×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/107/2000

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Δημόσιοι υπάλληλοι. Αναδρομικές αποδοχές. Παραγραφή. Διακοπή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Προεδρεύων: Χ.Τσεκούρας, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Α.Φυτράκης, Πάρεδρος Η δια της υποβολής αιτήσεως προς το Ν.Σ.Κ. κατά το άρθρο 95γ ν.δ.321/69 διακοπείσα παραγραφή αξιώσεων εξ αποδοχών υπαλλήλου, άρχεται εκ νέου από της οποτεδήποτε εκδόσεως και εγκρίσεως ή μη υπό του Υπουργού γνωμοδοτήσεως του Ν.Σ.Κ. επί της αιτήσεως αυτής.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/151/2005

Περίπτερα. Μεταβολή, κατόπιν νεώτερης γνωμοδοτήσεως του Ν.Σ.Κ., της νομικής λύσεως που εφαρμοζόταν από τη Διοίκηση. Τύχη διοικητικών πράξεων που έχουν εκδοθεί από αναρμόδιο όργανο κατ’ εφαρμογή παλαιότερης γνωμοδοτήσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η Διοίκηση δεν έχει υποχρέωση ανακλήσεως των διοικητικών πράξεων, οι οποίες εκδόθηκαν κατ’ εφαρμογήν γνωμοδοτήσεως του Ν.Σ.Κ. μετά την έκδοση νεώτερης γνωμοδοτήσεως της Ολομελείας, αλλά έχει την ευχέρεια, κατόπιν αιτήσεως του ενδιαφερομένου και εντός ευλόγου χρόνου να ανακαλέσει τις πράξεις που έχουν εκδοθεί κατά το άρθρο 28 του ΝΔ 1044/71, εκτιμώντας τα πραγματικά περιστατικά κάθε περιπτώσεως χωριστά, λαμβάνοντας ιδιαιτέρως υπόψη αν έχουν εκδοθεί αποφάσεις δικαστηρίων και αν έχουν διαμορφωθεί μακροχρόνιες πραγματικές καταστάσεις και δικαιώματα τρίτων, τα οποία χρήζουν προστασίας. (ομοφ.)


ΝΣΚ/270/2015

Αερομεταφορές – Διοικητικές συμβάσεις – Ελεγκτικό Συνέδριο – Αίτηση αναθεώρησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Παραπομπή του ερωτήματος στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, κατά τις διατάξεις των άρθρων 6 παρ.3 περ.β’ και 7 παρ.3 του ν. 3086/2002, σχετικώς με την διακοπή εκτέλεσης διοικητικής σύμβασης, κατόπιν αποφάσεως του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί αιτήσεως αναθεώρησης στα πλαίσια προσυμβατικού ελέγχου. Παπαπέμπεται στην Α΄Ολομέλεια - Εκδόθηκε η υπ΄αριθμ. 321/2015 Γνωμ. της Α΄Ολομ. Ν.Σ.Κ.


ΕλΣυν/Τμ.7/87/2012

Μελέτες.παραγραφή.Στο άρθρο 276 παρ. 2 του ν. 3463/2006 «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων» (ΦΕΚ Α΄, 114), ορίζεται ότι: «Για την παραγραφή των αξιώσεων κατά των Ο.Τ.Α. εφαρμόζονται οι διατάξεις που διέπουν την παραγραφή των αξιώσεων κατά του Δημοσίου. Κάθε άλλη διάταξη που ορίζει μεγαλύτερο χρόνο παραγραφής των αξιώσεων κατά των Ο.Τ.Α. καταργείται.». Επιπλέον, ο ν.2362/1995 «Περί Δημοσίου Λογιστικού, ελέγχου των δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 247) ορίζει, στην παρ. 1 του άρθρου 90, ότι: «Οποιαδήποτε απαίτηση κατά του Δημοσίου παραγράφεται μετά πενταετία, εφόσον από άλλη γενική ή ειδική διάταξη δεν ορίζεται βραχύτερος χρόνος παραγραφής αυτής» και στο άρθρο 91, ότι: «Επιφυλασσομένης κάθε άλλης ειδικής διατάξεως του παρόντος, η παραγραφή οποιασδήποτε απαιτήσεως κατά του Δημοσίου αρχίζει από το τέλος του οικονομικού έτους μέσα στο οποίο γεννήθηκε και ήταν δυνατή η δικαστική επιδίωξη αυτής…». (.....)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα κρίνει ότι η ειδικότερη συμφωνία των μερών για τμηματική καταβολή της συμφωνηθείσας αμοιβής του ως άνω μελετητή, δεν διασπά το ενιαίο αυτής, η οποία οφείλεται στο σύνολό της μετά την εμπρόθεσμη και προσήκουσα εκπόνηση της ανατεθείσας μελέτης και την έγκριση αυτής από το αρμόδιο όργανο. Συνεπώς, στην προκειμένη περίπτωση, η πενταετής παραγραφή της αξίωσης του μελετητή για την καταβολή της αμοιβής του άρχεται από τη λήξη του οικονομικού έτους 2006, εντός του οποίου παραδόθηκε η μελέτη και εγκρίθηκε από το Δ.Σ.. Η παραγραφή δε αυτή δεν είχε συμπληρωθεί κατά το χρόνο έκδοσης του κρίσιμου χρηματικού εντάλματος (18.7.2011), όπως αβασίμως υποστηρίζει η διαφωνούσα Επίτροπος, υπολαμβάνοντας εσφαλμένα ως χρόνο έναρξης αυτής την ημερομηνία υπογραφής της οικείας σύμβασης (13.9.2005).


ΝΣΚ/22/2016

Συμμόρφωση της Διοίκησης σε ακυρωτική δικαστική απόφαση - Υποχρέωση καταβολής αναδρομικών αποδοχών σε διοικητικά αποκατασταθέντα λιμενικό υπάλληλο - Διατύπωση ρητής επιφύλαξης εκ μέρους της Διοίκησης για παραγραφή αξιώσεων.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή 
Όταν το Συμβούλιο Συμμόρφωσης δικαστηρίου, επιτάσσει στη Διοίκηση να καταβάλει αναδρομικές αποδοχές σε υπαλλήλους, στο πλαίσιο πλήρους συμμόρφωσης προς ακυρωτική δικαστική απόφαση, οφείλει αυτή να συμμορφωθεί, προς αποφυγή των οριζομένων στο άρθρο 50 παρ. 4 του π.δ. 18/1989 και 5 του ν. 3068/2002 συνεπειών (ομόφ.). Περαιτέρω, οφείλει το Δημόσιο να διατυπώσει ρητή επιφύλαξη περί της εκ μέρους του αναζήτησης των αποδοχών, οι οποίες, κατά την εκτίμηση των αρμοδίων υπηρεσιών, υπέπεσαν σε παραγραφή (πλειοψ.). Παραπομπή από την υπ' αριθμ. 246/2015 Γνωμ. Δ΄Τμήματος ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠ. ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ, ΜΗ ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΑΠΛ.ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ.


ΝΣΚ/145/2009

Ταμείο Ασφάλισης Υπαλλήλων Τραπεζών και Επιχειρήσεων Κοινής Ωφέλειας (ΤΑΥΤΕΚΩ) – Εφάπαξ βοήθημα – Παραγραφή αξιώσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Τυχόν εκκρεμείς αιτήσεις σχετικές με την καταβολή της διαφοράς επί το μείζον στο ήδη χορηγηθέν εφάπαξ βοήθημα στους δικαιούχους που ουδέποτε άσκησαν ένδικα βοηθήματα, οποτεδήποτε κι αν έχουν ασκηθεί αυτές, είτε πριν, είτε μετά την δημοσίευση της ακυρωτικής απόφασης του ΣτΕ 3231/2008, η Διοίκηση του Ταμείου (ΤΑΥΤΕΚΩ), κατά την εξέταση των αιτήσεων αυτών θα πρέπει να διατυπώσει την άποψη, ότι η γενομένη προς τους δικαιούχους αυτούς καταβολή έχει αποσβέσει την, εκ του εφάπαξ βοηθήματος, οφειλή κατά τρόπο οριστικό και δεν υφίσταται έδαφος εφαρμογής των περί παραγραφής διατάξεων του άρθρου 29 παρ.4 του Ν 4491/1966 κατά τα γενόμενα δεκτά με την υπ αριθμ. 439/2007 γνωμοδότηση της Ολομελείας του ΝΣΚ.


ΝΣΚ/430/2012

Αξίωση υπαλλήλου για καταβολή αναδρομικά της διαφοράς αποδοχών (αποζημίωσης) λόγω μη αναγνώρισης χρόνου προϋπηρεσίας και μη νόμιμης κατάταξής του σε μισθολογικό κλιμάκιο – Χρονικά όρια παραγραφής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Ο χρόνος παραγραφής των αξιώσεων του υπαλλήλου Θ.Κ., για την καταβολή αναδρομικά διαφοράς αποδοχών λόγω μη αναγνώρισης χρόνου υπηρεσίας και μη νόμιμης κατάταξής του σε μισθολογικό κλιμάκιο, για όσες αξιώσεις του γεννήθηκαν πριν τις 31-12-1995, υπό την ισχύ δηλαδή του Ν.Δ. 321/1969 είναι πέντε έτη από το τέλος του οικονομικού έτους εντός του οποίου γεννήθηκαν και ήταν δικαστικά επιδιώξιμες, για τις επόμενες δε της ημερομηνίας αυτής αξιώσεις του, υπό την ισχύ δηλαδή του Ν. 2362/1995, είναι διετία από τη γέννησή τους και όλες οι σχετικές αξιώσεις του για το χρονικό διάστημα πριν τη διετία από την υποβολή της από 11-04-2011 αίτησής του, δηλαδή πριν από τις 10-04-2009, έχουν υποπέσει σε παραγραφή. (ομοφ.)


ΣΤΕ/31/2022

Επειδή, ενόψει των ανωτέρω, η Διοίκηση όφειλε, μετά και την αποδοχή της από 17.11.2009 γνωμοδοτήσεως του Ν.Σ.Κ., καθώς και την επανασύσταση στις 27.4.2010 του Κ.Ο.Ε. για επανέλεγχο της επενδύσεως, να αποσαφηνίσει τη δημιουργηθείσα νομική κατάσταση και να άρει την υφιστάμενη εκκρεμότητα με την έκδοση ρητής αποφάσεως (πρβλ. ΣτΕ 92/2016), κρίνοντας αν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις, κατά τις διατάξεις που παρατίθενται στη σκέψη 3, για την πιστοποίηση της ολοκληρώσεως και παραγωγικής λειτουργίας της επενδύσεως, καθώς και για τον καθορισμό του ύψους και την καταβολή της επίμαχης επιχορηγήσεως, όπως αυτή θα είχε διαμορφωθεί, κατά τα προβλεπόμενα στάδια και στο σύνολό της, από την έναρξη υλοποιήσεως της επενδύσεως έως την ολοκλήρωση και την έναρξη της παραγωγικής της λειτουργίας. Ως εκ τούτου, η σιωπηρή απόρριψη της από 19.4.2011 αιτήσεως της αιτούσης εταιρείας συνιστά, κατά το άρθρο 45 παρ. 4 του π.δ. 18/1989 (Α΄ 8), παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας της Διοικήσεως να αποφανθεί επί της εν λόγω αιτήσεως. Για τον λόγο αυτόν, βασίμως προβαλλόμενο, η αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή, να ακυρωθεί η ανωτέρω σιωπηρή απόρριψη και η υπόθεση να αναπεμφθεί στη Διοίκηση, προκειμένου να επιληφθεί της ανωτέρω αιτήσεως και να αποφανθεί επ' αυτής με την έκδοση ρητής πράξεως, παρέλκει δε κατόπιν αυτού ως αλυσιτελής η έρευνα των λοιπών λόγων ακυρώσεως.


ΝΣΚ/19/2022

Καταγγελία σύμβασης μίσθωσης λατομικού χώρου αδρανών υλικών ειδικής χρήσης.(..)Στην αρμοδιότητα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους προς έκδοση γνωμοδοτήσεως εμπίπτει ερώτημα που υποβάλλεται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και αφορά την ερμηνεία και εφαρμογή διατάξεων της λατομικής νομοθεσίας, δεδομένου ότι η ερμηνεία και εφαρμογή της λατομικής νομοθεσίας ανήκει στην αρμοδιότητα των υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον Οργανισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι υπηρεσίες του είναι, μεταξύ άλλων, αρμόδιες για τη σύνταξη απαντήσεων επί αιτημάτων ή καταγγελιών πολιτών, συλλογικών οργάνων και υπηρεσιών για τα θέματα αρμοδιότητάς τους, καθώς και για την έκδοση εγκυκλίων και παροχή οδηγιών και διευκρινήσεων για οποιοδήποτε θέμα σχετικά με τη διαχείριση των λατομείων και την εφαρμογή της οικείας νομοθεσίας (κατά πλειοψηφία). Για την εγκυρότητα της κατά το άρθρο 68 παρ. 8 του ν. 4512/2018 καταγγελίας μίσθωσης λατομείου αδρανών υλικών ειδικής χρήσης απαιτείται να υφίσταται αδυναμία διάθεσης των συγκεκριμένων λατομικών ορυκτών, να έχει σταματήσει η εξορυκτική δραστηριότητα και, ως εκ τούτου, να έχει καταστεί ανέφικτος ο σκοπός της μίσθωσης του λατομείου. Καταγγελίες που κοινοποιήθηκαν αρμοδίως μέχρι 12-6-2018 και πληρούσαν τις προϋποθέσεις του νόμου είχαν ως αυτοδίκαιη συνέπεια την παραγραφή τυχόν αξιώσεων που προϋπήρχαν, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο εδάφιο ε΄ της ανωτέρω παραγράφου. Καταγγελίες που έλαβαν χώρα μετά την κατάργηση του εδαφίου ε΄ με την διάταξη της παραγράφου 14 του άρθρου 63 του ν. 4546/2018, δεν είχαν ως συνέπεια την αυτοδίκαιη παραγραφή τυχόν προηγούμενων αξιώσεων, καθόσον η εν λόγω διάταξη του ν. 4546/2018 δεν έχει αναδρομική ισχύ και καταλαμβάνει μόνο τις περιπτώσεις κατά τις οποίες η καταγγελία σύμβασης μίσθωσης λατομείου έλαβε χώρα μετά τη δημοσίευσή της (12-6-2018) (ομόφωνα).


ΝΣΚ/118/2017

Ενδεικνυόμενες ενέργειες δημοτικών οργάνων, ύστερα από την έκδοση της υπ’ αριθμ.141/2015 γνωμοδοτήσεως του ΝΣΚ, με την οποία έγινε δεκτό ότι δεν είναι νόμιμη η ταμειακή βεβαίωση εσόδων των δήμων που ανάγονται σε έτη για τα οποία έχει παρέλθει, κατά την έναρξη ισχύος του άρθρου 32 του ν. 4304/2014, η προβλεπόμενη στο άρθρο 2 παρ. 1 του α.ν. 344/1968 πενταετής αποσβεστική προθεσμία.Η οικεία δημοτική αρχή δεν δύναται να προβεί (αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αιτήσεως) σε επανεξέταση και, εφόσον συντρέχει περίπτωση, σε ανάκληση πράξεων επιβολής φόρου ή οικονομικού βάρους που έχει το χαρακτήρα φόρου, οι οποίες εκδόθηκαν μετά τη συμπλήρωση της αποσβεστικής προθεσμίας του άρθρου 2 παρ. 1 του α.ν. 344/1968, ούτε δύναται να προβεί στη διαγραφή των χρεών αυτών, δυνάμει του άρθρου 174 του ΚΔΚ. Αντίθετα, η ανωτέρω αρχή δύναται, κατά διακριτική ευχέρεια και εντός ευλόγου χρόνου, να προβεί σε επανεξέταση και ανάκληση, κατόπιν σχετικής αιτήσεως του ενδιαφερομένου, των πράξεων βεβαιώσεως ανταποδοτικών τελών, τα οποία βεβαιώθηκαν παρά το νόμο, ήτοι μετά τη συμπλήρωση της τασσομένης από το νόμο αποκλειστικής προθεσμίας. Περαιτέρω, σε περίπτωση που καταβλήθηκαν στο δήμο ή υπήχθησαν στη ρύθμιση του ν. 4321/2015, βεβαιωμένα ταμειακώς ποσά από ανταποδοτικά τέλη, είναι δυνατή η επιστροφή τους, κατόπιν αιτήσεων όσων έχουν έννομο συμφέρον, εφόσον ανακληθούν οι σχετικές πράξεις βεβαιώσεως και υπό την προϋπόθεση ότι η αξίωση των ανωτέρω έναντι του δήμου δεν έχει υποκύψει στην προβλεπόμενη στην τριετή παραγραφή που προβλέπεται στο άρθρο 26 παρ. 1 του π.δ. 318/1969 ( πλειοψ).


ΝΣΚ/372/2002

Ταμείο Αρωγής Αστυνομικών. Χρόνος παραγραφής των αξιώσεων του Ταμείου κατά των τυχόν υπαιτίων υπολόγων ελλειμματιών αστυνομικών υπαλλήλων. Έναρξη αυτού. Ενέργειες του Ταμείου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Με βάση τις κείμενες διατάξεις το ΤΑΑΣ δεν νομιμοποιείται να στραφεί ευθέως κατά των τυχόν ελλειμματιών, διαχειριστών του ενσήμου της ΕΑ αστυνομικών υπαλλήλων, διότι οι εισπράξεις του ενσήμου αυτού, που ως κοινωνικός πόρος αποτελεί περιουσία του ΤΑΑΣ, κατά πλάσμα δικαίου ανήκουν στο Δημόσιο και επομένως, οι διαχειριστές αυτού δεν ευθύνονται έναντι του Ταμείου, θεωρούμενοι εκ του νόμου δημόσιοι υπόλογοι. Ως εκ τούτου, δεν τίθεται θέμα παραγραφής, διακοπής ή αναστολής αυτής. Ευθύνη για την απόδοση των εισπραχθέντων ποσών έχει η ΕΑ. Η αρμοδιότητα ελέγχου και καταλογισμού των δημοσίων υπολόγων ανήκει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, παραλλήλως με την θεσπιζόμενη από τον Νόμο διοικητική διαδικασία καταλογισμού των ελλειμμάτων για την διασφάλιση των δικαιωμάτων του Δημοσίου. Το ΤΑΑΣ πρέπει να αξιώσει από το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως την έκδοση καταλογιστικών πράξεων για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων της ΕΑ, η οποία είναι αρμόδια για την απόδοση των χρημάτων από τη διακίνηση του ενσήμου, στο Ταμείο. Η παραγραφή είναι 5ετής και διακόπτεται με την υποβολή αιτήσεως εκ μέρους του ΤΑΑΣ προς το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως για την καταβολή σ αυτό των οφειλομένων.