ΝΣΚ/146/2018
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ) – Χρόνος παραγραφής χρηματικών απαιτήσεων που αφορούν ασφαλιστικές εισφορές – Εκτέλεση δικαστικής απόφασης – Δυνατότητα νέου καταλογισμού των αξιώσεων.(...)1) Οι αξιώσεις του Ι.Κ.Α./Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. (στη θέση του οποίου υπεισήλθε από 1-1-2017 ο Ε.Φ.Κ.Α.) οι οποίες αναφέρονται στο ερώτημα δεν έχουν παραγραφεί, από δε την ημέρα της καθοιονδήποτε τρόπο τελεσιδικίας της αναφερόμενης στο ερώτημα πρωτόδικης απόφασης θα αρχίσει νέα (εικοσαετής) παραγραφή. 2) Πριν από κάθε ενέργεια ή μέτρο σε βάρος των δικαιωμάτων ή συμφερόντων της εταιρείας, η Διοίκηση οφείλει να τηρήσει την υποχρέωση προηγούμενης ακρόασης, στο πλαίσιο της οποίας η εταιρεία δικαιούται να λάβει γνώση των αποδεικτικών στοιχείων και να προβεί σε ανταπόδειξη, η τήρηση δε της υποχρέωσης και η λήψη υπόψη των απόψεων της εταιρείας πρέπει να προκύπτουν από την αιτιολογία των ατομικών διοικητικών πράξεων που θα εκδοθούν, τα δε διοικητικά μέτρα πρέπει να ληφθούν εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος από την ακρόαση της εταιρείας. 3) Μετά την τήρηση τούτων, η Διοίκηση μπορεί να εκδόσει νέες πράξεις με το ίδιο περιεχόμενο, απαλλαγμένες όμως από την τυπική πλημμέλεια για την οποία ακυρώθηκαν οι αρχικές.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/224/2018
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ) – Χρόνος παραγραφής χρηματικών απαιτήσεων που αφορούν ασφαλιστικές εισφορές – Εκτέλεση δικαστικής απόφασης – Δυνατότητα νέου καταλογισμού των αξιώσεων.Οι αξιώσεις του IKA-ETAM (στην θέση του οποίου υπεισήλθε από 1-1-2017 ο ΕΦΚΑ) δεν έχουν παραγραφεί, αφού η έναρξη της εκκρεμοδικίας αποτέλεσε γεγονός διακοπτικό και ανασταλτικό της παραγραφής. Από 26-5-2018 άρχισε να τρέχει η διακοπείσα παραγραφή, που ήδη η διάρκειά της είναι εικοσαετής. Πριν από κάθε ενέργεια ή μέτρο σε βάρος δικαιωμάτων ή συμφερόντων της εταιρείας, η Διοίκηση οφείλει να την καλέσει για να εκφράσει τις απόψεις της, εγγράφως ή προφορικώς, επί των σχετικών ζητημάτων. Η κλήση προς ακρόαση πρέπει α) να είναι έγγραφη, β) να αναγράφει τον τύπο, την ημέρα και την ώρα της ακρόασης, γ) να προσδιορίσει το αντικείμενο του μέτρου ή της ενέργειας, δ) να διευκρινίσει ότι πρόκειται για νέα ρύθμιση της υπόθεσης η οποία οδηγεί σε έκδοση πράξεων μετά την ακύρωση των αρχικών και ε) να κοινοποιηθεί στην εταιρεία τουλάχιστον πέντε πλήρεις μέρες πριν από την ημέρα της ακρόασης. Η εταιρεία δικαιούται να λάβει γνώση των σχετικών αποδεικτικών στοιχείων και να προβεί σε ανταπόδειξη. Από την αιτιολογία των εκδοθησόμενων ατομικών διοικητικών πράξεων πρέπει να προκύπτουν α) η τήρηση αυτής της διαδικασίας και β) ότι λήφθηκαν υπόψη οι απόψεις της εταιρείας, ενώ τα διοικητικά μέτρα που θα υιοθετηθούν πρέπει να ληφθούν μέσα σε εύλογο χρόνο από την ακρόαση. Μετά την τήρηση τούτων, η Διοίκηση είναι υποχρεωμένη να εκδώσει νέες πράξεις με το ίδιο περιεχόμενο, αλλά απαλλαγμένες από την τυπική πλημμέλεια για την οποία ακυρώθηκαν οι αρχικές. Με το έγγραφο της κοινοποίησης των νέων πράξεων πρέπει να ενημερωθεί η εταιρεία για τη δυνατότητά της να ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή (ένσταση) μέσα σε 30 ημέρες από την κοινοποίηση και για τις συνέπειες από τυχόν παράλειψη άσκησης ένστασης (ομόφ.). Παραπέμφθηκε στο ΣΤ΄ Τμήμα ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ.146/2018 Ατομικής γνωμοδότησης.
ΝΣΚ/168/2006
Ερωτήματα της Διοικήσεως στα οποία δεν παρατίθενται ως δεδομένα τα πραγματικά περιστατικά. Τροποποίηση της επωνυμίας και επέκταση του σκοπού Σωματείου. Δικαιώματα τρίτου προσώπου, μη συμπεριλαμβανομένου σε πράξη παραχωρήσεως ακινήτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Δεν δύναται νομίμως να τύχει απαντήσεως ερώτημα της Διοικήσεως περί της δυνατότητας ή μη ανακλήσεως πράξεως παραχωρήσεως ακινήτου σε Σωματείο υπό τον όρο της υπ’ αυτού ανιστορήσεως Ιεράς Μονής, εφ’ όσον η Διοίκηση δεν θέτει ως πραγματικό δεδομένο την τήρηση ή μη του τεθέντος όρου. 2) Τροποποίηση της επωνυμίας και επέκταση του σκοπού Σωματείου κατά νόμιμη διαδικασία δεν συνεπάγεται εγκατάλειψη του αρχικού σκοπού του. 3) Από ατομική πράξη παραχωρήσεως ακινήτου η οποία παραμένει σε νόμιμη ισχύ δεν συνάγονται δικαιώματα τρίτου προσώπου μη συμπεριλαμβανομένου στην πράξη παραχωρήσεως. 4) Δεν δύναται νομίμως να τύχει απαντήσεως ερώτημα της Διοικήσεως περί της κοινωφέλειας ή μη του σκοπού παραχωρήσεως ακινήτου σε Σωματείο υπό την προϋπόθεση ότι ήθελε κριθεί ότι ο ως άνω σκοπός έχει εκπληρωθεί, δεδομένου ότι η Διοίκηση δεν θέτει ως πραγματικό δεδομένο την εκπλήρωση του ως άνω σκοπού.
ΕΣ/Τμ.4(ΚΠΕ)104/2014
Μη νόμιμη προμήθεια αντιδραστηρίων για Υποκατάστημα Ι.Κ.Α. με απευθείας ανάθεση αντί διενέργειας τακτικού διαγωνισμού- Επιπλέον, η αποκλειστικότητα της αναδόχου εταιρείας, ακόμα και αληθής, δε συνιστά λόγο για προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης
ΝΣΚ/263/2007
Ανάκληση καταχώρησης απόφασης της Γενικής Συνέλευσης Ανώνυμης Εταιρείας περί εκλογής νέου Διοικητικού Συμβουλίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εφόσον με την ακυρωτική απόφαση του ΣτΕ, με την οποία αναπέμφθηκε η υπόθεση στη Διοίκηση, κρίθηκε ότι η καταχώρηση πράξεων ή αποφάσεων οργάνων ανώνυμης εταιρείας μπορεί να ανατραπεί με νεότερη εγγραφή στο ΜΑΕ και όταν διαπιστωθεί από τη Διοίκηση, με βάση τα υπάρχοντα σ’ αυτήν στοιχεία, ότι η καταχώρηση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, μπορεί η αρμόδια Υπηρεσία να εξετάσει, αν η καταχώρηση στο ΜΑΕ αποφάσεως γενικής συνέλευσης περί εκλογής Δ.Σ. ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και σε αποφατική περίπτωση να την ανακαλέσει. Στην συγκεκριμένη δε περίπτωση από τα υπάρχοντα στοιχεία δεν προκύπτει ότι η γενομένη καταχώρηση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και ως εκ τούτου δεν μπορεί να ανακληθεί.
ΝΣΚ/163/2016
Δυνατότητα της Διοίκησης να ανακαλέσει παράνομη μετάταξη υπαλλήλου από τον Ε.Ο.Τ. στο Δημόσιο, μετά τη λύση της υπαλληλικής σχέσης του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι επιτρεπτή η ανάκληση της παράνομης πράξης μετάταξης του υπαλλήλου του ερωτήματος, επειδή εκδόθηκε με βάση μη γνήσιο τίτλο σπουδών που αυτός υπέβαλε, η δε διαπίστωση της μη γνησιότητας του τίτλου είχε προηγηθεί της αποχώρησης του υπαλλήλου από την υπηρεσία, χωρίς να ασκεί έννομη επιρροή το γεγονός ότι έχει ήδη μεσολαβήσει η λύση της υπαλληλικής σχέσης του λόγω διαθεσιμότητας. (ομοφ). Όταν η Διοίκηση διαπιστώσει ότι η έκδοση της πράξης μετάταξης είναι παράνομη, διότι προκλήθηκε δολίως με την εκ μέρους του υπαλλήλου υποβολή, ως δικαιολογητικού για τη μετάταξή του, μη γνήσιου τίτλου σπουδών, η ανάκληση της πράξης μετάταξης είναι υποχρεωτική για τη διοίκηση και δεν ανήκει στη διακριτική της ευχέρεια (πλειοψ). Οι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν υποχρέωση να ανακοινώσουν χωρίς χρονοτριβή στον αρμόδιο εισαγγελέα ο,τιδήποτε πληροφορούνται, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, για αξιόποινες πράξεις που διώκονται αυτεπαγγέλτως (ομοφ.) Παραπομπή στην Ολομέλεια για το δεύτερο ερώτημα η γνώμη επί του οποίου εκδόθηκε κατά πλειοψηφία --ΑΠΟΔΕΚΤΗ ως προς το 1ο και 3ο ερώτημα. -- Εκδόθηκε η υπ' αριθ. 280/2016 Γνωμ. Α΄Ολομέλειας ΝΣΚ.
ΝΣΚ/310/2007
Έγκριση συγχώνευσης με εξαγορά ανώνυμης εταιρείας εισηγμένης στο Χρηματιστήριο από ανώνυμη εταιρεία μη εισηγμένη – εφαρμογή του άρθρου 30 του Ν 3556/2007 – προσφυγή σε νέα δημόσια πρόταση εξαγοράς.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εφόσον η σύμβαση συγχώνευσης καταρτίστηκε υπό την ισχύ του Ν 3556/2007 και της κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσας σχετικής απόφασης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, επιπροσθέτως δε η έγκριση της Διοίκησης θα παρασχεθεί υπό την ισχύ του ίδιου νόμου, είναι εφαρμοστέος από τη Διοίκηση ο νόμος αυτός, που ορίζει ότι ο εταιρικός μετασχηματισμός δεν είναι επιτρεπτός, αν προηγουμένως δεν απευθυνθεί προς τους μετόχους δημόσια πρόταση εξαγοράς των μετοχών τους. Η δημόσια πρόταση εξαγοράς που έχει προηγηθεί δεν ικανοποιεί τις απαιτήσεις του Ν 3556/2007 και συνεπώς για την νόμιμη πραγματοποίηση της συγχώνευσης απαιτείται νέα δημόσια πρόταση εξαγοράς, η προσφυγή στην οποία δεν παραβιάζει την αρχή της ίσης μεταχείρισης των μετόχων. Κατ’ ακολουθίαν αυτών η Διοίκηση δεν μπορεί να προχωρήσει στην έγκριση της συγχώνευσης. Παρέλκει η απάντηση στο ερώτημα αν έχει εφαρμογή στην προκειμένη συγχώνευση η παρ.5 του άρθρου 17 του Ν 3371/2005.
ΝΣΚ/296/2016
Υπόχρεος φορέας για την τήρηση αρχειακού υλικού του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. και την καταβολή των μισθωμάτων σε νέα μισθωμένα κτίρια, μετά την ένταξη των υπηρεσιών του κλάδου υγείας παροχών εις είδος του ως άνω φορέα στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ..(...)Μετά την ένταξη στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. των υπηρεσιών του κλάδου υγείας παροχών εις είδος του Ι.Κ.Α.- Ε.Τ.Α.Μ., ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ., δια των οργάνων του (και μόνο αυτός): 1) Είναι αρμόδιος α) για την τήρηση, αποθήκευση και φύλαξη των λογαριασμών φαρμακείων, των οποίων δεν είχε γίνει εκκαθάριση μέχρι της εντάξεως των υπηρεσιών του κλάδου υγείας παροχών εις είδος του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ., αλλά είχε καταβληθεί στους συμβεβλημένους με το Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. φαρμακοποιούς το συνολικό ποσό της δαπάνης που είχαν αυτοί αιτηθεί και β) για την ανάληψη και καταβολή της δαπάνης τήρησης, αποθήκευσης και φύλαξης αυτών των λογαριασμών. 2) Υποχρεούται να καταβάλει και τα μισθώματα των χρησιμοποιούμενων μισθίων ακινήτων για την τήρηση, αποθήκευση και φύλαξη των ως άνω λογαριασμών.
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.4/149/2016
ΜΙΣΘΩΜΑΤΑ Κτηρίων..:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, η σχέση που διαπλάσθηκε, με την από 17.3.2003 σύμβαση μίσθωσης μεταξύ του Τοπικού Υποκαταστήματος Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. … και των φερόμενων ως δικαιούχων, ανεξαρτήτως του σκοπού που επιδιώκεται με αυτήν, δεν είναι διοικητική αλλά ιδιωτική, υπαγόμενη στη δικαιοδοσία των πολιτικών δικαστηρίων, δεδομένου ότι δεν συνήφθη βάσει εξαιρετικών ρητρών ή διατάξεων με τις οποίες να εξασφαλίζεται στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. υπερέχουσα θέση έναντι των αντισυμβαλλομένων. Επομένως, η επίμαχη 803/2016 διαταγή πληρωμής, σε συμμόρφωση προς την οποία εκδόθηκαν τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα, αρμοδίως εκδόθηκε από το Μονομελές Πρωτοδικείο …, όσα δε αντίθετα προβάλλονται από την Επίτροπο, σύμφωνα με τα οποία στην ως άνω μισθωτική σχέση, ως εκ της εφαρμογής του Κανονισμού Μισθώσεων του Ι.Κ.Α., εξασφαλίζεται στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. υπερέχουσα θέση, πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμα, δεδομένου ότι στον επικαλούμενο Κανονισμό δεν περιέχονται διατάξεις που να θέτουν το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. σε υπερέχουσα θέση έναντι των αντισυμβαλλομένων του. Κατ’ ακολουθίαν των προεκτεθέντων, τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πρέπει να θεωρηθούν.
ΝΣΚ/77/2016
Δυνατότητα Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ να προβεί στο διορισμό του Π.Κ., ο οποίος προστατεύεται ως Α.Μ.Ε.Α από τον Ν. 2643/98, όχι για την αιτηθείσα θέση της προκήρυξης ΔΕ προσωπικού Η/Υ, αλλά σε άλλη θέση για την οποία κατέχει τα απαιτούμενα προσόντα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν υφίσταται υποχρέωση εκ μέρους του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. διορισμού (ή προσλήψεως) του Π.Κ. σε οποιαδήποτε θέση οποιουδήποτε κλάδου ή ειδικότητας. ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/122/2011
Λήψη ή μη των διασφαλιστικών μέτρων του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 σε μέλη προσωρινής διοίκησης αθλητικής ανώνυμης εταιρείας για μη απόδοση φόρων, τελών και εισφορών πράξεων προηγουμένων διοικήσεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν μπορεί να ληφθούν τα διασφαλιστικά μέτρα του άρθρου 14 του Ν 3479/2006 σε βάρος των μελών προσωρινής διοίκησης αθλητικής ανώνυμης εταιρείας (Α.Α.Ε.) που διορίστηκε με απόφαση δικαστηρίου και είτε ανέλαβε την διοίκηση της εταιρείας εντός της προθεσμίας προς απόδοση φόρου που παρακρατήθηκε ή όφειλε να παρακρατηθεί από προηγούμενη διοίκηση – προσωρινή διορισθείσα από το αρμόδιο δικαστήριο ή εκλεγείσα από το αρμόδιο όργανο της εταιρείας (Γενική Συνέλευση) και η οποία παραιτήθηκε ή έληξε η θητεία της εντός της προθεσμίας προς απόδοση του φόρου – είτε ανέλαβε την διοίκηση της εταιρείας πριν την έναρξη της προθεσμίας προς απόδοση του φόρου οπωσδήποτε όπως, μετά τον χρόνο καθ’ ον η προηγούμενη διοίκηση παρακράτησε ή όφειλε να παρακρατήσει το φόρο και η οποία στη συνέχεια παραιτήθηκε ή έπαυσε η θητεία της. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΕΝ ΟΛΩ. ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΣΤΟ Α ΕΡΩΤΗΜΑ ΔΕΚΤΗ Η ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑΣ.