ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/299/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 299/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου Ζωγράφου και του Αναπτυξιακού Οργανισμού «ΝΕΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ Α.Ε.». Η σύμβαση αφορά την υλοποίηση του έργου «Βιοκλιματική Ανάπλαση και Ενοποίηση 26 στρεμμάτων... στη Βίλα Ζωγράφου», προϋπολογισμού 9.324.067,78 ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνάπτεται νομίμως σύμφωνα με τα άρθρα 100 του ν. 3852/2010 και 44 του ν. 4412/2016, καθώς πληρούνται οι όροι εξαίρεσης από τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Η ΝΜΑ, ως οργανισμός δημοσίου δικαίου, παρέχει τεχνική συνδρομή λόγω της αδυναμίας του Δήμου Ζωγράφου να υλοποιήσει το έργο, ενώ το οικονομικό αντάλλαγμα περιορίζεται στο αναγκαίο κόστος, χωρίς πλεόνασμα κέρδους. Κατά συνέπεια, η υπογραφή του σχεδίου δεν κωλύεται.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/280/2025
Η Πράξη 280/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης για το έργο «Ανάπλαση πεζοδρομίων οδού Γρηγορίου Λαμπράκη στο Κερατσίνι», προϋπολογισμού 5.373.443,37 ευρώ. Συμβαλλόμενα μέρη είναι η Περιφέρεια Αττικής, ο Δήμος Κερατσινίου - Δραπετσώνας και ο Αναπτυξιακός Οργανισμός «ΝΕΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ Α.Ε.». Η σύμβαση υπογράφηκε λόγω ειδικά αιτιολογημένης αδυναμίας του Δήμου να υλοποιήσει το έργο με ίδια μέσα. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση είναι νόμιμη, καθώς πληροί τις προϋποθέσεις συνεργασίας μεταξύ δημόσιων φορέων (άρθρο 12 παρ. 4 του ν. 4412/2016), εξαιρούμενη από τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Η Ν.Μ.Α. κρίθηκε ως αναθέτουσα αρχή και οργανισμός δημοσίου δικαίου, με την οικονομική της αμοιβή να περιορίζεται στην κάλυψη του αναγκαίου κόστους χωρίς κέρδος. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή της.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/277/2025
Η Πράξη 277/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Κιλελέρ (Δ.Ε.Υ.Α. Κιλελέρ) και του Αναπτυξιακού Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης Νομού Λάρισας («Α.Ε.ΝΟ.Λ. Α.Ε.»). Αντικείμενο της σύμβασης είναι η υλοποίηση του έργου «Αντικατάσταση εσωτερικού δικτύου ύδρευσης Τ.Κ. Χάλκης Δήμου Κιλελέρ», συνολικού προϋπολογισμού 2.235.000,00 ευρώ (με Φ.Π.Α.). Η σύμβαση κρίθηκε αναγκαία λόγω αντικειμενικής αδυναμίας (έλλειψη διαχειριστικής επάρκειας και τεχνικής υπηρεσίας) της Δ.Ε.Υ.Α. Κιλελέρ να υλοποιήσει το έργο με ίδια μέσα. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνάγεται νομίμως, καθώς και τα δύο μέρη είναι δημόσιοι φορείς που συνεργάζονται για την υλοποίηση δημοσίου σκοπού, η «Α.Ε.ΝΟ.Λ. Α.Ε.» αποτελεί οργανισμό δημοσίου δικαίου, και το οικονομικό αντάλλαγμα περιορίζεται στην κάλυψη του αναγκαίου κόστους (36.435,17 ευρώ) χωρίς πλεόνασμα κέρδους. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου.
55125/2024
Καθορισμός αποζημιώσεων των συμμετεχόντων στις διαδικασίες αξιολόγησης, ελέγχου και παρακολούθησης των επενδυτικών σχεδίων για το έργο «ΝΕΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΠΑΡΚΑ» (Κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5162019) στο πλαίσιο του «Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/170/2025
Η Πράξη 170/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, του «ΚΑΥΤΑΝΖΟΓΛΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΤΑΔΙΟΥ» και της «ΑΝΕΘ ΑΟΤΑ». Η σύμβαση έχει αντικείμενο την υλοποίηση του έργου «ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΑΥΤΑΝΖΟΓΛΕΙΟΥ» προϋπολογισμού 15.000.000 ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση νομίμως συνομολογείται, καθώς πληροί τις προϋποθέσεις του ν.4412/2016 για εξαίρεση από τις διαγωνιστικές διαδικασίες, δεδομένου ότι πρόκειται για συνεργασία δημοσίων φορέων για την επίτευξη κοινού αναπτυξιακού σκοπού. Το οικονομικό αντάλλαγμα για την «ΑΝΕΘ ΑΟΤΑ» (€214.000 πλέον ΦΠΑ) περιορίζεται στην κάλυψη του αναγκαίου κόστους, χωρίς πλεόνασμα κέρδους. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης.
ΑΕΠΠ/235/2018
Ο προσφεύγων (οικονομικός φορέας) ζητά την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Ζωγράφου, η οποία απέρριψε την προσφορά του για το Τμήμα 1 της διακήρυξης («Μεταφορικά Μέσα - Μηχανήματα»), με το σκεπτικό ότι οι απαλλαγές που δήλωνε η εταιρεία σε διάφορες ασφαλιστικές καλύψεις (π.χ. φυσικά φαινόμενα, θραύση κρυστάλλων κ.λπ.) συνιστούσαν αίρεση κατά των όρων της διακήρυξης. Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι η προσφορά του ήταν σύμφωνη με το άρθρο 5.2 της Διακήρυξης (Ασφαλιστικές Καλύψεις) και ότι η διακήρυξη δεν όριζε συγκεκριμένα ανώτατα όρια κάλυψης ή απαλλαγές, με αποτέλεσμα η απόρριψή του να ήταν άδικη. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η ασφάλιση μεταφορικών μέσων, μηχανημάτων και ακινήτων του Δήμου Ζωγράφου, με συνολικό προϋπολογισμό 170.000,00 € (χωρίς ΦΠΑ).
ΝΣΚ/19/2000
Δάση. Σχέδια πόλεων. Εγκυρότητα του ρυμοτομικού σχεδίου του Οικοδομικού Συνεταιρισμού "Η ΑΤΤΙΚΗ Ε.Π.Ε." στην περιοχή Αγ.Νικόλαος Νέας Επιδαύρου Ν.Αργολίδας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Κ.Βολτής, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Κ.Χαραλαμπίδης, Πάρεδρος Η Διοίκηση δύναται για λόγους δημοσίου συμφέροντος και ανεξαρτήτως παρόδου μακρού χρόνου, να ανακαλέσει πράξη, εξ υπαρχής άκυρη, με την οποία υπήχθη σε σχέδιο πόλεως έκταση οικοδομικού συνεταιρισμού αναγνωρισθείσα εκ των υστέρων κατά το μέγιστο μέρος αυτής ως δημόσιο και ιδιωτικό δάσος, αφού το σχέδιο πόλεως κατέστη εκ των πραγμάτων ανεφάρμοστο.
ΝΣΚ/267/2003
Φορολογία μεταβίβασης μετοχών μη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου που προβλέπεται στη «Σύμβαση Παραχώρησης της Μελέτης, Κατασκευής, Αυτοχρηματοδότησης και Εκμετάλλευσης της Ελεύθερης Λεωφόρου Ελευσίνας - Σταυρού - Αεροδρομίου Σπάτων και Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού», η οποία υπεγράφη στις 23-5-1996 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της αναδόχου εταιρίας «ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.» και κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν 2445/1996, δεν περιλαμβάνεται, από φορολογικής πλευράς και για την επιβολή του κατωτέρω φόρου, στα Ίδια Κεφάλαια της αναδόχου εταιρίας αυτής (ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.), όπως αυτά ορίζονται στην περίπ. 4 της παραγράφου 4.2.200 του Ελληνικού Γενικού Λογιστικού Σχεδίου (Ε.Γ.Λ.Σ.), και ειδικότερα δεν αποτελεί επιχορήγηση επενδύσεως, που περιλαμβάνεται στα άνω Κεφάλαια, οπότε και δεν συνυπολογίζεται κατά τον προσδιορισμό της κατώτατης πραγματικής αξίας πώλησης των μετοχών της εταιρίας αυτής, επί της οποίας επιβάλλεται ο φόρος 5% της παραγράφου 2 του άρθρου 13 του Ν 2238/1994 (μεταβίβασης μετοχών μη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο).
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/36/2025
Η Πράξη 36/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων – Περιφερειακής Ενότητας Κέρκυρας και του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η υλοποίηση της πράξης «Ολοκλήρωση παρακαμπτήριου δρόμου στην περιοχή Πλατυτέρας πόλης Κέρκυρας», με συνολικό προϋπολογισμό 2.300.000,00 ευρώ. Η σύμβαση προβλέπει τη μεταβίβαση της αρμοδιότητας υλοποίησης από τον Δήμο (Κύριο του Έργου) στην Περιφέρεια (Φορέα Υλοποίησης) διότι ο Δήμος αδυνατεί να υλοποιήσει την πράξη λόγω φόρτου εργασίας του προσωπικού της Τεχνικής Υπηρεσίας του. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση είναι επιτρεπτή βάσει του άρθρου 100 του ν. 3852/2010, καθώς συνιστά γνήσια συνεργασία δημόσιων φορέων, και ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της προγραμματικής σύμβασης.
ΝΣΚ/440/2007
Σχηματισμός από την ανώνυμη εταιρεία «ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.», του προβλεπόμενου από το άρθρο 62.3 της αναφερόμενης σύμβασης ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού, επί ζημιογόνου οικονομικής χρήσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η ανώνυμη εταιρεία «ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.», ανάδοχος του έργου «Παραχώρηση της Μελέτης, Κατασκευής, Αυτοχρηματοδότησης και Εκμετάλλευσης της Ελεύθερης Λεωφόρου Ελευσίνας – Σταυρού – Αεροδρομίου Σπάτων και Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού», δεν δύναται να σχηματίζει το προβλεπόμενο από το άρθρο 62.3 της σχετικής σύμβασης μελέτης και κατασκευής του έργου ειδικό αφορολόγητο αποθεματικό, σε περίπτωση ζημιογόνου οικονομικής χρήσεως.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/100/2025
Η Πράξη 100/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αστυπάλαιας και της «Αναπτυξιακής Μονοπρόσωπης Ανώνυμης Εταιρείας Δήμου Φυλής» για την υλοποίηση του έργου «Βελτίωση αγροτικής οδοποιίας του Δήμου Αστυπάλαιας», προϋπολογισμού 3.431.600,00 ευρώ. Η σύμβαση κρίνεται αναγκαία λόγω της αδυναμίας του Δήμου Αστυπάλαιας να υλοποιήσει το έργο με ίδια μέσα, καθώς δεν διαθέτει στελεχωμένη Τεχνική Υπηρεσία. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνομολογείται νομίμως, καθώς η Αναπτυξιακή Εταιρεία θεωρείται αναθέτουσα αρχή και η σύναψη εξαιρείται των διαγωνιστικών διαδικασιών βάσει του νόμου 4412/2016. Η υπογραφή του σχεδίου δεν κωλύεται, υπό τον όρο να απαλειφθεί από τις υποχρεώσεις της εταιρείας η ευθύνη της αξιολόγησης των προσφορών, και να συμπεριληφθούν ρήτρες σε βάρος του συμβαλλομένου που παραβαίνει τους όρους της σύμβασης.