×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΠΡΩΤΟ/56/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η απόφαση αφορά την εν μέρει αποδοχή αίτησης του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας προς καταλογισμό σε βάρος Πυράρχου του Πυροσβεστικού Σταθμού Ηρακλείου, για ποσό 7.998,25 ευρώ που κατέβαλε το Ελληνικό Δημόσιο σε ιδιώτη μοτοσικλετιστή ως χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης, συνεπεία τροχαίου ατυχήματος του 2010. Το Δικαστήριο έκρινε ότι ο καθ' ου ήταν αποκλειστικά υπαίτιος του ατυχήματος λόγω βαρείας αμέλειας, καθώς προέβη σε αιφνιδιαστικό ελιγμό με υπηρεσιακό όχημα φράσσοντας την πορεία του μοτοποδηλάτου. Επίσης, απέρριψε την εφαρμογή των ευεργετικών διατάξεων του ν. 976/1979, καθώς ο Πύραρχος παρέλειψε υπαιτίως να δηλώσει εγγράφως το ατύχημα στην υπηρεσία του εντός τριών ημερών. Λαμβάνοντας όμως υπόψη τις περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες και την αναπηρία 90% του καθ' ου, το Τμήμα αποφάσισε να τον καταλογίσει μόνο με μέρος του ποσού, ήτοι 2.000 ευρώ.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΠΡΩΤΟ/451/2024

Με την υπό κρίση αίτηση του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, η οποία ασκείται κατόπιν του .... εγγράφου του Διευθυντή Οικονομικών του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.), ζητείται κατ’ άρθρο 68 του κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του ν. 4129/2013 (Α΄ 52) Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ο υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου καταλογισμός του καθ’ ου, Υπαρχιφύλακα κατά τον κρίσιμο χρόνο στο πρώην Αστυνομικό Τμήμα Πολίχνης – Ευκαρπίας, με το ποσό των 1.160,64 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί σε εκτεταμένες υλικές ζημιές, οι οποίες φέρεται ότι προκλήθηκαν στην ΕΑ 7039 υπηρεσιακή μοτοσικλέτα, συνεπεία τροχαίου ατυχήματος από βαρεία αμέλεια και αποκλειστική υπαιτιότητα του καθ’ ου. 



ΕλΣυν/Τμ.5/360/2009

Καταλογισμός προς αποκατάσταση ισόποσης θετικής ζημίας, λόγω εκτεταμένων υλικών ζημιών που προκλήθηκαν σε υπηρεσιακό αυτοκίνητο, συνεπεία τροχαίου ατυχήματος.(...) Από τα παραπάνω προκύπτει ότι ο καθού είναι αποκλειστικά υπαίτιος του ανωτέρω ζημιογόνου τροχαίου ατυχήματος, που προκλήθηκε από βαριά του αμέλεια, καθόσον αυτός έθεσε σε κίνηση το υπηρεσιακό όχημα αυθαίρετα, χωρίς να είναι ο οδηγός του εν λόγω οχήματος, χωρίς να υπάρχει σχετική εντολή ή διαταγή και χωρίς να έχει εκδοθεί το αναγκαίο δελτίο κίνησης, οδηγώντας δε αυτό δεν επέδειξε την απαιτούμενη προσοχή και επιμέλεια ενόψει και των συνθηκών που επικρατούσαν (ολισθηρότητα λόγω βροχής), με αποτέλεσμα να προσκρούσει σε ξύλινη κολώνα διανομής ηλεκτρικού ρεύματος, επιδεικνύοντας έτσι συμπεριφορά που αποκλίνει σημαντικά από τη συμπεριφορά του μέσου ναύτη αλλά και του μέσου συνετού οδηγού οχήματος. Συνακόλουθα, και δοθέντος ότι ο καθού δεν εκτελούσε νομίμως ανατεθειμένα καθήκοντα οδηγού (αφού αυτός ανέλαβε το όχημα χωρίς να είναι ο οδηγός του οχήματος και χωρίς να υπάρχει διαταγή πορείας και δελτίο κινήσεως αυτού), ούτε η οδήγηση του οχήματος επιβαλλόταν από τις ανάγκες εκτέλεσης συγκεκριμένης υπηρεσίας, δεν εφαρμόζεται στην περίπτωσή του η περί απαλλαγής του από την ευθύνη των οδηγών των οχημάτων του Δημοσίου εξαιρετική διάταξη του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 976/1979.


ΝΣΚ/777/1999

Φορολογία εισοδήματος. Φορολογική μεταχείριση της αποζημίωσης που χορηγείται σε επιτηδευματία ή ελεύθερο επαγγελματία με δικαστική απόφαση λόγω τροχαίου ατυχήματος και η οποία υπολογίζεται με βάση το διαφυγόν κέρδος.(...)Τα χρηματικά ποσά που επιδικάζονται με δικαστικές αποφάσεις σε ιδιώτες ασκούντες συγκεκριμένο επάγγελμα, ως αποζημίωση αντικρύζουσα την απώλεια του εισοδήματός των λόγω της επελθούσης, από τραυματισμό σε τροχαίο ατύχημα, ανικανότητος προς εργασία (διαφυγόν κέρδος) αποτελούν φορολογητέο εισόδημα του επιτηδευματία και υπάγονται σε φόρο κατά την ίδια πηγή στην οποία υπάγεται και το εξ ενεργού δραστηριότητας προερχόμενο εισόδημά τους.


ΝΣΚ/777/1999

Φορολογία εισοδήματος. Φορολογική μεταχείριση της αποζημίωσης που χορηγείται σε επιτηδευματία ή ελεύθερο επαγγελματία με δικαστική απόφαση λόγω τροχαίου ατυχήματος και η οποία υπολογίζεται με βάση το διαφυγόν κέρδος.(...)Τα χρηματικά ποσά που επιδικάζονται με δικαστικές αποφάσεις σε ιδιώτες ασκούντες συγκεκριμένο επάγγελμα, ως αποζημίωση αντικρύζουσα την απώλεια του εισοδήματός των λόγω της επελθούσης, από τραυματισμό σε τροχαίο ατύχημα, ανικανότητος προς εργασία (διαφυγόν κέρδος) αποτελούν φορολογητέο εισόδημα του επιτηδευματία και υπάγονται σε φόρο κατά την ίδια πηγή στην οποία υπάγεται και το εξ ενεργού δραστηριότητας προερχόμενο εισόδημά τους.


Γ3γ/60327/2015

Τρόπος αποζημίωσης δαπανών νοσηλείας του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.,οφειλομένων από ιδιωτικούς ασφαλιστικούς φορείς προς τα υπαγόμενα πρόσωπα − δικαιούχους βάσει των διατάξεων του Ε.Κ.Π.Υ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για ζημιά που υπέστησαν συνεπεία τροχαίου ατυχήματος από τον υπόχρεο αποζημίωσης.


ΕΣ/ΠΡΩΤΟ ΤΜΗΜΑ/468/2024

Με την ένδικη αίτηση της Γενικής Επιτρόπου της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο ζητείται, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 68 παρ. 4 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 4129/2013 (Α΄ 52), ο καταλογισμός των καθ’ ων με το ποσό των 98.869,87 ευρώ εις ολόκληρον, υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, προς αποκατάσταση ισόποσης ζημίας, που φέρονται ότι προξένησαν υπαιτίως (σε βαθμό βαρείας αμέλειας) στο Ελληνικό Δημόσιο, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών (401 ΓΣΝΑ) λόγω απώλειας των δικαιολογητικών δέκα (10) δαπανών υγειονομικής περίθαλψης τρίτων, μελών οικογενειών εν ενεργεία και αποστράτων στελεχών του Στρατού Ξηράς και των Σωμάτων Ασφαλείας, και της συνεπεία αυτής ισόποσης απώλειας εσόδων του Νοσοκομείου


ΕΣ/ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΜΗΜΑ/1490/2024

Με την υπό κρίση αίτηση, ζητείται ο καταλογισμός του καθ’ ου υπαλλήλου του Δήμου Αθηναίων, οδηγού της Διεύθυνσης Καθαριότητας, Ανακύκλωσης και Συντήρησης Μηχανολογικού Εξοπλισμού αυτού, με το συνολικό ποσό των 81.340,25 ευρώ για την αποκατάσταση ισόποσης ζημίας, την οποία ο ίδιος φέρεται ότι προξένησε στον ανωτέρω Δήμο από αποκλειστική του υπαιτιότητα σε βαθμό βαρείας αμέλειας κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, ως οδηγός απορριμματοφόρου αυτοκινήτου. Η αίτηση αυτή, για την οποία δεν απαιτείται η καταβολή παραβόλου (βλ. άρθρο 308 παρ. 3 του ν. 4700/2020, Α΄ 127), έχει ασκηθεί νομοτύπως, και πρέπει να ερευνηθεί περαιτέρω ως προς τη βασιμότητά της.



ΝΣΚ/98/2009

Παραίτηση ασφαλισμένου από τις παροχές επί τη βάσει εργατικού ατυχήματος, προς επιλογή ευθέως του επιδόματος ασθενείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Α. ι) Αναγγελία εργατικού ατυχήματος μετά την πάροδο των κατά νόμο προθεσμιών απορρίπτεται ως απαράδεκτη, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή και η άσκηση των εξ αυτού δικαιωμάτων του ασφαλισμένου, στα οποία περιλαμβάνεται και η χορήγηση συντάξεως αναπηρίας. ιι) Σε περίπτωση που ασφαλισμένος υποβάλλει αίτηση για χορήγηση επιδόματος ασθενείας και στην αίτηση αυτή μνημονεύεται συγκεκριμένο ατύχημα και ταυτόχρονα περιγράφονται τα εξωτερικά στοιχεία και περιστατικά που το συνιστούν, η αίτηση αυτή εξομοιούται με αναγγελία ατυχήματος, οπότε υποχρεωτικά θα κινηθεί η διαδικασία περί χαρακτηρισμού του ατυχήματος, κωλύουσα την ευθεία χορήγηση του αιτηθέντος επιδόματος ασθενείας επί τη βάσει μόνο των αναφερομένων στις διατάξεις των άρθρων 35 επ. του ΑΝ 1846/1951 και 31 επ. του κανονισμού ασθένειας του ΙΚΑ. Η αυτή συνέπεια θα χωρήσει και στην περίπτωση που η αναγγελία του ατυχήματος γίνει από τρίτο πρόσωπο. Στις περιπτώσεις αυτές, τυχόν παραίτηση του ασφαλισμένου από τις παροχές επί τη βάσει του εργατικού ατυχήματος, προς επιλογή ευθέως του επιδόματος ασθενείας είναι ανίσχυρη. ιιι) Σε περίπτωση που ασφαλισμένος υποβάλλει αίτηση για χορήγηση επιδόματος ασθένειας, στην δε υποβληθείσα αίτησή του δεν μνημονεύεται συγκεκριμένο ατύχημα και (ή) δεν περιγράφονται τα εξωτερικά στοιχεία και περιστατικά που το συνιστούν, ούτε γίνει αναγγελία του ατυχήματος από τρίτο πρόσωπο, τότε θα χωρήσει κανονικά η διαδικασία των άρθρων 35 επ. του ΑΝ 1846/1951 και 31 επ. του κανονισμού ασθένειας του ΙΚΑ για χορήγηση επιδόματος ασθενείας, εφόσον βεβαίως συντρέχουν οι προς τούτο προϋποθέσεις. Τυχόν όμως συνοδεύουσα την αίτηση, δήλωση του ασφαλισμένου περί παραιτήσεώς του από τα δικαιώματά του εκ τυχόν συντρέχοντος εργατικού ατυχήματος είναι ανίσχυρη, με συνέπεια να δύναται αυτός να επανέλθει, υποβάλλοντας δήλωση αναγγελίας εργατικού ατυχήματος, υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι δεν θα έχει παρέλθει η προς τούτο προθεσμία, οπότε στην περίπτωση αυτή θα ακολουθηθούν κανονικά οι προβλεπόμενες στις διατάξεις των άρθρων 21 επ. του κανονισμού περί ασφαλιστικής αρμοδιότητος διαδικασίες, καθισταμένης όμως στην περίπτωση αυτή ανακλητέας της απόφασης με την οποία χορηγήθηκε σε αυτόν το επίδομα ασθενείας, ως εκδοθείσα επί ανακριβών πραγματικών προϋποθέσεων, κατόπιν πλάνης της Υπηρεσίας και να αναζητηθεί η έντοκη επιστροφή του ποσού αυτού ως αδικαιολογήτως καταβληθέντος. Β. Σε περίπτωση εκδόσεως αποφάσεως προς απόδοση της νόμιμης δαπάνης βάσει της κρατικής διατιμήσεως, λόγω εκτάκτου νοσοκομειακής ή ιατρικής περιθάλψεως, τα συνυποβληθέντα προς τούτο δικαιολογητικά, καθίστανται διοικητικά έγγραφα, μη δυνάμενα πλέον να επιστραφούν στον αιτούντα, παρά μόνο να χορηγηθούν αντίγραφα αυτών, ή να χορηγηθεί σχετική βεβαίωση περί καταθέσεώς των. Παραίτηση του ασφαλισμένου από υποβληθείσα αίτησή του είναι δυνατή, όπως επίσης και η παραίτησή του από την αξίωση είσπραξης της αποδοθείσης δαπάνης. Παραίτηση από το δικαίωμα ασκήσεως ενστάσεως κατά της ως άνω αποφάσεως προς απόδοση της κρατικής διατίμησης, αποδοχή αυτής, ή πάροδος της τριακονθημέρου προθεσμίας κωλύουν τη μεταγενέστερη προσβολή της ενώπιον της Τ.Δ.Ε. (ομοφ.)


ΕΑΔΗΣΥ/1658/2022

Άρα, βάσει των ανωτέρω όλως αντικειμενικών δεδομένων που ήδη με σαφήνεια προκύπτουν εξ όσων ο ίδιος ο καθ’ ου δήλωσε με τις αιτιολογήσεις του και με την προσφορά του, η προσφορά του καθ’ ου προκύπτει ως προδήλως και σαφώς ζημιογόνος και αποδεικνύεται η ανεπάρκεια της να καλύψει με το προσφερόμενο τίμημα της ανάγκες εκτέλεσης του έργου, ως και το μετ’ αυτού συναρτώμενο εργατικό και ασφαλιστικό κόστος (δεδομένου, ότι είναι αντικειμενικά ζημιογόνος και άρα, δεν καλύπτει το σύνολο της δαπάνης εκτέλεσης). Κατ’ αποτέλεσμα των ανωτέρω, μη νομίμως κρίθηκαν δεκτές οι εξηγήσεις του καθ’ ου, ενώ η αναθέτουσα είχε δεσμία αρμοδιότητα, όπως απορρίψει αυτές, διότι δεν τεκμηριώνουν την επάρκεια του τιμήματος για την κάλυψη του κόστους εκτέλεσης και αντιθέτως εξ αυτών προκύπτει η σχετική ανεπάρκεια του τιμήματος. Αντιστοίχως και κατά συνέπεια, η αναθέτουσα όφειλε να απορρίψει και την προσφορά του καθ’ ου, ως αντικειμενικώς ζημιογόνο και ούτως, η προσφορά είναι απαράδεκτη και απορριπτέα κατά τον όρο 4.1 της διακήρυξης (που ορίζει, ότι «Αν οι εξηγήσεις δεν γίνουν αποδεκτές, η προσφορά απορρίπτεται, ωστόσο δεν καταπίπτει η εγγυητική επιστολή συμμετοχής.»). Παρέλκει δε προς τούτο, η εξέταση των λοιπών σωρευτικών κατά της προσφοράς του, ισχυρισμών της προσφυγής. 4. Επειδή, επομένως, πρέπει να γίνει δεκτή η Προδικαστική Προσφυγή. Να ακυρωθεί η προσβαλλομένη καθ’ ο μέρος κατ’ έγκριση των Αεξηγήσεων επί της οικονομικής προσφοράς του καθ’ ου, δέχθηκε την προσφορά του και τον όρισε προσωρινό ανάδοχο


ΝΣΚ/391/2002

Διατεταγμένη υπηρεσία. Διορισμός στο Δημόσιο συγγενών θανόντων στρατιωτικών τελούντων σε διατεταγμένη υπηρεσία. Έννοια βαριάς αμέλειας, η οποία συνετέλεσε στην πρόκληση θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Δεν θεωρείται θανών σε διατεταγμένη υπηρεσία στρατιωτικός, ο οποίος, ενώ τελούσε σε άδεια και χωρίς να προσέρχεται ή να αποχωρεί από την υπηρεσία του, θανατώθηκε σε τροχαίο δυστύχημα οδηγώντας ΙΧ επιβατηγό αυτοκίνητο. Η αμελής συμπεριφορά κατά την οδήγηση του οχήματος υπό την επήρεια αλκοόλ συνιστά βαρύ πταίσμα του στρατιωτικού που διακόπτει την αιτιώδη συνάφεια μεταξύ της εκτελέσεως της υπηρεσίας και του παθήματός του.