×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/884/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η απόφαση 0884/2025 του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αποδέχεται την προσφυγή ανάκλησης του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Λάρισας. Η προσφυγή στρεφόταν κατά της Πράξης 11/2025 της Επιτρόπου, η οποία έκρινε ότι κωλυόταν η υπογραφή σύμβασης προμήθειας υλικών τροφοδοσίας (catering), λόγω ανεπαρκούς τεκμηρίωσης της προϋπολογιζόμενης δαπάνης και της αναγκαιότητας των ποσοτήτων. Το Δικαστήριο έκρινε ότι οι τιμές μονάδας ανά γεύμα (με κρέας, ψάρι, ή χωρίς), οι οποίες ήταν κατώτερες από τις αναπροσαρμοσμένες τιμές του 2023 της προηγούμενης σύμβασης, ήταν εύλογες και επαρκώς τεκμηριωμένες, λαμβάνοντας υπόψη και τις τρέχουσες αυξήσεις κόστους. Επίσης, ο κατά προσέγγιση υπολογισμός των ετήσιων μερίδων (περίπου 158.600) κρίθηκε επαρκής. Συνεπώς, η προσβαλλόμενη πράξη ανακλήθηκε και επετράπη η σύναψη της σύμβασης.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΑΕΠΠ/323/2018

Η προσφεύγουσα εταιρεία ασκεί προδικαστική προσφυγή ζητώντας την ακύρωση της Διακήρυξης αριθ. 1290/2018 για τον διαγωνισμό σίτισης φοιτητών του ΤΕΙ [...] (7.525.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ), ισχυριζόμενη ότι ο όρος της παραγράφου 1.4. είναι παράνομος, αόριστος και αντιφατικός με τις αρχές διαφάνειας, αναλογικότητας και υγιούς ανταγωνισμού. Ειδικότερα, επικεντρώνεται στον τρόπο υπολογισμού της αμοιβής του αναδόχου, ο οποίος βασίζεται στον μέγιστο αριθμό μερίδων που σερβίρονται σε ένα γεύμα ημερησίως, θεωρώντας ότι αυτό καθιστά αδύνατη την εκτίμηση του οικονομικού κέρδους και παραβιάζει τη νομοθεσία για τη δημόσια σύναψη συμβάσεων.


ΑΕΠΠ/261/2021

Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που έκρινε αποδεκτή την προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας για την παροχή υπηρεσιών catering (παρασκευή και διανομή γευμάτων) σε προσφυγικό κέντρο. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την κάλυψη αναγκών σίτισης έως 400 ατόμων ημερησίως για 90 ημέρες, με εκτιμώμενη αξία 187.008,50€ χωρίς ΦΠΑ. Η προσφυγή στηρίζεται σε ισχυρισμούς για παράνομη αποδοχή της προσφοράς της παρεμβαίνουσας, που αφορούν ελλείψεις δικαιολογητικών ασφαλιστικής ενημερότητας, μη συμμόρφωση με τους όρους του διαγωνισμού σχετικά με τις μονάδες παραγωγής γευμάτων και υπεργολαβική εκτέλεση μέρους της σύμβασης χωρίς σωστή δήλωση.


ΑΕΠΠ/1517/2021

Η προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση της απόφασης της Συγκλήτου της αναθέτουσας αρχής (Πολυτεχνείο) αριθμ. 564/13.07.2021, κατά το σκέλος που απέρριψε την τεχνική της προσφορά και έκρινε αποδεκτή την προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την εκμετάλλευση του φοιτητικού εστιατορίου για την παροχή υπηρεσιών σίτισης των φοιτητών του Πολυτεχνείου για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 με δυνατότητα παράτασης για ένα έτος. Η προσφυγή επικαλείται σφάλματα στην αξιολόγηση των προσφορών, ιδίως ως προς την τήρηση απαραίτητων πιστοποιήσεων (ISO 22000 HACCP) για προμηθευτές και το ελάχιστο βάρος των μερίδων φαγητού.


ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/1177/2025

Η απόφαση 1177/2025 του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την προσφυγή ανάκλησης του Δήμου Αθηναίων κατά της 269/2025 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου, σχετικά με τον έλεγχο της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης (Σ.Σ.) για ένα έργο. Ο Δήμος ζητούσε την ανάκληση του μέρους της πράξης που έκρινε απαράδεκτη την εξάμηνη παράταση της δοκιμαστικής λειτουργίας και κωλυόμενη την υπογραφή της Σ.Σ. για δαπάνες διαχείρισης Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) και αυξήσεις τιμών ασφαλτικών έργων. Το Δικαστήριο έκρινε βάσιμους τους λόγους ανάκλησης για την παράταση της δοκιμαστικής λειτουργίας και τη δαπάνη ΑΕΚΚ. Όμως, έκρινε αβάσιμο τον λόγο ανάκλησης για την αύξηση στην τιμή ασφαλτικών έργων, διαπιστώνοντας ότι ο υπολογισμός έγινε κατά παράβαση των συμβατικών τευχών. Επειδή εξακολουθούσε να συντρέχει ένας διακωλυτικός λόγος, η προσφυγή απορρίφθηκε και η 269/2025 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου δεν ανακλήθηκε.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/8/2025

Η Πράξη 8/2025 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 2252.1.3.94/87932/5.12.2024 σύμβασης απευθείας ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Η ανάθεση αφορούσε την εξυπηρέτηση των δρομολογιακών γραμμών α) ΡΟΔΟΣ – ΧΑΛΚΗ και β) ΡΟΔΟΣ – ΣΥΜΗ – ΤΗΛΟΣ – ΝΙΣΥΡΟΣ – ΚΩΣ, με εκτιμώμενη ανώτατη συμβατική αξία 2.702.039,40 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.). Η ανάθεση έγινε στην εταιρεία «... ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ». Το Κλιμάκιο έκρινε τη σύμβαση νόμιμη, καθώς, σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 4948/2022, επετράπη η απευθείας ανάθεση για την κάλυψη συγκοινωνιακών αναγκών ενόσω βρισκόταν σε εξέλιξη (αλλά δεν είχε ολοκληρωθεί) η διαδικασία του ανοικτού δημόσιου μειοδοτικού διαγωνισμού. Κατά συνέπεια, η σύμβαση συνήφθη νομίμως.


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/133/2024

Η απόφαση του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης προμήθειας λιπαντικών και συναφών υγρών για τον Δήμο Μαραθώνος, ποσού 102.501,50 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, για τρία έτη (Ομάδα Δ της διακήρυξης 1511/23.1.2023). Το Κλιμάκιο, μετά από συμπλήρωση φακέλου, διαπιστώνει έλλειψη τεκμηρίωσης της αναγκαιότητας και του προϋπολογισμού, καθώς οι ζητούμενες ποσότητες είναι υπερβολικά αυξημένες σε σχέση με προηγούμενη αντίστοιχη διακήρυξη (από 12.957,50 σε 110.938,00 ευρώ), χωρίς επαρκή αιτιολογία για την αύξηση λόγω νέων οχημάτων, αποθεμάτων ή ενεργειακής κρίσης. Δεν υπάρχουν πρωτογενή στοιχεία έρευνας αγοράς για τιμές μονάδας, ενώ οι αυξήσεις τιμών δεν τεκμηριώνονται. Οι πλημμέλειες αυτές παραβιάζουν αρχές διαφάνειας και οικονομικότητας (άρθρο 18 ν.4412/2016). Συνεπώς, κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με την Δ. … Α.Ε. λόγω ουσιωδών ασυμβατότητων.


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/19/2025

Η απόφαση 19/2025 της Ελάσσονος Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την αναίρεση της 2292/2016 απόφασης του ΙΙ Τμήματος, η οποία απέρριψε την αίτηση τέως προέδρου Κοινότητας για αναπροσαρμογή της μηναίας χορηγίας του. Ο αιτών ζητούσε αναπροσαρμογή για το διάστημα 1.1.1998 έως 11.4.2002, περίοδο κατά την οποία η καταβολή είχε ανασταλεί λόγω μη συμπλήρωσης του 55ου έτους της ηλικίας του. Η Ολομέλεια έκρινε ότι το Τμήμα εσφαλμένα απέρριψε την αίτηση, καθώς, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις, κατά το χρονικό διάστημα που διαρκεί η αναστολή, η χορηγία οφείλει να αναπροσαρμόζεται με όλες τις αυξήσεις που έχουν χορηγηθεί μέχρι την έναρξη της καταβολής. Ως εκ τούτου, αναιρεί την προσβαλλόμενη απόφαση και παραπέμπει την υπόθεση στο αρμόδιο Τρίτο Τμήμα για να ερευνηθεί αν οι αυξήσεις της περιόδου αναστολής (1.1.1998 έως 11.4.2002) ενσωματώθηκαν στο ποσό της χορηγίας που καταβλήθηκε στον αναιρεσείοντα από 12.4.2002.


ΔΕΔ/Αθ/392/2025

Η απόφαση 392/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) αφορά την απόρριψη ενδικοφανούς προσφυγής επιχείρησης που τηρεί απλογραφικά βιβλία, η οποία στρεφόταν κατά πράξης επιβολής προστίμου 250,00 ευρώ από τη Δ.Ο.Υ. Ρεθύμνου, για το φορολογικό έτος 2019. Το πρόστιμο επιβλήθηκε σύμφωνα με το άρθρο 53 παρ. 2 του ν. 5104/2024, λόγω εκπρόθεσμης υποβολής της δήλωσης παρακράτησης φόρου εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις (ΦΜΥ) για τον Ιανουάριο 2019. Η προσφεύγουσα ισχυρίστηκε ότι το πρόστιμο ήταν δυσανάλογο. Η ΔΕΔ έκρινε ότι οι διαπιστώσεις του ελέγχου ήταν νόμιμες και βασίμως τεκμηριωμένες, απορρίπτοντας τον ισχυρισμό και επικυρώνοντας το πρόστιμο των 250,00 ευρώ.


ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/1165/2025

Η απόφαση 1165/2025 του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου απέρριψε την προσφυγή του Γ.Ν.Α. «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ» που ζητούσε την ανάκληση της Πράξης 169/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου, η οποία κώλυε την υπογραφή σύμβασης για την προμήθεια «αυτοματοποιημένου συστήματος αποθήκευσης και διαχείρισης φαρμάκων και αναλωσίμων» (προϋπολογισμού 4.017.000 ευρώ). Το Τμήμα έκρινε, κατά πλειοψηφία, ότι η προϋπολογισθείσα δαπάνη δεν τεκμηριώθηκε επαρκώς, καθώς βασίστηκε αποκλειστικά σε ενδεικτικές τιμές από μία εταιρεία για ένα συγκεκριμένο μοντέλο, χωρίς ουσιαστική συγκριτική έρευνα αγοράς. Αν και το Τμήμα έκρινε μη ουσιώδη την πλημμέλεια σχετικά με τα έτη αναφοράς (2020-2022 αντί 2021-2023) για την οικονομική και τεχνική επάρκεια, η ανεπαρκής τεκμηρίωση της δαπάνης αποτελεί ουσιώδη πλημμέλεια και λόγο διακωλυτικό της υπογραφής της σύμβασης, οδηγώντας στην απόρριψη της προσφυγής.


ΔΕΔ/Αθ/501/2025

Η υπ' αριθμόν 501/2025 Απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή που υπέβαλε μονοπρόσωπη ΙΚΕ (υπό εκκαθάριση) και ο διαχειριστής της. Η προσφυγή στρεφόταν κατά οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος (2017) και ΦΠΑ (28-2-2017 έως 8-8-2017) της Δ.Ο.Υ. Ε’ ΠΕΙΡΑΙΑ, οι οποίες εκδόθηκαν κατόπιν ελέγχου που διαπίστωσε την έκδοση 24 εικονικών φορολογικών στοιχείων. Η ΔΕΔ, εξετάζοντας την προσφυγή κατόπιν δικαστικής απόφασης που την έκρινε εμπρόθεσμη, απέρριψε όλους τους ισχυρισμούς του προσφεύγοντος (περί παραβίασης προηγούμενης ακρόασης, αναλογικότητας, και νομικών/ουσιαστικών πλημμελειών), κρίνοντας ότι οι διαπιστώσεις του ελέγχου ήταν πλήρως τεκμηριωμένες. Επικυρώθηκε η οριστική φορολογική υποχρέωση, με συνολικό καταλογιζόμενο ποσό 562.887,21€ για εισόδημα και 167.425,93€ για ΦΠΑ.