×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/199/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 199/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης για το έργο του Δήμου Βόλου «Δημιουργία Μουσείου για την αξιοποίηση της Αργούς». Η αρχική σύμβαση είχε αξία 11.014.875,17 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η συμπληρωματική σύμβαση, αξίας 2.073.412,64 ευρώ (με αναθεώρηση και ΦΠΑ), προέκυψε για συμπληρωματικές εργασίες, κυρίως λόγω αλλαγών στη στατική μελέτη θεμελίωσης και στο σύστημα προσωρινής αντιστήριξης σκαμμάτων, αποτέλεσμα της καταγραφής σχεδόν επιφανειακού υδροφόρου ορίζοντα μετά τους κυκλώνες Daniel και Elias. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η τροποποίηση, με αξία 1.642.541,20 ευρώ (14,91% της αρχικής αξίας χωρίς ΦΠΑ), συνιστά τροποποίηση ήσσονος αξίας («de minimis») κατά το άρθρο 132 παρ. 2 του ν. 4412/2016, καθώς υπολείπεται του ορίου 15% και δεν μεταβάλλει τη φύση της σύμβασης. Ως εκ τούτου, η υποβολή του σχεδίου για προσυμβατικό έλεγχο κρίθηκε απαράδεκτη βάσει του άρθρου 324 παρ. 5 περ. α΄ του ν. 4700/2020.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΛ.Ε/202/2019

Κατασκευή παιδικού βρεφονηπιακού σταθμού...Με δεδομένα τα ανωτέρω το Κλιμάκιο διαπιστώνει ότι οι εργασίες της ελεγχόμενης 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης του έργου, που συνίστανται, σύμφωνα με τον 3ο ΑΠΕ, πρωτίστως στη θωράκιση της κατασκευής έναντι του τοπικού φαινομένου ανύψωσης του υδροφόρου ορίζοντα και στη θεμελίωση και στην κατασκευή των περιμετρικών τοιχίων αντιστήριξης του εδάφους με βάση τα νέα δεδομένα της σύστασης του υπεδάφους που τους περιβάλλει, συνέχονται με το τεχνικό αντικείμενο της αρχικής σύμβασης και δεν περιλαμβάνονται σε αυτό. Περαιτέρω, λαμβάνοντας υπόψη ότι, κατά την φάση κατασκευής του αγωγού όμβριων υδάτων στην οδό …, τα έτη 2014 και 2015, δηλαδή ταυτόχρονα με την εκπόνηση της μελέτης για την κατασκευή του ελεγχόμενου έργου, δεν διαπιστώθηκε ύπαρξη υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα σε αντίστοιχα βάθη με αυτά της αρχικά προβλεπόμενης θεμελίωσης του κτιρίου, δεν απαιτείτο εκ νέου εξέταση των γεωτεχνικών και εδαφολογικών δεδομένων εντός του συγκεκριμένου οικοπέδου με την εκπόνηση σχετικής γεωτεχνικής και εδαφολογικής μελέτης, ενώ δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθεί, με βάση τα ως άνω δεδομένα, η στάθμη του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα σε βάθος περίπου 5,50 μέτρα κάτω από την στάθμη του εδάφους και περίπου 30-50 εκ. κάτω από την πλάκα επί εδάφους του υπογείου του κτιρίου. Αντίστοιχα, δεν προκύπτει από τα προσκομισθέντα στοιχεία ότι μπορούσαν να εντοπιστούν εκ των προτέρων και με ακρίβεια τα σημεία εναπόθεσης μπάζων και άλλων φερτών υλικών, που προέκυψαν κατά την κατασκευή των όμορων οικοδομών και επιχωματώθηκαν επί των ορίων του οικοπέδου (ιδίως στη ΒΑ και ΒΔ όψη του). Συνεπώς, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι εργασίες της ελεγχόμενης 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης του έργου οφείλονται πράγματι σε απρόβλεπτες περιστάσεις και, ειδικότερα, στον εντοπισμό, κατά την εκτέλεση του αρχικού έργου, της υψηλής στάθμης του υδροφόρου ορίζοντα και των φερτών υλικών που είχαν εναποτεθεί στο υπέδαφος περιμετρικά των υφιστάμενων μαντρότοιχων, κατ’ ανατροπή των χαρακτηριστικών που είχαν ληφθεί υπόψη κατά τη σύνταξη της μελέτης του αρχικού έργου. Εξάλλου, οι επίμαχες συμπληρωματικές εργασίες δεν δύναται, σε κάθε περίπτωση, να διαχωριστούν από τις προβλεπόμενες στα συμβατικά τεύχη εργασίες, ενώ η αναλογούσα επί πλέον αμοιβή για την εκτέλεση των ελεγχόμενων συμπληρωματικών εργασιών, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., ανέρχεται στο ποσό των 208.247,54 ευρώ, το οποίο δεν υπερβαίνει το 50% της αρχικής συμβατικής δαπάνης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/46/2025

Η Πράξη 46/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Κατεπείγουσες παρεμβάσεις αντιπλημμυρικής προστασίας Δήμου Καρύστου». Η αρχική σύμβαση με την «ΤΕΚΑΛ Α.Ε.» είχε συμβατικό τίμημα 11.274.237,30 ευρώ. Η ελεγχόμενη συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 4.450.364,68 ευρώ, κρίθηκε νόμιμη καθώς η αξία της επιφέρει αύξηση δαπάνης κατά 39,50% του ποσού της αρχικής σύμβασης, χωρίς να υπερβαίνει το νόμιμο όριο του 50%. Οι πρόσθετες εργασίες κρίθηκαν αναγκαίες για την άρτια ολοκλήρωση και λειτουργικότητα του έργου, κυρίως λόγω αλλαγών στη μέθοδο αντιστήριξης και της ανάγκης επέκτασης των οδών για την τοποθέτηση φρεατίων σύμφωνα με το σχέδιο πόλεως. Κατ' ακολουθίαν, η σύναψή της δεν κωλύεται.


ΑΕΠΠ/956/2020

Η προδικαστική προσφυγή επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης υπ’ αριθμ. 123/2020 του αναθέτοντος φορέα, κατά το μέρος που έγιναν δεκτές οι προσφορές άλλων διαγωνιζομένων, εξαιρουμένης της προσφερούσας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια εξοπλισμού για μονάδα αποσιδήρωσης πόσιμου νερού στην Τ.Κ. «…», με εκτιμώμενη αξία 275.000,00 ευρώ (συν ΦΠΑ 24%). Η διαδικασία διεξήχθη μέσω Ανοικτού Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα οικονομικά προσφορά. Οι προσφυγές εστιάζουν σε ελλείψεις των τεχνικών προδιαγραφών (π.χ. για αεροσυμπιεστή, δοσομετρική αντλία και στατική μελέτη), υποστηρίζοντας παραβάσεις αρχών διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης.


ΑΕΠΠ/1697/2020

Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής της αναθέτουσας αρχής, η οποία κρίθηκε αποδεκτή η προσφορά του παρεμβαίνοντος οικονομικού φορέα, σε σχέση με τη διαδικασία ανάθεσης δημόσιας σύμβασης για την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων, συμπεριλαμβανομένων συρματοκιβωτίων και τοίχων αντιστήριξης, με εκτιμώμενη αξία (χωρίς ΦΠΑ) 804.778,32 ευρώ. Η διαδικασία προκηρύχθηκε με συγκεκριμένη διακήρυξη που δημοσιεύθηκε στις 13 Οκτωβρίου 2020. Ο προσφεύγων επικαλείται ελλειπή και ατελή ΤΕΥΔ του παρεμβαίνοντος, ιδίως ως προς την απάντηση σε ερώτημα σχετικό με λόγους αποκλεισμού, συγκεκριμένα για πιθανές συμφωνίες με άλλους οικονομικούς φορείς με στόχο τη στρέβλωση του ανταγωνισμού.


ΕΣ/ΚΛ.Ε/123/2023

ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας σύναψης της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου του Δήμου … «Επείγουσες εργασίες άμεσης αντιστήριξης και επισκευής παλαιών κρηπιδωμάτων παράλιου μετώπου … για άρση επικινδυνότητας»,.(...)Ως εκ τούτου, νομίμως η αναθέτουσα αρχή ανέθεσε στον ανάδοχο με τη διαδικασία του άρθρου 155 του ν.4412/2016 την άμεση εκτέλεση των εν λόγω εργασιών ως επειγουσών πρόσθετων μέχρι του ποσού των 161.152,98 ευρώ (χωρίς αναθεώρηση και Φ.Π.Α.) που αντιστοιχεί σε ποσοστό 15% της αξίας της σύμβασης που θέτει ως προϋπόθεση η εν λόγω διάταξη. Ωστόσο, κατά το υπόλοιπο ποσό των 194.258,30 ευρώ [ήτοι 355.411,28 ευρώ δαπάνη του 2ου Α.Π.Ε. – 161.152,98 ευρώ, ποσοστό 15% της αξίας της αρχικής σύμβασης] μη νομίμως προσέφυγε η αναθέτουσα αρχή στη διαδικασία του άρθρου 155 του ν.4412/2016 και επομένως, οι εργασίες που αντιστοιχούν στο ποσό αυτό απαραδέκτως εισάγονται στο Κλιμάκιο για έλεγχο, ως εργασίες ήδη εκτελεσθείσες. Απέβη θετικός ο έλεγχος για τις περιλαμβανόμενες στον 2ο Α.Π.Ε. εργασίες του έργου «Επείγουσες εργασίες άμεσης αντιστήριξης και επισκευής παλαιών κρηπιδωμάτων παράλιου μετώπου … για άρση επικινδυνότητας» κατά το ποσό των 161.152,98 ευρώ.Απαραδέκτως εισάγονται για έλεγχο οι περιλαμβανόμενες στον 2ο Α.Π.Ε. εργασίες του έργου «Επείγουσες εργασίες άμεσης αντιστήριξης και επισκευής παλαιών κρηπιδωμάτων παράλιου μετώπου … για άρση επικινδυνότητας» κατά το ποσό των 194.258,30 ευρώ.

ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/879/2023.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/59/2025

Η Πράξη 59/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Αποκατάσταση βλαβών που προκλήθηκαν από τις κακοκαιρίες "Daniel" και "Elias" στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητας συντήρησης του ΥΠ.Υ.ΜΕ.», προϋπολογισμού 19.500.000,00 ευρώ. Η σύμβαση ανατέθηκε μέσω διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση λόγω κατεπείγουσας ανάγκης. Το Κλιμάκιο αναβάλλει την έκδοση οριστικής κρίσης, διατάσσοντας τη συμπλήρωση του φακέλου (σκέψη 14). Ζητούνται στοιχεία όπως το Τεχνικό Δελτίο Πράξης, αναλυτική τεκμηρίωση του προϋπολογισμού, το σύνολο των στοιχείων από τον Τεχνικό Σύμβουλο, διευκρινίσεις για τη μη υποδιαίρεση της εργολαβίας και νέο σχέδιο σύμβασης με διόρθωση της εγγύησης καλής εκτέλεσης στο 5% της εκτιμώμενης αξίας χωρίς ΦΠΑ.


ΑΕΠΠ/1595/2021

Ο πρώτος προσφεύγων ζητά την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής, η οποία τον απέκλεισε από τη διαδικασία για την ανάθεση δημοσίας σύμβασης προμήθειας ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού (χειρουργείων, κλινικών & εργαστηρίων), με εκτιμώμενη αξία 52.419,35 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Ο δεύτερος προσφεύγων, με τη σειρά του, ζητά την ακύρωση της ίδιας πράξης, επειδή θεωρεί ότι η αναθέτουσα παρέλειψε επιπλέον βάσεις αποκλεισμού του πρώτου προσφεύγοντος και τον βαθμολόγησε με μικρότερη από τη δέουσα βαθμολογία. Η σύμβαση αφορά προμήθεια υλικού συνολικής εκτιμώμενης αξίας 293.548,37 ευρώ χωρίς ΦΠΑ.


ΑΕΠΠ/299/2021

Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων οικονομικός φορέας ζητά την ακύρωση της Απόφασης της αναθέτουσας αρχής που απέρριψε τα δικαιολογητικά κατακύρωσής του για το τμήμα Γ2 της δημόσιας σύμβασης μίσθωσης, όρισε την κατάπτωση της εγγυητικής συμμετοχής του και ανέδειξε ως ανάδοχο τον επόμενο μειοδότη. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά τη μίσθωση εξοπλισμού (εκσκαφείς, φορτωτές κ.λπ.) με συνολική εκτιμώμενη αξία 237.630,16 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), η οποία είχε διαιρεθεί σε τμήματα, συμπεριλαμβανομένου του Γ2 (αξίας 39.742,00 ευρώ με ΦΠΑ) και Γ3 (αξίας 29.970,80 ευρώ με ΦΠΑ). Ο προσφεύγων διαμαρτύρεται για την παρανομία στον αποκλεισμό του στο Γ2 και την μη ανάδειξή του ως ανάδοχου στο Γ3, με επιχειρήματα σχετικά με την ερμηνεία των όρων της διακήρυξης και τη διαδικαστική συμπεριφορά της αναθέτουσας αρχής.


ΑΕΠΠ/1190/2021

Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής, η οποία κρίνει αποδεκτή την προσφορά του παρεμβαίνοντος για το είδος 16 'Επαγγελματικό στεγνωτήριο ρούχων' αξίας 100.806,45 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Η διαδικασία αφορά τη σύναψη δημόσιας σύμβασης για την 'Προμήθεια εξοπλισμού για το Γενικό Νοσοκομείο...', με συνολική εκτιμώμενη αξία 621.774,19 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Ο προσφεύγων αμφισβητεί τη συμμόρφωση του παρεμβαίνοντος με τους όρους της διακήρυξης, ειδικά όσον αφορά την υποβολή πιστοποιητικού CE για το στεγνωτήριο, και υποστηρίζει ότι η διαδικασία αξιολόγησης δεν ήταν σύμφωνη με τις νομικές απαιτήσεις.


ΑΕΠΠ/1521/2020

Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα εταιρεία ζητά την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που έκανε δεκτή την προσφορά της παρεμβαίνουσας και την ανάδειξή της ως προσωρινής ανάδοχου για την Ομάδα 10 του διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την «Προμήθεια ******, με αθροιστική εκτιμώμενη αξία (χωρίς ΦΠΑ) 10.427.419,35 ευρώ (12.930.000,00€ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ)». Η Ομάδα 10 συγκεκριμένα αφορά την προμήθεια «Χειρουργικού Μικροσκοπίου» προϋπολογισθείσας αξίας 322.580,64 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η προσφορά της παρεμβαίνουσας δεν πληρούσε ουσιώδεις τεχνικές προδιαγραφές της διακήρυξης, ειδικότερα ως προς τη βιντεοκάμερα και το διοφθάλμιο στερεοσκοπικό προσοφθάλμιο σύστημα.