ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/69/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Το ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέδωσε την Πράξη 69/2025, συνεδριάζοντας στις 21 Φεβρουαρίου 2025 μέσω τηλεδιάσκεψης, για τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το τμήμα 1 της συνολικής προμήθειας «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΑΥΤΩΝ ΜΕ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ» (τίτλος τμήματος: «Τοίχος Προστασίας Διαδικτυακών Εφαρμογών (WAF)»). Η προμήθεια αφορά το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο να προστεθεί συγκεκριμένος κωδικός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο άρθρο 6 για τη ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής και να συμπληρωθεί το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης στο προοίμιο.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/233/2025
Η απόφαση με αριθμό 233/2025 εκδόθηκε από το ΣΤ΄ Κλιμάκιο (Ε΄ Θερινό) του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο συνήλθε στις 8 Αυγούστου 2025, μέσω τηλεδιάσκεψης, για να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια «Σύστημα Ελέγχου Διαρροών & Εξοικονόμησης Ενέργειας Δικτύων Ύδρευσης Δήμου Αγράφων», με προϋπολογισθείσα δαπάνη 2.993.404,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον μοναδικό οικονομικό φορέα που υπέβαλε προσφορά, υπό τον όρο της θετικής κρίσης του Ζ΄ Κλιμακίου επί του σχεδίου δανειακής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αγράφων και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, και της υπογραφής της εν λόγω δανειακής σύμβασης. Επίσης, έκανε συγκεκριμένες επισημάνσεις για διορθώσεις στο σχέδιο σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/182/2025
Η Πράξη 182/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, συνεδριάζοντας στις 8 Μαΐου 2025, έκρινε τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «Κατασκευή 2 Συγκροτημάτων των 13 Διαμερισμάτων στο Στρατόπεδο «ΣΤΕΦΑΝΙΔΗ» στην Ξάνθη. Το έργο, προϋπολογισμού 3.225.806,45 ευρώ, χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης και το συμβατικό του τίμημα ανέρχεται σε 2.494.400,84 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Η Επιτροπή Διαγωνισμού απέρριψε την προσφορά του πρώτου μειοδότη λόγω έλλειψης υπογραφής στο Ε.Ε.Ε.Σ. και αποδέχθηκε την αιτιολογημένη προσφορά της δεύτερης εταιρείας, αν και αρχικά κρίθηκε ως ασυνήθιστα χαμηλή. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρχαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/268/2025
Η Πράξη 268/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου συμφωνίας για την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης που αφορά στο έργο του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης. Το Κλιμάκιο, συνεδριάζοντας στις 4 Ιουλίου 2025, διαπίστωσε ότι ο υποβληθείς φάκελος δεν ήταν πλήρης και ελλείπουν κρίσιμα έγγραφα. Ζητήθηκαν, μεταξύ άλλων, το σύνολο των τευχών δημοπράτησης και η υπογραφείσα αρχική σύμβαση, στοιχεία για τη μετοχική σύνθεση της εταιρείας, εγκριτικές αποφάσεις για την τροποποίηση, λεπτομερείς διευκρινίσεις για τους όρους της τροποποίησης, στοιχεία σχετικά με την προμήθεια και εγκατάσταση του Εξοπλισμού Αεροναυτιλίας και το Χρονοδιάγραμμα Αεροναυτιλίας. Ως εκ τούτου, το Κλιμάκιο ανέβαλε την έκδοση οριστικής Πράξης και διάταξε τη συμπλήρωση του φακέλου με τα απαραίτητα στοιχεία.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/225/2025
Η Πράξη 225/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Κατασκευή έργων υποδομής Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην Περιφέρεια Πελοποννήσου», προϋπολογισμού 7.400.000,00 ευρώ (με Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο, συνεδριάζοντας στις 10 Ιουνίου 2025, εξέτασε την επιλογή του Περιφερειακού Φο.Δ.Σ.Α. να μη διαιρέσει τη σύμβαση σε τμήματα. Αφού έλαβε την συμπληρωματική αιτιολόγηση της Αναθέτουσας Αρχής (που επικαλέστηκε λειτουργική, οικονομική, γεωγραφική ενότητα των ομοειδών εργασιών, την ύπαρξη αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων και την ανάγκη ενιαίου ελέγχου), έκρινε ότι η επιλογή ήταν εντός των ορίων της διακριτικής ευχέρειας και επαρκώς αιτιολογημένη. Κατόπιν ελέγχου, δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάδειξης της αναδόχου εταιρείας «...», με αποτέλεσμα να μην κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/38/2025
Η Πράξη 38/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το Τμήμα 3 («σύστημα αδιάλειπτης παροχής ενέργειας (UPS)») μιας ευρύτερης προμήθειας του Πυροσβεστικού Σώματος, συνολικού προϋπολογισμού 2.024.190 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Ο προϋπολογισμός του ελεγχόμενου τμήματος ανέρχεται σε 30.000 ευρώ, ενώ το συμβατικό τίμημα είναι 12.400 ευρώ. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Ωστόσο, η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης δεν κωλύεται υπό τον όρο να προστεθεί συγκεκριμένος κωδικός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο άρθρο 6 (ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής) και να συμπληρωθεί το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/193/2025
Η Πράξη 193/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης 24100/28.12.2023 μεταξύ του Δήμου Μαρκοπούλου Μεσογαίας και του οικονομικού φορέα «... Ε.Π.Ε.», για την προμήθεια του «ΟΛΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ». Η τροποποίηση περιλαμβάνει την αντικατάσταση επιμέρους στοιχείων του υπό προμήθεια εξοπλισμού, όπως φρεάτια (από FO-350 σε FO-100), λογισμικά (από SUM σε Metering και από WMMA σε LBep) λόγω διακοπής παραγωγής, καθώς και την αντικατάσταση υδρομετρητών/πομποδεκτών με νεότερες και πιο αξιόπιστες τεχνολογίες. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η τροποποίηση αυτή είναι νόμιμη και μη ουσιώδης, σύμφωνα με το άρθρο 337 του ν. 4412/2016, διότι τα νέα είδη υπερκαλύπτουν τις τεχνικές προδιαγραφές, δεν συνεπάγεται επαύξηση της δαπάνης της αρχικής σύμβασης και δεν διευρύνεται το αντικείμενο. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου, με την επισήμανση να προστεθεί η 176/2025 απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής στο Προοίμιό του.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/206/2025
Η απόφαση αποτελεί Πράξη του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΠΡΑΞΗ 206/2025), το οποίο συνήλθε στις 3 Ιουνίου 2025. Ελέγχθηκε η νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση του Τμήματος 17 της προμήθειας «Αγορά μηχανών πυρόσβεσης και άλλων οχημάτων απόκρισης για το Πυροσβεστικό Σώμα» και «Αγορά οχημάτων για την ΓΓΠΠ, Περιφερειακά - Τοπικά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας και Εθελοντικούς Οργανισμούς». Το έργο ανατέθηκε από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με διενεργούσα αρχή το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ./Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε., με προϋπολογισμό 564.500,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. για το Τμήμα 17. Μετά από προσφυγές και ακυρώσεις, οριστικός ανάδοχος ανακηρύχθηκε ο οικονομικός φορέας «.. Ο.Ε.» με συμβατική αξία 445.000,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/80/2025
Η Πράξη 80/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας της 3ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Νέο κτίριο Δημαρχείου Χαλανδρίου». Το Κλιμάκιο, συνεδριάζοντας στις 17 Φεβρουαρίου 2025, διαπίστωσε ότι ο φάκελος της αναθέτουσας αρχής ήταν ελλιπής, κρίνοντας ότι απουσιάζουν κρίσιμα έγγραφα και στοιχεία απαραίτητα για τη διαμόρφωση οριστικής κρίσης. Μεταξύ των ελλείψεων περιλαμβάνονται τα τεύχη δημοπράτησης, το σύνολο των μελετών του έργου, οι αποφάσεις παράτασης προθεσμίας, η απόφαση δέσμευσης πίστωσης, αναλύσεις κόστους της συμπληρωματικής σύμβασης και αιτιολογήσεις σχετικά με την αναγκαιότητα των εργασιών. Κατά συνέπεια, το Κλιμάκιο ανέβαλε την έκδοση οριστικής Πράξης επί της νομιμότητας της σύμβασης, διατάσσοντας τη συμπλήρωση του φακέλου με όλα τα αναφερόμενα στοιχεία.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/90/2025
Η Πράξη 90/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το Τμήμα 5 με τίτλο «Εξοπλισμός Φωτογραμμετρίας», το οποίο εντάσσεται στην προμήθεια του Πυροσβεστικού Σώματος «Ανάπτυξη Επιχειρησιακών Εφαρμογών και Διαλειτουργικότητα αυτών με υφιστάμενα Πληροφοριακά Συστήματα». Η προϋπολογισθείσα δαπάνη του συγκεκριμένου τμήματος ήταν 70.000,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν συντρέχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που να κωλύουν την υπογραφή της σύμβασης. Ωστόσο, έθεσε ως όρο στο άρθρο 6 της ρήτρας αναπροσαρμογής τιμής να προστεθεί συγκεκριμένος κωδικός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, ενώ ζήτησε και τη συμπλήρωση του ποσού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης στο προοίμιο της σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/56/2025
Η Πράξη 56/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου συμφωνίας-πλαισίου τετραετούς διάρκειας μεταξύ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και τριών εταιρειών, με αντικείμενο την προμήθεια 800 αλυσοπρίονων (4ο Τμήμα), προϋπολογιζόμενης δαπάνης 516.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν έχει εμφιλοχωρήσει ουσιώδης νομική πλημμέλεια στην επίμαχη διαδικασία και, κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου. Ωστόσο, παρέθεσε οκτώ επισημάνσεις που πρέπει να ληφθούν υπόψη, αφορώντας κυρίως τη συμπλήρωση ορθών στοιχείων (όπως διευθύνσεις και ΑΦΜ των αναδόχων και ποσό εγγυητικών επιστολών) και τη διόρθωση εσφαλμένων αναφορών σε άρθρα της διακήρυξης εντός του σχεδίου συμφωνίας.