μπορεί να παρατείνουν τη λειτουργία τους εφόσον διαχειρίζονται ευρωπαϊκά προγράμματα, πλην όμως αλυσιτελώς προβάλλεται εν προκειμένω καθόσον δεν προβλέπεται χρηματοδότηση αστικής εταιρείας μέσω καταρτίσεως διετούς προγραμμάτος, αλλά οφείλεται κατ’ έτος σε αυτήν, η εισφορά του Δήμου, η οποία, σύμφωνα με τη συστατική πράξη της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Κοινωνικής Φροντίδας και Ανάπτυξης Δήμου…., αποσκοπεί στην κάλυψη των λειτουργικών της εξόδων


ΕλΣυν/7οΤμ.(ΚΠΕ)/204/2012

(...)Από τις διατάξεις αυτές προκύπτει ότι οι αστικές εταιρίες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, στις οποίες μετέχουν ως εταίροι περισσότεροι δήμοι ή και άλλοι φορείς αποτελούν δημοτικές επιχειρήσεις, οι οποίες συνεχίζουν να λειτουργούν και μετά την έναρξη ισχύος του ν. 3852/20, μέχρι τη λήξη του χρόνου που προβλέπεται στη συστατική τους πράξη, παρατείνεται δε η διάρκεια τους μέχρι τη λήξη των ευρωπαϊκών προγραμμάτων που τυχόν διαχειρίζονται. Για την ομαλή δε λειτουργία των εταιρειών αυτών καταβάλλεται, χωρίς άλλες προϋποθέσεις, εκ μέρους των εταίρων η προβλεπόμενη από το καταστατικό τους ετήσια εισφορά, η οποία δεν συνιστά επιχορήγηση (βλ. απόφαση Τμήματος Μείζονος Συνθέσεως 682/2012 πράξεις VII Τμήματος 161, 74/2009, 205/2008 κ.ά.).


2/78938/0026/2013

ΘΕΜΑ: Κοινοποίηση της αριθ. 466/2012 γνωμοδότησης του Α1 Τμήματος  Διακοπών του Ν.Σ.Κ. Με την ανωτέρω γνωμοδότηση διατυπώθηκε, κατά πλειοψηφία, η άποψη           ότι: α) οι αποφάσεις επί αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων δεν υπάγονται για συγκεκριμένους λόγους  στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 326 του ν. 4072/2012, καθώς επίσης και οι αποφάσεις που εκδίδονται επί προσωρινών διαταγών των δικαστών και  διαταγών πληρωμής, επειδή αυτές δεν αποτελούν εκτελεστό τίτλο έναντι του Δημοσίου και δεν εκτελούνται   β) από την εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων εξαιρούνται: i) οι καταψηφιστικές αποφάσεις των πολιτικών δικαστηρίων που επιδικάζουν χρηματικές απαιτήσεις σε βάρος του Δημοσίου, (με εξαίρεση καταψηφιστική απόφαση πολιτικού Εφετείου που δικάζει διαφορά από δημόσιο έργο), καθώς και οι καταψηφιστικές αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου οι εκδιδόμενες επί αγωγών κατ’ άρθρο 105 Εισ.  Ν.Α.Κ., διότι δεν τίθεται ζήτημα εκτελέσεως τους, προτού καταστούν αμετάκλητες, ii) οι τίτλοι που αναφέρονται στις περιπτώσεις γ΄ έως και ζ΄ της παρ. 2 του άρθρου 904 Κ.Πολ.Δ, (με εξαίρεση τις αποφάσεις αλλοδαπών δικαστηρίων που κηρύχθηκαν εκτελεστές), επειδή οι ως άνω τίτλοι δεν εκτελούνται κατά του Δημοσίου, iii) οι αναγνωριστικές και οι διαπλαστικές αποφάσεις των δικαστηρίων, επειδή δεν παράγουν εκτελεστότητα, iv) οι καταψηφιστικές αποφάσεις εφόσον δεν επιδικάζουν χρηματική απαίτηση.  

ΝΣΚ/351/2014

Νομικά αναγκαίο ή μη συμπληρώσεως και υπογραφής του εντύπου αποδοχής πολιτικής ασφάλειας και της υπεύθυνης δηλώσεως «αποδοχής επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων για εξουσιοδότηση» από τους υπαλλήλους της Υπηρεσίας Ασύλου και της Αρχής Προσφυγών, καθώς και από τους προέδρους και τα μέλη των Επιτροπών Προσφυγών – Πρόσβαση σε χειρισμό απορρήτου-διαβαθμισμένου υλικού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1) Δεν είναι νομικά αναγκαία η συμπλήρωση και υπογραφή του εντύπου αποδοχής πολιτικής ασφάλειας και της υπεύθυνης δηλώσεως «αποδοχής επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων για εξουσιοδότηση» από τους υπαλλήλους της Υπηρεσίας Ασύλου και της Αρχής Προσφυγών, και τους προέδρους και τα μέλη των Επιτροπών Προσφυγών, προκειμένου οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη να προβούν στην επεξεργασία των ευαίσθητων προσωπικών τους δεδομένων, αλλά αρκεί η προηγούμενη ενημέρωση των ως άνω προσώπων. 2) Είναι νομικά αναγκαία η συμπλήρωση και υπογραφή των ίδιων, ως άνω, εγγράφων κατά τα νομίμως προβλεπόμενα και χωρίς επιφυλάξεις από τα προαναφερόμενα πρόσωπα, προκειμένου να χειρίζονται απόρρητο-διαβαθμισμένο υλικό. 3) Αν οι υπάλληλοι της Υπηρεσίας Ασύλου και της Αρχής Προσφυγών αρνηθούν να υπογράψουν νομοτύπως τα ως άνω έγγραφα, ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση σε διαβαθμισμένο υλικό και να εκτελέσουν προσηκόντως τα υπηρεσιακά καθήκοντά τους, υπέχουν πειθαρχική ευθύνη, και ως εκ τούτου τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα οφείλουν να κινήσουν εναντίον τους την πειθαρχική διαδικασία, κατά τα οριζόμενα στον Υπαλληλικό Κώδικα. Αν οι πρόεδροι και τα μέλη των Επιτροπών Προσφυγών αρνηθούν να υπογράψουν νομοτύπως τα ως άνω έγγραφα, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε διαβαθμισμένο υλικό και να εκτελέσουν προσηκόντως το έργο που ανέλαβαν, παραβαίνουν νόμιμη, αλλά και συμβατική υποχρέωσή τους, πράγμα που συνιστά λόγο καταγγελίας της συμβάσεώς τους. (ομοφ.)


ΝΣΚ/251/2011

Καταστατικά συνεταιρισμών Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων (ταξί).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Δεν είναι δυνατή η συμμετοχή οδηγών ως μελών σε συνεταιρισμό Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων και απαιτείται εναρμόνιση των καταστατικών, που επιτρέπουν τη συμμετοχή οδηγών, με την διάταξη της παρ.3 του άρθρου 2 του Ν 1667/1986, σε περίπτωση δε αρνήσεως του συνεταιρισμού να τροποποιήσει το καταστατικό του μπορεί η εποπτεύουσα Αρχή να ζητήσει τη διάλυση αυτού με δικαστική απόφαση, κατ άρθρο 105 Α.Κ. β) Οι διατάξεις των ΠΔ 587/1988 (περί ειδικών ραδιοδικτύων ταξί Αθηνών κ.λπ.) και Ν 1667/1986, οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στις ρητώς καταργούμενες δια του προαναφερθέντος άρθρου 26 Ν 3109/2003 διατάξεις, δεν καταργούνται στο σύνολό τους αλλά μόνον όσες από αυτές και καθ ό μέτρο αντίκεινται σ εκείνες του Ν 3109/2003. γ) Δεν δύνανται τα ίδια μέλη να συμμετέχουν σε δύο συνεταιρισμούς με τον ίδιο σκοπό και την ίδια έδρα, απαιτείται εναρμόνιση των καταστατικών με την διάταξη της παρ.3 του άρθρου 2 του Ν 1667/1986 και, σε περίπτωση αρνήσεως του συνεταιρισμού, μπορεί να ζητηθεί από την εποπτεύουσα Αρχή η διάλυση αυτού με δικαστική απόφαση, κατ άρθρο 105 Α.Κ. δ) Το άρθρο 3 του καταστατικού του «ΡΑΔΙΟ TAXI ……», που επιτρέπει τη συμμετοχή οδηγών, πρέπει να εναρμονισθεί με το άρθρο 6 παρ.5 του Ν 3109/2003 και, σε περίπτωση αρνήσεως προς τούτο του συνεταιρισμού, μπορεί να ζητηθεί από την εποπτεύουσα Αρχή η διάλυση αυτού με δικαστική απόφαση, κατ άρθρο 105 Α.Κ. (ομοφ.).


ΝΣΚ/220/2004

Φορολογική μεταχείριση αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας όσον αφορά τα έσοδα που αποκτά από επιδοτήσεις – επιχορηγήσεις και γενικά από οικονομικές ενισχύσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία με την επωνυμία «.... ΜΟΥΣΕΙΟ....», ως έχουσα τηρήσει τις διατυπώσεις δημοσιότητας του άρθρου 784 Α.Κ., αποτελεί Ν.Π.Ι.Δ. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, υποκείμενο σε φόρο για το καθαρό εισόδημά της που προκύπτει στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή μόνο από την εκμίσθωση ακινήτων, καθώς και από κινητές αξίες, κατ εφαρμογή της περιπτώσεως ε της παρ.1 του άρθρου 99 του Ν 2238/94. β) Οι κάθε είδους οικονομικές ενισχύσεις προς το άνω νομικό πρόσωπο δεν συνιστούν ακαθάριστα έσοδα αυτού και ως εκ τούτου κατά την είσπραξή τους από το Τ. Π. & Δανείων, στο οποίο έχουν παρακατατεθεί σε ειδικό λογαριασμό από τρίτους, δεν υπόκειται σε παρακράτηση φόρου είκοσι τα εκατό (20%), κατά τα οριζόμενα στην διάταξη της περ.ε της παρ.1 του άρθρου 55 του Ν 2238/94.