×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/100/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 100/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αστυπάλαιας και της «Αναπτυξιακής Μονοπρόσωπης Ανώνυμης Εταιρείας Δήμου Φυλής» για την υλοποίηση του έργου «Βελτίωση αγροτικής οδοποιίας του Δήμου Αστυπάλαιας», προϋπολογισμού 3.431.600,00 ευρώ. Η σύμβαση κρίνεται αναγκαία λόγω της αδυναμίας του Δήμου Αστυπάλαιας να υλοποιήσει το έργο με ίδια μέσα, καθώς δεν διαθέτει στελεχωμένη Τεχνική Υπηρεσία. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνομολογείται νομίμως, καθώς η Αναπτυξιακή Εταιρεία θεωρείται αναθέτουσα αρχή και η σύναψη εξαιρείται των διαγωνιστικών διαδικασιών βάσει του νόμου 4412/2016. Η υπογραφή του σχεδίου δεν κωλύεται, υπό τον όρο να απαλειφθεί από τις υποχρεώσεις της εταιρείας η ευθύνη της αξιολόγησης των προσφορών, και να συμπεριληφθούν ρήτρες σε βάρος του συμβαλλομένου που παραβαίνει τους όρους της σύμβασης.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/85/2025

Η Πράξη 85/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Κιμώλου και της «Αναπτυξιακής Μονοπρόσωπης Ανώνυμης Εταιρείας Δήμου Φυλής» (Φορέας Υλοποίησης), για την υλοποίηση του έργου «Αναβάθμιση εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων (ΕΕΛ) Δήμου Κιμώλου», προϋπολογισμού 1.942.700,00 ευρώ. Η σύμβαση συνάπτεται για την μεταβίβαση αρμοδιοτήτων υλοποίησης λόγω αδυναμίας του Δήμου Κιμώλου να εκτελέσει το έργο με ίδια μέσα. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνάπτεται νομίμως. Η εταιρεία πληροί τις προϋποθέσεις του οργανισμού δημοσίου δικαίου (αναθέτουσα αρχή) και εκτελεί λιγότερο από 20% των σχετικών δραστηριοτήτων στην ελεύθερη αγορά, οπότε εξαιρείται από τις διαγωνιστικές διαδικασίες του ν.4412/2016. Το Συνέδριο δεν κωλύει την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/164/2025

Η Πράξη 164/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέτασε τη νομιμότητα του σχεδίου της 2ης τροποποίησης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Υπουργείου Πολιτισμού, Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και Δήμου Αστυπάλαιας. Η σύμβαση αφορά το έργο «Πολυδύναμο πολιτιστικό κέντρο για μουσειακή και εκπαιδευτική χρήση στο παλαιό σχολείο στο Κάστρο Χώρας Αστυπάλαιας: Φάση Α΄», προϋπολογισμού 1.300.000,00 ευρώ. Η 2η τροποποίηση παρατείνει τη συνολική διάρκεια της σύμβασης στους 72 μήνες (από την έναρξη στις 17.9.2020) και προσθέτει τη διενέργεια «Γεωτεχνικής Μελέτης» στο αντικείμενο και τον προϋπολογισμό της. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της τροποποίησης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/178/2025

Η Πράξη 178/2025 του Ε΄ Κλιμακίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας για το έργο «Ολοκλήρωση του 8ου 6/θέσιου Δημοτικού Σχολείου Άνω Λιοσίων Δήμου Φυλής», με συμβατική δαπάνη 3.669.224,24 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το έργο αυτό είχε αρχικά διακοπεί και διαλυθεί το 2024 λόγω αστοχιών στη σύνταξη του προϋπολογισμού της μελέτης και μη επάρκειας κονδυλίων. Το Κλιμάκιο εξέτασε τη νέα διαδικασία ανάθεσης, η οποία έγινε μέσω ανοικτού διαγωνισμού με κριτήριο την βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής, και αποφάνθηκε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον προσωρινό ανάδοχο, υπό τον όρο να καταρτιστεί συμπληρωματική δανειακή σύμβαση μεταξύ του Δήμου Φυλής και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης.


ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/254/2024

Ανάπλαση Λεωφόρου (...) Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα κρίνει ότι η ελεγχόμενη σύμβαση είναι μη νόμιμη, καθώς η εγκριτική αυτής (205/12.7.2023) απόφαση της προσφεύγουσας Α.Α. εκδόθηκε σε χρόνο κατά τον οποίο είχε εκπνεύσει (στις 16.4.2023) τόσο η αρχική προθεσμία περάτωσης του έργου όσο και οι νόμιμες παρατάσεις αυτής. Εξάλλου, η προμνησθείσα 347/23.11.2023 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου της προσφεύγουσας Α.Α., με την οποία χορηγήθηκε η «8η παράταση» της προθεσμίας περάτωσης του έργου, μέχρι τις 29.2.2024, είναι ομοίως μη νόμιμη, καθόσον εκδόθηκε πέντε (5) περίπου μήνες μετά τη λήξη (στις 16.6.2023) της προβλεπόμενης από τον νόμο τρίμηνης προθεσμίας (βλ. ανωτέρω σκ. 5) από την υποβληθείσα (στις 16.3.2023) αίτηση της παρεμβαίνουσας αναδόχου και σε κάθε περίπτωση σε χρόνο που υπερβαίνει τον εύλογο χρόνο. .Για τους λόγους αυτούς.Απορρίπτει την προσφυγή ανάκλησης και την υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση, και Δεν ανακαλεί την 687/2023 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

ΕΣ/ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/781/2024 ΑΝΑΘΕΩΡΕΙ (ΤΗΝ 254/2024) ως προς τις λοιπές δαπάνες της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης, πλην της απολογιστικής δαπάνης για τη διαχείριση των ΑΕΚΚ, ύψους 115.000,00 ευρώ. Αναθεωρεί εν μέρει τη 254/2024 απόφαση του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Δέχεται εν μέρει την προσφυγή ανάκλησης και την υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση και ανακαλεί εν μέρει την 687/2023 πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Και Αποφαίνεται ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Ανάπλαση Λεωφόρου Φυλής στο Δήμο Φυλής», μεταξύ του Δήμου Φυλής και της ανώνυμης εταιρείας «…Α.Τ.Ε.», μόνο ως προς την απολογιστική δαπάνη για τη διαχείριση των ΑΕΚΚ, ύψους 115.000,00 ευρώ.Αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Ανάπλαση Λεωφόρου Φυλής στο Δήμο Φυλής», μεταξύ του Δήμου Φυλής και της ανώνυμης εταιρείας «…Α.Τ.Ε.», ως προς τις λοιπές εργασίες αυτής, κατά τα διαλαμβανόμενα στο σκεπτικό της παρούσας απόφασης.




ΑΕΠΠ/117/2017

Η προσφεύγουσα εταιρία ασκεί προδικαστική προσφυγή κατά της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Φυλής, η οποία αποκλείει την εταιρία από τη συνέχιση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την προμήθεια γάλακτος για τους εργαζόμενους του Δήμου Φυλής και των νομικών του προσώπων. Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη της σύμβασης ανέρχεται σε 162.547,20 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και το κριτήριο κατακύρωσης είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά. Η προσφυγή επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης του Δήμου, η οποία θεωρήθηκε έκθεση αναιτιολόγητη και παράνομη, καθώς βασίστηκε σε μη τελεσίδικη απόφαση για ψευδείς δηλώσεις σε προηγούμενη διαδικασία, χωρίς να εξεταστεί επαρκώς η αρχή της αναλογικότητας και τα μέτρα αυτοκάθαρσης της εταιρίας.


ΑΕΠΠ/1138/2018

Ο προσφεύγων ασκεί προδικαστική προσφυγή με στόχο την ακύρωση της απόφασης 308/16.10.2018 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Φυλής, η οποία αφορά την κατακύρωση του ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού για την 'Προμήθεια Ειδών Καθαριότητας - Ευπρεπισμού & Ειδών Υγιεινής του Δήμου Φυλής και των Νομικών Προσώπων του'. Η προσφυγή εντοπίζει παραβάσεις σε ουσιώδεις όρους της διακήρυξης και του νόμου, ιδιαίτερα σχετικά με την υποβολή δικαιολογητικών κατακύρωσης (ασφαλιστική/φορολογική ενημερότητα και έντυπο μητρώου επιχείρησης) που αποδεικνύουν τη μη συνδρομή λόγων αποκλεισμού κατά τον χρόνο υποβολής προσφοράς.


ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/299/2025

Η Πράξη 299/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου Ζωγράφου και του Αναπτυξιακού Οργανισμού «ΝΕΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ Α.Ε.». Η σύμβαση αφορά την υλοποίηση του έργου «Βιοκλιματική Ανάπλαση και Ενοποίηση 26 στρεμμάτων... στη Βίλα Ζωγράφου», προϋπολογισμού 9.324.067,78 ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνάπτεται νομίμως σύμφωνα με τα άρθρα 100 του ν. 3852/2010 και 44 του ν. 4412/2016, καθώς πληρούνται οι όροι εξαίρεσης από τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Η ΝΜΑ, ως οργανισμός δημοσίου δικαίου, παρέχει τεχνική συνδρομή λόγω της αδυναμίας του Δήμου Ζωγράφου να υλοποιήσει το έργο, ενώ το οικονομικό αντάλλαγμα περιορίζεται στο αναγκαίο κόστος, χωρίς πλεόνασμα κέρδους. Κατά συνέπεια, η υπογραφή του σχεδίου δεν κωλύεται.


ΑΕΠΠ/1073/2019

Η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της υπ' αριθμ. 195/31.07.2019 απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Φυλής. Αυτή η απόφαση αφορά την ανάδειξη της παρεμβαίνουσας ως προσωρινής αναδόχου στο πλαίσιο της διακήρυξης υπ' αριθμ. 21524/12.06.2019. Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η «Προμήθεια και διανομή ειδών διατροφής για τις ανάγκες του Δήμου Φυλής και των νομικών του προσώπων για τα έτη 2019-2022». Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η απόφαση είναι εσφαλμένη τόσο ως προς την απόρριψη της δικής της τεχνικής προσφοράς όσο και ως προς την αποδοχή της προσφοράς της παρεμβαίνουσας. Η προσφεύγουσα αιτείται επίσης να της ανατεθεί ο διαγωνισμός ή να επαναπροκηρυχθεί.


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/564/2024

Η απόφαση 564/2024 του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την αίτηση αναίρεσης κατά της 1285/2018 απόφασης του VII Τμήματος, η οποία έκανε εν μέρει δεκτή την ανακοπή του αιτούντος κατά κατασχετήριας έκθεσης για οφειλές άνω των 52 εκατομμυρίων ευρώ προς το Ελληνικό Δημόσιο και τον Δήμο Φυλής. Το Δικαστήριο, εξετάζοντας αυτεπαγγέλτως την πρόοδο της δίκης, διαπίστωσε ότι ο Δήμος Φυλής, ως διάδικος, ούτε είχε παραστεί ούτε είχε κλητευθεί νόμιμα για τη συζήτηση της αίτησης αναίρεσης. Κατά συνέπεια, κήρυξε απαράδεκτη τη συζήτηση, διέταξε την κοινοποίηση αντιγράφου της αίτησης αναίρεσης στον νόμιμο εκπρόσωπο του Δήμου Φυλής και του Δημοσίου, και αποφάσισε τον ορισμό νέας δικασίμου με τη νόμιμη κλήτευση όλων των διαδίκων.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/36/2025

Η Πράξη 36/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων – Περιφερειακής Ενότητας Κέρκυρας και του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η υλοποίηση της πράξης «Ολοκλήρωση παρακαμπτήριου δρόμου στην περιοχή Πλατυτέρας πόλης Κέρκυρας», με συνολικό προϋπολογισμό 2.300.000,00 ευρώ. Η σύμβαση προβλέπει τη μεταβίβαση της αρμοδιότητας υλοποίησης από τον Δήμο (Κύριο του Έργου) στην Περιφέρεια (Φορέα Υλοποίησης) διότι ο Δήμος αδυνατεί να υλοποιήσει την πράξη λόγω φόρτου εργασίας του προσωπικού της Τεχνικής Υπηρεσίας του. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση είναι επιτρεπτή βάσει του άρθρου 100 του ν. 3852/2010, καθώς συνιστά γνήσια συνεργασία δημόσιων φορέων, και ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της προγραμματικής σύμβασης.