ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/190/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 190/2025 του ΣΤ’ Κλιμακίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας του νέου σχεδίου σύμβασης μεταξύ της «Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε.» (ΚτΠ Μ.Α.Ε.) και του οικονομικού φορέα «.. Α.Ε.» για την προμήθεια «Σύστημα παρακολούθησης επαγγελματικών οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων». Ο έλεγχος πραγματοποιήθηκε λόγω μεταβολής στο πρόσωπο του αρχικού αναδόχου. Η μεταβολή προέκυψε από εταιρικό μετασχηματισμό (απόσχιση του Κλάδου Α' δημόσιων έργων του αρχικού αναδόχου «.. Α.Β.Ε.Τ.Ε.») και απορρόφησή του από τη νέα εταιρεία «.. Α.Ε.», η οποία αποτελεί 100% θυγατρική. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι αυτή η καθολική διαδοχή δεν συνιστά ουσιώδη μεταβολή των όρων του διαγωνισμού, καθώς ο νέος ανάδοχος πληροί όλες τις προϋποθέσεις συμμετοχής και παρέχει τις ίδιες εγγυήσεις. Ως εκ τούτου, αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/64/2025
Η Πράξη 64/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια «Σύστημα παρακολούθησης επαγγελματικών οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων» της Κοινωνίας της Πληροφορίας Μ.Α.Ε., προϋπολογισμού 64.571.200,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η πλειοψηφία του Κλιμακίου έκρινε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία. Συγκεκριμένα, η μη υποδιαίρεση της προμήθειας και η τεκμηρίωση της προϋπολογιζόμενης δαπάνης (παρά τη μειοψηφία του Εισηγητή, ο οποίος αμφισβήτησε την τεκμηρίωση λόγω λήψης μόνο μίας μη δεσμευτικής προσφοράς για είδη υψηλού κόστους) κρίθηκαν νόμιμες. Ως αποτέλεσμα, το Κλιμάκιο αποφάνθηκε, κατά πλειοψηφία, ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον προσωρινό ανάδοχο «... Α.Β.Ε.Τ.Ε.».
Ν.3755/2009
Κύρωση της Σύμβασης παραχώρησης των λιμενικών εγκαταστάσεων των προβλητών II και III του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων της ανώνυμης εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε.» (ΟΛΠ Α.Ε.) και ρύθμιση συναφών θεμάτων.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/183/2025
Η Πράξη 183/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας σχεδίου σύμβασης για την «Προμήθεια συστημάτων πυρανίχνευσης και πυρόσβεσης» (προϋπ. 10.000.000,00 €). Το Κλιμάκιο εξέτασε τη νομιμότητα της ανταγωνιστικής διαδικασίας με διαπραγμάτευση, η οποία ακολούθησε προηγούμενη ανοικτή διαδικασία με μη κανονικές προσφορές. Βασικό νομικό ζήτημα ήταν η υποκατάσταση μέλους της Ένωσης οικονομικών φορέων «NOVA ICT - GLOBITEL AE» από τη διάδοχη εταιρεία «NURO SOLUTIONS Α.Ε.», λόγω κοινής διάσπασης της GLOBITEL ΑΕ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η υποκατάσταση ήταν επιτρεπτή, καθώς πρόκειται για καθολική διαδοχή κλάδου δημοσίου τομέα, η διάδοχος πληροί τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής (οικονομική / χρηματοοικονομική επάρκεια) και η μεταβολή δεν συνεπάγεται ουσιώδεις τροποποιήσεις της προσφοράς. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης με την Ένωση «NOVA ICT - NURO SOLUTIONS».
ΑΕΠΠ/18/2020
Η Προδικαστική Προσφυγή επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης υπ’ αριθμ. 127/24.10.2019 του Διοικητικού Συμβουλίου του ***, η οποία ενέκρινε τις προσφορές των οικονομικών φορέων «Α.Β.Ε.Τ.Ε.-*** Α.Ε.», «*** Α.Ε.» και «***». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την «Κατασκευή Μονάδας Μηχανικής Διαλογής Συμμεικτών Απορριμμάτων και Κομποστοποίησης Οργανικού Κλάσματος στον Δήμο *** - Λειτουργία Μονάδας» (CPV ***), με εκτιμώμενη αξία 33.840.991,46 € (χωρίς ΦΠΑ) και δυνατότητα προαίρεσης για επιπλέον 12.380.400,00 €. Η διάρκεια της σύμβασης είναι 18 μήνες για την ολοκλήρωση των εργασιών, 6 μήνες για δοκιμαστική λειτουργία και 3 + 3 έτη για τη λειτουργία της μονάδας.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/24/2025
Η απόφαση (Πράξη 24/2025) του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο για την «Προμήθεια εξοπλισμών συστημάτων πρόληψης, αντιμετώπισης, διαχείρισης και έγκαιρης προειδοποίησης - Συστήματα Πυρανίχνευσης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης». Η προμήθεια, συνολικής συμβατικής δαπάνης 21.739.200,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ, ανατέθηκε στην «.. Α.Ε.». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η μη υποβολή της προγραμματικής συμφωνίας μεταξύ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και της ΚτΠ Μ.Α.Ε. σε προσυμβατικό έλεγχο δεν αποτελεί ουσιώδη πλημμέλεια, καθώς η ΚτΠ Μ.Α.Ε. κρίθηκε ως οργανισμός δημοσίου δικαίου και η συμφωνία ως γνήσια συνεργασία. Επίσης, δεν βρέθηκαν άλλες ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διεξαχθείσα διαγωνιστική διαδικασία, συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο.
ΝΣΚ/448/2013
Κατάργηση του Οργανισμού «Ο.Δ.Δ.Υ. Α.Ε.» – Διαδοχή Ελληνικού Δημοσίου – Αξιώσεις τρίτων κατά του Οργανισμού – Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά την κατάργηση της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Οργανισμός Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού Α.Ε.» και την ανάληψη των υποχρεώσεών της από το Ελληνικό Δημόσιο, δεν ισχύει η παραγραφή του άρθρου 90 του ν. 2362/1995 για τις αξιώσεις τρίτων κατά της ανωτέρω εταιρείας που είχαν ήδη γεννηθεί, αλλά εξακολουθεί να ισχύει η υφιστάμενη για το προηγούμενο νομικό πρόσωπο παραγραφή. (ομοφ.)
ΝΣΚ/36/2013
Καταστήματα αφορολόγητων ειδών – Απόσχιση κλάδου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η απόσχιση του κλάδου των αφορολόγητων και φορολογημένων πωλήσεων της εταιρείας «ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Α.Ε.» και η εισφορά του σε λειτουργούσα ανώνυμη εταιρεία, και υπό την εκδοχή ότι συνεπάγεται αυτοδίκαιη υπεισέλευση της αποκτώσας εταιρείας στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της εισφέρουσας, που απορρέουν από την κείμενη νομοθεσία και αφορούν τον αποσχιζόμενο κλάδο, συνιστά ανεπίτρεπτη υποκατάσταση της τελευταίας στις προνομιακά και αποκλειστικά παραχωρηθείσες δραστηριότητες της εισφέρουσας εταιρείας, ως αντιβαίνουσα στο πλέγμα των προπαρατεθεισών διατάξεων των νομοθετημάτων και της Σύμβασης Παραχώρησης (παρ.4 του άρθρου 120 του ν. 2533/1997, του άρθρου 17 παρ.1 του π.δ.86/1979 και των άρθρων 3 παρ.2 και 12 παρ.1 της Σύμβασης Παραχώρησης), που διέπουν την εισφέρουσα εταιρεία. β) Συνακολούθως προς ταύτα, το ζήτημα αν είναι νομικά δυνατή και υπό ποιες προϋποθέσεις η απόσχιση του κλάδου των αφορολόγητων και φορολογημένων πωλήσεων (κλάδος ταξιδιωτικού εμπορίου) και η υπεισέλευση της αποκτώσας εταιρείας στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της εισφέρουσας εταιρείας παρίσταται αλυσιτελές και, επομένως, η μεταβίβαση της ασκήσεως του αποκλειστικού δικαιώματος της πωλήσεως αδασμολογήτων, αφορολογήτων και φορολογημένων ειδών σε άλλο νομικό πρόσωπο από αυτό στο οποίο ανήκει, καθώς και η μεταβίβαση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο προσήκουσας ειδικής νομοθετικής ρύθμισης. (ομοφ.)
ΝΣΚ/6/2003
Μεταβολή προσώπου αντισυμβαλλομένου σε σύμβαση παροχών των Ενόπλων Δυνάμεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι δυνατή η έγκριση της μεταβολής του προσώπου της αντισυμβαλλομένης σε σύμβαση παροχών, λόγω εκκαθαρίσεως και συγχωνεύσεώς της (Liquidation by Merger) με τη μητρική της εταιρεία, έτσι ώστε να υπεισέλθει άλλη θυγατρική εταιρεία υπό την προϋπόθεση ότι θα περιληφθεί ρητός όρος ότι η νέα εταιρεία αναλαμβάνει, ως διάδοχος, όλες τις υποχρεώσεις και ευθύνες της αποχωρούσης εταιρείας και θα προσκομισθεί εγγυητική επιστολή καλής εκτελέσεως στο όνομα της νέας εταιρείας.
ΝΣΚ/65/2018
Ισχύς διατάξεων άρθρου 19 ν. 2741/1999 επί της ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «ΠΕΙΡΑΪΚΗ ΠΑΤΡΑΪΚΗ ΚΛΩΣΤΗΡΙΟ ΣΥΡΟΥ Α.Ε.».(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Η εταιρεία «ΠΕΙΡΑΪΚΗ ΠΑΤΡΑΪΚΗ ΚΛΩΣΤΗΡΙΟ ΣΥΡΟΥ Α.Ε.» με έδρα την Ερμούπολη τέθηκε υπό ειδική εκκαθάριση (του άρθρου 46α του ν. 1892/1990) με την 216/1992 απόφαση του Εφετείου Αιγαίου και διορίστηκε ειδική εκκαθαρίστρια η εταιρεία «ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ Α.Ε.», η οποία απορροφήθηκε από την εταιρία «ΕΤΒΑ FINANCE ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ» και, στη συνέχεια, την «ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε.», επομένως, η ως άνω εταιρία ουδέποτε υπήχθη στη διαδικασία των άρθρων 5, 7, 9 και 10 του ν. 1386/1983 και στη διοίκηση του Οργανισμού Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων (Ο.Α.Ε.). Συνεπώς, μετά το πέρας της κατά τα άνω εκκαθάρισης και τη διαγραφή της εταιρίας από το Μ.Α.Ε., της σχετικής ανακοίνωσης δημοσιευθείσας στην ΕτΚ, δεν τυγχάνουν εφαρμογής επ’ αυτής οι διατάξεις των παραγράφων 2 και 5 του άρθρου 19 του ν. 2741/1999. (ομόφ.) Διευκρινιστική της υπ' αριθ. 423/2012 Ατομικής γνωμοδότησης.
ΝΣΚ/260/2003
Μεταβίβαση ακινήτων του Δημοσίου στην Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου (ΚΕΔ) για εισφορά τους στην υπό σύσταση θυγατρική της Εταιρία Επένδυσης Ακίνητης Περιουσίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η μεταβίβαση ακινήτων του Δημοσίου σε θυγατρική εταιρία επενδύσεων της ΚΕΔ μπορεί να γίνει κατ’ εφαρμογή της παρ.4 του άρθρου 10 του Ν 973/1979 και όχι δυνάμει του άρθρου 5 του ΑΝ 1331/1949.