ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/3/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 3/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων για την «Προμήθεια καυσίμων για τις ανάγκες του Δήμου Σερρών και των Ν.Π. του για τρία (3) έτη 2025-2026-2027», με προϋπολογισμό άνω των 5 εκατομμυρίων ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι ο Δήμος Σερρών αιτιολόγησε ορθολογικά τις ενδεικτικές ποσότητες των καυσίμων, λαμβάνοντας υπόψη την ενσωμάτωση αρμοδιοτήτων και ποσοτήτων από καταργηθέντα νομικά πρόσωπα (όπως ΟΠΑΚΠΑ και ΚΕΔΗΣ). Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες που να κωλύουν την υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων με τους αναδόχους, υπό τον όρο της προηγούμενης δέσμευσης της αναγκαίας πίστωσης. Δόθηκαν επίσης επισημάνσεις για τη συμπλήρωση του ποσού της εγγυητικής επιστολής και την αναδιατύπωση του τρόπου υπολογισμού του ποσοστού έκπτωσης βάσει του Παρατηρητηρίου Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/233/2025
Η απόφαση με αριθμό 233/2025 εκδόθηκε από το ΣΤ΄ Κλιμάκιο (Ε΄ Θερινό) του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο συνήλθε στις 8 Αυγούστου 2025, μέσω τηλεδιάσκεψης, για να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια «Σύστημα Ελέγχου Διαρροών & Εξοικονόμησης Ενέργειας Δικτύων Ύδρευσης Δήμου Αγράφων», με προϋπολογισθείσα δαπάνη 2.993.404,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον μοναδικό οικονομικό φορέα που υπέβαλε προσφορά, υπό τον όρο της θετικής κρίσης του Ζ΄ Κλιμακίου επί του σχεδίου δανειακής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αγράφων και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, και της υπογραφής της εν λόγω δανειακής σύμβασης. Επίσης, έκανε συγκεκριμένες επισημάνσεις για διορθώσεις στο σχέδιο σύμβασης.
Ε.2031/2025
ΠΑΡΟΧΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΥΠΩΣΕΩΝ ΕΞΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΞΟΔΟΥ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΕΞΕΡΧΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟ ΕΔΑΦΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΑΔΑ: ΨΠΦ746ΜΠ3Ζ-5ΡΑ
Σχετ.: (1) H αριθμ. Ε.2153/19.07.2021 (ΑΔΑ: 6ΨΟΨ46ΜΠ3Ζ-Φ7Φ) Εγκύκλιος Διοικητή ΑΑΔΕ, με την οποία δόθηκαν οδηγίες σχετικά με την έξοδο εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης στο πλαίσιο Ενιαίας Σύμβασης Μεταφοράς.
(2) Το αριθμ. ΔΤΔ Α 1093162 ΕΞ 2022/28.09.2022 έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων & ΕΦΚ, με το οποίο δόθηκαν διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή της Ενιαίας Σύμβασης Μεταφοράς κατά την τήρηση των τελωνειακών διατυπώσεων εξόδου.
(3) H αριθμ. Ε.2050/09-07-2024 (ΑΔΑ: Ψ00Ε46ΜΠ3Ζ-7ΓΓ) εγκύκλιος Διοικητή ΑΑΔΕ, με την οποία δόθηκαν οδηγίες σχετικά με την υποβολή του ηλεκτρονικού μηνύματος ΙΕ590 για τη γνωστοποίηση της εξόδου των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. (4) H αριθμ. Ε.2011/14-02-2025 (ΑΔΑ: ΨΣΨΕ46ΜΠ3Ζ-8ΘΔ) εγκύκλιος Διοικητή ΑΑΔΕ, με την οποία δόθηκαν οδηγίες σχετικά με την εξαγωγή εμπορευμάτων εμπορικού χαρακτήρα αξίας έως 1.000 ευρώ μέσω εταιρειών ταχυμεταφοράς
20355/2025
Συμπλήρωση/τροποποίηση της υπ’ αρ. 115624/19.11.2024 (Β' 6437) απόφασης του Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης περί ορισμού ανώτατου ορίου επιτρεπόμενων ημερών κίνησης εκτός έδρας των υπηρετούντων στις Διευθύνσεις των Π.Ε. Σερρών της Π.ΚΜ για το έτος 2025.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/196/2025
Η Πράξη 196/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «Συντήρηση και επισκευή σχολικών κτιρίων και αύλειων χώρων Δήμου Ηρακλείου Αττικής». Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν €2.359.395,01 (χωρίς ΦΠΑ). Το έργο ανατέθηκε μέσω ανοικτού διαγωνισμού στο Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ., με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα προσφορά βάσει τιμής. Προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε η εταιρεία «ΔΟΜΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ Α.Τ.Ε.», με προσφερόμενη έκπτωση 33,85% και συνολική δαπάνη €1.567.416,34 (χωρίς ΦΠΑ), αφού προηγουμένως αιτιολόγησε επιτυχώς την ασυνήθιστα χαμηλή προσφορά της. Καθώς δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες, το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Ηρακλείου Αττικής και του αναδόχου.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/184/2025
Η Πράξη 184/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας των σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια καυσίμων κίνησης, θέρμανσης και ελαιολιπαντικών του Δήμου Σαλαμίνας και νομικών του προσώπων για την περίοδο 2025-2027. Η υπόθεση εξετάστηκε στις 20.6.2025. Η προϋπολογισθείσα δαπάνη, χωρίς Φ.Π.Α., ανέρχεται σε 1.328.897,55 ευρώ. Το Κλιμάκιο, εφαρμόζοντας τις διατάξεις του ν. 4700/2020, έκρινε ότι το ποσό αυτό υπολείπεται του ορίου των 1.700.000 ευρώ που απαιτείται για τον έλεγχο από Κλιμάκιο. Δεδομένου ότι η δαπάνη υπερβαίνει τα 300.000 ευρώ αλλά υπολείπεται του άνω ορίου, αρμόδιος για τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας είναι ο Επίτροπος. Ως εκ τούτου, το Κλιμάκιο παραπέμπει τον φάκελο στον Επίτροπο της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ΟΤΑ ΙΧ στον Δήμο Πειραιά.
26393/2025
Συμπλήρωση/τροποποίηση της υπ’ αρ. 115624/19.11.2024 (Β’ 6437) απόφασης του Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης περί ορισμού ανώτατου ορίου επιτρεπόμενων ημερών κίνησης εκτός έδρας των υπηρετούντων στις Διευθύνσεις της Π.Ε. Σερρών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, για το έτος 2025.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/232/2025
Η Πράξη 232/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας για την ανάθεση του έργου «Συντήρηση - Έκτακτες επεμβάσεις σε τμήματα των επαρχιακών οδών 24, 25 και 32 αρμοδιότητας Μ.Ε.Θ.». Το έργο, προϋπολογισμού 3.700.000,00 ευρώ (με ΦΠΑ), ανατέθηκε από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας μέσω ανοιχτής διαδικασίας, λαμβάνοντας ως κριτήριο την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά μόνο βάσει τιμής. Η Επιτροπή Διαγωνισμού απέκλεισε έναν οικονομικό φορέα λόγω έλλειψης εγγυητικής επιστολής. Ο προσωρινός ανάδοχος, η επιχείρηση «...Α.Τ.Ε.Ε.», με προσφερθείσα έκπτωση 42,76%, αιτιολόγησε επιτυχώς την ασυνήθιστα χαμηλή προσφορά του. Κατόπιν ελέγχου, το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕλΣυν.Κλ.Ε/403/2016
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης, το οποίο επισυνάπτεται στην παρούσα Πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής, με τις επισημάνσεις που αναφέρονται στην προηγούμενη σκέψη.
ΕΣ/ΣΤ ΚΛΙΜΑΚΙΟ/546/2022
Προμήθεια τροφίμων :Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στην πρώτη σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα υπό έλεγχο σχέδια συμβάσεων απαραδέκτως υπεβλήθησαν για έλεγχο νομιμότητας, καθόσον αφορούν σε συγχρηματοδοτούμενη προμήθεια, συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 2.190.323,80 ευρώ πλέον ΦΠΑ, υπολειπόμενης του νόμιμου ορίου των πέντε εκατομμυρίων (5.000.000,00) ευρώ πλέον ΦΠΑ.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/174/2025
Η Πράξη 174/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια ελαστικών επισώτρων (διάσταση 385/65 R22.5, α/α 66) για τις ανάγκες του Πυροσβεστικού Σώματος, με συμβατική δαπάνη 29.747,10 ευρώ. Η διαδικασία είχε προηγουμένως επηρεαστεί από ενέργειες της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. και προδικαστικές προσφυγές. Κατόπιν της έκδοσης της αμετάκλητης απόφασης Α251/2025 του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, η οποία ακύρωσε την απόφαση της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. και έκρινε νόμιμη την αποδοχή της προσφοράς της εταιρείας αναδόχου, το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν συντρέχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που να κωλύουν την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης. Η υπογραφή επιτρέπεται, υπό τον όρο της έγγραφης παράτασης της ισχύος της προσφοράς του οικονομικού φορέα και αφού ληφθούν υπόψη οι επισημάνσεις για την διόρθωση συγκεκριμένων αναφορών στο σχέδιο σύμβασης.