×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/Τ7/418/2006

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Συμπληρωματική σύμβαση .Η συμπληρωματική σύμβαση συνοδεύεται από τον «Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα Εργασιών» (νεότερη ονομασία του «Συγκριτικού Πίνακα») στον οποίο περιλαμβάνονται οι εργασίες, οι τιμές μονάδος αυτών, τα μεγέθη των ποσοτήτων και ο προϋπολογισμός του αρχικού έργου, της αμέσως προηγούμενης συμβάσεως και της προς κατάρτιση καινούριας συμβάσεως, η έγκριση δε του πίνακα αυτού (και συνεπώς η οριστικοποίησή του) έχει συνέπειες μόνο ως προς το είδος και την ποσότητα των προς εκτέλεση εργασιών και δεν επιδρά στους όρους και τις προϋποθέσεις εγκυρότητας και νομιμότητας της συμπληρωματικής συμβάσεως. Περαιτέρω, κατά τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας των χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής δαπανών το Δικαστήριο δεν υπεισέρχεται στις συμβατικές υποχρεώσεις του φορέα που διενεργεί τη δαπάνη και επομένως δεν ανακύπτει κατά τούτο ζήτημα τηρήσεως των αρχών της καλής πίστεως και των συναλλακτικών ηθών, οι οποίες, σύμφωνα με το νόμο δεσμεύουν μόνο τους συμβαλλομένους στις συμβάσεις που αποτέλεσαν την αιτία της δαπάνης και μόνον εφόσον αυτές πληρούν τους όρους εγκυρότητας και νομιμότητας.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/186/2006

Ερμηνεία συμβάσεως εκσυγχρονισμού και επισκευής πολεμικών πλοίων για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι τυχόν αναπροσαρμογές της τιμής των προαιρετικών ειδών, σύμφωνα με τις διατάξεις της συμβάσεως και τα αξιολογικά κριτήρια της καλής πίστεως και των συναλλακτικών ηθών, θα υπολογίζονται με βάση τις τιμές που περιλήφθηκαν στην αρχική μεν σύμβαση προμηθείας, αλλά από την ημερομηνία που υπογράφηκε η τροποποιητική σύμβαση.


ΝΣΚ/211/2013

Δημόσιες Συμβάσεις – Μερική ανυπαίτια αδυναμία παροχής – Μερική παραλαβή – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να παραλάβει οριστικά το εκτελεσθέν από την ανάδοχο μέρος του έργου, να της καταβάλλει το συμβατικό τίμημα, που αντιστοιχεί στο μέρος αυτό (μετά του αναλογούντος Φ.Π.Α.) και, καθόσον αφορά το μη εκτελεσθέν μέρος του έργου, να συμφωνήσει με την ανάδοχο την οριστική λύση της συμβάσεως, αζημίως για αμφοτέρους τους συμβαλλομένους, εφόσον τα αρμόδια επί της συμβάσεως όργανα του Ελληνικού Δημοσίου βεβαιώσουν εγγράφως ότι συντρέχουν οι ακόλουθες ουσιαστικές προϋποθέσεις: 1. Η παροχή του μέρους του έργου, που δεν εκτελέσθηκε από την ανάδοχο είχε καταστεί αδύνατη πριν από τη λήξη του χρόνου, που προβλέπονταν από τη σύμβαση για την παράδοσή του, η αδυναμία δε αυτή δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα της αναδόχου (μερική ανυπαίτια αδυναμία παροχής). 2. Το μέρος του έργου, που έχει εκτελεσθεί από την ανάδοχο: α) παραδόθηκε στον εργοδότη εντός της προθεσμίας και σύμφωνα με τους όρους, που προβλέπονται από την σύμβαση, β) ανταποκρίνεται πλήρως στις προδιαγραφές (ποσοτικές, ποιοτικές, τεχνικές κ.λπ.), που προβλέπονται από τη σύμβαση και τα παραρτήματα αυτής και γ) σκοπούμενο αυτοτελώς και ανεξάρτητα από το μη εκτελεσθέν μέρος του έργου, είναι κατάλληλο, να εξυπηρετήσει, έστω και εν μέρει, τους σκοπούς για τους οποίους παραγγέλθηκε το όλο έργο. 3. Λαμβανομένων υπόψη των αρχών της καλής πίστεως και των συναλλακτικών ηθών, είναι προς το συμφέρον του Ελληνικού Δημοσίου η οριστική παραλαβή και χρησιμοποίηση του εκτελεσθέντος μέρους του έργου. (ομοφ.)


ΣτΕ/4326/2000

Κρίσιμος χρόνος δια την αναθεώρησιν των τιμών κατασκευής δημοσίων έργων είναι ο χρόνος εκτελέσεως των εργασιών και , ως εκ τούτου , επί της αναθεωρήσεως των εν λόγω τιμών ουδεμίαν ασκεί επιρροήν ούτε ο χρόνος πιστοποιήσεως των εργασιών , ούτε ο χρόνος πληρωμής τούτων . Επειδή , εξάλλου , κατά την διάταξη του άρθρ. 288 του Αστικού Κώδικος , κατά την οποία «Ο οφειλέτης υποχρεούται να εκπληρώση την παροχήν ως απαιτεί η καλή πίστις , λαμβανομένων υπόψη των συναλλακτικών ηθών» , εφαρμοζομένην αναλόγως , ως γενικής αρχής του δικαίου , και επί διοικητικών συμβάσεων , το δικαστήριον δύναται να παρεμβαίνη διορθωτικώς , καθορίζον , κατ’ απόκλισιν έτι από των συμφωνηθέντων , την μεταξύ των συμβαλλομένων παροχήν και αντιπαροχήν , εφ’ όσον τούτο επιβάλλεται εκ της καλής πίστεως και των συναλλακτικών ηθών , δηλαδή εις τας περιπτώσεις εκείνας , κατά τας οποίας συντρέχουν απρόβλεπτοι συνθήκαι , αι οποίαι , αν και δεν πληρούν τας προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρ. 388 του Αστικού Κώδικος , καθιστούν , παρά ταύτα , διά τινα των αντισυμβαλλομένων την παροχήν υπερμέτρως επαχθή εις βαθμόν , υπερβαίνοντα τον κατά την καλή πίστιν και τα συναλλακτικά ήθη δυνάμενον να αναληφθή παρ’ αυτού κίνδυνον (πρβλ. Σ.τ.Ε. 74/1992 επταμ.) .


ΝΣΚ/101/2008

Χορήγηση προθεσμίας εξόφλησης μισθώματος στο πλαίσιο της καλόπιστης εκτέλεσης σύμβασης μίσθωσης και βάσει των συναλλακτικών ηθών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το Ταμείο Εθνικού Στόλου δύναται νομίμως, στο πλαίσιο της καλόπιστης εκτέλεσης της από 2-6-2005 σύμβασης μίσθωσης του Ιχθυοτροφείου του Ναυτικού Οχυρού Αράξου μεταξύ αυτού και του συνεταιρισμού «Ο ΑΓΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ» να αποδεχθεί τη μερική καταβολή του μισθώματος και να χορηγήσει στο μισθωτή τρίμηνη προθεσμία προς πλήρη εξόφληση αυτού, προσαυξημένου κατά τους νόμιμους τόκους υπερημερίας.


ΝΣΚ/435/2008

Χορήγηση προθεσμίας εξόφλησης μισθώματος στο πλαίσιο της καλόπιστης εκτέλεσης σύμβασης μίσθωσης και βάσει των συναλλακτικών ηθών, εξαιτίας της συνδρομής τυχαίων γεγονότων και περιστατικών ανωτέρας βίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το Ταμείο Εθνικού Στόλου δεν δύναται νομίμως, στο πλαίσιο της καλόπιστης εκτέλεσης της από 2-6-2005 σύμβασης μίσθωσης του Ιχθυοτροφείου του Ναυτικού Οχυρού Αράξου μεταξύ αυτού και του συνεταιρισμού «Ο ΑΓΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ», μετά την εκπνοή της χορηγηθείσας εισπρακτικής προθεσμίας και τη μερική καταβολή του μισθώματος, να χορηγήσει στο μισθωτή νέα προθεσμία προς ολική εξόφληση αυτού.


ΝΣΚ/185/2008

Τροποποίηση μονομερώς ατομικής διοικητικής πράξης της άδειας παραχώρησης Καζίνο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Ο Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης δικαιούται να τροποποιήσει μονομερώς την απόφαση παραχώρησης της άδειας λειτουργίας του Καζίνο Λουτρακίου και το σχετικό συμβατικό όρο που αφορά στην κατασκευή τουριστικού λιμένα στην περιοχή «Ποσειδωνία» του Δήμου Λουτρακίου-Περαχώρας, λόγω αντικειμενικής αδυναμίας της κατασκευής του και να αντικαταστήσει αυτή την υποχρέωση της παραχωρησιούχου Κοινοπραξίας με άλλη επένδυση, ουσιαστικά ισοδύναμη, λαμβανομένων υπόψη των αρχών της χρηστής διοίκησης, της καλής πίστης και των συναλλακτικών ηθών και της συναίνεσης της Κοινοπραξίας.


ΝΣΚ/550/2006

Δημόσια έργα. Αίτηση θεραπείας κατά αποφάσεως Προϊσταμένης Αρχής. Προϋποθέσεις επανεισαγωγής αιτήσεως θεραπείας στο Τεχνικό Συμβούλιο Έργων για γνωμοδότηση.Είναι δυνατή η επανεισαγωγή προς εξέταση στο Τεχνικό Συμβούλιο Έργων αιτήσεως θεραπείας αναδόχου δημοσίου έργου, ενόψει διαφορετικών απόψεων που έχουν διατυπωθεί μεταξύ του ΤΣΕ/ΓΕΣ και της ιεραρχίας, σχετικά με τη διαφωνία που έχει ανακύψει μεταξύ της Προϊσταμένης Αρχής και αναδόχου, λόγω της διαγραφής από Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα Εργασιών (ΑΠΕ) νέων τιμών.

ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/189/2022

Προμήθεια αντιδραστηρίων: Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά σε προηγούμενη σκέψη, κατά την κρίση του Κλιμακίου δεν καταλείπεται πεδίο για την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας στο υποβληθέν σχέδιο συμβάσεως και απαραδέκτως υποβάλλεται αυτοτελώς για έλεγχο ενώπιον του Κλιμακίου τούτου. Και τούτο διότι αυτό αφορά στην κατάρτιση συμβάσεως μετά τη μονομερή ενεργοποίηση όρου (δικαιώματος προαιρέσεως) που είχε ήδη περιληφθεί στο κείμενο της αρχικής συμβάσεως και είχε διέλθει του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας του άρθρου 324 παρ. 1 του ν. 4700/2020 (Α΄ 127) ανάγεται δε στο πλαίσιο εκτελέσεως της προηγούμενης συμβάσεως, της οποίας αποτελεί αναπόσπαστο μέρος. Επομένως, οποιαδήποτε κρίση ως προς τους όρους ασκήσεως του εν λόγω δικαιώματος, θα αποτελούσε κρίση περί την εκτέλεση συμβατικού όρου και όχι κρίση αναγόμενη στο πεδίο του προσυμβατικού ελέγχου (βλ. ΕΣ απόφ. VI Tμ. 1543/2014).


ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/205/2022

Εγκατάσταση αφαλάτωσης .(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στις σκέψεις 1, 2 και 3 της παρούσας, το Κλιμάκιο διαπιστώνει ότι, ανεξαρτήτως εάν η αρχική σύμβαση του ως άνω έργου υποβλήθηκε ή όχι σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία που απαιτείται κατά νόμο να προηγηθεί για τη σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης και η οποία, ολοκληρούμενη σε μία και μοναδική φάση, περιλαμβάνει την έκδοση απόφασης ανάθεσης στον ανάδοχο συμπληρωματικών εργασιών και έγκρισης του οικείου Α.Π.Ε., ενώ ουδέν σχέδιο σύμβασης υποβάλλεται προς έλεγχο. Συνεπώς, ο φάκελος με τα στοιχεία της υπόθεσης εισάγεται για έλεγχο στο Κλιμάκιο τούτο προώρως.  Για τους λόγους αυτούςΑπαραδέκτως εισάγεται στο Κλιμάκιο τούτο για την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας ο φάκελος της διαδικασίας που αφορά στον «3° Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα εργασιών του έργου με τίτλο: "Εγκατάσταση αφαλάτωσης"


ΝΣΚ/190/2008

Δυνατότητα ή μη τροποποιήσεως συμβάσεως προμηθείας της Πολεμικής Αεροπορίας, ώστε να εκχωρηθούν τα δικαιώματα της προμηθεύτριας σε διαφορετική της προβλεφθείσης στη σύμβαση Τράπεζας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η προτεινόμενη τροποποίηση όρου της συμβάσεως στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν θεωρείται θεμελιώδης, καθόσον η περίπτωση αλλαγής του νομικού προσώπου (τραπεζικής εταιρείας), στο οποίο εκχωρούνται δικαιώματα του αντισυμβαλλομένου προμηθευτή στη σύμβαση προμηθείας των Ενόπλων Δυνάμεων, δεν εγκυμονεί κινδύνους για την συμβαλλόμενη υπηρεσία του Ελλ. Δημοσίου, εφόσον η τράπεζα λειτουργεί νομίμως στην Ελλάδα και υπεισέρχεται στην θέση της αρχικώς ορισθείσης τράπεζας με τις αυτές υποχρεώσεις και δεσμεύσεις της τελευταίας.