ΕλΣυν.Τμ.7/54/2011
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΒΙΒΛΙΩΝ(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη για την προμήθεια του βιβλίου «1979-2009: Τα καλύτερά μας Χρόνια», το οποίο προβάλλει τις επιτυχίες της Εθνικής Ομάδας Μπάσκετ τα τελευταία τριάντα χρόνια, είναι λειτουργική κατά την έννοια των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 37 του ν. 3801/2009, καθόσον διευκολύνει την εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου στον τομέα του αθλητισμού, συντελεί δε στην καλλιέργεια αθλητικής συνείδησης στους δημότες του και περαιτέρω, μέσα από τα πολλαπλά οφέλη που συνεπάγεται η ενασχόληση με τον αθλητισμό, επιτυγχάνεται η προαγωγή των κοινωνικών ενδιαφερόντων των δημοτών του. Περαιτέρω, η εν λόγω δαπάνη δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, ενόψει του πληθυσμού του Δήμου, του αριθμού των μαθητών Γυμνασίων και Λυκείων του ..... (10.961 σύμφωνα με σχετικό έγγραφο του Δήμου) και της χαμηλής τιμής κάθε τεμαχίου (13 ευρώ με Φ.Π.Α.). Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το κρινόμενο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2010, σε βάρος του προϋπολογισμού του οποίου εκδόθηκε.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν.Τμ.7/294/2010
Προμήθεια βιβλίων σε Δήμο:.Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη για την προμήθεια του βιβλίου «… πολιτισμός και λαογραφία των … 1821 – 1980», το οποίο περιλαμβάνει πλούσιο ιστορικό και λαογραφικό υλικό για το σύγχρονο παρελθόν της πόλης των … και αποσκοπεί στην ανάδειξη της ιστορίας της, είναι λειτουργική κατά την έννοια των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 37 του ν. 3801/2009, καθόσον διευκολύνει την εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου στον τομέα του πολιτισμού, προάγει δε τα πνευματικά ενδιαφέροντα των δημοτών του με την καλλιέργεια της ιστορικής μνήμης και συνείδησης αυτών. Περαιτέρω δε, η εν λόγω δαπάνη δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, ενόψει του πληθυσμού του Δήμου (28.195 κατοίκους, σύμφωνα με σχετικό έγγραφο του Δήμου) και της χαμηλής τιμής κάθε τεμαχίου (6,50 ευρώ με Φ.Π.Α.).Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/(ΚΠΕ)ΤΜ.7/97/2019
Επιχορηγήσεις: Από τις άνω δράσεις, η μόνη που αφορά σε συγκεκριμένη αθλητική εκδήλωση και μπορεί νόμιμα, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, να επιχορηγηθεί είναι η υπ’ αριθ. 10 (αγώνες μπάσκετ μεταξύ των σχολείων), συνολικού κόστους 1.000 ευρώ, που εντέλλεται προς πληρωμή με το 342 ΧΕ. Περαιτέρω, όμως, οι ως άνω επιχορηγήσεις δεν μπορούν, κατά νόμο, να χαρακτηριστούν υπέρμετρες, δοθέντος ότι, συναθροιζόμενες με τις λοιπές κατά το έτος 2018 επιχορηγήσεις, δεν υπερβαίνουν το 1,5% των τακτικών εσόδων του Δήμου .... - .... (από 25.7.2018 βεβαίωση Προϊσταμένης Λογιστηρίου του άνω Δήμου).
Ανακλήθηκε με την ΕΣ/ΤΜ.7/17/2019
ΕλΣυν/Κλ.7/1/2015
Πολιτιστικός τουρισμός.(...) Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη ανήκει στις αρμοδιότητες του Δήμου αφού σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 75 και 158 του Δ.Κ.Κ., οι Δήμοι μπορούν να συμμετέχουν σε προγράμματα για την Τουριστική ανάπτυξη των περιοχών αναπτύσσοντας κάθε πνευματική και εν γένει πολιτιστική δραστηριότητα. Σε κάθε περίπτωση, η εντελλόμενη δαπάνη παρίσταται λειτουργική, καθόσον συντείνει την εκπλήρωση των σκοπών του οικείου Δήμου στον τομέα της τουριστικής ανάδειξης της ιδιαίτερης πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής, προάγοντας τα πνευματικά ενδιαφέροντα των δημοτών με την καλλιέργεια της ιστορικής μνήμης και συνείδησης αυτών. Περαιτέρω, η δαπάνη αυτή δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, ενόψει της υψηλής ποιότητας των ανωτέρω εκδόσεων και της χαμηλής τιμής κάθε τεμαχίου (15,35 ευρώ με ΦΠΑ το λεύκωμα και 4 ευρώ με ΦΠΑ ο ταξιδιωτικός οδηγός).
ΕλΣυν/Τμ.7/67/2011
Εκπαίδευση υπαλλήλων-ΛΑΕΚ(...) Με δεδομένα τα ανωτέρω πραγματικά περιστατικά και σύμφωνα με όσα αναπτύχθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι το αντικείμενο της σύμβασης που συνάφθηκε μεταξύ του Δήμου .... και της «....» βρίσκει νόμιμο έρεισμα στις προαναφερθείσες διατάξεις του άρθρου 75 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα και 54 του Κώδικα Δημοτικών και Κοινοτικών υπαλλήλων, καθόσον αυτές επιτρέπουν τη διάθεση πιστώσεων από το Δήμο, στο πλαίσιο της λειτουργίας του Λ.Α.Ε.Κ. 0,45%(το ποσό των οποίων θα επιστραφεί στο Δήμο μεταγενέστερα από τον Ο.Α.Ε.Δ.), για την υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος πυροπροστασίας, το οποίο κατ' αρχήν θα εκπληρώσει την υποχρέωση του Δήμου για διαρκή γενική επιμόρφωση του προσωπικού του, αλλά και κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, αφενός θα καταστήσει ικανούς τους καταρτισθέντες υπαλλήλους να συνδράμουν το έργο πυρόσβεσης της οικείας πυροσβεστικής υπηρεσίας, αφετέρου θα διευκολύνει τον καλύτερο συντονισμό της πολιτικής προστασίας στην εδαφική περιφέρεια του Δήμου ...., στο πλαίσιο των νομοθετικά καθορισμένων αρμοδιοτήτων των δημοτικών αρχών. Κατ' ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι νόμιμη
ΕλΣυν/Κλ.Τμ.7/141/2017
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, από το περιεχόμενο της επίμαχης σύμβασης προκύπτει ότι, αν και η ελεγχόμενη σύμβαση φέρεται ως προγραμματική σύμβαση του άρθρου 100 του ν. 3852/2010, αυτή συνιστά κατ’ ουσία απευθείας ανάθεση υπηρεσιών από το Δήμο ... στην «... Α.Ε.». Ειδικότερα, από το αντικείμενό της και, κυρίως, από τον προσδιορισμό των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των μερών προκύπτει ότι η εταιρεία υποχρεούται, έναντι ανταλλάγματος, σε παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών προς το Δήμο, που συνίστανται στη σύνταξη του ΣΔΑΕΚ, καθώς και στην οργάνωση και πραγματοποίηση Ενημερωτικής Ημερίδας, προκειμένου να ενημερωθεί η τοπική κοινωνία για το Σύμφωνο των Δημάρχων και τα οφέλη που προκύπτουν για το Δήμο από αυτό. Η συμβολή του Δήμου ..., που περιορίζεται στην αποτύπωση ενεργειακών δεδομένων, στη συλλογή στοιχείων, καθώς και στην καταγραφή των προγραμματισθέντων ή υλοποιηθέντων δράσεων του Δήμου, αποτελεί δευτερεύον σκέλος της συμφωνίας και δεν αναιρεί το γεγονός ότι η σύμβαση εμπεριέχει απευθείας ανάθεση υπηρεσιών στην ως άνω ανώνυμη εταιρία..
Π.Δ.116/2016
Θέση σε κυκλοφορία δύο νέων αναμνηστικών κερμάτων κυκλοφορίας των 2€ κοπής 2016 με θέμα τα: α) «120 χρόνια από τη γέννηση του Δημήτρη Μητρόπουλου» και β) «150 χρόνια από την πυρπόληση της Μονής Αρκαδίου» και καθορισμός των κύριων γνωρισμάτων τους.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/97/2025
Η Πράξη 97/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας των σχεδίων συμβάσεων για την «Προμήθεια τροφίμων για δύο χρόνια» του Δήμου Ηρακλείου, συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.144.595,17 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Το Δικαστήριο διαπίστωσε ότι μέρος του αντικειμένου της προμήθειας, που καλύπτει ανάγκες διάφορων δομών (όπως Κ.Η.Φ.Η. και Ξενώνας Φιλοξενίας Γυναικών), συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο. Λόγω του συγχρηματοδοτούμενου χαρακτήρα, το όριο υπαγωγής στον υποχρεωτικό έλεγχο είναι τα 5.000.000 ευρώ. Δεδομένου ότι η δαπάνη υπολείπεται καταφανώς αυτού του ορίου, έκρινε ότι τα σχέδια συμβάσεων υποβλήθηκαν απαραδέκτως για έλεγχο.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/140/2019
Τουριστική προβολή δήμου:..Με τα δεδομένα αυτά η εντελλόμενη δαπάνη είναι λειτουργική, καθόσον η έκδοση του ως άνω βιβλίου-λευκώματος (185 σελίδων), που παρουσιάζει την πρώτη φωτογραφικά αποτυπωμένη ανάβαση στην κορυφή του .. (το έτος 1913) με κείμενα σε δύο γλώσσες (ελληνική και αγγλική) και η οποία διενεργήθηκε προκειμένου να προσφερθεί ως αναμνηστικό δώρο σε επίσημους επισκέπτες και συμμετέχοντες σε προγράμματα πολιτιστικών εκδηλώσεων του Δήμου, συντείνει στην τουριστική ανάδειξη της ιδιαίτερης πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής. Περαιτέρω, η κρινόμενη δαπάνη δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, ενόψει της υψηλής ποιότητας της ανωτέρω έκδοσης και της χαμηλής τιμής εκάστου τεμαχίου (3,99 ευρώ με Φ.Π.Α.). Τέλος, η εν λόγω δράση συμπεριελήφθη στο Ετήσιο Πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής έτους 2018 του Δήμου (κεφ. 11 παρ. 8), που εγκρίθηκε με την 283/2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και έλαβε την 1775/12.2.2108 σύμφωνη γνώμη του Γενικού Γραμματέα του ...Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, πλην όμως το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2018.
ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)/109/2014
Αμοιβή για τη διοργάνωση της διεθνούς κωπηλατικής ρεγκάταςΜε βάση τα ανωτέρω και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγηθείσα νομική σκέψη, η ως άνω ανάδοχος, η οποία είναι σωματείο, έπρεπε για την είσπραξη του τιμήματος από την εκτέλεση των ως άνω υπηρεσιών, να εκδώσει τιμολόγιο, που είναι το προβλεπόμενο από το νόμο φορολογικό στοιχείο, και όχι γραμμάτιο είσπραξης. Ως εκ τούτου, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι κανονική. Ωστόσο, το Κλιμάκιο, αποδεχόμενο τον προβαλλόμενο ισχυρισμό του Δήμου, ότι τα προηγούμενα χρόνια οι αθλητικές ομοσπονδίες προσκόμιζαν ως παραστατικό για την είσπραξη του συμβατικού τους ανταλλάγματος γραμμάτιο είσπραξης, χωρίς να έχει τεθεί ζήτημα άρνησης θεώρησης των σχετικών ενταλμάτων, κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των σχετικών διατάξεων, αλλά συγγνωστώς, υπέλαβαν, ότι το γραμμάτιο είσπραξης αποτελεί νόμιμο παραστατικό στοιχείο. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν/Τμ.7/110/2010
Προμήθεια αυτοκινήτων.Ανάκληση της 333/2009 πράξης με την οποία κρίθηκε ότι οι εντελλόμενες, με τα 66 και 67, οικονομικού έτους 2009, χρηματικά εντάλματα πληρωμής του ανωτέρω Δήμου, δαπάνες που αφορούσαν την προμήθεια: α) ενός μη ανατρεπόμενου φορτηγού αυτοκινήτου και β) υπηρεσιακού επιβατικού αυτοκινήτου τύπου τζιπ δεν είναι νόμιμες. Τούτο διότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου μη νομίμως προέβησαν στην προμήθεια δύο (2) -επιβατηγού και ημιεπιβατηγού- αυτοκινήτων για τις μετακινήσεις των υπαλλήλων των υπηρεσιών τους, καθόσον, τόσο από τα 4679/24.7.2008 και 4680/24.7.2008 έγγραφα του Δήμου …... προς τον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας, όσο και από τις ίδιες εγκριτικές αποφάσεις του τελευταίου, δεν προκύπτει η εκ του νόμου απαιτούμενη ειδική αιτιολογία για την επιλογή εκ μέρους του Δήμου να προβεί στην αγορά των ως άνω αυτοκινήτων από το ελεύθερο εμπόριο και όχι από τον ΟΔΔΥ, όπως καταρχήν όφειλε, ενώ, εξάλλου, από τις παρατιθέμενες στη μείζονα σκέψη διατάξεις, δεν προβλέπεται η δυνατότητα χρήσεως επιβατηγού οχήματος από δημοτικούς υπαλλήλους, πλην μόνο του ιδίου του Δημάρχου.Μη ανακλητέα