ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/56/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 56/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου συμφωνίας-πλαισίου τετραετούς διάρκειας μεταξύ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και τριών εταιρειών, με αντικείμενο την προμήθεια 800 αλυσοπρίονων (4ο Τμήμα), προϋπολογιζόμενης δαπάνης 516.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν έχει εμφιλοχωρήσει ουσιώδης νομική πλημμέλεια στην επίμαχη διαδικασία και, κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου. Ωστόσο, παρέθεσε οκτώ επισημάνσεις που πρέπει να ληφθούν υπόψη, αφορώντας κυρίως τη συμπλήρωση ορθών στοιχείων (όπως διευθύνσεις και ΑΦΜ των αναδόχων και ποσό εγγυητικών επιστολών) και τη διόρθωση εσφαλμένων αναφορών σε άρθρα της διακήρυξης εντός του σχεδίου συμφωνίας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/4/2025
Η Πράξη 4/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο τετραετούς διάρκειας μεταξύ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και των εταιρειών «...», «... ΕΠΕ» και «...». Αντικείμενο της προμήθειας είναι 80 μικρές διασωστικές σειρές (Τμήμα 3), με συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη 1.290.320 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν εμφιλοχώρησε ουσιώδης νομική πλημμέλεια στη διαγωνιστική διαδικασία και δεν κωλύεται η υπογραφή της συμφωνίας. Ωστόσο, επιβάλλεται η διόρθωση συγκεκριμένων σφαλμάτων στο σχέδιο σύμβασης, όπως: η αναγραφή του ορθού ποσού των εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης (6.451,60 ευρώ) για όλες τις αναδόχους, οι διορθώσεις στις τιμές και συνολικές αξίες (με και χωρίς ΦΠΑ) για την τρίτη εταιρεία, η διόρθωση του αντικειμένου της συμφωνίας από Τμήμα 9 σε Τμήμα 3, και η διόρθωση εσφαλμένων παραπομπών σε άρθρα της διακήρυξης.
ΙΚΑ/Σ00/63/2014
Επισημάνσεις σχετικά με την υποβολή μηνυτήριων αναφορών κατά των προσώπων που εισέπραξαν αχρεωστήτως παροχές και συναφή θέματα
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/76/2025
Η Πράξη 76/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Κω και της εταιρείας «…» για τη μίσθωση 9 απορριμματοφόρων οχημάτων με προσωπικό, συνολικού τιμήματος 1.599.655,80 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η αρχική περίοδος της σύμβασης μετατέθηκε λόγω καθυστερήσεων, ορίζοντας πλέον τη διάρκειά της από 1.5.2025 έως 30.4.2026. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν έχει εμφιλοχωρήσει ουσιώδης νομική πλημμέλεια στη διαδικασία και δεν κωλύει την υπογραφή της σύμβασης, υπό τον όρο της διόρθωσης των ημερομηνιών έναρξης και λήξης στο άρθρο 1 του σχεδίου, καθώς και ορισμένων εσωτερικών αναφορών και αριθμών αποφάσεων χρηματοδότησης.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/313/2023
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ ΥΠΑΙΘ ΣΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ ΚΑΙ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ:Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι α) δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο κατά το μέρος που αφορά στο Τμήμα 1, με τις επισημάνσεις που αναφέρονται στη σκέψη 11 της παρούσας, β) κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο κατά το μέρος που αφορά στο Τμήμα 2 και γ) πρέπει να αναβληθεί η έκδοση οριστικής Πράξης για το Τμήμα 3 του διαγωνισμού, ώστε να συμπληρωθεί ο φάκελος με τα αναφερόμενα στη σκέψη 14 της παρούσας στοιχεία.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/367/2021
Σύναψη συμφωνίας – πλαίσιο τετραετούς διάρκειας, με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών παρασκευής, μεταφοράς και διανομής γευμάτων σε δομές φιλοξενίας προσώπων που έχουν ζητήσει διεθνή προστασία (...)Τέλος, με την 131796/15.07.2021 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Μεταναστευτικής Πολιτικής εγκρίθηκε το 10/14.07.2021 πρακτικό της επιτροπής του διαγωνισμού περί ελέγχου των δικαιολογητικών κατακύρωσης των ως άνω τριών προσωρινών αναδόχων και η οριστική κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού ως ανωτέρω, χωρίς να ασκηθούν κατά της απόφασης αυτής προδικαστικές προσφυγές ή να έχει εκδοθεί άλλη απόφαση επί ενδίκου μέσου κατά την οποία να κωλύεται η σύναψη της ελεγχόμενης συμφωνίας – πλαίσιο (...)Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/174/2025
Η Πράξη 174/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια ελαστικών επισώτρων (διάσταση 385/65 R22.5, α/α 66) για τις ανάγκες του Πυροσβεστικού Σώματος, με συμβατική δαπάνη 29.747,10 ευρώ. Η διαδικασία είχε προηγουμένως επηρεαστεί από ενέργειες της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. και προδικαστικές προσφυγές. Κατόπιν της έκδοσης της αμετάκλητης απόφασης Α251/2025 του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, η οποία ακύρωσε την απόφαση της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. και έκρινε νόμιμη την αποδοχή της προσφοράς της εταιρείας αναδόχου, το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν συντρέχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που να κωλύουν την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης. Η υπογραφή επιτρέπεται, υπό τον όρο της έγγραφης παράτασης της ισχύος της προσφοράς του οικονομικού φορέα και αφού ληφθούν υπόψη οι επισημάνσεις για την διόρθωση συγκεκριμένων αναφορών στο σχέδιο σύμβασης.
ΣτΠ/9162/2024
Επισημάνσεις του Συνηγόρου του Πολίτη επί σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο «Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις»
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/230/2025
Η Πράξη 230/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο 57Α/2025 της ΑΣΔΥΣ για την προμήθεια 513.000 μέτρων υφάσματος σύμμεικτου φρέσκου (Στολή θερινή) τετραετούς διάρκειας, συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 6.925.500,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι ο φάκελος δεν είναι πλήρης για να αποφανθεί οριστικά. Αναβάλλει την έκδοση οριστικής πράξης και διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου με στοιχεία που τεκμηριώνουν την ποσότητα και την κοστολόγηση των αγαθών (13,5 €/μ), την προηγούμενη σχετική σύμβαση, καθώς και τα στοιχεία δημοσίευσης της προκήρυξης και της παράτασης της καταληκτικής ημερομηνίας στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εντός 15 ημερών.
ΑΕΠΠ/738/2021
Με τις προδικαστικές προσφυγές οι προσφεύγουσες επιχειρήσεις αίτησαν την ακύρωση της διακήρυξης για τη σύναψη τετραετούς συμφωνίας-πλαισίου για υπηρεσίες παρασκευής, μεταφοράς και διανομής γευμάτων σε δομές φιλοξενίας μεταναστών. Το αντικείμενο της σύμβασης είχε εκτιμώμενη αξία 102.959.200€ ετησίως (χωρίς ΦΠΑ) και προέβλεπε δικαίωμα προαίρεσης έως 100%. Οι προσφεύγουσες επέκριναν τους όρους της διακήρυξης, ιδίως τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής (άρθρα 2.2.5 και 2.2.6), ισχυριζόμενες ότι περιορίζουν άδικα τον ανταγωνισμό και παραβιάζουν τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και αναλογικότητας.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/1023/2022
Σχέδιο συμφωνίας – πλαίσιο με αντικείμενο την «Παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών καθαριότητας, καλλωπισμού, πρασίνου και ευταξίας του Δήμου ...», συνολικής προϋπολογισθείσας δαπάνης 48.261.710,78 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.) για τα Τμήματα 1 και 2 του διαγωνισμού(....)Λαμβάνοντας υπόψη ότι η συμφωνία – πλαίσιο δεν δημιουργεί νομική δέσμευση της αναθέτουσας αρχής, αλλά αποτελεί μέθοδο επιλογής αντισυμβαλλομένου και αποσκοπεί στον καθορισμό των όρων που διέπουν τις επιμέρους συμβάσεις που πρόκειται να συναφθούν, ήτοι τις εκτελεστικές συμβάσεις, με τις οποίες δημιουργείται τελικώς η συμβατική δέσμευση για την αγορά υπηρεσιών συγκεκριμένης ποσότητας ή αξίας ..., το Κλιμάκιο επισημαίνει ότι, εφόσον κρίνεται αναγκαία από την αναθέτουσα αρχή (Δήμο …) η σύναψη εκτελεστικών συμβάσεων, πρέπει να εκδίδεται σχετική απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, ...στην οποία να τεκμηριώνεται η ανάγκη παροχής των συγκεκριμένων υπηρεσιών, που πρόκειται να ανατεθούν με την εκάστοτε εκτελεστική σύμβαση.(....)Κατά την υπογραφή κάθε εκτελεστικής σύμβασης πρέπει να κατατίθεται από την ανάδοχο ένωση εταιρειών εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης (βλ. άρθρο 10 του σχεδίου της συμφωνίας – πλαίσιο), το ποσό της οποίας πρέπει να υπολογίζεται σε ποσοστό 4% επί της εκτιμώμενης αξίας της εκτελεστικής σύμβασης (και όχι 5%, όπως εσφαλμένως αναφέρεται στο σχέδιο της συμφωνίας – πλαίσιο)(....)Δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου συμφωνίας – πλαίσιο του Δήμου … με αντικείμενο την «Παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών καθαριότητας, καλλωπισμού, πρασίνου και ευταξίας του Δήμου …» για τα Τμήματα 1 και 2 του οικείου διαγωνισμού, με τις επισημάνσεις που αναφέρονται στην σκέψη 13 της παρούσας.