×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/213/2016

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Προμήθειες Ενόπλων Δυνάμεων - Μη επιτρεπτή η προβλεπόμενη σε παράρτημα Σύμβασης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων τμηματική απόδοση πιστώσεων προγραμμάτων, επειδή αντίκειται σε υπερισχύοντα όρο της αρχικής σύμβασης.Δεν είναι επιτρεπτή η τμηματική απόδοση πιστώσεων σε προγράμματα που είναι ενταγμένα στην κατηγορία της παρ. 16 των σχετικών Κατευθυντήριων Οδηγιών (Κ.Ο.) του ΥΠΕΘΑ, όπως προβλέπεται στο Παράρτημα «Α» της 3ης τροποποίησης της επίμαχης Σύμβασης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΑΩ), διότι υπερισχύει και έχει εφαρμογή, στην προκείμενη περίπτωση, ο όρος 9.2 της αρχικής ΣΑΩ, βάσει του οποίου τμηματική απόδοση πιστώσεων επιτρέπεται μόνο στα προγράμματα που εντάσσονται στις κατηγορίες των παραγράφων 12 και 13 των Κ.Ο. Ο όρος αυτός υπερισχύει κάθε μεταγενέστερου, που διατυπώνεται σε Παράρτημα, βάσει του άρθρου 29.4 της ΣΑΩ, που προβλέπει σαφώς ότι οι όροι του κύριου μέρους της σύμβασης υπερισχύουν των παραρτημάτων (πλειοψ.).


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/263/2016

Αν μπορεί να προβεί η Υπηρεσία, όσον αφορά την Σύμβαση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΣΑΩ) 29/1998, στην ανάκληση της Υπουργικής Απόφασης, με την οποία επιβλήθηκαν ποινικές ρήτρες σε αντισυμβαλλόμενη εταιρεία, σύμφωνα με τα άρθρα 21 και 33 του Ν. 2690/1999 ή αν τούτο κωλύεται, κατά το άρθρο 43 του Π.Δ. 284/1989. (...) Α. Δεν είναι επιτρεπτή, κατά το άρθρο 43 παρ. 4 του Π.Δ. 284/1989, η εκ μέρους της Διοίκησης ανάκληση της απόφασης περί επιβολής ποινικών ρητρών, σε βάρος προμηθευτή, για παράβαση των συμβατικών του υποχρεώσεων, εκτός αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 44 του ίδιου Π.Δ (πλειοψ.). Β. Δεν δύναται η Υπηρεσία, λαμβάνοντας υπόψη τα άρθρα 17, 18, 19 και 21 της Σύμβασης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων 29/1998 και το παράρτημα «Δ» της Σύμβασης αυτής, σε συνδυασμό με την παράγραφο 18 α (1) (ε) και (στ) των Κατευθυντηρίων Οδηγιών (Κ.Ο.) Μαΐου 1996, να προβεί στην ανάκληση της Υπουργικής Απόφασης, με την οποία επιβλήθηκαν ποινικές ρήτρες στον προμηθευτή, εφόσον θεωρεί τον οικείο φάκελο μη εγκαίρως υποβληθέντα ή/και συμπληρωθέντα, λόγω βραδύτητας ή αμέλειας του προμηθευτή, και σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 43 του Π.Δ. 284/1989 (ομοφ.).


ΝΣΚ/298/2014

Ένοπλες Δυνάμεις – Συμβάσεις παροχής Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων - Νομιμοποίηση ή μη διακράτησης εγγυητικών επιστολών και ισχύς τους, μετά την κατάργηση των συμβάσεων που διασφάλιζαν.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Κατά την έννοια των διαλαμβανομένων στο Κεφάλαιο Α΄ (2) παρ. 4 και στο Κεφάλαιο D (1) παρ. 2 των κυρωθεισών με το άρθρο μόνο του Ν. 3885/2010 (Φ.Ε.Κ 171 Α΄) Συμβάσεων που αφορούν το μέλλον των «Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε.» και τα προγράμματα των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, το Ελληνικό Δημόσιο και οι αντισυμβαλλόμενοί τους στις υπ΄ αριθμ. 08/2000 και 13/2002 συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων παραιτούνται αμοιβαίως από κάθε αξίωση που πηγάζει από αυτές, περιλαμβανομένων και των αξιώσεων από τις κατατεθείσες εγγυητικές επιστολές, για τις οποίες δεν τίθεται ζήτημα περαιτέρω διακρατήσεως. (πλειοψ.) Λόγω της σπουδαιότητας των ζητημάτων που αναφύονται, το Τμήμα αποφάσισε την παραπομπή του ερωτήματος στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ. (ομοφ.)


ΝΣΚ/127/2017

Αρμοδιότητα ΝΣΚ για παροχή γνωμοδότησης σχετικά με την νομιμότητα σύναψης νέας σύμβασης με την οποία θα ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν Σύμβαση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΣΑΩ) η οποία έληξε χωρίς να εκτελεστεί συνολικά – Συμβατότητα της νέας σύμβασης με το ν. 4376/2016.α) Δεν υφίσταται γνωμοδοτική αρμοδιότητα του ΝΣΚ, κατά το άρθρο 66 του π.δ/τος 284/1989, για Σύμβαση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, της οποίας έχει λήξει η διάρκεια. Η σύναψη της προτεινόμενης νέας σύμβασης δεν είναι δυνατή, διότι το περιεχόμενό της δεν είναι συμβατό με τις ρυθμίσεις του ισχύοντα σήμερα ν. 4376/2016. Η κατά παρέκκλιση του νόμου αυτού σύναψη νέας σύμβασης είναι δυνατή μόνο μετά από ειδική νομοθετική ρύθμιση του θέματος. β) Η αξίωση της πολιτείας για την ποινική δίωξη και καταδίκη προσώπων που τυχόν διέπραξαν αξιόποινες πράξεις, κατά την σύναψη και εκτέλεση της ΣΑΩ, δεν θίγεται από την προτεινόμενη νέα Σύμβαση, η οποία ρυθμίζει αστικές και μόνο αξιώσεις.


ΝΣΚ/187/2016

Επιπτώσεις στις υπό εξέλιξη συμβάσεις προμήθειας οπλικών συστημάτων και αντισταθμιστικών ωφελημάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, λόγω έναρξης της ποινικής διαδικασίας κατά οργάνων και εκπροσώπων εμπλεκόμενων εταιρειών (ως προμηθευτριών ή υποκατασκευαστριών) για τη διερεύνηση και αξιολόγηση διάφορων ποινικά κολάσιμων πράξεων σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1. Το Ελληνικό Δημόσιο δύναται άμεσα να στραφεί κατά των αστικώς υπευθύνων φυσικών προσώπων ή εμπλεκόμενων εταιριών και να αναζητήσει την ανόρθωση κάθε ζημίας του, πρωτίστως δε το σύνολο των παράνομων πληρωμών, που μη νόμιμα προσαύξησαν το τίμημα κάθε σύμβασης, καθώς και χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης. 2. Δεν μπορεί να ανασταλεί ή να διακοπεί η εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων του Ελληνικού Δημοσίου/ Υπ. Εθν. Άμυνας, εφόσον οι εν λόγω συμβάσεις δεν έχουν ακυρωθεί με τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις και οι εταιρείες συνεχίζουν να εκπληρώνουν τις δικές τους συμβατικές υποχρεώσεις. 3. Δεν επηρεάζει την εξέλιξη των συμβάσεων η διαβίβαση των διοικητικών φακέλων με τις ευρισκόμενες σε εξέλιξη συμβάσεις προμήθειας οπλικών συστημάτων ή αντισταθμιστικών ωφελημάτων στις ανακριτικές αρχές, χωρίς την ύπαρξη υπονοιών ή ακόμα έστω και αν υπάρχουν υπόνοιες ή απλή πληροφόρηση για τέλεση αξιόποινων πράξεων. 4. Η έκδοση αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης μπορεί να επηρεάσει ποικιλοτρόπως την εξέλιξη τέτοιων συμβάσεων, καθόσον το Δημόσιο δύναται να ζητήσει με αγωγή, ανταγωγή ή ένσταση από το αρμόδιο δικαστήριο, την ακύρωση της σχετικής σύμβασης και την ανόρθωση των ζημιών που υπέστη. (ομόφωνα)


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/511/2022

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ:Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι απαραδέκτως υποβλήθηκε για έλεγχο το ανωτέρω, άνευ οικονομικού αντικειμένου, σχέδιο χρονικής παράτασης για δύο (2) ακόμη έτη της από 14.9.2017 προγραμματικής σύμβασης, μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και των 1ης και 2ης Υ.ΠΕ. για την «Προμήθεια Μηχανολογικού Εξοπλισμού Νοσοκομείων» με ανάλογη προσαρμογή του περιλαμβανόμενου στο Παράρτημα 2 αυτής χρονοδιαγράμματος υλοποίησής της, όπως η διάρκεια αυτής είχε ήδη παραταθεί έως τις 14.9.2022, δεδομένου ότι με το σχέδιο αυτό ενεργοποιείται, απλώς, ο προβλεπόμενος όρος της παρ. 3 του άρθρου 5 της ως άνω προγραμματικής σύμβασης, που το Κλιμάκιο έχει ήδη κρίνει ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της με την 123/2017 Πράξη του, μη καταλειπομένου πεδίου άσκησης προσυμβατικού ελέγχου επί του εν λόγω υποβληθέντος σχεδίου.


ΕΑΔΗΣΥ/47/2025

Η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση της διακήρυξης του αναθέτοντα Φορέα με αριθμό ..., η οποία αφορά ηλεκτρονικό διαγωνισμό άνω των ορίων με ανοικτή διαδικασία για την ανάθεση σύμβασης με τίτλο «...». Η συνολική εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται σε 55.042.524,00 € (χωρίς ΦΠΑ) και αφορά την υλοποίηση έργου με στόχο τον ... . Αντικειμενικά, η προσφυγή εστιάζει στην ακύρωση συγκεκριμένων όρων της διακήρυξης, όπως: (α) τον αόριστο όρο «...» που αφορά τα απαιτούμενα στελέχη (άρθρο 2.2.6.2), (β) την παράνομη εξαίρεση υποβολής ΕΕΕΣ για συμβάσεις ανεξαρτήτων υπηρεσιών (άρθρο 2.2.6.2), (γ) την ασάφεια των κριτηρίων αξιολόγησης (άρθρο 2.3.2.1), και (δ) την απροσδιοριστία του αντικειμένου σε σχέση με την εξασφάλιση της ... (Παράρτημα 1, όρος 4.1.2). Η προσφεύγουσα θεωρεί ότι οι όροι αυτοί παραβιάζουν αρχές διαφάνειας, ισότητας και υγιούς ανταγωνισμού.


ΕΑΔΗΣΥ/1771/2022

Με την Προδικαστική Προσφυγή της η αιτούσα επιδιώκει να ακυρωθεί το Παράρτημα ΙΙ της υπ’ αριθμ. ../2022 Διακήρυξης της αναθέτουσας αρχής, στο μέτρο που σε αυτό ορίζονται οι τεχνικές προδιαγραφές για το Τμήμα 1 της σύμβασης «… (…)» και ειδικότερα την επαναδιατύπωση των τεχνικών προδιαγραφών που αφορούν την «…» και έχουν ορισθεί ως εξής: «Η απόδοση της … κατά τις λειτουργίες της να είναι τουλάχιστον 15kW καθώς και το ρεύμα … τουλάχιστον 110mA. Να διαθέτει αυτόματο σύστημα ρύθμισης της τάσης και του ρεύματος ... με κατάλληλο ανιχνευτή. Να αναφερθεί το εύρος των kV και mA» και «Να εκτελεί ψηφιακή ... καταγραφή ... μεμονωμένων εικόνων, με μέγιστα στοιχεία, τουλάχιστον 110 mA. Να διαθέτει αυτόματο έλεγχο έκθεσης και αυτόματη αποθήκευση της παραγόμενης εικόνας».


ΕΣ/ΚΛ.Ε/629/2019

Αποκατάσταση βλάβων..Ενόψει αυτού τo Κλιμάκιο κρίνει ότι προκειμένου να οδηγηθεί σε οριστική κρίση για τη νομιμότητα της υποβληθείσας προς έλεγχο προγραμματικής σύμβασης, πρέπει να προσκομισθεί αναλυτικό χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης αυτής (υλοποίησης του αντικειμένου της), το οποίο δεν μπορεί να εξαντλείται μόνο στην ως άνω οριζόμενη διάρκεια της σύμβασης, αλλά πρέπει να περιέχει αναλυτικό χρονικό προγραμματισμό των επιμέρους δράσεων (υποέργων και ενεργειών) της προγραμματικής σύμβασης (όπως π.χ. χρόνος έγκρισης των απαιτούμενων μελετών για την εκτέλεση του έργου, χρόνος δημοπράτησης του έργου, διάρκεια εκτέλεσης του έργου κ.λπ.). Το χρονοδιάγραμμα αυτό δύναται είτε να περιληφθεί στο ως άνω άρθρο του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης που αφορά στη διάρκεια αυτής είτε να προσαρτηθεί σε Παράρτημα αυτής, το οποίο θα ορισθεί ότι αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της. Εξυπακούεται τέλος, ότι το κατά τα ανωτέρω νέο σχέδιο προγραμματικής σύμβασης που θα συνταχθεί και στο οποίο θα ενσωματώνεται το σχετικό αναλυτικό χρονοδιάγραμμα ως όρος αυτής, πρέπει να εγκριθεί από τα αρμόδια για τη σύναψη αυτής όργανα των συμβαλλομένων φορέων.


ΕΣ/ΚΛ.Ε/108/2016

Ασφαλτόστρωση οδών...Ενόψει αυτών, τo Κλιμάκιο κρίνει ότι πρέπει να υποβληθούν: α) νέο σχέδιο προγραμματικής σύμβασης, στο άρθρο 11 της οποίας θα προστεθεί ο όρος ότι οι ενδεχόμενες τροποποιήσεις της σύμβασης, ακόμα και υπό τη μορφή της παράτασής της, δεν θα αφορούν στο φυσικό και οικονομικό της αντικείμενο, και β) αναλυτικό χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης της σύμβασης (υλοποίησης του αντικειμένου της), με χρονικό προγραμματισμό των επιμέρους δράσεων αυτής, ο οποίος πρέπει να συμφωνεί με την ανωτέρω συνολική διάρκεια ισχύος της (20 μήνες). Το χρονοδιάγραμμα αυτό πρέπει να προσαρτηθεί ως παράρτημα Ι στο σχέδιο της προγραμματικής σύμβασης και να οριστεί ότι αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της. Εξυπακούεται δε, ότι το, κατά τα ανωτέρω, συνταχθέν νέο σχέδιο της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης, στο οποίο θα προσαρτάται και το οικείο αναλυτικό χρονοδιάγραμμα, πρέπει να εγκριθεί από τα αρμόδια για τη σύναψη αυτής όργανα των συμβαλλομένων φορέων και στη συνέχεια να προσκομισθούν στο Κλιμάκιο και οι σχετικές αποφάσεις των οργάνων αυτών. Ενόψει των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι πρέπει να αναβάλει την οριστική του κρίση προκειμένου ο Δήμος ... να προσκομίσει, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίηση της παρούσας πράξης, τα ανωτέρω στοιχεία.


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/206/2015

ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ:To σχέδιο σύμβασης και η διαδικασία ανάδειξης αναδόχου παροχής υπηρεσιών καθαριότητας των κτιριακών εγκαταστάσεων και του περιβάλλοντος χώρου του Γενικού Νοσοκομείου … «…» (…, Κέντρο Υγείας …, Κέντρο Υγείας …), για χρονικό διάστημα ενός (1) έτους, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.453.215,78 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.)(....)Ο περιληφθείς στη διακήρυξη όρος (Παράρτημα Β΄, Γενικές Τεχνικές Προδιαγραφές, άρθρο 1 παρ. 4) που αποτελεί και συμβατικό όρο κατά παραπομπή από το 14ο άρθρο του σχεδίου σύμβασης (παρ. 3), περί του δικαιώματος του Νοσοκομείου να αναθέσει στον ανάδοχο πρόσθετες εργασίες, πέραν των συμβατικών, σε ποσοστό μέχρι 30% για την κάλυψη τυχόν έκτακτων αναγκών, είναι μη νόμιμος και δεν δύναται να ενεργοποιηθεί, προεχόντως διότι δεν προκύπτει ότι το δικαίωμα αυτό έχει περιληφθεί στη συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη της σύμβασης, κατά παράβαση του άρθρου 8 παρ. 1 και 2 του π.δ 60/2007, ούτε βεβαίως έχει τύχει των απαιτούμενων διατυπώσεων δημοσιότητας σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο. Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση υπηρεσιών καθαριότητας των κτηριακών εγκαταστάσεων και του περιβάλλοντος χώρου του Γενικού Νοσοκομείου … «…», για χρονικό διάστημα ενός έτους, κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στο σκεπτικό.