ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/233/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 233/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το Τμήμα 4 του έργου «Συντηρήσεις-Βελτιώσεις Κτιρίων και Σχολείων του Δήμου Αθηναίων». Το έργο, συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.000.000 ευρώ (με ΦΠΑ) για το Τμήμα 4, αφορά οικοδομικές και ηλεκτρομηχανολογικές επισκευές, συντηρήσεις και ενεργειακές αναβαθμίσεις δημοτικών και δημοσυντήρητων κτιρίων στις επτά Δημοτικές Κοινότητες. Η ανάθεση έγινε με ανοικτό διαγωνισμό και κριτήριο την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά μόνο βάσει τιμής. Ως προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε ο οικονομικός φορέας «Ε.Ε.» με προσφερόμενη μέση έκπτωση 12,55% και συμβατική δαπάνη 710.298,95 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ.Ε/730/2018
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ-ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του «….», για την υλοποίηση του έργου «Επισκευές βλαβών, συντηρήσεις και λοιπές οικοδομικές εργασίες στα κτήρια του … στην Αττική», προϋπολογισμού 828.382,35 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.(....)Με τα δεδομένα αυτά, είναι επιτρεπτή ... η σύναψη της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης, το δε υποβληθέν προς έλεγχο οικείο σχέδιο σύμβασης έχει το ελάχιστο κατά νόμο περιεχόμενο. Ως εκ τούτου, δεν συντρέχει λόγος που κωλύει την υπογραφή του, αυτό δε επισυνάπτεται στην παρούσα Πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της.
ΕΑΔΗΣΥ/1088/2022
«Επισκευές και ανακατασκευές Αυλείων χώρων Σχολικών Κτιρίων Δήμου …», εκτιμώμενης αξίας ύψους 322.123,00€ άνευ Φ.Π.Α.
ΕΑΔΗΣΥ/880/2022
Με την προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της υπ’ αριθ. 190/2022 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του …., με την οποία ανακηρύχθηκε προσωρινή ανάδοχος της σύμβασης κατασκευής του έργου «Οικοδομικές και ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες ανακαίνισης – αναβάθμισης για το ιδιόκτητο κτίριο του …. επί της … στ.. … για τη στέγαση της Γενικής Διεύθυνσης Πληροφορικής του ….» η παρεμβαίνουσα.
ΑΕΠΠ/588/2021
Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητεί την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής που έκανε αποδεκτή την προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας και την ανάδειξή της ως προσωρινής μειοδότριας για το έργο «Βελτιώσεις-Συντηρήσεις Νέας και Παλαιάς Εθνικής Οδού». Επιδιώκει τη διατήρηση των νομίμων συμφερόντων της, την ανάθεση της σύμβασης σε αυτήν και την επιστροφή του καταβληθέντος παραβόλου, με επιχειρήματα περί παραβιάσεων της διακήρυξης και έλλειψης νομιμότητας στον έλεγχο των κριτηρίων επιλογής της παρεμβαίνουσας.
ΕλΣυνΤμ.6/557/2016
Συμβάσεις έργων ΟΤΑ:.ζητείται, η ανάκληση της 28/2015 πράξης της Αναπληρώτριας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ...ορθά εκρίθη με τη προσβαλλομένη ότι το ελεγχόμενο έργο αποτελεί τμήμα ενός ενιαίου έργου και ότι επομένως, λόγω της συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης και των τριών ως άνω τμημάτων του (1.197.000,00 Ευρώ με Φ.Π.Α), οφείλει η Αναπληρώτρια Επίτροπος να απέχει του ελέγχου, ο δε σχετικός φάκελος πρέπει να υποβληθεί στο αρμόδιο Κλιμάκιο για να ασκηθεί ο προβλεπόμενος έλεγχος. Και τούτο, διότι από τα στοιχεία του φακέλου καταδεικνύεται η ύπαρξη ενός ενιαίου έργου που περιλαμβάνει και τις τρείς προαναφερόμενες εργολαβίες οι οποίες ταυτίζονται ως προς το τεχνικό τους αντικείμενο, επιτελούν, δε, την ίδια τεχνική λειτουργία, καθόσον αφορούν στην ανακαίνιση και συντήρηση του ίδιου κτιρίου (πρώην ..) στο πλαίσιο ενός ενιαία προγραμματιζόμενου έργου, με όμοιες εργασίες (ηλεκτρομηχανολογικές, οικοδομικές), ενώ, περαιτέρω, προκύπτει ότι οι σχετικοί διαγωνισμοί διεξήχθησαν στις 21.4.2015, 28.4.2015 και 8.9.2015, δηλαδή σε μικρή χρονική απόσταση μεταξύ τους. Ο λόγος ανάκλησης περί συμπληρωματικών εργασιών που περιλαμβάνονται στην ελεγχόμενη εργολαβία, προέκυψαν κατά την εκτέλεση του έργου «Οικοδομικές εργασίες- συντηρήσεις κτιριακών υποδομών χωρικής αρμοδιότητας Περιφέρειας ..» και δεν μπορούσαν να προβλεφθούν κατά την μελέτη του, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, καθόσον η αντικατάσταση κατεστραμμένων οπλισμών σκυροδέματος, εσωτερικών σωληνώσεων και δικτύων, η τοποθέτηση ανελκυστήρα για Α.Μ.ΕΑ. κ.λ.π., συνιστούν εργασίες που έπρεπε να προβλεφθούν και να συμπεριληφθούν σε μια ενιαία μελέτη, αφού είναι απόλυτα συναφείς μεταξύ τους και απαραίτητες για την αρτιότητα και λειτουργικότητα του έργου, ενώ το χρονικό σημείο δέσμευσης της πίστωσης για το ελεγχόμενο έργο δεν ασκεί επιρροή. (..)Παραπέμπει το φάκελο του έργου «Ανακαίνιση-διαμόρφωση χώρων νέου Διοικητηρίου Περιφέρειας ..» στο Ε΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΑΕΠΠ/895/2021
Οι προσφεύγοντες ζητούν την ακύρωση της διακήρυξης του διαγωνισμού ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΑΝΑΔΟΧΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ ΔΙΑΝΟΜΗΣ, με εκτιμώμενη αξία 1.600.000.000,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ και 2.400.000.000,00 ευρώ με προαιρέσεις. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την ετοιμότητα και διαθεσιμότητα του αναδόχου να εκτελέσει έργα όπως αποκαταστάσεις βλαβών, αναγκαίες συντηρήσεις, προσαρμογές, βελτιώσεις, εγκατάσταση μετρητών, υπογειοποιήσεις δικτύων και άλλες εργασίες που θα προκύψουν κατά τη διάρκεια της σύμβασης. Οι προσφεύγοντες επικαλούνται αοριστίες, υποτιμολογήσεις, κινδύνους και ζημίες που καθιστούν δυσχερή τη σύνταξη ρεαλιστικής και μη ζημιογόνου προσφοράς.
ΕΣ/ΚΛΙΜ.Ε/25/2018
ΕΡΓΑ.Έλεγχος νομιμότητας. (..) κατά την ημερομηνία διενέργειας της δημοπρασίας (11.7.2017) κατέθεσαν προσφορά είκοσι (20) εργοληπτικές επιχειρήσεις, εκ των οποίων αποκλείσθηκαν η «….» (με μέση προσφερόμενη έκπτωση 56,221%), η «….» (με μέση προσφερόμενη έκπτωση 55,897%), η «….» (με μέση προσφερόμενη έκπτωση 53,264%), και η «...» (με μέση προσφερόμενη έκπτωση 39,00%), λόγω ελλείψεων στα δικαιολογητικά συμμετοχής τους (Τ.Ε.Υ.Δ.), ο αποκλεισμός των οποίων όμως, λόγω της σειράς κατάταξης των οικονομικών τους προσφορών (6η, 7η, 13η και 20η, αντιστοίχως), δεν επηρεάζει στην προκειμένη περίπτωση το αποτέλεσμα της διαδικασίας ανάθεσης και, ως εκ τούτου, δεν ελέγχεται επί του παρόντος από το Κλιμάκιο (βλ. Πράξη Ε΄ Κλιμ. 109/2017 κ.ά.). ..... Με την 2344/20.9.2017 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας, η οποία κοινοποιήθηκε με τηλεομοιοτυπία στους διαγωνιζομένους, εγκρίθηκε το ανωτέρω από 5.9.2017 Πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού. Με το 207883/4974/ 11.10.2017 έγγραφο του Αναπληρωτή Διευθυντή των Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας κλήθηκε η προσωρινή ανάδοχος να υποβάλει, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών, τα δικαιολογητικά που ορίζονται στο άρθρο 23 της διακήρυξης ως αποδεικτικά στοιχεία για τη μη συνδρομή στο πρόσωπό της των λόγων αποκλεισμού του άρθρου 22Α της διακηρύξεως, καθώς και για την πλήρωση των κριτηρίων ποιοτικής επιλογής του άρθρου 23 αυτής. Η Επιτροπή Διαγωνισμού ήλεγξε τα προσκομισθέντα σύμφωνα με τα ανωτέρω άρθρα της διακηρύξεως και του ν. 4412/2016 δικαιολογητικά και έκρινε αυτά πλήρη, με το σχετικώς συνταχθέν από 17.11.2017 Πρακτικό της. Το ανωτέρω Πρακτικό εγκρίθηκε με την 3202/29.11.2017 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας ..., με την οποία κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του διαγωνισμού στην ανωτέρω αναδειχθείσα πρώτη μειοδότρια εργοληπτική επιχείρηση, με μέση έκπτωση 61,63%. Η ανωτέρω απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής κοινοποιήθηκε με τηλεομοιοτυπία σε όλες τις συμμετέχουσες στο διαγωνισμό εργοληπτικές επιχειρήσεις, πλην της μειοδότριας. Εξ άλλου, όπως βεβαιώνεται με το 263935/6308/ 20.12.2017 έγγραφο του Αναπληρωτή Διευθυντή των Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας ..., δεν έχουν ασκηθεί ενδικοφανή ή ένδικα βοηθήματα κατά των πράξεων της διαδικασίας του διαγωνισμού.... Με τα δεδομένα αυτά, πρέπει να γίνει δεκτό ότι από τον έλεγχο των υποβληθέντων στο Κλιμάκιο στοιχείων δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου του ελεγχόμενου έργου και, ως εκ τούτου, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας οικείου σχεδίου σύμβασης, που επισυνάπτεται στην παρούσα πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.
ΝΣΚ/269/2007
ΙΚΑ – Προγραμματικές συμβάσεις.Είναι σύννομη, κατ’ άρθρο 225 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, η ανάθεση του έργου «Επισκευές και αναδιαρρυθμίσεις κτιρίων του παλαιού Νοσοκομείου Ρόδου για την στέγαση των Υγειονομικών Υπηρεσιών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Ρόδου» στον Δήμο Ρόδου με προγραμματική σύμβαση.
ΑΕΠΠ/894/2021
Οι προσφεύγοντες στο πλαίσιο της προδικαστικής προσφυγής ζητούν την ακύρωση της διακήρυξης διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχων κατασκευής και συντήρησης έργων δικτύων διανομής, με εκτιμώμενη αξία 1.600.000.000,00 ευρώ άνευ ΦΠΑ και 2.400.000.000,00 ευρώ μετά προαιρέσεων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την κάλυψη αορίστου αριθμού επιμέρους έργων και συντηρήσεων για τη διασφάλιση υποστήριξης του δικτύου του αναθέτοντος, όπως αποκαταστάσεις βλαβών, αναγκαίες συντηρήσεις, προσαρμογές, βελτιώσεις και αντιμετώπιση προβλημάτων που θα ανακύπτουν κατά τη διάρκεια εκτέλεσης της σύμβασης. Οι προσφεύγοντες ισχυρίζονται ότι οι όροι της διακήρυξης καθιστούν ουσιωδώς δυσχερή τη σύνταξη και υποβολή λυσιτελούς, βιώσιμης και μη ζημιογόνου προσφοράς.
ΑΕΠΠ/49/2021
Ο προσφεύγων (ένωση οικονομικών φορέων) αίτησε την ακύρωση της Απόφασης με αρ. 318/2020 της Οικονομικής Επιτροπής, η οποία έκρινε αποδεκτές τις προσφορές δύο άλλων ενώσεων (παρεμβαινουσών) για τη δημόσια σύμβαση με τίτλο «***» και εκτιμώμενη αξία 2.020.048,39 € (χωρίς ΦΠΑ). Η προσφυγή επικεντρώθηκε στην έγκυρη ή μη αποδοχή των προσφορών των παρεμβαινουσών, με ισχυρισμούς για πλημμελή δικαιολογητικά συμμετοχής, τεχνικά και οικονομικά κριτήρια, καθώς και θέματα σχετικά με την κατανομή εργασιών και τον ορισμό συντονιστή στις ενώσεις. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε έργα που περιλαμβάνουν οικοδομικές, ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες και πράσινο, με λεπτομέρειες που καθορίζονταν στη διακήρυξη του διαγωνισμού.