ΕλΣυν/ΣΤΚλιμ/158/2012
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:(...)Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει τα ακόλουθα ως προς τη νομιμότητα του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης: α) η παράλειψη ένταξης της επίμαχης προμήθειας στο Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια της ελεγχόμενης ανάθεσης, καθόσον δεν πρόκειται για προμήθεια εξαιρούμενη από την υποχρέωση αυτή, κατά τις διατάξεις των άρθρων 1 παρ. 3 εδ. β΄, 5 ΙΙ και 2 παρ. 3 εδ. γ΄ του ν. 2286/1995 (VI Τμ. 2253/2011, Στ’ Κλ. 41/2011), γεγονός που όφειλε να γνωρίζει η ....λόγω του εξειδικευμένου αντικειμένου δραστηριότητάς της, ενώ το αντίθετο (ότι δηλ. οι Δ.Ε.Υ.Α. εξαιρούνται του πεδίου εφαρμογής του ν. 2286/1995) ουδόλως ορίζεται στην επικαλούμενη Π1/181/1.2.2012 εγκύκλιο του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. β) Η διαλαμβανόμενη στο πρακτικό της ....αιτιολογία, όπως αυτή αναπτύσσεται με το διαβιβαστικό έγγραφο του Γενικού Διευθυντή της, σχετικά με τη νομιμότητα απευθείας ανάθεσης της ελεγχόμενης προμήθειας στον Ο.Α.ΔΥ.Κ., ασχέτως της επίκλησης εσφαλμένης νομικής βάσης (άρθρο 25 παρ. 3γ του π.δ. 59/2007 που όπως εκτέθηκε δεν εφαρμόζεται σε συμβάσεις αγοράς ύδατος από Δ.Ε.Υ.Α.) δεν είναι νόμιμη, πλήρης και επαρκής. Ειδικότερα, το γεγονός ότι ο ....διαχειρίζεται μονοπωλιακά το έργο που αφορά την «ανάπτυξη υδάτινου δυναμικού δυτικής ....» (βλ. και άρθρο 5 παρ. 3 του ν. 3752/2009, ΦΕΚ Α’ 40) και στο πλαίσιο αυτό έχει αναλάβει την διαχείριση των μεγάλων φραγμάτων, πηγών και γεωτρήσεων στον βόρειο άξονα της Δυτικής ...., δεν τον καθιστά αποκλειστικά μοναδικά δυνατό προμηθευτή νερού της ....ούτε βεβαίως θεμελιώνει υπέρ αυτού οιοδήποτε δικαίωμα αποκλειστικότητας για την εκτέλεση της ελεγχόμενης προμήθειας. Τούτο, διότι δεν αποκλείεται η προμήθεια πόσιμου ύδατος από τρίτο προμηθευτή, στον οποίο έχει χορηγηθεί αδειοδότηση έργων αξιοποίησης υδάτινων πόρων για κοινωφελείς σκοπούς σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 3199/2003 (ΦΕΚ Α’ 280), αφού άλλωστε δεν αναφέρεται από τη .... πόσες άδειες έχουν χορηγηθεί σχετικά, σε ποιες περιοχές, ποιους ενδιαφερόμενους και με τι αντικείμενο (υδροληψία, μεταφορά νερού, έργα δικτύων, ρύθμιση - αποθήκευση, επεξεργασία νερού, τροφοδότηση κ.λ.π.) και ότι οι σχετικές αδειοδοτήσεις αντικειμενικά αποκλείεται να καλύψουν την ζητούμενη προμήθεια. ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕλΣυν/Τμ.VI/3218/2012
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΔΕΚ/C-206/2008
«Διαδικασίες σύναψης συμβάσεων στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών – Δημόσια υπηρεσία διανομής πόσιμου νερού και επεξεργασίας λυμάτων – Σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών – Έννοια – Μετακύλιση στον προμηθευτή του κινδύνου που συνδέεται με την εκμετάλλευση των οικείων υπηρεσιών» Σύμβαση παραχώρησης Υπηρεσιών,Η καταβολή αμοιβής σε τρίτους συνιστά κριτήριο για τον χαρακτηρισμό μιας σύμβασης ως σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών
ΕλΣυν/Τμ7/203/2009
Απευθείας ανάθεση προμήθειας πόσιμου ύδατος, μέσω γεωτρήσεων, σε Τοπικό Διαμέρισμα Δήμου. Μη νόμιμη δαπάνη, καθόσον : α) δεν προηγήθηκε της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου περί διενέργειας απευθείας ανάθεσης, γνωμοδότηση της Επιτροπής Αξιολόγησης, κατ' εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 23 παρ. 2 εδ.α΄ της 11389/1993 Απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών β) πραγματοποιήθηκε επιμερισμός της ανωτέρω προμήθειας, κατά παράβαση του άρθρου 3 παρ.3 περ.γ1 της 11389/1993 απόφασης γ) δεν αποδεικνύεται ότι το πιστοποιημένο ιδιωτικό εργαστήριο, που προέβη στους ελέγχους του ύδατος, πληροί τις προδιαγραφές και τις παραμέτρους που θέτει η Κ.Υ.Α Υ2/2600/2001, σχετικά με την «ποιότητα νερού ανθρώπινης κατανάλωσης» και δ) μη υπογραφή του πρακτικού παραλαβής ποσότητας ύδατος, κατά παράβαση της διάταξης του άρθρου 28 παρ. 11 του «Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α.».(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη δεύτερη και τρίτη σκέψη της παρούσης, το Τμήμα κρίνει ότι το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου ..., μη νομίμως προέβη στην απευθείας ανάθεση της συγκεκριμένης προμήθειας, παραβιάζοντας ουσιώδη τύπο της διαδικασίας καθ’ όσον της ως άνω απόφασης δεν προηγήθηκε γνώμη του αρμοδίου προς αξιολόγηση οργάνου, αναφορικά με τις τεχνικές προδιαγραφές του πόσιμου ύδατος, όπως αυτές περιγράφονται στην 163/2007 μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου ... και η οποία αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Διακήρυξης...(συγγνωστή πλάνη)
ΝΣΚ/380/2000
Κρατικές Προμήθειες. Αποκλεισμός συμμετέχοντος προμηθευτή σε διαγωνισμό.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Α. Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Α. Τσιοκάνης, Πάρεδρος Εταιρεία που διακινεί Ιατροτεχνολογικά Προϊόντα εφόσον δεν κατέθεσε με την προσφορά της και το απαιτούμενο από τον ανωτέρω ειδικό όρο της διακήρυξης πιστοποιητικό ποιότητας κατά ISO 9000 αποκλείεται του διαγωνισμού. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/208/2009
Διαγωνισμός κρατικής προμήθειας – Επιτρεπτό ή μη υποβολής περισσότερων της μίας κύριων προσφορών – Παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων – Αθέμιτος ανταγωνισμός.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Δεν είναι νόμιμη η συμμετοχή σε διενεργούμενο διαγωνισμό κρατικής προμήθειας υποψήφιου προμηθευτή με περισσότερες της μίας προσφορές. β) Σε περίπτωση συμμετοχής σε δημόσιο διαγωνισμό προμήθειας υποψήφιου προμηθευτή με περισσότερες της μίας προσφορές, παραβιάζονται οι αρχές της αντικειμενικότητας και της ισότητας, καθόσον ο συμμετέχων υποψήφιος προμηθευτής τίθεται σε πλεονεκτική έναντι των λοιπών υποψηφίων προμηθευτών θέση, με αποτέλεσμα να νοθεύεται ο ανταγωνισμός.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/46/2019
Σύμβαση προμήθειας νερού :..Με δεδομένα αυτά, νομίμως η ΔΕΥΑ προέβη στη σύναψη της επίμαχης σύμβασης νερού με τον ΤΟΕΒ που διαθέτει σχετική άδεια, διότι σύμφωνα με τον ιδρυτικό της νόμο είναι αρμόδια για την κάλυψη των υδρευτικών αναγκών των περιοχών της αρμοδιότητάς της, ενώ όσον αφορά στο μέρος της προμήθειας που αφορά στην κάλυψη των αρδευτικών αναγκών του Δήμου, η ΔΕΥΑ απλώς διασφαλίζει τη μεταφορά του προμηθευόμενου νερού στα σημεία άρδευσης μέσω των δικτύων που εκμεταλλεύεται και, κατά τα λοιπά δεν επιβαρύνεται εκείνη, αλλά ο Δήμος. Κατόπιν αυτών, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, αλλά το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2018 τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
ΝΣΚ/12/2002
Κρατικές Προμήθειες. Αποκλεισμός για ανάρμοστη συμπεριφορά προμηθευτή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Αρμόδιο όργανο να επιβάλει, σήμερα, την κύρωση του ολικού ή μερικού αποκλεισμού από τις προμήθειες του Δημοσίου Τομέα, για ανάρμοστη συμπεριφορά προμηθευτή, που έλαβε χώρα σε προμήθεια προ της ισχύος του Ν 2286/95 και ΠΔ 394/96, αρμόδιο όργανο είναι το προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις του άρθρου 39 του ΠΔ 394/96.
ΕΣ/Τμ.4(ΚΠΕ)109/2013)
Μη νομίμως εντέλλεται πληρωμένη δαπάνη προμήθειας υλικών από Υπουργείο που αφορά αποκατάσταση πάγιας προκαταβολής, από την οποία έχει εξοφληθεί η προμηθεύτρια εταιρεία, κατά καταστρατήγηση του σκοπού σύστασης των παγίων προκαταβολών, καθώς δεν προκύπτει ότι αυτή πληρώθηκε σε βάρος της πάγιας προκαταβολής, εξαιτίας άμεσων και επιτακτικών αναγκών, που λόγω της φύσης τους δεν ηδύναντο να αναβληθούν μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας δικαιολογήσεώς τους. Χρόνος αποκατάστασης πάγιας προκαταβολής (άρθ.47 παρ.2 ν.2362/1995). Μη νόμιμη και η απευθείας ανάθεση των προμηθειών αντί της διενέργειας τακτικού διαγωνισμού, (άρθ.2 παρ.12 περ.γ’ και παρ.13 περ.1 ν.2286/1995 και Υ.Α. Π1/3305/2010). Μη απόδειξη της μοναδικότητας του προμηθευτή.
ΝΣΚ/257/2002
Σύμβαση προμήθειας Ενόπλων Δυνάμεων. Πλαίσια μακράς διαρκείας. Νομιμότητα παρατάσεως συμβατικού χρόνου. Προϋποθέσεις παρατάσεως του συμβατικού χρόνου ισχύος της.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μία σύμβαση – πλαίσιο τριετούς διαρκείας παρέχει δυνατότητα υπογραφής τριών επί μέρους ετησίων συμβάσεων μέχρι την εκπνοή της τριετίας. Παρά ταύτα, δεν αποκλείεται παράταση της τριετίας επί εύλογο χρονικό διάστημα για να ολοκληρωθεί η απαιτούμενη διαδικασία, που είχε ήδη αρχίσει μέσα στα συμβατικά χρονικά πλαίσια, για την κατάρτιση και εκτέλεση μιας ετήσιας συμβάσεως, αλλά δεν υπογράφηκε εγκαίρως από βραδύτητα ή ολιγωρία της υπηρεσίας και χωρίς υπαιτιότητα του προμηθευτή, εφ όσον η παράταση αυτή εξυπηρετεί τα συμφέροντα του Δημοσίου, αλλά γενικότερα και το δημόσιο συμφέρον, ο δε αντισυμβαλλόμενος συναινεί ρητώς σ αυτή και δεσμεύεται για την παράδοση των υλικών σε σύντομο χρόνο.
ΕλΣυν/ΣΤ Κλιμ/65/2010
Μη νόμιμη η διαδικασία ανάδειξης προμηθευτή κατά το μέρος που αφορά στην προμήθεια δορυφορικού απορριμματοφόρου από Σύνδεσμο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, το οποίο δεν έχει ενταχθεί στο Ένιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών, όπως απαιτείται από τη διάταξη του άρθρου 2 του ν.2286/1995. Η εν λόγω παράλειψη συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια της διαγωνιστικής διαδικασίας.
ΕλΣυν/Κλ.7/2/2017
Πληρωμή αξίας νερού κατόπιν απευθείας ανάθεσης.(....)Με δεδομένα τα ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Ειδικότερα, ανεξαρτήτως του ότι κατά τον χρόνο σύναψης της σύμβασης με την κάτοχο του συγκεκριμένου σημείου υδροληψίας ο Δήμος δεν είχε λάβει την απαραίτητη άδεια χρήσης ύδατος από αυτό, η οποία (άδεια), άλλωστε, για τους λόγους που εκτέθηκαν παραπάνω στη σκέψη ΙΙ.Ε., δεν ήταν δυνατό να προηγηθεί χρονικά της σύμβασης, καθώς η σύναψη αυτής αποτελούσε εν τοις πράγμασι προαπαιτούμενο για τη λήψη άδειας χρήσης εκ μέρους του Δήμου, και ούτε η φερόμενη ως δικαιούχος του εντάλματος νομιμοποιούνταν να αιτηθεί την έκδοση αυτής, αφού το αντλούμενο νερό προοριζόταν για την κάλυψη κοινωφελών αναγκών, (βλ. άνω σκ. ΙΙ Ε) επιπλέον κατά τον χρόνο σύναψης της σύμβασης δεν είχε ληφθεί ούτε το Πιστοποιητικό της Διεύθυνσης Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης .... περί εγγραφής της συγκεκριμένης γεώτρησης στο Εθνικό Μητρώο Σημείων Υδροληψίας, η λήψη του οποίου θα επέτρεπε τη χρήση ύδατος από το συγκεκριμένο σημείο για την κάλυψη κοινωφελών αναγκών του Δήμου κατά το χρονικό διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας έκδοσης της σχετικής άδειας χρήσης.(...)Περαιτέρω, σε σχέση με την ποιότητα του προσφερόμενου νερού από το συγκεκριμένο σημείο υδροληψίας, μη νόμιμα δεν λήφθηκε υπόψη κατά την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου περί απευθείας ανάθεσης στη φερόμενη δικαιούχο το υπ’ αριθμ. 15-1897-001-0132-02/14-4-2015 Πιστοποιητικό Ανάλυσης δείγματος νερού της «αναλυτικά εργαστήρια .... α.ε.», οι τιμές των αποτελεσμάτων του οποίου ήταν εκτός των ορίων που καθορίζει η με αρ. Υ2/2600/2001 Κ.Υ.Α.,