ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/220/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 220/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας για τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου και το σχέδιο σύμβασης του έργου «Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) Π.Ε. Λάρισας». Το έργο έχει συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων προαίρεσης, 100.295.033,97 ευρώ, και συνολική συμβατική δαπάνη 54.501.097,05 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Πρόκειται για μεικτή σύμβαση έργου και υπηρεσίας, με κριτήριο ανάθεσης τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής. Το Κλιμάκιο, αφού εξέτασε τα στοιχεία του φακέλου, τη νομιμότητα του διαγωνισμού, καθώς και τις απορριφθείσες προσφυγές άλλων οικονομικών φορέων, έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Θεσσαλίας και του αναδόχου «…Α.Ε».
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/1042/2021
Οι προσφεύγουσες ζητούν την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, με την οποία εγκρίθηκε το Πρώτο Πρακτικό του Διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου κατασκευής του έργου «Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ)». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την κατασκευή και τη διετή λειτουργία της ΜΕΑ, με συνολική εκτιμώμενη αξία 32.917.654,04€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και δικαιώματος προαίρεσης). Οι προσφυγές επικεντρώνονται σε ασυμφωνίες σχετικά με την αξιολόγηση των προσφορών, αποκλεισμούς διαγωνιζομένων και έλλειψη συμμόρφωσης με τις τεχνικές προδιαγραφές του διαγωνισμού.
ΑΕΠΠ/1040/2021
Με τις κρινόμενες προσφυγές ζητείται να ακυρωθεί η απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, με την οποία εγκρίθηκε το Πρώτο (Ι) Πρακτικό της Επιτροπής του Διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου κατασκευής του έργου: «Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) ...», τον οποίο ο καθ’ ου Δήμος διενεργεί, για τους λόγους και με τα ειδικότερα αιτήματα που διαλαμβάνονται σε κάθε προσφυγή. Η δημοπρατούμενη σύμβαση είναι μικτή σύμβαση που περιλαμβάνει δύο διακριτά τμήματα, την κατασκευή του έργου της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) και την υπηρεσία λειτουργίας για δύο (2) έτη.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/39/2025
Η Πράξη 39/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο του έργου «Κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων και Μονάδας Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων εντός του ΧΥΤΑ 2ης Δ.Ε. και 6μηνη δοκιμαστική λειτουργία». Το έργο, με συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη €63.183.790,20 (με δικαιώματα προαίρεσης) και συμβατική δαπάνη €24.764.112,87 πλέον Φ.Π.Α., ανατέθηκε με κριτήριο την βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, καθώς δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Ωστόσο, τέθηκαν επισημάνσεις για την υποχρεωτική τροποποίηση και υποβολή της σχετικής προγραμματικής σύμβασης για έλεγχο, καθώς και την ανάγκη συνυπογραφής της εκτελεστικής σύμβασης από τον Αναγκαστικό Σύνδεσμο (Κύριος του έργου) και τον Δήμο Αγρινίου (Φορέας Υλοποίησης).
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/241/2024
Η απόφαση αφορά την πράξη 241/2024 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία εκδόθηκε μετά από συνεδρίαση στις 1 Ιουλίου 2024. Το Κλιμάκιο εξέτασε τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και το σχέδιο σύμβασης για το Τμήμα 3 της προμήθειας «Εκσυγχρονισμός εγκαταστάσεων και εξοπλισμός των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος», με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 1.209.677,42 ευρώ + ΦΠΑ, στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (συνολική δαπάνη 3.467.741,94 ευρώ). Βάσει του άρθρου 324 ν. 4700/2020, κρίνεται απαράδεκτη η υποβολή για προσυμβατικό έλεγχο, καθώς η σύμβαση συγχρηματοδοτείται από ενωσιακούς πόρους και η δαπάνη δεν υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Η απόφαση δηλώνει απαραδέκτως την υποβολή και δεν ελέγχει περαιτέρω τη νομιμότητα.
ΑΕΠΠ/641/2019
Οι προσφεύγουσες εταιρείες αιτούνται την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του νοσοκομείου που απορρίπτει τις τεχνικές τους προσφορές για την προμήθεια και εγκατάσταση δύο κλιβάνων αποστείρωσης ατμού τουλάχιστον 500 λίτρων έκαστος. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθεια εξοπλισμού για τις ανάγκες του νοσοκομείου με προϋπολογισμό 117.419,35€ πλέον ΦΠΑ και κριτήριο κατακύρωσης τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής. Οι προσφεύγουσες υποστηρίζουν ότι οι απορριφθείσες προσφορές τους πληρούν τους όρους της διακήρυξης και ότι η απόφαση του Δ.Σ. του νοσοκομείου είναι αναιτιολόγητη, παραβιάζοντας τις αρχές διαφάνειας και αμεροληψίας.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/208/2025
Η Πράξη 208/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΕΕΛ ΠΑΝΑΓΙΑΣ-ΠΟΤΑΜΙΑΣ» της Δ.Ε.Υ.Α. Θάσου, με συμβατική δαπάνη 5.986.646,25 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.). Ο διαγωνισμός διεξήχθη με κριτήριο ανάθεσης τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής. Από τους δύο διαγωνιζόμενους, ο ένας απορρίφθηκε επειδή η επικαλούμενη εμπειρία του ήταν εκτός της ζητούμενης δεκαετίας 2013-2022. Ο εναπομείνας οικονομικός φορέας, «... Α.Ε.», αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος με συνολική βαθμολογία 60,09. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο της διενέργειας συγκεκριμένων διορθώσεων, όπως η ορθή συμπλήρωση του ποσού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης και η διόρθωση ορισμένων αριθμών αποφάσεων της Δημοτικής Επιτροπής Θάσου και στοιχείων χρηματοδότησης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/178/2025
Η Πράξη 178/2025 του Ε΄ Κλιμακίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας για το έργο «Ολοκλήρωση του 8ου 6/θέσιου Δημοτικού Σχολείου Άνω Λιοσίων Δήμου Φυλής», με συμβατική δαπάνη 3.669.224,24 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το έργο αυτό είχε αρχικά διακοπεί και διαλυθεί το 2024 λόγω αστοχιών στη σύνταξη του προϋπολογισμού της μελέτης και μη επάρκειας κονδυλίων. Το Κλιμάκιο εξέτασε τη νέα διαδικασία ανάθεσης, η οποία έγινε μέσω ανοικτού διαγωνισμού με κριτήριο την βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής, και αποφάνθηκε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον προσωρινό ανάδοχο, υπό τον όρο να καταρτιστεί συμπληρωματική δανειακή σύμβαση μεταξύ του Δήμου Φυλής και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης.
ΕΑΔΗΣΥ/834/2023
Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της Διακήρυξης με αριθμό πρωτ. ... για την επιλογή αναδόχου εκτέλεσης του τεχνικού έργου «...» λόγω παραβιάσεως της αρχής της αναλογικότητας και της ελεύθερης ανταγωνισμού. Ειδικότερα, κατακρίνει την επιλογή του κριτηρίου ανάθεσης «βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής» ως μη συνδεόμενο με ειδικές ανάγκες, δεδομένου ότι το έργο είναι σύνηθες. Επίσης, θεωρεί ασαφή και δυσνόητα το Κριτήριο Κ1 και τα υποκριτήριά του, τα οποία καθιστούν αδύνατη την υποβολή ανταγωνιστικής προσφοράς. Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η εκτέλεση τεχνικού έργου (π.χ. οδοποιία) εκτιμώμενης αξίας 2.822.580,65€ χωρίς ΦΠΑ.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/302/2025
Η Πράξη 302/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου του έργου «Σταθεροποίηση Πρανών σε Ρέματα της Περιφέρειας Αττικής (2020-2022)» με συμβατική δαπάνη 1.567.827,02 ευρώ. Το Κλιμάκιο εξέτασε τη διαδικασία μετά από προδικαστικές προσφυγές και αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών (8/2025 και 9/2025). Διαπιστώθηκε ότι οι προσφορές των τριών πρώτων μειοδοτών απορρίφθηκαν νόμιμα (για λόγους όπως μη δήλωση υπεργολάβων ή ελλιπής στελέχωση), ενώ έγιναν δεκτές οι εξηγήσεις του τέταρτου μειοδότη. Κατόπιν συμμόρφωσης με τις δικαστικές αποφάσεις, το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης με τον οικονομικό φορέα «... ΑΤΕ», με την επισήμανση ότι πρέπει να τηρηθεί η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης όπου αυτή απαιτείται.
ΑΕΠΠ/723/2021
Η προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση της απόφασης του Πρυτανικού Συμβουλίου που ενέκρινε τις προσφορές τριών οικονομικών φορέων για την ανάδειξη αναδόχου στην παροχή υπηρεσιών καθαριότητας των χώρων του Πανεπιστημίου για τα έτη 2020, 2021 και 2022, με συνολικό προϋπολογισμό 2.584.752,32€. Επιπλέον, προβάλλει λόγους απόρριψης για άλλες απορριφθείσες προσφορές, ισχυριζόμενη για εσφαλμένες εκτιμήσεις ασφαλιστικών εισφορών και μη συμμόρφωση με τεχνικές προδιαγραφές.