ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/76/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 76/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Κω και της εταιρείας «…» για τη μίσθωση 9 απορριμματοφόρων οχημάτων με προσωπικό, συνολικού τιμήματος 1.599.655,80 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η αρχική περίοδος της σύμβασης μετατέθηκε λόγω καθυστερήσεων, ορίζοντας πλέον τη διάρκειά της από 1.5.2025 έως 30.4.2026. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν έχει εμφιλοχωρήσει ουσιώδης νομική πλημμέλεια στη διαδικασία και δεν κωλύει την υπογραφή της σύμβασης, υπό τον όρο της διόρθωσης των ημερομηνιών έναρξης και λήξης στο άρθρο 1 του σχεδίου, καθώς και ορισμένων εσωτερικών αναφορών και αριθμών αποφάσεων χρηματοδότησης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/15/2025
Η Πράξη 15/2025 του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης μεταξύ του «ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ» και της αναδόχου κοινοπραξίας για τη μελέτη κτηματογράφησης των Περιφερειακών Ενοτήτων Ιθάκης, Κεφαλληνίας και Ζακύνθου (ΚΤ5-16). Η σύμβαση, ποσού 194.582,85 ευρώ πλέον ΦΠΑ, κρίθηκε νόμιμη σύμφωνα με το άρθρο 132 παρ. 1 περ. β΄ του ν. 4412/2016, καθώς οι συμπληρωματικές υπηρεσίες (λειτουργία Γραφείου Κτηματογράφησης και τήρηση βάσης) ήταν αναγκαίες λόγω καθυστερήσεων που δεν οφείλονταν αποκλειστικά στον ανάδοχο, κρίνοντας ασύμφορη την αλλαγή αναδόχου. Επιπλέον, η σωρευτική αύξηση της δαπάνης (12,04%) δεν υπερβαίνει το νόμιμο όριο του 50% της αρχικής σύμβασης (ύψους 5.658.879,12 ευρώ). Κατά συνέπεια, η υπογραφή της σύμβασης δεν κωλύεται.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/56/2025
Η Πράξη 56/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου συμφωνίας-πλαισίου τετραετούς διάρκειας μεταξύ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και τριών εταιρειών, με αντικείμενο την προμήθεια 800 αλυσοπρίονων (4ο Τμήμα), προϋπολογιζόμενης δαπάνης 516.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν έχει εμφιλοχωρήσει ουσιώδης νομική πλημμέλεια στην επίμαχη διαδικασία και, κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου. Ωστόσο, παρέθεσε οκτώ επισημάνσεις που πρέπει να ληφθούν υπόψη, αφορώντας κυρίως τη συμπλήρωση ορθών στοιχείων (όπως διευθύνσεις και ΑΦΜ των αναδόχων και ποσό εγγυητικών επιστολών) και τη διόρθωση εσφαλμένων αναφορών σε άρθρα της διακήρυξης εντός του σχεδίου συμφωνίας.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/30/2013
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας απευθείας ανάθεσης, καθώς και του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αθηναίων και της Δημόσιας Επιχείρησης «… Α.Ε.», με αντικείμενο την «προμήθεια φυσικού αερίου για τις ανάγκες κίνησης των τριάντα δύο (32) αεριοκίνητων απορριμματοφόρων του Δήμου Αθηναίων»(....)το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως δεν εντάχθηκε η εν λόγω προμήθεια φυσικού αερίου κίνησης στο Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών, η δε παράλειψη αυτή καθιστά μη νόμιμη όλη τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης.(....)Ενόψει των ανωτέρω πλημμελειών, το Κλιμάκιο α) απέχει του ελέγχου νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για το έτος 2012 και β) κρίνει ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβαλλόμενου προς έλεγχο νομιμότητας σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αθηναίων και της προμηθεύτριας εταιρείας «… Α.Ε.» με αντικείμενο την προμήθεια φυσικού αερίου κίνησης για τις ανάγκες τριάντα δύο (32) αεριοκίνητων απορριμματοφόρων του Δήμου Αθηναίων για τα έτη 2013 και 2014.
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/1908/2013.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/149/2022
Προμήθεια δύο (2) απορριμματοφόρων οχημάτων:Τούτων δοθέντων, το Κλιμάκιο διαπιστώνει ότι για την ανάθεση της υποβληθείσας προς έλεγχο προμήθειας δύο (2) απορριμματοφόρων οχημάτων, για τις ανάγκες του Δήμου Άργους – Μυκηνών, δημοσιεύθηκε διακριτή διακήρυξη (με αρ. πρωτ. 16221/22.10.2021) και ακολουθήθηκε νέα, αυτοτελής διαδικασία ανάδειξης αναδόχου, που ουδόλως σχετίζεται με εκείνη για την οποία αποφάνθηκε το Κλιμάκιο με την 10/2022 Πράξη του. Ως εκ τούτου και ανεξαρτήτως του αν για την προμήθεια των απορριμματοφόρων θα μπορούσε να διεξαχθεί και ενιαία διαδικασία, κρίνεται ότι δεν ιδρύεται αρμοδιότητα οποιουδήποτε οργάνου του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας της επίμαχης διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης που προέκυψε από αυτήν, δοθέντος ότι ο προϋπολογισμός της υποβληθείσας προς έλεγχο προμήθειας των δύο (2) απορριμματοφόρων οχημάτων, ανερχόμενος στο ποσό των 179.838,71 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), υπολείπεται, όχι μόνο του ορίου του 1.000.000,00 ευρώ για την υπαγωγή σε έλεγχο από το αρμόδιο Κλιμάκιο, αλλά και του χρηματικού ορίου των 300.000,00 ευρώ για τη διενέργεια ελέγχου από τον αρμόδιο Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου (πρβλ. ΕΣ ΣΤ΄ Κλιμ. 231, 136/2021).
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/323/2021
ΔΑΝΕΙΑΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας και του σχεδίου της δανειακής σύμβασης μεταξύ του Δήμου … και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για τη χρηματοδότηση του έργου «Υποδομές αντιπλημμυρικής προστασίας Δ.Κ. …», ποσού 2.635.500,00 ευρώ(....)Επισημαίνεται ότι στο σχέδιο δανειακής σύμβασης έχουν εμφιλοχωρήσει, από προφανή παραδρομή, τα ακόλουθα σφάλματα, τα οποία χρήζουν διόρθωσης πριν από την υπογραφή της(....)Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της δανειακής σύμβασης μεταξύ του Δήμου … και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, υπό τον όρο που αναφέρεται στο σκεπτικό της παρούσας.
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ Ο ΟΡΟΣ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1402/2021.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/107/2025
Το ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνεδρίασε για να ελέγξει τη νομιμότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας «…» για την προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος παροχής υπηρεσιών ζεύξης δεδομένων αεροναυτιλίας (Data Link Services - DLS), προϋπολογισμού 4.500.000 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η αρχική κατακύρωση στην εταιρεία «.. ΑΕ» ακυρώθηκε μετά από προδικαστική προσφυγή της «SSA ΑΕ» και δικαστικές αποφάσεις. Μετά από νέα αξιολόγηση και παράταση της ισχύος της προσφοράς, η διαδικασία συνεχίστηκε με την εταιρεία «SSA ΑΕ». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν έχουν εμφιλοχωρήσει ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με συμβατικό τίμημα 4.132.380 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/192/2025
Η Πράξη 192/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας διαπραγμάτευσης, χωρίς προηγούμενη προκήρυξη διαγωνισμού, για την προμήθεια 7.300.000 κ.μ. ύδατος από τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Χανίων (Δ.Ε.Υ.Α. Χανίων) προς τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε. (Ο.Α.Κ. Α.Ε.), εκτιμώμενης αξίας 2.263.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ, με δικαίωμα προαίρεσης. Το Κλιμάκιο εφάρμοσε αναλόγως τις διατάξεις του Βιβλίου ΙΙ του ν. 4412/2016 και έκρινε ότι η προσφυγή στην εξαιρετική διαδικασία διαπραγμάτευσης (άρθρο 269 περ. γ΄ υποπερ. ββ΄) είναι νόμιμη, καθώς ο Ο.Α.Κ. Α.Ε. αποτελεί τον μοναδικό τεχνικά ικανό πάροχο ύδατος. Καταλήγοντας, αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό την προϋπόθεση συμπλήρωσης των αριθμών των σχετικών αποφάσεων των Δ.Σ. στο προοίμιο.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/219/2025
Η Πράξη 219/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης και παράτασης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Κρωπίας, σχετικά με το έργο «Βελτίωση - Αντικατάσταση Δικτύου Ύδρευσης Νοτίου Τομέα». Λόγω διαφόρων καθυστερήσεων, όπως η εκκρεμότητα αδειών (Αρχαιολογική Υπηρεσία, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις) και η δυσκολία στην αποκομιδή προϊόντων εκσκαφής, κρίθηκε απαραίτητη η παράταση της διάρκειας της σύμβασης. Η Κοινή Επιτροπή Παρακολούθησης εισηγήθηκε και τα συμβαλλόμενα μέρη ενέκριναν την παράταση κατά 26 μήνες και μία ημέρα. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του σχεδίου, με αποτέλεσμα η λήξη της προγραμματικής σύμβασης να μετατεθεί στις 31 Ιουλίου 2027.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1280/2023
Παραχώρηση των υπηρεσιών με τίτλο «Συλλογή υγρών αποβλήτων και καταλοίπων φορτίου πλοίων, που καταπλέουν στη θαλάσσια περιοχή αρμοδιότητας της...Α.Ε.»,(...) Ανακαλεί την 420/2023 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η, μεταξύ αυτών, υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, για την παραχώρηση των υπηρεσιών με τίτλο «Συλλογή υγρών αποβλήτων και καταλοίπων φορτίου πλοίων, που καταπλέουν στη θαλάσσια περιοχή αρμοδιότητας της Ο.Λ.Ν.Ε. Α.Ε.», υπό τον όρο της μη ενεργοποίησης από την προσφεύγουσα της δυνατότητας παράτασης της διάρκειας της σύμβασης για άλλα τρία (3) έτη μετά την αρχική πενταετή διάρκειά της και παράτασης αυτής μέχρις ότου ολοκληρωθεί η επόμενη διαδικασία για την παραχώρηση των επίμαχων υπηρεσιών, που προβλέπεται στα άρθρα 2.1.9, 2.3, 6.5, 7.5.2 και 7.5.3 της διακήρυξης και απαλοιφής από τα άρθρα του σχεδίου σύμβασης της σχετικής δυνατότητας (βλ. ιδίως άρθρα 1, 3, 11 του σχεδίου σύμβασης).
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/324/2021
ΔΑΝΕΙΑΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας και του σχεδίου της δανειακής σύμβασης μεταξύ της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης – Αποχέτευσης … και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για τη χρηματοδότηση του έργου «ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗ ΟΜΒΡΙΩΝ ΔΚ …», ποσού 1.986.702,00 ευρώ(....)Επισημαίνεται ότι στο σχέδιο δανειακής σύμβασης έχουν εμφιλοχωρήσει, από προφανή παραδρομή, τα ακόλουθα σφάλματα, τα οποία χρήζουν διόρθωσης πριν από την υπογραφή της:(....)Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως συνάπτεται η υπό έλεγχο δανειακή σύμβαση μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α. … και του Τ.Π.Δ., δυνάμει των αποφάσεων προσφυγής στον δανεισμό και έγκρισης των σχετικών όρων από το Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α. και το Τ.Π.Δ., υπό τον όρο διόρθωσης του σχεδίου της σύμβασης κατά τα αναφερόμενα στην προηγούμενη σκέψη της παρούσας σημεία.
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/937/2022.