×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/170/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 170/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, του «ΚΑΥΤΑΝΖΟΓΛΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΤΑΔΙΟΥ» και της «ΑΝΕΘ ΑΟΤΑ». Η σύμβαση έχει αντικείμενο την υλοποίηση του έργου «ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΑΥΤΑΝΖΟΓΛΕΙΟΥ» προϋπολογισμού 15.000.000 ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση νομίμως συνομολογείται, καθώς πληροί τις προϋποθέσεις του ν.4412/2016 για εξαίρεση από τις διαγωνιστικές διαδικασίες, δεδομένου ότι πρόκειται για συνεργασία δημοσίων φορέων για την επίτευξη κοινού αναπτυξιακού σκοπού. Το οικονομικό αντάλλαγμα για την «ΑΝΕΘ ΑΟΤΑ» (€214.000 πλέον ΦΠΑ) περιορίζεται στην κάλυψη του αναγκαίου κόστους, χωρίς πλεόνασμα κέρδους. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/299/2025

Η Πράξη 299/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου Ζωγράφου και του Αναπτυξιακού Οργανισμού «ΝΕΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ Α.Ε.». Η σύμβαση αφορά την υλοποίηση του έργου «Βιοκλιματική Ανάπλαση και Ενοποίηση 26 στρεμμάτων... στη Βίλα Ζωγράφου», προϋπολογισμού 9.324.067,78 ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνάπτεται νομίμως σύμφωνα με τα άρθρα 100 του ν. 3852/2010 και 44 του ν. 4412/2016, καθώς πληρούνται οι όροι εξαίρεσης από τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Η ΝΜΑ, ως οργανισμός δημοσίου δικαίου, παρέχει τεχνική συνδρομή λόγω της αδυναμίας του Δήμου Ζωγράφου να υλοποιήσει το έργο, ενώ το οικονομικό αντάλλαγμα περιορίζεται στο αναγκαίο κόστος, χωρίς πλεόνασμα κέρδους. Κατά συνέπεια, η υπογραφή του σχεδίου δεν κωλύεται.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/15/2025

Η Πράξη 15/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε τη νομιμότητα του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης-Αποχέτευσης Λαγκαδά (ΔΕΥΑ Λαγκαδά) και της «Αναπτυξιακή Νομού Θεσσαλονίκης Α.Ε. – Αναπτυξιακός ΟΤΑ» («ΑΝΕΘ ΑΟΤΑ»), για την υλοποίηση του έργου «Αντικατάσταση εξωτερικού δικτύου και αγωγού προσαγωγής εσωτερικού δικτύου ύδρευσης πόλης Λαγκαδά», προϋπολογισμού 4.000.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνάπτεται νόμιμα, βάσει των άρθρων 100 του ν.3852/2010 και 44 του ν.4412/2016, λόγω της αδυναμίας της ΔΕΥΑ Λαγκαδά να υλοποιήσει το έργο με ίδια μέσα. Η «ΑΝΕΘ ΑΟΤΑ» πληροί τα χαρακτηριστικά οργανισμού δημοσίου δικαίου και αναθέτουσας αρχής, ενώ η σύμβαση εξαιρείται από τις διαγωνιστικές διαδικασίες, καθώς ανταποκρίνεται σε συνεργασία δημοσίου συμφέροντος και το οικονομικό αντάλλαγμα περιορίζεται στην κάλυψη κόστους (60.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ). Κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της προγραμματικής σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/160/2025

Η απόφαση (Πράξη 160/2025) του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ελέγχει τη νομιμότητα του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου Νέας Ιωνίας και του Αναπτυξιακού Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης «Η Νέα Μητροπολιτική Αττική Α.Ε.» (Ν.Μ.Α.), για την υλοποίηση του έργου «Ανάπλαση οικοδομικού τετραγώνου 150 και κατασκευή υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων (ολοκλήρωση)», προϋπολογισμού 17.904.865,07 ευρώ (με Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι ο Αναπτυξιακός Οργανισμός (Ν.Μ.Α.) συνιστά αναθέτουσα αρχή, πληρώντας τα κριτήρια του οργανισμού δημοσίου δικαίου. Η σύμβαση κρίνεται νόμιμη και εξαιρείται από τις διαγωνιστικές διαδικασίες, διότι αφορά συνεργασία δημόσιων φορέων για δημόσιο σκοπό, λόγω αιτιολογημένης αδυναμίας του Δήμου Ν. Ιωνίας, και η Ν.Μ.Α. διαθέτει την απαιτούμενη τεχνική και διαχειριστική επάρκεια. Επομένως, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της προγραμματικής σύμβασης.


ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/277/2025

Η Πράξη 277/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Κιλελέρ (Δ.Ε.Υ.Α. Κιλελέρ) και του Αναπτυξιακού Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης Νομού Λάρισας («Α.Ε.ΝΟ.Λ. Α.Ε.»). Αντικείμενο της σύμβασης είναι η υλοποίηση του έργου «Αντικατάσταση εσωτερικού δικτύου ύδρευσης Τ.Κ. Χάλκης Δήμου Κιλελέρ», συνολικού προϋπολογισμού 2.235.000,00 ευρώ (με Φ.Π.Α.). Η σύμβαση κρίθηκε αναγκαία λόγω αντικειμενικής αδυναμίας (έλλειψη διαχειριστικής επάρκειας και τεχνικής υπηρεσίας) της Δ.Ε.Υ.Α. Κιλελέρ να υλοποιήσει το έργο με ίδια μέσα. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνάγεται νομίμως, καθώς και τα δύο μέρη είναι δημόσιοι φορείς που συνεργάζονται για την υλοποίηση δημοσίου σκοπού, η «Α.Ε.ΝΟ.Λ. Α.Ε.» αποτελεί οργανισμό δημοσίου δικαίου, και το οικονομικό αντάλλαγμα περιορίζεται στην κάλυψη του αναγκαίου κόστους (36.435,17 ευρώ) χωρίς πλεόνασμα κέρδους. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/85/2025

Η Πράξη 85/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Κιμώλου και της «Αναπτυξιακής Μονοπρόσωπης Ανώνυμης Εταιρείας Δήμου Φυλής» (Φορέας Υλοποίησης), για την υλοποίηση του έργου «Αναβάθμιση εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων (ΕΕΛ) Δήμου Κιμώλου», προϋπολογισμού 1.942.700,00 ευρώ. Η σύμβαση συνάπτεται για την μεταβίβαση αρμοδιοτήτων υλοποίησης λόγω αδυναμίας του Δήμου Κιμώλου να εκτελέσει το έργο με ίδια μέσα. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνάπτεται νομίμως. Η εταιρεία πληροί τις προϋποθέσεις του οργανισμού δημοσίου δικαίου (αναθέτουσα αρχή) και εκτελεί λιγότερο από 20% των σχετικών δραστηριοτήτων στην ελεύθερη αγορά, οπότε εξαιρείται από τις διαγωνιστικές διαδικασίες του ν.4412/2016. Το Συνέδριο δεν κωλύει την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/100/2025

Η Πράξη 100/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αστυπάλαιας και της «Αναπτυξιακής Μονοπρόσωπης Ανώνυμης Εταιρείας Δήμου Φυλής» για την υλοποίηση του έργου «Βελτίωση αγροτικής οδοποιίας του Δήμου Αστυπάλαιας», προϋπολογισμού 3.431.600,00 ευρώ. Η σύμβαση κρίνεται αναγκαία λόγω της αδυναμίας του Δήμου Αστυπάλαιας να υλοποιήσει το έργο με ίδια μέσα, καθώς δεν διαθέτει στελεχωμένη Τεχνική Υπηρεσία. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνομολογείται νομίμως, καθώς η Αναπτυξιακή Εταιρεία θεωρείται αναθέτουσα αρχή και η σύναψη εξαιρείται των διαγωνιστικών διαδικασιών βάσει του νόμου 4412/2016. Η υπογραφή του σχεδίου δεν κωλύεται, υπό τον όρο να απαλειφθεί από τις υποχρεώσεις της εταιρείας η ευθύνη της αξιολόγησης των προσφορών, και να συμπεριληφθούν ρήτρες σε βάρος του συμβαλλομένου που παραβαίνει τους όρους της σύμβασης.


ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/280/2025

Η Πράξη 280/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης για το έργο «Ανάπλαση πεζοδρομίων οδού Γρηγορίου Λαμπράκη στο Κερατσίνι», προϋπολογισμού 5.373.443,37 ευρώ. Συμβαλλόμενα μέρη είναι η Περιφέρεια Αττικής, ο Δήμος Κερατσινίου - Δραπετσώνας και ο Αναπτυξιακός Οργανισμός «ΝΕΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ Α.Ε.». Η σύμβαση υπογράφηκε λόγω ειδικά αιτιολογημένης αδυναμίας του Δήμου να υλοποιήσει το έργο με ίδια μέσα. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση είναι νόμιμη, καθώς πληροί τις προϋποθέσεις συνεργασίας μεταξύ δημόσιων φορέων (άρθρο 12 παρ. 4 του ν. 4412/2016), εξαιρούμενη από τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Η Ν.Μ.Α. κρίθηκε ως αναθέτουσα αρχή και οργανισμός δημοσίου δικαίου, με την οικονομική της αμοιβή να περιορίζεται στην κάλυψη του αναγκαίου κόστους χωρίς κέρδος. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή της.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/324/2025

Η Πράξη 324/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης για την υλοποίηση του έργου «Βιοκλιματική Ανάπλαση Παραδρόμου Λ. Μεσογείων στα όρια του Δήμου Παπάγου - Χολαργού», προϋπολογισμού 5.062.326,50 ευρώ. Συμβαλλόμενοι φορείς είναι η Περιφέρεια Αττικής, ο Δήμος Παπάγου-Χολαργού (ως κύριος του έργου) και ο Αναπτυξιακός Οργανισμός «... Α.Ε.». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνάπτεται νομίμως σύμφωνα με τα άρθρα 100 του ν. 3852/2010 και 44 του ν. 4412/2016, καθώς ο Δήμος αιτιολόγησε την αδυναμία υλοποίησης του έργου με ίδια μέσα λόγω έλλειψης προσωπικού. Επιπλέον, η σύμβαση εξαιρείται από τις διαγωνιστικές διαδικασίες ανάθεσης του ν. 4412/2016 ως «οριζόντια συνεργασία». Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή της.


ΑΕΠΠ/918/2021

Η προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση της απόφασης του Δήμου (αναθέτουσας αρχής) υπ’ αριθμ. 57/10.03.2021, ως προς το μέρος που έγινε δεκτή η προσφορά της παρεμβαίνουσας και αναδείχθηκε αυτή προσωρινή ανάδοχος του διαγωνισμού για το έργο «ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΕΠΙΣΚΕΥΩΝ ΣΕ ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ …» με προϋπολογισμό 241.935,48€ χωρίς ΦΠΑ. Η προσφυγή στηρίζεται σε δύο βασικούς λόγους: α) την επιχείρηση ότι η παρεμβαίνουσα δεν προσέφερε αποδεικτικά μέσα για τη συμμόρφωση του χλοοτάπητα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τιμολογίου (άρθρο 12), και β) την αξίωση ότι τα πιστοποιητικά ISO της παρεμβαίνουσας δεν αφορούσαν συγκεκριμένα «κτιριακά έργα» όπως απαιτεί η διακήρυξη. Η προσφυγή ασκήθηκε για να ακυρωθεί η ανάδειξη της παρεμβαίνουσας και να αναγνωριστεί η προσφεύγουσα ως προσωρινή ανάδοχος.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/36/2025

Η Πράξη 36/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων – Περιφερειακής Ενότητας Κέρκυρας και του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η υλοποίηση της πράξης «Ολοκλήρωση παρακαμπτήριου δρόμου στην περιοχή Πλατυτέρας πόλης Κέρκυρας», με συνολικό προϋπολογισμό 2.300.000,00 ευρώ. Η σύμβαση προβλέπει τη μεταβίβαση της αρμοδιότητας υλοποίησης από τον Δήμο (Κύριο του Έργου) στην Περιφέρεια (Φορέα Υλοποίησης) διότι ο Δήμος αδυνατεί να υλοποιήσει την πράξη λόγω φόρτου εργασίας του προσωπικού της Τεχνικής Υπηρεσίας του. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση είναι επιτρεπτή βάσει του άρθρου 100 του ν. 3852/2010, καθώς συνιστά γνήσια συνεργασία δημόσιων φορέων, και ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της προγραμματικής σύμβασης.