Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜ.7/(ΚΠΕ)/166/2015

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις   που προηγήθηκαν το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι, μη νομίμως, προέβη ο Δήμος .... στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης της προμήθειας τροφίμων επικαλούμενος λόγους κατεπείγοντος, που συνίστανται στην κάλυψη των αναγκών λειτουργίας των κατασκηνώσεων. Και τούτο προεχόντως    διότι, οι επικαλούμενοι για την προσφυγή στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης λόγοι κατεπείγοντος οφείλονται σε υπαιτιότητα του ίδιου του Δήμου, ο οποίος, όπως προκύπτει από την 130/2014 αναβλητική Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, παρέλειψε να υποβάλει πλήρη φάκελο με όλα τα στοιχεία της διενεργηθείσας διαγωνιστικής διαδικασίας και της διαπραγμάτευσης που ακολούθησε στη συνέχεια καθώς και το σύνολο των οικείων σχεδίων συμβάσεων κατά παράβαση της προβλεπόμενης στο άρθρο 35 παρ. 2 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο υποχρέωσής του, συνεπεία δε της παράλειψης αυτής εκδόθηκε στις 26.6.2014 η προαναφερθείσα αναβλητική Πράξη, η οποία περιήλθε στο Δήμο στις 4.7.2014. Ανεξαρτήτως όμως των ανωτέρω, η ανάγκη προμήθειας τροφίμων για την κάλυψη της ομαλής λειτουργίας των κατασκηνώσεων ανακύπτει παγίως σε ετήσια βάση, δεδομένου ότι ο χρόνος έναρξης λειτουργίας των κατασκηνώσεων στις αρχές Ιουλίου είναι γνωστός και προκαθορισμένος, ενώ από τα στοιχεία της υπόθεσης δεν προκύπτουν οι λόγοι που παρεμπόδισαν το Δήμο να προβεί στην έγκαιρη διεξαγωγή του προκηρυχθέντος δημόσιου διαγωνισμού, ο οποίος διεξήχθη     στις 2.5.2014 (βλ. την 160/2014 οριστική Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου, με την οποία ολοκληρώθηκε ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου). Εξάλλου, η διενέργεια του προληπτικού ελέγχου νομιμότητας των συμβάσεων μεγάλης οικονομικής αξίας προβλέπεται ρητώς από το Σύνταγμα και από το νόμο, με την έκδοση δε αναβλητικής πράξης στο πλαίσιο του ελέγχου αυτού για τη συμπλήρωση των στοιχείων του φακέλου δεν στοιχειοθετείται σε καμία περίπτωση η έννοια του απρόβλεπτου περιστατικού. Επιπλέον, μεταξύ της ημερομηνίας έναρξης της λειτουργίας των κατασκηνώσεων στις 4.7.2014 και της υπογραφής των σχετικών συμφωνητικών απευθείας ανάθεσης της προμήθειας τροφίμων στις 11.8.2014, στις 13.8.2014, στις 19.8.2014 και         στις 22.8.2014 μεσολάβησε χρονικό διάστημα πέραν του μηνός, το οποίο, λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι η κατασκηνωτική περίοδος διαρκεί μόνον δύο μήνες και λήγει στο τέλος Αυγούστου, δεν δικαιολογεί την  επικαλούμενη κατεπείγουσα ανάγκη λόγω της οποίας κατέστη αναγκαία η απευθείας ανάθεση των επίμαχων προμηθειών. Σε κάθε περίπτωση, η επείγουσα αυτή ανάγκη είχε εκλείψει κατά το χρόνο παραλαβής των τροφίμων από το Δήμο, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 26.8.2014, 27.8.2014,    29.8.2014, 5.9.2014, 7.9.2014 και στις 9.9.2014, δηλαδή κατά τη λήξη             της κατασκηνωτικής περιόδου ή και μετά τη λήξη αυτής, όπως προκύπτει       από τα συνημμένα στα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πρωτόκολλα παραλαβής της αρμόδιας Επιτροπής καθώς και από τα δελτία εισαγωγής των παραληφθέντων ειδών στην αποθήκη του Δήμου. Επομένως, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνες δεν είναι νόμιμες, όπως βασίμως προβάλλεται από τη διαφωνούσα Επίτροπο, οι δε περί του αντιθέτου ισχυρισμοί του Δήμου, ήτοι ότι συνέτρεχε κατεπείγουσα ανάγκη, μη οφειλόμενη σε δική του υπαιτιότητα, δεδομένου ότι οι ανάγκες των κατασκηνώσεων δεν ήταν δυνατό να καλυφθούν μέσω της διαδικασίας του διεθνούς διαγωνισμού, ο φάκελος της οποίας εστάλη στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο στις 17.6.2014, ολοκληρώθηκε όμως στις 4.8.2014 με την 160/2014 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου, που περιήλθε στο Δήμο στις 14.8.2014, είναι       όπως ήδη προεκτέθηκε απορριπτέοι. Ειδικότερα, η αποστολή 15 μόλις ημέρες πριν την έναρξη της κατασκηνωτικής περιόδου του φακέλου της διαγωνιστικής διαδικασίας στο Ελεγκτικό Συνέδριο για την άσκηση του ελέγχου νομιμότητας, ο οποίος προβλέπεται ότι ολοκληρώνεται εντός τριακονθήμερης ενδεικτικής προθεσμίας από την κατάθεση του σχετικού φακέλου στο Ελεγκτικό Συνέδριο (βλ. άρθρο 35 παρ. 3 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, Ε.Σ. ΣΤ΄ Κλιμ. 183, 180, 151/2014, 141/2013, 173/2012 κ.ά) αποδεικνύει τουλάχιστον την έλλειψη προγραμματισμού του Δήμου για την έγκαιρη έναρξη και ολοκλήρωση της διαδικασίας ανάδειξης των προμηθευτών του για την κάλυψη των αναγκών του σε τρόφιμα. Τέλος, ο ειδικότερος ισχυρισμός του Δήμου περί απευθείας ανάθεσης της προμήθειας τροφίμων, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες, όχι μόνον της κατασκηνωτικής περιόδου, αλλά και του πρώτου μήνα λειτουργίας των παιδικών σταθμών ενόψει της έναρξης της νέας χρονιάς, είναι απορριπτέος, καθόσον προβάλλεται το πρώτον με το έγγραφο επανυποβολής του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος.

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕλΣυν.Τμ.6/122/2008

Υπογραφή του σχεδίου δανειακής σύμβασης  Δήμου:..ζητείται η ανάκληση της 179/2008 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου...Με την από 29.7.2008 αίτησή του, η οποία υποβλήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο στις 30.7.2008 και έλαβε αριθμό πρωτοκόλλου 39788, ο Δήμος ... ζήτησε την ανάκληση της 179/2008 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ήδη, με την από 5.8.2008 δήλωσή του, η οποία υποβλήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο στις 6.8.2008 και έλαβε αριθμό πρωτοκόλλου 40866, ο αιτών Δήμος παραιτήθηκε από την προαναφερόμενη αίτησή του. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, η διαδικασία ενώπιον του Τμήματος επί της προαναφερόμενης αίτησης ανάκλησης πρέπει να καταργηθεί.


ΦΓ8/71316/2022

Χειρισμός από το Ελεγκτικό Συνέδριο των καταγγελιών, αναφορών και αιτημάτων ελέγχου που υποβάλλονται στις υπηρεσίες του. 


ΕΣ/ΤΜ.1/1/2018

ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ:Αίτηση ανάκλησης της 65/2017 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο I Τμήμα(..)Με δεδομένα τα ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση, η οποία κατατέθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο (αρ. πρωτ. Ε.Σ. 78955) στις 12.12.2017, ημέρα Τρίτη, έχει σε κάθε περίπτωση ασκηθεί καθ’ υπέρβαση της τριακονθήμερης αποκλειστικής προθεσμίας του άρθρου 32 παρ. 6 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, και, για το λόγο αυτό, που εξετάζεται αυτεπαγγέλτως, πρέπει να απορριφθεί ως  εκπρόθεσμη.  Απορρίπτει την αίτηση.


ΝΣΚ/7/2022

Νομιμότητα έκδοσης χρηματικού εντάλματος πληρωμής σε υπόθεση σύμβασης προμήθειας για την οποία δεν τηρήθηκε ο προβλεπόμενος προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο.(...)Η έκδοση χρηματικού εντάλματος πληρωμής σε υπόθεση σύμβασης προμήθειας αγαθών για την οποία δεν τηρήθηκε ο προβλεπόμενος από τον νόμο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν είναι νόμιμη, η δε παρά ταύτα έκδοση αυτού είναι αιτία έκδοσης καταλογιστικής πράξης κατά των υπευθύνων οργάνων του Φορέα.


ΕΣ/ΤΜ.1/21/2018

ΑΠΟΔΟΧΕΣ:Με την αίτηση αυτή επιδιώκεται η ανάκληση της 304/2017 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Τμήμα τούτο, με την οποία κρίθηκε ότι δεν έπρεπε να θεωρηθεί το 713, οικονομικού έτους 2017, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Παθολογικού Νοσοκομείου Αθηνών «......», ποσού 2.277,54 ευρώ, που αφορούσε στην καταβολή αποδοχών μηνός Οκτωβρίου 2017 στον φερόμενο ως δικαιούχο ……ο οποίος απασχολείται ως επικουρικός ιατρός στο εν λόγω Νοσοκομείο. Η πράξη αυτή, όπως προκύπτει από το οικείο αποδεικτικό επίδοσης, παραλήφθηκε από το αιτούν Νοσοκομείο στις 2.7.2018, ημέρα Δευτέρα. Ως εκ τούτου, η ένδικη αίτηση, που κατατέθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο στις 2.8.2018, ημέρα Πέμπτη, λαμβάνοντας αριθμό πρωτοκόλλου 52546/2.8.2018, έχει ασκηθεί καθ’ υπέρβαση της τριακονθήμερης αποκλειστικής προθεσμίας του άρθρου 32 παρ. 6 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και, για το λόγο αυτό, που εξετάζεται αυτεπαγγέλτως, πρέπει να απορριφθεί ως  εκπρόθεσμη.


ΕΣ/ΤΜ.4/12/2019

Προμήθεια ιατρικών αερίων μειγμάτων:..ζητείται η ανάκληση της 159/2018 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών..Από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι η ανωτέρω πράξη του Κλιμακίου κοινοποιήθηκε στο αιτούν Νοσοκομείο στις 5.3.2019 (βλ. το με ταυτάριθμη ημερομηνία συνταχθέν οικείο αποδεικτικό επίδοσης της πράξης από την υπάλληλο του Ελεγκτικού Συνεδρίου ... προς τον υπάλληλο του αιτούντος Παναγιώτη Σαμανίδη). Ως εκ τούτου, η υπό κρίση αίτηση, η οποία κατατέθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο στις 22.4.2019, έχει ασκηθεί εκπροθέσμως, ήτοι μετά την παρέλευση της τριακονθήμερης αποκλειστικής προθεσμίας του άρθρου 32 παρ. 6 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, η οποία άρχισε την επομένη της κατά τα ανωτέρω κοινοποίησης, ήτοι στις 6.3.2019 και συμπληρώθηκε στις 4.4.2019, ημέρα Πέμπτη, εργάσιμη και μη εξαιρετέα εκ του νόμου. Συνεπώς, η αίτηση είναι απορριπτέα για τον λόγο αυτό ως απαράδεκτη...Από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι η ανωτέρω πράξη του Κλιμακίου κοινοποιήθηκε στο αιτούν Νοσοκομείο στις 5.3.2019 (βλ. το με ταυτάριθμη ημερομηνία συνταχθέν οικείο αποδεικτικό επίδοσης της πράξης από την υπάλληλο του Ελεγκτικού Συνεδρίου ... προς τον υπάλληλο του αιτούντος Παναγιώτη Σαμανίδη). Ως εκ τούτου, η υπό κρίση αίτηση, η οποία κατατέθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο στις 22.4.2019, έχει ασκηθεί εκπροθέσμως, ήτοι μετά την παρέλευση της τριακονθήμερης αποκλειστικής προθεσμίας του άρθρου 32 παρ. 6 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, η οποία άρχισε την επομένη της κατά τα ανωτέρω κοινοποίησης, ήτοι στις 6.3.2019 και συμπληρώθηκε στις 4.4.2019, ημέρα Πέμπτη, εργάσιμη και μη εξαιρετέα εκ του νόμου. Συνεπώς, η αίτηση είναι απορριπτέα για τον λόγο αυτό ως απαράδεκτη.​


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/226/2016

Επιχορήγηση του πολιτιστικού συλλόγου(..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το παρόν Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως δεν υποβλήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο απολογισμός της συνολικής οικονομικής δραστηριότητάς του πολιτιστικού συλλόγου και ξεχωριστός απολογισμός της επιχορήγησης  που  έλαβε,  εφόσον  αυτή  είναι  μικρότερη  από  το  100% των συνολικών χρηματικών ποσών που διαχειρίστηκε κατά το έτος 2015, κατά παράβαση των οριζομένων στη διάταξη του άρθρου 41 παρ. 3 εδ. α΄ του ν. 4129/2013, όπως ισχύει. Ο ισχυρισμός δε που προβάλλεται με το 5528/9.5.2016 έγγραφο του Δήμου ότι δεν απαιτείται η αποστολή των απολογισμών στο Ελεγκτικό Συνέδριο αφού τα χρηματικά εντάλματα επιχορήγησης υποβάλλονται σε προληπτικό έλεγχο είναι απορριπτέος ως αλυσιτελώς προβαλλόμενος. Περαιτέρω, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει αφενός ότι η πολιτιστική εκδήλωση για την οποία δόθηκε η επιχορήγηση εντάσσεται στους προβλεπόμενους στο καταστατικό του συλλόγου σκοπούς, αφετέρου ο ενδεικτικός  προϋπολογισμός των εξόδων αυτής, απορριπτόμενων των σχετικών β) και γ) λόγων διαφωνίας της Επιτρόπου.  Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη και αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το παρόν Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως δεν υποβλήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο απολογισμός της συνολικής οικονομικής δραστηριότητάς του πολιτιστικού συλλόγου και ξεχωριστός απολογισμός της επιχορήγησης  που  έλαβε,  εφόσον  αυτή  είναι  μικρότερη  από  το  100% των συνολικών χρηματικών ποσών που διαχειρίστηκε κατά το έτος 2015, κατά παράβαση των οριζομένων στη διάταξη του άρθρου 41 παρ. 3 εδ. α΄ του ν. 4129/2013, όπως ισχύει. Ο ισχυρισμός δε που προβάλλεται με το 5528/9.5.2016 έγγραφο του Δήμου ότι δεν απαιτείται η αποστολή των απολογισμών στο Ελεγκτικό Συνέδριο αφού τα χρηματικά εντάλματα επιχορήγησης υποβάλλονται σε προληπτικό έλεγχο είναι απορριπτέος ως αλυσιτελώς προβαλλόμενος. Περαιτέρω, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει αφενός ότι η πολιτιστική εκδήλωση για την οποία δόθηκε η επιχορήγηση εντάσσεται στους προβλεπόμενους στο καταστατικό του συλλόγου σκοπούς, αφετέρου ο ενδεικτικός  προϋπολογισμός των εξόδων αυτής, απορριπτόμενων των σχετικών β) και γ) λόγων διαφωνίας της Επιτρόπου.  Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη και αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕλΣυν.Κλ.Ζ'/86/2017

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν προηγουμένως δεκτά στη σκέψη Ι, η ανωτέρω σύμβαση δεν υπάγεται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, εφόσον δεν καταλείπεται σε αυτό αντικείμενο άσκησης προσυμβατικού ελέγχου. Τούτο διότι η σύμβαση αυτή δεν αποτελεί προϊόν συμβατικής ελευθερίας, καθόσον τόσο ο προσδιορισμός του αντισυμβαλλόμενου, όσο και το περιεχόμενο των αρμοδιοτήτων του καθορίζονται ευθέως από τις διατάξεις που προαναφέρθηκαν, οι οποίες αφορούν στην υλοποίηση του εν λόγω Προγράμματος, στο πλαίσιο των δράσεων κοινωνικής φροντίδας της ευπαθούς πληθυσμιακής ομάδας των άστεγων.Συνακόλουθα, λαμβανομένου υπόψη και του σκοπού για τον οποίο καθιερώθηκε ο έλεγχος των σχεδίων συμβάσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο (προστασία του δημοσίου συμφέροντος από τυχόν λάθη, πλημμέλειες ή πράξεις διαφθοράς των διοικητικών οργάνων κατά τη διαδικασία σύναψης των δημοσίων συμβάσεων, καθώς και για την εμπέδωση της διαφάνειας και της εμπιστοσύνης των διοικουμένων στις ενέργειες της δημόσιας διοίκησης), η επίμαχη σύμβαση απαραδέκτως υποβάλλεται ενώπιον του παρόντος Κλιμακίου.


ΦΓ8/27390/2021

Διαχείριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο των καταγγελιών, αναφορών και αιτημάτων ελέγχου που υποβάλλονται στις υπηρεσίες του.

Η παρούσα τροποποιήθηκε/αντικαταστάθηκε από την ΦΓ8/71316/2022-ΦΕΚ:6592/Β/21.12.2022.


ΕΣ/ΤΜ.4/20/2019

Απόδοση παρακρατηθείσας εισφοράς:..ζητείται η ανάκληση της 17/2019 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο παρόν Τμήμα..Η πράξη της οποίας ζητείται η ανάκληση κοινοποιήθηκε στον Ο.Α.Ε.Δ. στις 7 Μαρτίου 2019 (βλ. το οικείο αποδεικτικό επίδοσης της πράξης από την υπάλληλο του Ελεγκτικού Συνεδρίου … προς τον υπάλληλο του Ο.Α.Ε.Δ. ….). Ως εκ τούτου, η υπό κρίση αίτηση, που κατατέθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο στις 10.4.2019 (αριθ. πρωτ. ...), έχει ασκηθεί εκπροθέσμως, ήτοι μετά την παρέλευση της τριακονθήμερης αποκλειστικής προθεσμίας του άρθρου 32 παρ. 6 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, η οποία συμπληρώθηκε στις 8.4.2019, ημέρα Δευτέρα, εργάσιμη και μη εξαιρετέα εκ του νόμου. Είναι δε νομικώς αδιάφορος για την έναρξη της προθεσμίας υποβολής της αίτησης ανάκλησης ο χρόνος επίδοσης της πράξης στον φερόμενο ως δικαιούχο του χρηματικού εντάλματος, καθώς κατά τα ανωτέρω, μόνος κρίσιμος χρόνος για την έναρξη της εν λόγω προθεσμίας είναι αυτός της κοινοποίησης της πράξης του Κλιμακίου στον οικείο φορέα.