ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/519/2021
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Αποκατάσταση ζημιών...ζητείται η ανάκληση της 65/2021 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η ένδικη προσφυγή ανάκλησης του Δήμου .... και η ασκηθείσα παραδεκτώς υπέρ αυτής παρέμβαση της εταιρείας «...», σύμφωνα με την κρατήσασα στο Τμήμα γνώμη, πρέπει να γίνουν δεκτές και να απορριφθούν ως απαράδεκτες οι προσφυγές της εταιρείας «....» και του Ευσταθίου Καννή. Όμως, το Τμήμα, μετά από σχετική συζήτηση μεταξύ των μελών του, αφού έλαβε υπόψη του ότι σε περίπτωση αποδοχής της προσφυγής ανάκλησης και με δεδομένο ότι η Αντεπίτροπος της Επικρατείας έχει εκφραστεί υπέρ της αποδοχής της προσφυγής ανάκλησης, έκρινε ότι ανέκυψε ζήτημα γενικότερης σημασίας και πρέπει να υποβάλει ερώτημα στην Ολομέλεια, κατ’ άρθρο 328 παρ. 6 του ν. 4700/2020, περί της δυνατότητας ή μη, και σε καταφατική περίπτωση των προϋποθέσεων υπό τις οποίες τα Κλιμάκια του Δικαστηρίου, στο πλαίσιο διενέργειας προσυμβατικού ελέγχου, δύνανται να αναθεωρούν οίκοθεν τις θετικές πράξεις τους, σε περίπτωση που συντρέξουν όλως εξαιρετικές περιστάσεις, όπως σε περίπτωση που εκ των υστέρων περιέλθουν εις γνώση του Κλιμακίου οψιφανή γεγονότα, τα οποία ανατρέπουν το πραγματικό θεμέλιο της κρίσης του, ώστε η Ολομέλεια να εκφέρει γνώμη επί του ως άνω ζητήματος.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/325/2022
Παροχή Υπηρεσιων:Ζητείται η ανάκληση της 657/2021 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι απαραδέκτως υποβάλλονται προς έλεγχο τριάντα δύο (32) σχέδια συμβάσεων και η προηγηθείσα διαγωνιστική διαδικασία για την υπηρεσία «Ανάδειξη εργολάβων για τον από εδάφους ψεκασμό ελαιοδέντρων στα πλαίσια του Προγράμματος Συλλογικής Καταπολέμησης του Δάκου της Ελιάς έτους 2021 της Περιφερειακής Ενότητας ………», συνολικής προϋπολογισθείσας δαπάνης 1.507.867,65 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.).(....)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η ένδικη προσφυγή ανάκλησης ναι μεν πρέπει, κατά τα γενόμενα δεκτά ανωτέρω, να απορριφθεί, πλην το Τμήμα, μετά από σχετική συζήτηση μεταξύ των μελών του και αφού έλαβε υπόψη του ότι : α) κατά της ομοίου περιεχομένου 834/2019 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου δεν είχε ασκηθεί αίτηση ανάκλησης, ούτε είχε άλλως αχθεί σε ανώτερο δικαστικό σχηματισμό το ζήτημα της αντισυνταγματικότητας των προαναφερθεισών διατάξεων, β) ο Αντεπίτροπος της Επικρατείας έχει εκφραστεί υπέρ της αποδοχής αυτής και γ) η προσφεύγουσα Περιφέρεια υπέβαλε αίτημα παραπομπής της υπόθεσης στην Ολομέλεια ως μείζονος σπουδαιότητας για την προστασία των ελαιοπαραγωγών, έκρινε ότι πρέπει να υποβάλει ερώτημα στην Ολομέλεια, κατ’ άρθρο 328 παρ. 6 του ν. 4700/2020, περί της συνταγματικότητας ή μη των διατάξεων του άρθρου 44 παρ. 1 του ν. 4325/2015, όπως ισχύει, ώστε η Ολομέλεια να εκφέρει γνώμη επί του ως άνω ζητήματος.Παραπέμπει την υπόθεση στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΣ/ΜΕΙΖ.ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/792/2022.
ΝΣΚ/55/2010
Το ζήτημα ανάκλησης αποφάσεων της γνωμοδοτικής επιτροπής του άρθρου 4 του ΝΔ 181/1974, όπως νυν ισχύει, μετά από πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η επανάκριση των υποθέσεων μπορεί να χωρήσει από τη γνωμοδοτική επιτροπή του άρθρου 4 του ΝΔ 181/1974, όπως νυν ισχύει, με βάση όσα διαπιστώθηκαν στο πόρισμα του ΣΕΥΥΠ, και εφόσον, σε περίπτωση αρνητικής σύμφωνης γνώμης ή όταν μετά από θετική γνώμη, εκδόθηκε αρνητική σύμφωνη γνώμη και σε περίπτωση που έχουν εκδοθεί άδειες σκοπιμότητας κατά τις ως άνω διατάξεις, τηρηθούν οι κανόνες ανάκλησης διοικητικών πράξεων.
ΝΣΚ/254/2009
Διαγωνισμός για μόνιμο προσωπικό της Κ.Ο.Α. Ρητή μη αποδοχή του διορισμού από τον υπάλληλο. Δημοσίευση της απόφασης ανάκλησης του διορισμού. Δυνατότητα ή μη μεταγενέστερης ανάκλησης από τον υπάλληλο της μη αποδοχής και διορισμού του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο υπάλληλος, ο οποίος δεν αποδέχθηκε, με ρητή δήλωσή του, το διορισμό στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών δεν μπορεί, μετά τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της απόφασης ανάκλησης του διορισμού του, να ανακαλέσει τη δήλωση περί μη αποδοχής του διορισμού και να διορισθεί υπάλληλος σ’ αυτή.
ΝΣΚ/243/2015
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Δυνατότητα ή μη αποδοχής από την Διοίκηση αιτήσεως παραιτήσεως υπαλλήλου του Ιδρύματος, εις βάρος του οποίου έχει ασκηθεί ποινική δίωξη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Διοίκηση (ΙΚΑ-ΕΤΑΜ) δύναται να εξετάσει την περίπτωση αποδοχής της αιτήσεως παραιτήσεως του υπαλλήλου Α.Μ., χωρίς να αναμείνει την αμετάκλητη περαίωση της εναντίον του ασκηθείσης ποινικής διώξεως. ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/41/2018
Αν απαιτείται γνωμοδότηση Υπηρεσιακού Συμβουλίου για συμμετοχή αποσπασθέντος υπαλλήλου στο Δ.Σ. ανώνυμης εταιρείας «Δ. Α.Ε.», η οποία τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και σε καταφατική περίπτωση, ποιο είναι το αρμόδιο για την παροχή της γνώμης Υ.Σ. (της υπηρεσίας προέλευσης ή της υπηρεσίας υποδοχής).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για τη χορήγηση άδειας σε αποσπασμένο υπάλληλο για τη συμμετοχή του στο διοικητικό συμβούλιο της ανώνυμης εταιρείας «Δ. Α.Ε.» απαιτείται η προηγούμενη σύμφωνη και αιτιολογημένη γνώμη υπηρεσιακού συμβουλίου, κατά τα άρθρα 31 παρ.1 και 32 παρ. 2 του Υ.Κ.. (ομόφ.) Η ως άνω άδεια πρέπει να χορηγηθεί και από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού και από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μετά από σύμφωνη γνώμη των οικείων υπηρεσιακών συμβουλίων. (πλειοψ.) Παραπέμπεται στην Ολομέλεια, λόγω μείζονος σπουδαιότητας και οριακής πλειοψηφίας.
ΑΕΠΠ/1524/2021
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Συνεπώς εφόσον η Αναθέτουσα Αρχή στοιχειοθέτησε την προσβαλλόμενη απόφαση στην μη λήψη επανορθωτικών μέτρων όφειλε επί ποινή απαραδέκτου κατά δεσμία αρμοδιότητα να λάβει τη σύμφωνη γνώμη της επιτροπής της παρ. 9 του άρθρου 73 του ν. 4412/2016. Αριθμός απόφασης: 1524/2021 28 Εξάλλου στη σχετική γνωμοδότηση από την ΜΟΠΑΔΙΣ για λόγους ασφάλειας δικαίου συστηνόταν ισχυρώς στην αναθέτουσα αρχή να λάβει τη σύμφωνη γνώμη της εν λόγω επιτροπής, ως όφειλε πρωτίστως για λόγους ασφάλειας δικαίου. Επομένως, στον βαθμό που δεν το έπραξε κατέστησε ακυρωτέα την προσβαλλόμενη. Η σχετική διάταξη άλλωστε του άρθρου 73 του ν. 4412/2016 ουδόλως συνέχει την σχετική δέσμια αρμοδιότητα της αναθέτουσας αρχή ούτε κατ’ ελάχιστον, με το αν υπάρχει κρίση περί του προδήλως αβάσιμου των επανορθωτικών μέτρων αλλά στην περίπτωση που η αναθέτουσα αρχή επικαλείται μη λήψη επαρκών μέτρων εν γένει, οφείλει επί ποινή απαραδέκτου να λάβει τη σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας επιτροπής. Συνεπώς, κατά τα ειδικώς κριθέντα η κρινόμενη προσφυγή πρέπει να γίνει δεκτή, να αναπεμφθεί η οικεία υπόθεση στην αναθέτουσα αρχή προκειμένου να προβεί στην οφειλόμενη ενέργεια αποστολής του οικείου σχεδίου στην Επιτροπή Ειδικού Σκοπού. Δεδομένης της αποδοχής της σχετικής βάσης ακύρωσης της προσβαλλόμενης, παρέπεται ότι η δε εξέταση των λοιπών αιτιολογικών βάσεων της προσφυγής καθίσταται αλυσιτελής (ΕΑ ΣΤΕ 308/2020).
ΝΣΚ/109/2017
α) Αναγκαιότητα έκδοσης πράξης αποδοχής της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών για την περιέλευση της κυριότητας του πλοίου στο Ελλ. Δημόσιο/Υπ.Ναυτιλίας & Ν.Π., και την εγγραφή του στα ελληνικά νηολόγια, παρά την υπογραφή πιστοποιητικού παράδοσης και αποδοχής του πλοίου. β) Αν θεωρηθεί αναγκαία η πράξη αποδοχής της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών, αν απαιτείται προηγούμενη γνωμοδότηση του «Κεντρικού Συμβουλίου Κοινωφελών Περιουσιών», δεδομένης της ουσιαστικής αδυναμίας τεκμηρίωσης της αξίας αυτού κατά τον χρόνο της δωρεάς.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εκφράσθηκαν σχετικά με τα ερωτήματα δύο γνώμες που ισοψήφισαν: Κατά την πρώτη, δεν απαιτείται πράξη αποδοχής της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών, για να θεωρηθεί ολοκληρωμένη η περιέλευση της κυριότητας του πλοίου στο Ελληνικό Δημόσιο, ούτε για να καταστεί δυνατή η εγγραφή του πλοίου στα ελληνικά νηολόγια και εσφαλμένως εκλαμβάνεται ότι εφαρμόζεται εν προκειμένω ο Κώδικας Κοινωφελών Περιουσιών (α.ν. 2039/1939 και ήδη ν. 4182/2013), δοθέντος ότι η αναφερόμενη στο ερώτημα συμφωνία δεν αποτελεί δωρεά κατά την έννοια του Αστικού Κώδικα, αλλά διακρατική συμφωνία μεταξύ δύο κρατών για δημόσιο σκοπό, η οποία, κατά ρητή πρόβλεψη των όρων της, διέπεται από το δίκαιο των Η.Π.Α. Ως εκ τούτου, παρέλκει η εξέταση των λοιπών ζητημάτων που τίθενται με το ερώτημα. Κατά τη δεύτερη γνώμη, απαιτείται αποδοχή της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών προκειμένου να θεωρηθεί ολοκληρωμένη η περιέλευση της κυριότητας του πλοίου στο Ελλ. Δημόσιο, δεδομένου ότι η υπό κρίση συμφωνία αποτελεί δωρεά κατά την έννοια του άρθρου 1 του ν. 4182/2013 και, ως εκ τούτου, εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής αυτού, λαμβάνοντας υπόψη και τις διατάξεις της παρ. Ε του άρθρου 11 του ν. 3816/2010, καθώς και την έλλειψη αντίθετης ρύθμισης. Λόγω της ισοψηφίας των δύο γνωμών το ερώτημα παραπέμπεται στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ.. Εκδόθηκε η υπ' αριθ. 31/2018 γνωμ. Β΄ Τακτικής Ολομέλειας ΝΣΚ.
ΝΣΚ/377/2011
Δυνατότητα ή μη ανάκλησης της διαπιστωτικής πράξης αυτοδίκαιης λύσης υπαλληλικής σχέσης μέλους Ε.Π. Τ.Ε.Ι. λόγω ακύρωσης διορισμού του σε νέα θέση Ε.Π. Τ.Ε.Ι.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση ακύρωσης διορισμού μέλους Ε.Π. Τ.Ε.Ι. με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού, στα πλαίσια ελέγχου νομιμότητας κατ’ εφαρμογή του άρθρου 16 του Ν 1404/1983, η αποδοχή του οποίου (διορισμού) επέφερε αυτοδικαίως την παραίτησή του από προηγουμένως κατεχόμενη άλλη θέση μέλους Ε.Π., εφόσον εξέλιπε ο λόγος της αυτοδίκαιης παραίτησης, η οποία ως εκ τούτου θεωρείται ως μηδέποτε επελθούσα, δύναται ο Πρόεδρος του Τ.Ε.Ι., ο οποίος εξέδωσε την διαπιστωτική πράξη της αυτοδίκαιης λύσης της υπαλληλικής σχέσης του μέλους Ε.Π. λόγω της αποδοχής του διορισμού του σε άλλη θέση μέλους Ε.Π., να εκδώσει πράξη ανάκλησης της αυτοδίκαιης λύσης της υπαλληλικής σχέσης με την υπηρεσία αυτού. (ομοφ.)
ΕλΣυνΤμ.6/1595/2018
Υπογραφή σχεδίου σύμβασης .. με αντικείμενο την «Ανάπλαση Περιοχής Προσφυγικών στον ... Δήμου ...». ζητείται η ανάκληση της 452/2018 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου...Τέλος, όπως βασίμως προβάλλεται, εσφαλμένα η προσβαλλόμενη υπολαμβάνει ως αναιτιολόγητη μεταβολή άποψης την ψήφο μέλους της Επιτροπής Διαγωνισμού υπέρ της αναβαθμολόγησης της προσφοράς της μειοδότριας Κ/Ξ, κατόπιν της εν μέρει αποδοχής σχετικής ένστασης, με τη αιτιολογία ότι αυτό αρχικώς είχε εκφρασθεί υπέρ της απόρριψης της επίμαχης ένστασης, καθόσον το συγκεκριμένο μέλος, κατόπιν της απόρριψης της άποψής του από την πλειοψηφία και της κατίσχυσης της άποψης περί μερικής αποδοχής της ένστασης, προέβη ως όφειλε στην παροχή βαθμολογίας, συμμορφούμενο στην πλειοψηφούσα γνώμη. Σε κάθε περίπτωση, η επίμαχη ψήφος δεν ήταν κρίσιμη για την τελική διαμόρφωση πλειοψηφίας και μειοψηφίας, πέραν δε τούτου, εν τέλει δεν ευνόησε τη βαθμολογία της τεχνικής προσφοράς της αναδόχου Κ/Ξ, αλλά αντιθέτως απέβη σε βάρος αυτής.Κατ΄ακολουθίαν των ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι πρέπει να γίνουν δεκτές οι κρινόμενες αιτήσεις, να επιστραφεί το κατατεθέν παράβολο, να ανακληθεί η προσβαλλομένη και, μη διαπιστωθείσας έτερης πλημμέλειας, να επιτραπεί η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης...Ανακαλεί την 452/2018 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΝΣΚ/36/2014
Υποβολή παραίτησης υπαλλήλου του ΥΠ.ΠΟ.Α. – Εκπαιδευτική άδεια – Χρόνος υποχρεωτικής υπηρεσίας – Λόγοι υγείας – Ποσοστό αναπηρίας 80% – Διαδικασία άρθρου 153 του Υ.Κ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εν όψει της ισοψηφίας που σχηματίσθηκε κατά την ομόφωνη γνώμη του Τμήματος το ερώτημα παραπέμπεται στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ. Εκδόθηκε η 180/14 Γνωμ. Ολομελείας ΝΣΚ