ΑΕΠΠ/335/2020
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα ανώνυμη εταιρεία επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής, η οποία επικύρωνε την απόρριψη της προσφοράς της στον ηλεκτρονικό διαγωνισμό για την προμήθεια ιατρικών προμηθειών (CPV .........). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε προμήθειες ιατρικού χαρακτήρα με προϋπολογισμένη δαπάνη 952.280,57 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι η απόρριψη της προσφοράς της έγινε κατά παράβαση των διατάξεων της διακήρυξης και των αρχών του δικαίου των δημοσίων συμβάσεων, καθώς αποκλείστηκε λόγω υποβολής του Ευρωπαϊκού Ενιαίου Εγγράφου Σύμβασης (Ε.Ε.Ε.Σ.) μόνο σε μορφή PDF και όχι και σε XML, παρά το γεγονός ότι η υποβολή μιας μόνο μορφής θεωρείται επαρκής και η απαίτηση για υποβολή και των δύο μορφών είναι δυσανάλογη και αντίκειται στις αρχές της χρηστής διοίκησης και της αναλογικότητας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυνΤμ.6/1334/2018
ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΓΑΛΑΚΤΟΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ..ζητείται, παραδεκτώς, η ανάκληση της 223/2018 πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις (υπό παρ. ΙΙ) της παρούσας, το Κλιμάκιο ορθώς ερμήνευσε τον νόμο και την διακήρυξη, και πρέπει για το λόγο αυτό ν΄ απορριφθούν οι περί του αντιθέτου ισχυρισμοί του αιτούντος και της παρεμβαίνουσας. Ειδικότερα από τους ανωτέρω όρους της διακήρυξης δεν δύναται να συναχθεί με σαφήνεια εάν είναι υποχρεωτική από τον οικονομικό φορέα και μάλιστα με την ποινή του αποκλεισμού του από τον διαγωνισμό, η υποβολή του ΕΕΕΣ και σε άλλo τύπο αρχείου από αυτόν του pdf, ήτοι και σε αρχείο xml. Και τούτο αφ’ενός λόγω του, ρητώς αναφερομένου, επικουρικού χαρακτήρα του τύπου αυτού αρχείων, όπως προαναφέρθηκε, αλλά και λόγω του ότι η Επιτροπή Διαγωνισμού αξιολογεί το ΕΕΕΠ με την χρήση οποιουδήποτε εκ των δύο τύπων αρχείων. Και ναι μεν το άρθρο 2.4.3.1. της διακήρυξης απαιτεί την υποβολή του ΕΕΕΣ και σε αρχείο xml, όμως το ίδιο άρθρο απαιτεί την υποβολή αμφοτέρων των τύπων αρχείων ψηφιακά και φυσικά υπογεγραμμένων από τον οικονομικό φορέα, κάτι που είναι τεχνικά και φυσικά αδύνατον για τα αρχεία xml, όπως προαναφέρθηκε, ώστε τελικά, ενόψει και του άρθρου 2.4.2.5 της διακήρυξης που απαιτεί την υποβολή των δικαιολογητικών σε μορφή αρχείων τύπου pdf, ευλόγως να θεωρήσει ο υποψήφιος οικονομικός φορέας, που υποβάλλει τα δικαιολογητικά της προσφοράς του για τον διαγωνισμό, ότι η υποχρέωση υποβολής του ΕΕΕΣ σε αρχείο xml αποσκοπεί αποκλειστικά στην διευκόλυνση των υπηρεσιών του Δήμου ... και ότι πάντως η έλλειψή του, εν όψει και της υποβολής ψηφιακά υπογεγραμμένου ΕΕΕΣ σε αρχείο pdf, δεν δύναται να οδηγήσει στην απόρριψη της τεχνικής προσφοράς του ως απαράδεκτης.(...)Κατ΄ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει να απορριφθούν η αίτηση ανακλήσεως και η υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση και να μην ανακληθεί η προσβαλλόμενη πράξη. ..Δεν ανακαλεί την 223/2018 πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου,
ΑΕΠΠ/277/2018
Η προσφεύγουσα εταιρεία, μέσω της προδικαστικής προσφυγής της, επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής που απορρίπτει την προσφορά της στον διαγωνισμό για την προμήθεια γάλακτος και τροφίμων για τις ανάγκες του Δήμου και των νομικών προσώπων του για το έτος 2017. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά συνολικά έξι τμήματα (7Α, 7Β, 12Α, 12Β, 17 και 18) με συνολικό προυπολογισμό 317.368,75 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, που καλύπτουν ποικίλα τρόφιμα. Ο κύριος ισχυρισμός είναι ότι η απόρριψη της προσφοράς βασίστηκε σε λανθασμένη ερμηνεία της υποχρεωτικής υποβολής του Ευρωπαϊκού Ενιαίου Εγγράφου Σύμβασης (ΕΕΕΣ) σε μορφή XML, ενώ η διακήρυξη ήταν αμφίσημη και το έντυπο είχε υποβληθεί σε μορφή PDF με ψηφιακή υπογραφή.
ΕλΣυνΚλ.Στ/223/2018
Προμήθεια γάλακτος και τροφίμων:Ενόψει των ανωτέρω πραγματικών δεδομένων και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ο αποκλεισμός των ατομικών επιχειρήσεων "..." και "..." από τη διαδικασία σύναψης της ελεγχόμενης σύμβασης προμήθειας με την αιτιολογία ότι δεν υπέβαλαν, κατά παράβαση των όρων της διακήρυξης, το Ε.Ε.Ε.Σ. σε μορφή αρχείου .xml, δεν είναι νόμιμος, καθόσον, σύμφωνα με όσα προεκτέθηκαν, υποχρέωση υποβολής του ανωτέρω εντύπου υπό την συγκεκριμένη μορφή αρχείου δεν βρίσκει έρεισμα στο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία. Έρεισμα δε για την συγκεκριμένη υποχρέωση δε δύναται να παράσχουν ούτε οι όροι της διακήρυξης του διαγωνισμού λόγω της αμφισημίας αυτών, δυνάμενης να δημιουργήσει σύγχυση στους διαγωνιζόμενους σχετικά με την πραγματική έννοια της υποχρεωτικής υποβολής του εντύπου τόσο σε .xml όσο και σε .pdf μορφή. Ειδικότερα, αν και στο άρθρο 2.2.9. παρ. 2.2.9.1 αυτής [βλ. όμοια ρύθμιση και στο άρθρο 2.4.3 παρ. 2.4.3.1. στοιχ. (1)] απαιτείται από τον οικονομικό φορέα η υποβολή με τα λοιπά δικαιολογητικά συμμετοχής του και του Ε.Ε.Ε.Σ. σε αρχείο τόσο υπό την μορφή .xml όσο και υπό την μορφή .pdf υπογεγραμμένο- δυνατότητα που παρέχεται μόνο από αρχείο μορφής .pdf και όχι και από εκείνο μορφής .xml, διότι το τελευταίο δεν είναι αναγνώσιμο ούτε δύναται να υπογραφεί, διότι αποτελεί ηλεκτρονικό κώδικα-, ωστόσο αμέσως παρακάτω (στοιχ. στ΄) ορίζεται ότι η αξιολόγηση του Ε.Ε.Ε.Σ. θα γίνει από την αρμόδια επιτροπή είτε με την μία είτε με την άλλη μορφή και όχι και στις δύο μορφές αυτού, ενώ επιπρόσθετα και στο προπαρατεθέν άρθρο 2.4.2. παρ. 2.4.2.5. αναφέρεται ρητά ότι τα δικαιολογητικά συμμετοχής υποβάλλονται ηλεκτρονικά σε μορφή αρχείων τύπου .pdf. H κατά τα ανωτέρω αμφισημία των σχετικών όρων της διακήρυξης δεν δύναται να αποβεί εις βάρος των διαγωνιζομένων γενικώς και ειδικότερα εις βάρος των δύο ως άνω αποκλεισθεισών ατομικών επιχειρήσεων (βλ. ανωτέρω σκ. ΙΙΙ. v.) και συνεπώς, η κατακύρωση, με την 305/5.6.2018 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, των ειδών των Τμημάτων της Μελέτης 1 (υποτμήμα Α΄και Β΄),3, 6,7 (υποτμήμα Α΄και Β΄),9, 12 (υποτμήμα Α΄και Β΄), 14 και 19 (υποτμήμα Α΄και Β΄)- για τα οποία υπέβαλαν προσφορές οι επιχειρήσεις "..." και "..."-, στους αναδόχους που αναφέρονται ανωτέρω πάσχει, διότι μη νομίμως αποκλείστηκαν από την ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία οι δύο ως άνω ατομικές επιχειρήσεις.
Δεν ανακλήθηκε με την ΕλΣυνΤμ.6/1334/2018
ΑΕΠΠ/1105/2021
Ο προσφεύγων ζητεί την ακύρωση της απόφασης της Επιτροπής Διαγωνισμού που απορρίπτει την προσφορά του στον ηλεκτρονικό διαγωνισμό για την ανάθεση υπηρεσιών καθαρισμού κτιρίων του Γενικού Νοσοκομείου και των σχετικών μονάδων υγείας, διάρκειας ενός έτους με δυνατότητα παράτασης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά καθαριστικές υπηρεσίες για τις υγειονομικές μονάδες και δομές, με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 1.909.600 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Η προσφυγή θεμελιώνεται στην άρνηση της Επιτροπής να δεχτεί την προσφορά λόγω μη υποβολής του Ευρωπαϊκού Ενιαίου Εγγράφου Σύμβασης (ΕΕΕΣ) σε μορφή .xml, παρά την υποβολή του σε μορφή .pdf.
ΑΕΠΠ/797/2019
Η προσφεύγουσα εταιρεία με την προδικαστική προσφυγή της ζητά την ακύρωση της Απόφασης 20/13.05.2019 της Συγκλήτου της αναθέτουσας αρχής, η οποία ανακήρυξε την παρεμβαίνουσα ατομική επιχείρηση ως προσωρινή ανάδοχος σε διαγωνισμό για την ανάδειξη αναδόχου καθαριότητας των χώρων ενός πανεπιστημίου για το διάστημα 01.07.2019 έως 31.12.2020. Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει παροχή υπηρεσιών καθαριότητας με εκτιμώμενη αξία €314.516,13 (χωρίς ΦΠΑ). Η προσφυγή επικεντρώνεται σε παρατυπίες στον (υπο)φάκελο «Δικαιολογητικών Συμμετοχής & Τεχνικής Προσφοράς» της παρεμβαίνουσας, ιδίως για μη υποβολή του Ευρωπαϊκού Ενιαίου Εγγράφου Σύμβασης (ΕΕΕΣ) σε μορφή XML, καθώς και σε ελλείψεις στον οικονομικό (υπο)φάκελο, ζητώντας την απόρριψη της προσφοράς της λόγω μη συμμόρφωσης με τις διατυπώσεις της Διακήρυξης.
ΑΕΠΠ/1372/2020
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα εταιρεία ζητά την ακύρωση της απόφασης που απέρριψε την προσφορά της στον διαγωνισμό για την προμήθεια εξοπλισμού βιοχημικού εργαστηρίου (τμήμα 3). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια εξοπλισμού για βιοχημικά εργαστήρια, με προϋπολογισμένη δαπάνη 358.490,57€ χωρίς ΦΠΑ. Η προσφυγή στηρίζεται σε τρεις κύριους λόγους: (1) η απόρριψη για έλλειψη συγκεκριμένης δέσμευσης σύμφωνα με τον όρο 1.7 της διακήρυξης, (2) η μη υποβολή του ΕΕΕΣ σε μορφή XML, και (3) η έλλειψη δήλωσης για τον χρόνο ισχύος της προσφοράς. Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι οι αιτιάσεις αυτές βασίζονται σε απαιτήσεις που δεν προβλέπονται ρητά στη διακήρυξη, παραβιάζοντας τις αρχές της τυπικότητας και της ίσης μεταχείρισης.
ΑΕΠΠ/324/2019
Η προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση του Πρακτικού υπ. αριθμ. 6/2019 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Ναυπλιέων, το οποίο επικύρωνε τις αποφάσεις της Επιτροπής Διαγωνισμού για την προμήθεια καυσίμων και λιπαντικών. Ειδικότερα, επιδιώκει την απόρριψη της προσφοράς της παρεμβαίνουσας εταιρείας για τα λιπαντικά (τμήμα 2), ισχυριζόμενη ότι δεν πληρούσε τις προδιαγραφές της διακήρυξης (π.χ. απουσία υποχρεωτικού ηλεκτρονικού αρχείου τεχνικής προσφοράς και μη συνθετικό προϊόν). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε προμήθεια αγαθών για το 2019 με προϋπολογισμό 581.667,80 € (συμπερ. ΦΠΑ).
ΕΑΔΗΣΥ/724/2023
Ο προσφεύγων επιδιώκει με την προδικαστική προσφυγή την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής, με την οποία απορρίφθηκε η προσφορά του και έγινε δεκτή η προσφορά του παρεμβαίνοντος, καθώς και τη συνέχιση του διαγωνισμού στην επόμενη φάση (άνοιγμα της οικονομικής προσφοράς μόνο του παρεμβαίνοντος). Αντικείμενο της σύμβασης είναι ο [συγκεκριμένος σκοπός που δεν αναφέρεται ρητά στο κείμενο]. Ο προσφεύγων επικαλείται πλημμελή απορρίψη της προσφοράς του λόγω έλλειψης ψηφιακών υπογραφών σε υπεύθυνες δηλώσεις, μη τήρησης μορφής PDF και άλλων τυπικών ζητημάτων, ζητώντας τη ματαίωση της διαδικασίας και επαναπροκήρυξη.
ΑΕΠΠ/780/2019
Η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση της απόφασης που απέρριψε την προσφορά της στον διαγωνισμό για την προμήθεια αναλώσιμου υλικού εργαστηρίων (πλην αντιδραστηρίων), με κωδικό CPV 33790000-4. Ο διαγωνισμός αφορά σύμβαση διάρκειας ενός έτους με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 84.370,53 ευρώ (συμπερ. ΦΠΑ). Η αίτηση βασίζεται στον ισχυρισμό ότι η απόρριψη της προσφοράς της ήταν παράνομη, καθώς δεν απαιτούνταν η υποβολή βεβαίωσης του κατασκευαστή του τελικού προϊόντος στο στάδιο υποβολής της προσφοράς, αλλά μόνο στο στάδιο κατακύρωσης.
ΑΕΠΠ/1639/2020
Οι προσφυγούσες αίτουνται την ακύρωση της απόφασης 1316/2020 του Διοικητικού Συμβουλίου, η οποία ενέκρινε τα πρακτικά αποσφράγισης και αξιολόγησης προσφορών για τον διαγωνισμό «Υπηρεσίες Φύλαξης ...» διάρκειας 1 έτους με δικαίωμα προαίρεσης για 1 ακόμη έτος (προϋπολογισμός 420.000€ ετησίως). Η πρώτη προσφεύγουσα επικαλείται άκυρη απόρριψη της προσφοράς της λόγω μη καταβολής δικαιολογητικών, ενώ η δεύτερη προσφυγή θεωρεί παράνομη την αποδοχή προσφορών άλλων συμμετεχόντων λόγω πλημμελούς συμπλήρωσης ΕΕΕΣ (έλλειψη αρχείων XML, δηλώσεις φορολογικής ενημερότητας κλπ). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά υπηρεσίες φύλαξης (CPV: ...) με προϋπολογιζόμενη αξία 677.419,35€ χωρίς ΦΠΑ.