ΕΣ/Β΄ ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1721/2024
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Με την κρινόμενη αίτηση ζητείται η αναίρεση της 1746/2020 οριστικής απόφασης του ΙΙΙ Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία έγινε εν μέρει δεκτή η από 4.4.2006 ασκηθείσα κατά σώρευση με έφεση αγωγή του μεταποβιώσαντος στρατιωτικού συνταξιούχου …του Γεωργίου και αφενός αναγνωρίστηκε η υποχρέωση του Ελληνικού Δημοσίου να καταβάλει νομιμοτόκως στη μοναδική κληρονόμο του και ήδη αναιρεσείουσα το ποσό των 10.000,17 ευρώ.(...)Ενόψει των ανωτέρω,το Δικαστήριο διαπιστώνει ότι το δικάσαν Τμήμα, ερμηνεύοντας τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 6 του ν. 2838/2000, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 8 της παρούσας, ορθώς έκρινε ότι αυτές δεν εφαρμόζονται στην περίπτωση του μεταποβιώσαντος ενάγοντος. Τούτο δε, διότι αυτός κρίθηκε προακτέος κατ’ αρχαιότητα στον βαθμό του Ταξιάρχου [άρθρο 48 παρ. 5 του ν.δ. 178/1969 (Α΄ 71), όπως αυτό ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο, δηλαδή μετά την αντικατατάστασή του με το άρθρο 16 του ν. 572/1977 (Α΄ 100)], προκειμένου στη συνέχεια να τεθεί σε αυτεπάγγελτη αποστρατεία (βλ. σκέψεις 12 και 14 της αναιρεσιβαλλόμενης) και δεν αποστρατεύτηκε αυτεπαγγέλτως ως ευδοκίμως τερματίσας την σταδιοδρομία του, περίπτωση που διαφέρει ουσιωδώς από άποψη υπηρεσιακής κατάστασης αξιωματικών, χωρίς η διαφορετική (ευμενέστερη) μισθολογική και, συνακόλουθα, συνταξιοδοτική μεταχείριση που επιφυλάσσει ο νομοθέτης, με το άρθρο 6 παρ. 2 του ν. 2838/2000, αποκλειστικώς για τους αποστρατευόμενους ως ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους σε σχέση με τους αξιωματικούς που αποστρατεύονται με διαφορετική αιτία εξόδου από το στράτευμα, να δύναται να επεκταθεί αναλογικώς και σε άλλη κατηγορία αποστρατευομένων, και χωρίς τούτο να αντίκειται στη συνταγματική αρχή της ισότητας, που καθιερώνεται στο άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος ή σε άλλη συνταγματικής ή υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη ή αρχή, απορριπτομένων των περί του αντιθέτου προβαλλόμενων λόγων. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, απορριπτομένων ως άνω των λόγων αναίρεσης, και εφόσον δεν προβάλλεται άλλος λόγος αναίρεσης, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί στο σύνολό της
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν.ΕλάσσοναΟλομ/784/2016
Συντάξεις στρατιωτικών:Στην κρινόμενη υπόθεση, η αναιρεσιβαλλομένη απόφαση δέχθηκε ότι ο ήδη αναιρεσίβλητος, που αποστρατεύθηκε αυτεπάγγελτα με το από 5.3.2003 π.δ/γμα ως ευδοκίμως τερματίσας τη σταδιοδρομία του με το βαθμό του Αντιστρατήγου .. και συνολική υπερεικοσιεννεατή πραγματική στρατιωτική υπηρεσία, δικαιούται κανονισμού της σύνταξής του, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 6 παρ. 1 περ. θ΄ (όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 37 παρ. 2 του ν. 3016/2002) και 2 του ν. 2838/2000, με βάση το μηνιαίο βασικό μισθό του βαθμού του Αντιστρατήγου Αρχηγού Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, τον οποίο έλαβε ένα μήνα πριν από την αποστρατεία του και όχι με βάση αυτόν του βαθμού Αντιστρατήγου Αρχηγού Γ.Ε.Σ..
ΕλΣυν.Ολομ/879/2016
Αξιωματικοί λιμενικού σώματος-αποστρατεία: Αυτά δεχθέν το δικάσαν Τμήμα έσφαλε ως προς την ερμηνεία και εφαρμογή των κρίσιμων διατάξεων, όπως βασίμως υποστηρίζει με την κρινόμενη αίτησή του το Ελληνικό Δημόσιο, καθόσον, όπως προκύπτει από τις ισχύουσες κατά το χρόνο αποστρατείας του αναιρεσίβλητου διατάξεις, η προαγωγή ομοιόβαθμου νεότερου στην επετηρίδα στη θέση του Αρχηγού του Λιμενικού Σώματος δεν επέφερε για τον παραλειφθέντα αναιρεσίβλητο την κρίση «ευδοκίμως τερματίσας τη σταδιοδρομία του». Συνεπώς, κατά την κρίση της πλειοψηφίας η διάταξη της παρ.2 του άρθρου 6 του ν.2838/2000 δεν μπορεί να εφαρμοστεί στην περίπτωση του αναιρεσίβλητου, που αποστρατεύθηκε αυτεπάγγελτα, χωρίς την κρίση του «ευδοκίμως τερματίσαντος», υπό την ισχύ ιδρυθέντος συστήματος ιεραρχίας, προαγωγών και αποστρατείας του ν.δ.139/1969 και του ν.1339/1983, το οποίο δεν προέβλεπε τον ευδόκιμο τερματισμό της σταδιοδρομίας των αξιωματικών του Λιμενικού Σώματος, στην περίπτωση επιλογής στην Αρχηγία του Λιμενικού Σώματος νεότερου ομοιόβαθμου στην επετηρίδα, αξιωματικού.
ΕλΣυν.Τμ.3/375/2013
Αστική ευθύνη Δημοσίου:Με τα δεδομένα αυτά ο ενάγων, ο οποίος εξήλθε από την υπηρεσία με το βαθμό του Συνταγματάρχη πριν από την 1.7.2000 (συγκεκριμένα το έτος 1986), πληρούσε τις προϋποθέσεις για να υπαχθεί στις ρυθμίσεις του άρθρου 6 παρ. 1 περ. στ΄ και 2 του ν. 2838/2000 και συνακόλουθα, η σύνταξή του έπρεπε να είχε αναπροσαρμοσθεί από 1.7.2000 με βάση το βασικό μισθό βαθμού Υποστρατήγου, αφού αφενός μεν είχε συμπληρώσει την προβλεπόμενη από τη διάταξη του άρθρου 6 παρ. 1 περ. στ΄ του ν. 2838/2000 πραγματική υπηρεσία των τριάντα ενός (31) ετών προκειμένου να λάβει τη μισθολογική προαγωγή της διαφοράς των 2/3 μεταξύ του βασικού μισθού Υποστρατήγου και του (πλήρους) βασικού μισθού του βαθμού του Ταξιάρχου..αφετέρου δε, ως ευδοκίμως τερματίσας τη σταδιοδρομία του, δικαιούται κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του ίδιου ως άνω άρθρου, την πρόσθετη μισθολογική προαγωγή του επόμενου του Ταξιάρχου βαθμού, δηλαδή αυτήν του βαθμού του Υποστρατήγου.Κατά συνέπεια, η παράλειψη του Γ.Λ.Κ. να εφαρμόσει τις επίμαχες διατάξεις των ν. 2838/2000 και 3016/2002 από την έναρξη ισχύος τους, είναι παράνομη κατά την έννοια του άρθρου 105 Εισ.Ν.Α.Κ. και προκάλεσε στον ενάγοντα αποθετική ζημία από τη στέρηση της αυξημένης σύνταξής του
ΝΣΚ/16/2005
Αρμοδιότητα ΣΑΓΕ ως Συμβουλίου Επανακρίσεων Αξιωματικών Ε.Δ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το ΣΑΓΕ νομιμοποιείται να εξετάσει την προσφυγή επανάκρισης αξιωματικού ΣΞ. (Αντιστράτηγου ΠΒ), ο οποίος κρίθηκε στην οφειλόμενη γι’ αυτόν τακτική κρίση έτους 2001 ως «ευδοκίμως τερματίσας την σταδιοδρομία του», και αφού λάβει υπόψη του στοιχεία του ατομικού φακέλου του και τα τυχόν συμπληρωματικά στοιχεία που υποβλήθηκαν, θα πρέπει να αποφανθεί αιτιολογημένα και οριστικά επί της ως άνω προσφυγής και, αναλόγως, της αποδοχής ή απόρριψης αυτής, να ενεργήσει σύμφωνα με τα οριζόμενα στην διάταξη της παρ.18 του άρθρου 19 του Ν 2439/1996.
ΝΣΚ/126/2006
Αποστρατεία Συνταγματάρχη, που διανύει τον τελευταίο βαθμό εξελίξεως στο στράτευμα, λόγω συμπληρώσεως 35ετίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Συνταγματάρχες που διανύουν τον τελευταίο βαθμό εξελίξεώς τους στο στράτευμα και λαμβάνουν μισθολογική προαγωγή, εφόσον κριθούν, λόγω συμπληρώσεως 35ετούς υπηρεσίας, ως ευδοκίμως τερματίσαντες την σταδιοδρομία τους, αποστρατεύονται με τον βαθμό που φέρουν και όχι με τον αντίστοιχο της μισθολογικής τους προαγωγής βαθμό.
ΝΣΚ/198/2000
Ένοπλες Δυνάμεις. Αξιωματικοί. Κρίσεις. Αποστρατεία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Α.Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Χ.Μπότσιος, Πάρεδρος Αξιωματικός (Ταξίαρχος) τεθείς με αίτησή του εκτός οργανικών θέσεων, συνεπεία δυσμενών κρίσεων κατά τις έκτακτες κρίσεις των ετών 1997-98 και στη συνέχεια μετά από διαγραφή δυσμενών στοιχείων και επανάληψη της κρίσης από το ΑΣΣ κριθείς ως προακτέος κατ εκλογή στο βαθμό του Υποστρατήγου για το έτος 1997 και ευδοκίμως τερματίσας την σταδιοδρομία του για την κρίση του 1998-99, με περαιτέρω συνέπεια λόγω του εν τω μεταξύ διαδραμόντος χρόνου το διάταγμα αποστρατείας να δημοσιευθεί τον Νοέμβριο του 1999 και να ανατρέξει στις 10.3.1998 ότε κυρώθηκαν πίνακες αποστρατείας των Υποστρατήγων 1998-99, νομίμως ασκούσε τα καθήκοντά του για το χρονικό διάστημα από 10.3.1998 μέχρι και 15 ημέρες μετά τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του οικείου αποστρατευτικού Π.Δ/τος.
ΝΣΚ/20/2008
Σύννομη ή μη η αναγραφή χαρακτηρισμού στο Π.Δ/γμα αποστρατείας Υποναυάρχου (ε.α.) Λ.Σ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι σύννομη η, κατά διασταλτική ερμηνεία των άρθρων 43 παρ.1, 2 και 55 του Ν.Δ/τος 139/1969 και του άρθρου 39 του Ν 3079/2002, αναγραφή από την Διοίκηση στο Π.Δ/γμα αποστρατείας Υποναυάρχου (ε.α.) Λ.Σ. του χαρακτηρισμού «ευδοκίμως τερματίσας την σταδιοδρομία του».
ΝΣΚ/303/2008
Οφειλόμενη κρίση ανωτάτων αξιωματικών μετά από διαγραφή δυσμενών στοιχείων από τα ατομικά τους έγγραφα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Διοίκηση δεν δύναται να αποστείλει στο ΚΥΣΕΑ συμπληρωματικό πίνακα με τους υποψηφίους για επιλογή Αρχηγού ΓΕΑ, όπου θα συμπεριλαμβάνονται και οι ευμενώς κριθέντες αξιωματικοί, εφόσον αυτοί κριθούν από το ΣΑΓΕ ως «προακτέοι κατ’ εκλογή» στο βαθμό του Αντιπτεράρχου, για να κριθούν αναδρομικά και αυτοί κατά την επιλογή νεοτέρου τους ως Αρχηγού, ενώ βρίσκονταν στην κατάσταση της αποστρατείας, διότι το ΚΥΣΕΑ δεν έχει αρμοδιότητα να κυρώσει κατά πλάσμα δικαίου αναδρομικά συμπληρωματικό πίνακα των ως είρηται αξιωματικών, προκειμένου να θεωρηθούν αυτοί «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους» λόγω επιλογής νεοτέρου τους ως Αρχηγού.
ΝΣΚ/101/2017
Συμμόρφωση της Διοίκησης προς αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, ύστερα από την ακύρωση αποφάσεων του ΚΥ.Σ.Ε.Α περί αποστρατείας Ανωτάτων Αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος.:Μετά την ακύρωση, με απόφαση του ΣτΕ, αποφάσεων του ΚΥ.Σ.Ε.Α, κατά το μέρος που με αυτές θεωρήθηκαν αξιωματικοί του Πυροσβεστικού Σώματος (ΠΣ) ως ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους, λόγω επιλογής νεότερου αυτών αξιωματικού στη θέση του Αρχηγού ΠΣ, καθώς και του από 17-11-2014 προεδρικού διατάγματος, κατά το μέρος που με αυτό οι εν λόγω αξιωματικοί τέθηκαν, λόγω των ανωτέρω αποφάσεων του ΚΥ.Σ.Ε.Α., σε αυτεπάγγελτη αποστρατεία, οφείλει η Διοίκηση να παραπέμψει τις περιπτώσεις αυτών στο αρμόδιο κατά περίπτωση Ανώτατο Συμβούλιο του Πυροσβεστικού Σώματος, προκειμένου, στο πλαίσιο της διοικητικής αποκαταστάσεώς τους, να προβεί το τελευταίο στις οφειλόμενες κρίσεις, για τη διενέργεια των οποίων δεν είναι απαραίτητο να προηγηθεί η ανάκληση του προεδρικού διατάγματος αποστρατείας τους, το οποίο έχει ήδη ακυρωθεί δικαστικά. Στην περίπτωση που κάποιος εκ των επιτυχόντων την ακύρωση της αποστρατείας τους, κριθεί ως «διατηρητέος» στο βαθμό του και για το έτος κρίσεως γίνει επιλογή στη θέση του Αρχηγού ΠΣ, ο φάκελός του πρέπει να αποσταλεί στο ΚΥ.Σ.Ε.Α για την επιλογή του ή μη στη θέση αυτή.
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/24/2025
Η Απόφαση 24/2025 της Α' Ελάσσονος Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά αίτηση αναίρεσης κατά της απόφασης 951/2019 του ΙΙΙ Τμήματος. Η αναιρεσείουσα δεν εμφανίστηκε στη συνεδρίαση της 11ης Ιανουαρίου 2023. Το Δικαστήριο έκρινε ότι η αναιρεσείουσα δεν κλητεύθηκε νομίμως για τη συζήτηση της υπόθεσης, καθώς η κλήση επιδόθηκε σε διεύθυνση διαφορετική από αυτή που αναγραφόταν στο δικόγραφο της αναίρεσης, χωρίς να έχει γνωστοποιηθεί νόμιμα μεταβολή διεύθυνσης. Επίσης, η επίδοση στον δικηγόρο που είχε οριστεί ως αντίκλητος κρίθηκε άκυρη, διότι δεν είχε νομιμοποιηθεί με την απαιτούμενη πληρεξουσιότητα. Κατόπιν αυτών, το Δικαστήριο κήρυξε απαράδεκτη τη συζήτηση και διέταξε τον ορισμό νέας δικασίμου, καθώς και τη νόμιμη κλήτευση όλων των διαδίκων.