ΑΕΠΠ/1380/2019
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Στην απόφαση 1380, 1381/2019 η πρώτη προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης που αφορά την ανάδειξη της εταιρίας «*********» ως προσωρινής αναδόχους για την Ομάδα 1 «ΝΩΠΑ ΚΡΕΑΤΑ-ΒΟΕΙΟ» του Τμήματος 1 του δημοπρατούμενου αντικειμένου. Υποστηρίζει ότι η εταιρία δεν προσκόμισε απαραίτητα πιστοποιητικά ISO 22000 που καλύπτουν όλα τα στάδια που απαιτούνται για τους χώρους παραγωγής, επεξεργασίας, αποθήκευσης, και διακίνησης των τροφίμων. Παράλληλα, η δεύτερη προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης για την Ομάδα 4 «ΚΑΤΕΨΥΓΜΕΝΑ ΨΑΡΙΑ ΚΑΙ ΛΑΧΑΝΙΚΑ», ισχυριζόμενη ότι η προσωρινή ανάδοχος δεν προσκόμισε απαραίτητες άδειες μεταφοράς και πιστοποιητικά HACCP σύμφωνα με τους όρους της διακήρυξης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/1381/2019
Η πρώτη προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της προσβαλλόμενης απόφασης που αφορά την ανάδειξη της εταιρίας «*********» ως προσωρινής αναδόχου για την Ομάδα 1 «ΝΩΠΑ ΚΡΕΑΤΑ - ΒΟΕΙΟ» του Τμήματος 1 του δημοπρατούμενου αντικειμένου. Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια τροφίμων για τον Δήμο και τα εποπτευόμενα νομικά πρόσωπά του, με προϋπολογισθείσα αξία 11.116.538,64 € χωρίς ΦΠΑ. Η προσφεύγουσα θεωρεί ότι η συνδιαγωνιζόμενη εταιρία δεν πληρούσε τις τεχνικές απαιτήσεις της διακήρυξης, ιδίως ως προς την πιστοποίηση συστήματος διαχείρισης ασφάλειας τροφίμων (HACCP) για τους χώρους παραγωγής, επεξεργασίας, συσκευασίας, αποθήκευσης, μεταφοράς και διακίνησης των προϊόντων, απαιτώντας την ακύρωση της ανάδειξης της εταιρίας ως προσωρινής αναδόχου.
ΑΕΠΠ/218/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, η αιτούσα επιχείρηση επιδιώκει τη μεταρρύθμιση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Γαλατσίου αριθμ. 22/2018, η οποία απορρίπτει τη συμμετοχή της για την ομάδα Β1 του διαγωνισμού προμήθειας ειδών διατροφής και ατομικής προστασίας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια φρέσκου γάλακτος, έτοιμων γευμάτων, ειδών παντοπωλείου, ελαιόλαδου, κατεψυγμένων λαχανικών, ιχθυοπωλείου, κρεοπωλείου, αρτών και ζαχαροπλαστικής για τις ανάγκες του Δήμου Γαλατσίου και των εποπτευόμενων νομικών του προσώπων για τα έτη 2018-2019, με συνολικό προϋπολογισμό 1.399.025,88 ευρώ συν ΦΠΑ. Η προσφυγή επικεντρώνεται στον αποκλεισμό της αιτούσας λόγω έλλειψης υποβολής απαιτούμενου πιστοποιητικού HACCP ή ISO 22000 για το προϊόν «βούτυρο μαργαρίνη».
ΕΑΔΗΣΥ/893/2023
Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της υπ’ αριθ. … απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής της αναθέτουσας αρχής, καθώς και της ενσωματωμένης σε αυτήν υπ’ αριθ. … απόφασης, κατά το σκέλος που απορρίφθηκε η προσφορά του για το Τμήμα … της σύμβασης, με αποτέλεσμα να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθεια ειδών … με συνολικό προϋπολογισμό 192.841,16€ (με ΦΠΑ), ενώ το υπό κρίση τμήμα Γ ανέρχεται σε 6.004,54€ (χωρίς ΦΠΑ). Ο προσφεύγων επικαλείται παράνομη απόρριψη της προσφοράς του λόγω μη υποβολής πιστοποιητικού HACCP, ισχυριζόμενος ότι τα κατατεθέντα πιστοποιητικά ISO 22000:2018 περιλαμβάνουν τις απαιτήσεις HACCP και καλύπτουν τις προϋποθέσεις της διακήρυξης.
ΑΕΠΠ/937/2021
Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητεί την ακύρωση της απόφασης της Τεθωρακισμένης Μεραρχίας που αποδέχθηκε το πρακτικό ελέγχου δικαιολογητικών κατακύρωσης της παρεμβαίνουσας εταιρείας και την κατακύρωση σε αυτήν της προμήθειας για τα είδη με αριθμούς 4 έως 14 και 16. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια νωπών κρεάτων και πουλερικών, καθώς και παρασκευασμάτων αυτών, για την κάλυψη αναγκών σίτισης στρατιωτικών μονάδων σε συγκεκριμένες περιφερειακές ενότητες. Η προσφυγή επικεντρώνεται στην καταγγελία έλλειψης υποχρεωτικών δικαιολογητικών της παρεμβαίνουσας εταιρείας, ιδίως άδειες λειτουργίας και πιστοποιητικά σύστημα ασφάλειας τροφίμων (HACCP/ISO 22000).
ΑΕΠΠ/1761/2021
Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της διακήρυξης για την προμήθεια νωπών κρεάτων (με εκτιμώμενη αξία 199.750 ευρώ χωρίς ΦΠΑ) λόγω ανισότητας στα κριτήρια συμμετοχής μεταξύ μεγάλων και μικρομεσαίων επιχειρημάτων, ασάφειας ως προς τους όρους της διαδικασίας, και άνισης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων που δεν εγκατεστημένοι στη νήσο όπου θα πραγματοποιηθεί η προμήθεια. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθεια νωπών κρεάτων οπληφόρων και πουλερικών για την παροχή τροφίμων. Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι οι διαφοροποιημένες απαιτήσεις για πιστοποιητικά HACCP/ISO 22000 και η προτίμηση σε νωπά έναντι κατεψυγμένων κρεάτων δημιουργούν άδικα εμπόδια στον ανταγωνισμό.
ΕΑΔΗΣΥ/1296/2023
Ο προσφεύγων ασκεί προδικαστική προσφυγή για να ακυρώσει την απόφαση της αναθέτουσας αρχής που έκανε δεκτή την προσφορά του παρεμβαίνοντα στην Ομάδα Α1 του διαγωνισμού για τη σύμβαση '...' (εκτιμώμενου προϋπολογισμού 582.540 ευρώ με ΦΠΑ 13%). Υποστηρίζει ότι η προσφορά του παρεμβαίνοντα παραβίαζε τις τεχνικές προδιαγραφές ως προς τα προϊόντα που δηλώθηκαν (ιδίως τα συστατικά τους και την καταγωγή τους), καθώς και τα απαιτούμενα πιστοποιητικά ασφάλειας τροφίμων ISO 22000. Ζητεί η διαδικασία να επαναληφθεί για την Ομάδα Α1 (εκτιμώμενης αξίας 189.687,5 ευρώ), ώστε να μπορέσει να υποβάλει νέα προσφορά.
ΑΕΠΠ/1184/2019
Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου (προσβαλλόμενη) με αριθμό 263/2019, η οποία αφορά τη διακήρυξη για την ανάδειξη αναδόχου της σύμβασης με αντικείμενο την «Προμήθεια [...]». Επιπλέον, αιτείται αναγνώριση της ως μειοδότη για τις ομάδες Α Δ.Ε [...], Α ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟ, Γ Δ.Ε [...] κ.ά. (συνολικά 8 ομάδες), καθώς και την απόρριψη των προσφορών των άλλων δύο συμμετεχόντων λόγω υποτιθέμενων ελλείψεων στους όρους συμμετοχής (π.χ. ελλειπή πιστοποιητικά ISO, αδρόμερες δηλώσεις). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθειες τροφίμων (όπως κατεψυγμένα λαχανικά, νωπά κοτόπουλα) με συγκεκριμένες προδιαγραφές ποιότητας (π.χ. HACCP, ISO 22000).
ΕΣ/ΤΜ.6/1079/2020
Προμήθεια ειδών...ζητείται η ανάκληση της 119/2020 Πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου...Περαιτέρω, η αιτούσα ισχυρίζεται ότι, παρόλο που δεν διαθέτει την πιστοποίηση ISO 22000, που απαιτούσε η διακήρυξη, εντούτοις πληροί τις προδιαγραφές αυτοελέγχου, βάσει των αρχών HACCP, οι οποίες (αρχές HACCP) εφαρμόζονται κατά νόμο με ευθύνη της ίδιας της επιχείρησης και πρέπει να θεωρηθούν ισοδύναμες του προτύπου ISO 22000, συνεπώς, κατά τους ισχυρισμούς της, κατ’ ουσίαν πληροί τις προϋποθέσεις που τίθενται από τον σχετικό όρο της διακήρυξης. Εντούτοις, ο ισχυρισμός αυτός πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος διότι, ανεξαρτήτως του αν κατά νόμο η εφαρμογή και διατήρηση πάγιων διαδικασιών βάσει των αρχών Ανάλυσης Κινδύνων και Κρίσιμων Σημείων Ελέγχου (Hazard Analysis Critical Control Points – HACCP) επιβάλλεται για τη διασφάλιση της ποιότητας των τροφίμων και για τη νόμιμη λειτουργία επιχειρήσεων που εμπλέκονται στην αλυσίδα τροφίμων και ποτών (βλ. άρθρο 5 Καν. ΕΚ 852/2004, αποφάσεις Υπουργού Υγείας Υ1γ/ΓΠ/οικ.96967/8.10.2012 – ΦΕΚ Β΄ 2718, Υ1γ/ΓΠ/οικ.47829/21.6.2017 – ΦΕΚ Β΄2161), εντούτοις, στη διακήρυξη του ελεγχόμενου διαγωνισμού απαιτείται, επί ποινή απόρριψης της προσφοράς, η πιστοποίηση της συμμόρφωσης αυτής. Συνεπώς, ισοδύναμο της πιστοποίησης βάσει του προτύπου ISO 22000 (που εκπονήθηκε από τον Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης, ενσωματώνοντας τις απαιτήσεις του HACCP, και προδιαγράφει τις απαιτήσεις που πρέπει να ικανοποιούν οι επιχειρήσεις που εμπλέκονται στην αλυσίδα τροφίμων, ανεξαρτήτως μεγέθους, ώστε να καταδεικνύουν την ικανότητά τους στον έλεγχο των κινδύνων βλ. https://www.iso.org/standard/65464.html), δεν αποτελεί η απλή δήλωση του οικονομικού φορέα ότι τηρεί τις αρχές συστήματος HACCP, αλλά η πιστοποίηση από ανεξάρτητο διαπιστευμένο φορέα για την προσήκουσα ανάπτυξη, εφαρμογή και τήρηση του συστήματος αυτού, τέτοια δε πιστοποίηση η αιτούσα συνομολογεί ότι δεν διαθέτει. Εξάλλου, η τιθέμενη με την διακήρυξη υποχρέωση (ήτοι, της πιστοποίησης), η οποία επιβάλλεται για την εξυπηρέτηση του προαναφερθέντος δημόσιου σκοπού, είναι συνήθης σε αντίστοιχου αντικειμένου διαγωνισμούς προμηθειών, εύλογη και δεν περιορίζει υπέρμετρα τη συμμετοχή οικονομικών φορέων στο διαγωνισμό, δοθέντος άλλωστε ότι η αναθέτουσα αρχή δεν διαθέτει άλλα μέσα για τη διαπίστωση της συμμόρφωσης των τελευταίων στις ανωτέρω προδιαγραφές. Τέλος, ανεξαρτήτως του ότι, κατ’ άρθρο 102 του ν. 4412/2016, δεν επιτρέπεται η μεταγενέστερη υποβολή εγγράφων σε συμμόρφωση προς τους όρους της διακήρυξης, σε κάθε περίπτωση, η προσκόμιση πιστοποιητικών ISO 22000 που αφορούν σε άλλες, πλην της αναδόχου, επιχειρήσεις δεν δύνανται να υποκαταστήσουν το ζητούμενο δικαιολογητικό, επομένως, τα προσκομιζόμενα από την αιτούσα πιστοποιητικά που αφορούν σε φερόμενους προμηθευτές της, δεν είναι εν προκειμένω ουσιώδη.Απορρίπτει την αίτηση ανάκλησης.
ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΟΛΟΜ/1642/2020
ΑΕΠΠ/386/2019
Ο προσφεύγων επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης του αναθέτοντα φορέα, η οποία έκρινε ως αποδεκτή την προσφορά του παρεμβαίνοντος οικονομικού φορέα για την προμήθεια μεταφορικών-ελαστικών ιμάντων ταινιοδρόμων και μηχανημάτων των Ορυχείων του Λιγνιτικού Κέντρου. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια των εν λόγω υλικών για χρονικό διάστημα 2 ετών, με εκτιμώμενη αξία άνευ ΦΠΑ 13.073.741,00 ευρώ για την Ομάδα Α. Ο προσφεύγων κατατέτειχε την προσφυγή λόγω παραβιάσεων στους όρους του διαγωνισμού, ισχυριζόμενος ότι ο παρεμβαίνων δεν πληρούσε τις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές και δεν προσκόμισε τα απαραίτητα δικαιολογητικά, όπως περιγραφές εργοστασίων, αποδεικτικά στοιχεία παραγωγής και πιστοποιητικά ποιότητας.
ΑΕΠΠ/744/2018
Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της Απόφασης Διοικητή της αναθέτουσας αρχής (ΟΠΕΚΑ) με αρ. 1561/2/2-8-2018, η οποία αφορά την αποδοχή δικαιολογητικών συμμετοχής και τεχνικής προσφοράς του παρεμβάλλοντος οικονομικού φορέα, καθώς και την έγκριση της οικονομικής προσφοράς και ανάδειξή του ως προσωρινού αναδόχου για την παροχή υπηρεσιών παρασκευής, συσκευασίας και διανομής ζεστών γευμάτων σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατά τη σχολική χρονία 2018-2019, συνολικής εκτιμώμενης αξίας 31.994.874 ευρώ (άνευ ΦΠΑ). Ο προσφεύγων επικαλείται ότι ο προσωρινός ανάδοχος δεν προσκόμισε νόμιμα πιστοποιητικά ISO 22000 και OHSAS 18001:2007/ΕΛΟΤ 1801:2008, καθώς αυτά εκδόθηκαν από μη διαπιστευμένο οργανισμό (ICB Operations Ltd).