ΑΕΠΠ/374/2021
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Η προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση των αποφάσεων των αναθετόντων φορέων που απέρριψαν την προσφορά της, ισχυριζόμενη ότι η απόρριψή της ήταν παράνομη καθώς δεν υποχρεώθηκε να προσκομίσει αμέσως αποδεικτικά της δέσμευσης τρίτου φορέα για την πλήρωση των κριτηρίων τεχνικής επάρκειας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την ανάδειξη αναδόχου για μελέτη, έργα πολιτικού μηχανικού, προμήθεια, μεταφορά, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία δύο φωτοβολταϊκών σταθμών ονομαστικής ισχύος 39 MW και 11 MW, καθώς και ενός υποσταθμού 33kV/150kV στον Δήμο ..., με ενδεικτικό προϋπολογισμό 30.725.000,00€ (χωρίς ΦΠΑ). Η προσφυγή αναφέρει ότι η προσφορά της πληρούσε τους όρους της διακήρυξης και ότι η απαίτηση για άμεση προσκόμιση στοιχείων δέσμευσης του τρίτου δεν προερχόταν σαφώς από τη διακήρυξη, παραβιάζοντας τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και της αναλογικότητας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/1052/2020
Με την προδικαστική προσφυγή του, ο προσφεύγων αιτείται να ακυρωθούν: (α) η παράλειψη του αναθέτοντος φορέα να χορηγήσει περαιτέρω παράταση της προθεσμίας υποβολής προσφορών, προκειμένου να διορθώσει τα σφάλματα σχεδιασμού του ηλεκτρονικού τόπου διεξαγωγής του διαγωνισμού στο ΕΣΗΔΗΣ, (β) η παράλειψη εκ μέρους του αναθέτοντος φορέα της οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας της παραλαβής της προσφοράς του, άλλως η από 29.6.2020 εν τοις πράγμασι παρεμπόδιση του να υποβάλει προσφορά που ισοδυναμεί με την εν τοις πράγμασι απόρριψη της προσφοράς του, (γ) η από 3.7.2020 πράξη αποσφράγισης των υποβληθεισών προσφορών στον Διαγωνισμό, (δ) η τεκμαιρόμενη σιωπηρή απόρριψη του από 29.6.2020 αιτήματός του για την ακύρωση-ματαίωση του Διαγωνισμού και (ε) κάθε άλλη συναφής, προγενέστερη ή μεταγενέστερη, πράξη ή παράλειψη του αναθέτοντος φορέα. Το αντικείμενο της σύμβασης είναι «Μελέτη, έργα πολιτικού μηχανικού, προμήθεια, μεταφορά, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία ενός (1) φωτοβολταϊκού σταθμού ονομαστικής ισχύος 200 MW στη θέση Λιγνιτικό Κέντρο ... των Δήμων ... και ... στην Περιφερειακή Ενότητα ... και σύνδεσή του σε δύο υποσταθμούς 150kV υπαίθριου τύπου μέσω νέων Μ/Σ 33kV/150kV».
ΑΕΠΠ/1053/2020
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων ζήτησε την ακύρωση τριών ενεργειών: α) της παράλειψης του αναθέτοντος φορέα να διορθώσει το σχεδιασμό του περιβάλλοντος του διαγωνισμού και το σύστημα υποβολής των προσφορών ώστε να καταστεί σύμφωνο με την Διακήρυξη, β) της παράλειψης του αναθέτοντος φορέα να παραλάβει την προσφορά του προσφεύγοντος με τον τρόπο που αυτός ανεπιτυχώς επεδίωξε και είχε προγραμματίσει συμφώνως προς τη Διακήρυξη, και γ) της συναγόμενης απόρριψης του από 30.6.2020 υποβληθέντος εγγράφου αιτήματος του προσφεύγοντος, με το οποίο αιτήθηκε την αναβολή της αποσφράγισης των προσφορών και την παραχώρηση ικανοποιητικής παράτασης, τουλάχιστον μέχρι την επίλυση του προβλήματος στο ηλεκτρονικό περιβάλλον του διαγωνισμού, ώστε να καταστεί δυνατή η ορθή επανυποβολή της προσφοράς του. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά τη "Μελέτη, έργα πολιτικού μηχανικού, προμήθεια, μεταφορά, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία ενός (1) φωτοβολταϊκού σταθμού ονομαστικής ισχύος 200 MW και σύνδεσή του σε δύο υποσταθμούς 150kV υπαίθριου τύπου μέσω νέων Μ/Σ 33kV/150kV", με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής.
ΑΕΠΠ/622/2019
Η εταιρεία με την επωνυμία «…» αιτείται την ακύρωση ή τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 15/2019 απόφασης του Διευθύνοντος Συμβούλου του αναθέτοντα φορέα «…», καθώς και του συμπροσβαλλόμενου υπ' αριθμ. 4/2019 Πρακτικού της Επιτροπής Αποσφράγισης & Αξιολόγησης Προσφορών, κατά το μέρος που έγινε δεκτή η προσφορά της κοινοπραξίας «…». Η άλλη προσφεύγουσα εταιρεία, επίσης με την επωνυμία «…», αιτείται την ακύρωση ή τροποποίηση της ίδιας απόφασης 15/2019 κατά το μέρος που κρίθηκαν αποδεκτές οι προσφορές των λοιπών τριών συμμετεχουσών, συγκεκριμένα της κοινοπραξίας «…» και των εταιρειών «…» και «…». Το αντικείμενο της σύμβασης είναι «Μελέτη Εφαρμογής, Έργα πολιτικού Μηχανικού, Προμήθεια – Μεταφορά – Εγκατάσταση - Θέση σε λειτουργία Η/Μ εξοπλισμού για το Μικρό Υδροηλεκτρικό Έργο (ΜΥΗΕ) …, ονομαστικής ισχύος 3,20 MW, στη θέση … του Νομού …», συνολικής προϋπολογισθείσας αξίας 4.300.000€ (πλέον ΦΠΑ).
ΑΕΠΠ/1161/2021
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων οικονομικός φορέας ζητά την ακύρωση της απόφασης του αναθέτοντα φορέα με αρ. ΔΠΛΠ/1717/28.4.2021, με την οποία αποκλείστηκε από την Ομάδα Α της διαδικασίας ανάθεσης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά τη μίσθωση φορητών ηλεκτροπαραγωγών ζευγών (Η/Ζ) καθαρής ισχύος 58 MW, τα οποία θα εγκατασταθούν στον ΑΗΣ Αθερινόλακκου σε δύο ομάδες (23 MW και 35 MW) για την κάλυψη θερινών αιχμών του 2021. Η συνολική εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται σε 4.037.712 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), με την Ομάδα Α να έχει εκτιμώμενη αξία 1.601.162 ευρώ. Ο αποκλεισμός του προσφέροντα έγινε λόγω μη συμμόρφωσης με τους όρους της διακήρυξης σχετικά με την υποβολή εγγράφων με πρωτότυπη ηλεκτρονική υπογραφή.
ΣτΕ/1885/2023
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ:Κατά συνέπεια, μετά την ακύρωση των ως άνω, δυσμενών για το εύρος της εκτίμησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ρυθμίσεων εξακολουθούν να ισχύουν οι αντίστοιχες διατάξεις της ΥΑ ΔΙΠΑ/οικ. 37674/2016 (Β΄ 2471), ως ίσχυε προτού τροποποιηθεί με τις δύο προσβαλλόμενες αποφάσεις, δηλαδή: τα έργα ηλεκτροπαραγωγής από αιολική ενέργεια με ισχύ από 5 έως 10 MW [και προφανώς από 5 έως 6,5 MW] κατατάσσονται στην Α2 υποκατηγορία, ενώ τα ίδια έργα σε περιοχή Natura με ισχύ από 30 έως 45 MW [και προφανώς από 30 έως 35 MW] στην Α1 υποκατηγορία, οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί με ισχύ από 2 έως 10 MW κατατάσσονται στην Α2 υποκατηγορία, τα έργα ηλεκτροπαραγωγής από φωτοβολταϊκούς σταθμούς ισχύος από 0,5 έως 1 MW ανήκουν στη Β κατηγορία και τα υδροηλεκτρικά έργα με όγκο λεκάνης κατάκλυσης από 1 έως 2 εκατ. κ.μ. ή με μήκος αγωγού εκτροπής από 8 έως 15 χλμ., ή από 4 έως 8 χλμ. εντός περιοχής Natura, κατατάσσονται στην υποκατηγορία Α1. Κατόπιν αυτών, παρέλκει η έρευνα των λοιπών προβαλλόμενων λόγων ακυρώσεως κατά των κεφαλαίων αυτών της αρχικώς προσβαλλόμενης και της συμπροσβαλλόμενης υπουργικής απόφασης.(...)Σε κάθε περίπτωση, από απόψεως περιβαλλοντικής προστασίας, σημειώνεται ότι οι πλωτοί φωτοβολταϊκοί σταθμοί κατατάσσονται, σύμφωνα με την ως άνω συμπροσβαλλόμενη απόφαση στην υποκατηγορία Α1 ανεξαρτήτως ισχύος, επομένως η αδειοδότησή τους προϋποθέτει την προηγούμενη εκτίμηση των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων, με το μεγαλύτερο εύρος και τις αυστηρότερες απαιτήσεις που θεσπίζονται για τα έργα της εν λόγω υψηλότερης υποκατηγορίας. Διά ταύτα:Δέχεται εν μέρει την αίτηση (...) Ακυρώνει εν μέρει, ως προς τις ρυθμίσεις που αναφέρονται στο σκεπτικό, τις αποφάσεις ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/74463/4562/29.7.2020 του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β΄ 3291 Παράρτημα Χ, υπό α/α 1, 2 και 8) και ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/17185/1069/21.2.2022 του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β΄ 841 Παράρτημα Χ, υπό α/α 1.α, 2.α και 8).
ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.7/373/2016
ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΆΘΕΣΗ.Καταβολή της αμοιβής του για την επισκευή και συντήρηση του υποσταθμού μέσης τάσης στο αντλιοστάσιο της περιοχής.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, τα αρμόδια όργανα του Δήμου ..... μη νομίμως ανέθεσαν απευθείας την εκτέλεση της επίμαχης σύμβασης για λόγους κατεπείγοντος. Και τούτο διότι δεν στοιχειοθετείται, εν προκειμένω, απρόβλεπτη περίσταση, η οποία να δικαιολογεί το κατεπείγον των ανωτέρω υπηρεσιών και τη συνακόλουθη απευθείας ανάθεση αυτών, δοθέντος ότι η αναγκαιότητα επισκευής και συντήρησης του υποσταθμού δεν ανέκυψε εκτάκτως κατά τον χρόνο ανάθεσης των υπηρεσιών, αλλά είχε επισημανθεί ήδη από τον Φεβρουάριο του 2013 από τον ....., ο οποίος σε σχετική αλληλογραφία του με τον Δήμο ..... (βλ. σχετ. τα 50708/8.2.2013, 52631/20.6.2014, 53919/12.9.2014 και 54416/6.10.2014 έγγραφά του) είχε εντοπίσει τις ελλείψεις του υποσταθμού και υποδείκνυε τις απαραίτητες εργασίες, ενώ προειδοποιούσε ότι, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις υποδείξεις του, θα προέβαινε σε διακοπή της ηλεκτροδότησης του υποσταθμού στη ..... για λόγους ασφαλείας. Ως εκ τούτου, τα αρμόδια όργανα του Δήμου, αν και γνώριζαν την αναγκαιότητα συντήρησης και επισκευής του υποσταθμού, άφησαν να παρέλθει άπρακτο μεγάλο χρονικό διάστημα, ήτοι τρία χρόνια περίπου, χωρίς να προβούν σε οποιαδήποτε ενέργεια αποκατάστασης των προβλημάτων, τα οποία, σε κάθε περίπτωση, είχαν επισημανθεί στο Δήμο ως αναγόμενα στη σφαίρα ευθύνης του και συνεπώς δεν δύνανται να χαρακτηριστούν ως απρόβλεπτα γεγονότα που δεν μπορούσαν να προβλεφθούν και να αποκατασταθούν κατόπιν έγκαιρου προγραμματισμού.
ΝΣΚ/31/2000
Ανώνυμες Εταιρείες. Αύξηση κεφαλαίου με μετοχές υπέρ το άρτιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Από τις διατάξεις των παρ.2 και 3 του άρθρου 14 του ν.2190/20, προκύπτει σαφώς, ότι οι εκδιδόμενες μετοχές κατά την αύξηση του κεφαλαίου από Ανώνυμες Εταιρείες, δύνανται να διατίθενται υπέρ το άρτιο, ήτοι πλέον της ονομαστικής αξίας των απεριόριστα δοθέντος, ότι τούτο άγει σε αύξηση κεφαλαίου της Ανώνυμης Εταιρείας και μείζονα κατασφάλιση των συμφερόντων των δανειστών. Ως εκ τούτου η Διοίκηση, δεν δύναται να αρνηθεί την καταχώριση στο Μ.Α.Ε. στην περίπτωση, ακόμη, και μεγάλης διαφοράς μεταξύ της ονομαστικής τιμής και της τιμής διάθεσης.
ΝΣΚ/215/2001
Συμβάσεις. Παραχώρηση χώρου των διαβάσεων Ομόνοιας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Μπορεί να παραχωρηθεί η χρήση του χώρου μηχανοστασίου και του υποσταθμού των διαβάσεων της Ομόνοιας στην Εταιρεία ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, εφόσον αναλάβει, σε συνεννόηση με τη ΔΕΗ την κατασκευή νέου υποσταθμού ισχύος 20 KV ικανού για την εξυπηρέτηση των σύγχρονων αναγκών με δαπάνη της τη συντήρησή του και την εξόφληση των σχετικών λογαριασμών της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ και ο προσδιορισμός του χρόνου ισχύος της σύμβασης εναπόκειται στην ελεύθερη βούληση των συμβαλλομένων μερών. β) Αρμόδιο όργανο για την υπογραφή της σύμβασης από πλευράς της ΓΓΔΕ (Ελληνικού Δημοσίου) είναι ο Προϊστάμενος της ΔΚΕΣΟ.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/886/2023
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ: Μελέτη προμήθεια εξοπλισμού και εγκατάσταση («έργο με το κλειδί στο χέρι») των νέων Υποσταθμών.(....)Επομένως, σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στις σκέψεις 22 και 23, παρίσταται βάσιμος ο προβαλλόμενος με την υπό κρίση προσφυγή λόγος ότι ο οικονομικός φορέας … Α.Ε. δεν είχε κατ’ αρχήν υποχρέωση να δηλώσει ως υπεργολάβο τον οικονομικό φορέα που του δανείζει τεχνική και επαγγελματική ικανότητα κατά την έννοια των άνω διατάξεων των άρθρων 307 παρ. 2 του ν. 4412/2016 και 12 της διακήρυξης. Τέλος, για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό αρκεί, όπως προαναφέρθηκε... ο οικονομικός φορέας να αποδείξει ότι θα έχει στη διάθεσή του τους αναγκαίους δάνειους πόρους με τη δέσμευση του οικονομικού φορέα που δανείζει του πόρους αυτούς, κάτι το οποίο εν προκειμένω δεν αμφισβητήθηκε, και, συνεπώς, όπως έγινε δεκτό και στην προηγούμενη σκέψη, δεν ήταν απαραίτητο να υφίσταται άμεσος νομικός δεσμός μεταξύ του αναδόχου οικονομικού φορέα … Α.Ε. και του τρίτου δανείζοντος τεχνική και επαγγελματική ικανότητα … s.r.l., διότι υπό την αντίθετη εκδοχή θα αναιρούταν η ευρεία διακριτική ευχέρεια των οικονομικών φορέων … Α.Ε., …. A.E. και … s.r.l. να θέσουν και να διαμορφώσουν ελεύθερα και κατάλληλα, τους όρους της μεταξύ τους συνεργασίας. Ανακαλεί την 164/2023 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου, με την οποία ελέγχθηκε ο διαγωνισμός του έργου με τίτλο: «Μελέτη προμήθεια εξοπλισμού και εγκατάσταση («έργο με το κλειδί στο χέρι») των νέων Υποσταθμών: Τμήμα Α: Υ/Σ GIS 150kV/ΜΤ Φολεγάνδρου και Μήλου ΤΜΗΜΑ Β: Υ/Σ GIS 150kV/ΜΤ Σερίφου στα πλαίσια της Δ΄ φάσης Διασύνδεσης των Κυκλάδων».
ΕΑΔΗΣΥ/403/2023
Με την υπό κρίση προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα αιτείται να ακυρωθούν α) η υπ’ αριθμ. …/04.01.2023 απόφαση επικύρωσης και β) η υπ’ αριθμόν …/03.01.2023 απόφαση της εκτελεστικής επιτροπής του αναθέτοντος φορέα κατά το μέρος που απέρριψαν την προσφορά της.